|
| Om vinterdæk i Rabatten. Fra : Søren C |
Dato : 05-10-07 09:49 |
|
Hej
Nogle der så rabatten igår aftes?
De lavede bla nogle test på glatbane hvor det var vinterdæk mod
sommerdæk.
Vinterdækkende var klart bedst.
Men på tør vej var bremselængden 10meter mere med vinterdæk!
Ergo her vinder sommerdækket klart.
De fortalte at det var sindsygt at køre med sommerdæk om vinteren.
Men har jo lige vist det modsatte da vejene jo ofte er tørre om
vinteren.
Mit spørgsmål er. Hvordan bremser vinterdæk på en alm våd vej iforhold
til sommerdæk?
Den test blev nemlig ikke udført.
Jeg kører dog altid selv med vinterdæk.
Men det undre mig dog bare at de kalder det sindsygt når sommerdækket
jo
bremser klart bedst i 90% af vinterhalvåret.
Venligst
| |
Thomas Jørgensen (05-10-2007)
| Kommentar Fra : Thomas Jørgensen |
Dato : 05-10-07 10:49 |
|
Søren C wrote:
> ...
> Jeg kører dog altid selv med vinterdæk.
> Men det undre mig dog bare at de kalder det sindsygt når sommerdækket
> jo
> bremser klart bedst i 90% af vinterhalvåret.
Så har du nok ikke prøvet sommerdæk når der er sne? Hvad siger du til
150 meter standselængde istedet for 40? Se det er netop sindsygt.
-Thomas
| |
google@pein.dk (05-10-2007)
| Kommentar Fra : google@pein.dk |
Dato : 05-10-07 11:01 |
|
On 5 Okt., 10:49, "Søren C" <master.c...@12move.dk> wrote:
> Hej
>
> Nogle der så rabatten igår aftes?
>
Så det ikke selv.
> Men på tør vej var bremselængden 10meter mere med vinterdæk!
Ved hvilken hastighed?
Der må da være knald på siden der kan være så stor forskel. Motorvej?
Men det afhænger jo også af de valgte dæk. Jeg oplever ikke nogen
særlig forskel på tør vej, selvom jeg kører med vinterdæk der er et
nummer smallere end sommerdæk.
> De fortalte at det var sindsygt at køre med sommerdæk om vinteren.
Hvis der er sne eller lignende glat føre, så gør det ofte forskellen
på om du har mulighed for at rette op eller ej i tilfælde af en lille
udskridning. Og bremselængden er øget, ikke bare nogle få procent, men
dramatisk øget, på sommerdæk i forhold til vinterdæk.
> Men har jo lige vist det modsatte da vejene jo ofte er tørre om
> vinteren.
>
De er vist mere våde end tørre, og er de endelig tørre, så er de også
kolde. Ikke helt samme slags tør vej som om sommeren.
> Mit spørgsmål er. Hvordan bremser vinterdæk på en alm våd vej iforhold
> til sommerdæk?
Min oplevelse er at vinterdæk er en smule bedre, men jeg har også mine
sommerdæk mistænkt for at have mindre gode egenskaber på våd vej.
> Men det undre mig dog bare at de kalder det sindsygt når
> sommerdækket jo bremser klart bedst i 90% af vinterhalvåret.
>
90% passer muligvis på nogle, men jeg kører da godt nok ikke 90% på
tør vej om vinteren.
--
Hilsen Niels
| |
Peter Dalgaard (05-10-2007)
| Kommentar Fra : Peter Dalgaard |
Dato : 05-10-07 15:38 |
|
google@pein.dk writes:
> On 5 Okt., 10:49, "Søren C" <master.c...@12move.dk> wrote:
>> Hej
>>
>> Nogle der så rabatten igår aftes?
>>
> Så det ikke selv.
>
>> Men på tør vej var bremselængden 10meter mere med vinterdæk!
>
> Ved hvilken hastighed?
> Der må da være knald på siden der kan være så stor forskel. Motorvej?
90, mener jeg. Ikke noget om hvad selve bremselængden var. 30-40m velsagtens.
På "glatis" kommer man snildt over 100 meter på
sommerdæk ved 60-70. (Det er f'me langt, men det er det halve også, så
så hurtigt skal man slet ikke køre når det er glat...)
--
O__ ---- Peter Dalgaard Øster Farimagsgade 5, Entr.B
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics PO Box 2099, 1014 Cph. K
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907
| |
Niels Pein (06-10-2007)
| Kommentar Fra : Niels Pein |
Dato : 06-10-07 18:51 |
|
"Peter Dalgaard" skrev ...
> google@pein.dk writes:
>> "Søren C" <master.c...@12move.dk> wrote:
>>
>>> Men på tør vej var bremselængden 10meter mere med vinterdæk!
>>
>> Ved hvilken hastighed?
>> Der må da være knald på siden der kan være så stor forskel. Motorvej?
>
> 90, mener jeg. Ikke noget om hvad selve bremselængden var. 30-40m
> velsagtens.
>
Det er ikke noget jeg lige har målt, men omkring de 30 meter ved 90 km/t
skal nok passe som bremselængde på tør vej.
Men jeg tror da godt nok ikke at det bliver 10 meter længere med vinterdæk
ved den hastighed Det lyder helt vildt. Det må jeg ud og måle!
Det bliver først når vi nærmer os sæsonen for vinterdæk at jeg får det
gjort, men jeg skal nok vende tilbage med resultatet.
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX
| |
Christian B. Andrese~ (05-10-2007)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 05-10-07 11:12 |
|
On 5 Okt., 10:49, "Søren C" <master.c...@12move.dk> wrote:
> Hej
>
> Nogle der så rabatten igår aftes?
>
> De lavede bla nogle test på glatbane hvor det var vinterdæk mod
> sommerdæk.
> Vinterdækkende var klart bedst.
>
> Men på tør vej var bremselængden 10meter mere med vinterdæk!
> Ergo her vinder sommerdækket klart.
Sammenlignet med vinetrdækkenes fordel på glat vej vinder de ikke
klart, men knebent.
> De fortalte at det var sindsygt at køre med sommerdæk om vinteren.
> Men har jo lige vist det modsatte da vejene jo ofte er tørre om
> vinteren.
Men forskellen er jo meget større på glat vej.
> Mit spørgsmål er. Hvordan bremser vinterdæk på en alm våd vej iforhold
> til sommerdæk?
Jeg tror det er lidt dårligere, men det afhænger nok af kvaliteten.
> Jeg kører dog altid selv med vinterdæk.
> Men det undre mig dog bare at de kalder det sindsygt når sommerdækket
> jo bremser klart bedst i 90% af vinterhalvåret.
Ikke klart, lidt bedre.
Men møder man rim, sne eller is så er selvrisikoen man skal betale for
bulen næsten det samme som 4 gode vinterdæk.
--
Christian...... http://www.yee-haw.dk
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og
en fræser til at sætte bagefter traktoren.
Helst max. 50 km fra Randers.
| |
Ukendt (05-10-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 05-10-07 12:51 |
|
"Søren C" <master.clio@12move.dk> skrev i en meddelelse
news:1191574162.393527.237570@k79g2000hse.googlegroups.com...
Hej
Nogle der så rabatten igår aftes?
De lavede bla nogle test på glatbane hvor det var vinterdæk mod
sommerdæk.
Vinterdækkende var klart bedst.
Men på tør vej var bremselængden 10meter mere med vinterdæk!
Ergo her vinder sommerdækket klart.
--
Jeg så ikke udsendelsen, så det konkrete tilfælde kan jeg ikke kommentere.
MEN:
Der er stor forskel på hvordan de to typer dæk opfører sig ved forskellige
temperaturer. Et vinterdæk har en blødere gummiblanding end et sommerdæk.
Ved lave temperaturer får du med sommerdækket så det man kalder
"glaseffekten" - altså at dækket bliver hårdt. Når du har et hårdt dæk, så
er der ikke så meget friktion - og det er netop friktionen du skal bruge til
at bremse/styre med.
Fordi vi har så få dage med sne, er der flere der anbefaler HELÅRSDÆK om
vinteren og sommerdæk om sommeren. De er bedre på tør vej end vinterdæk og
de holder også flere km. - men de er altså middelmådige, når der er sne på
kørebanen. Jeg mener der i gennemsnit ligger sne 20 dage om året - men jeg
er ikke sikker på tallet.
Det optimale er at have flere sæt dæk i garagen og skifte efter
vejrudsigten. Dvs et dæk med gode egenskaber til hhv. tør/våd/sne til
vinterperioden - og tør/våd til resten af året. Men det er ikke særlig
realistisk at ligge og skifte dæk, inden man kører på arbejde osv, så 2 sæt
er nok bedst - og jeg foretrækker sommer og helårsdæk - så kører jeg bare
med et råddent æg på pedalerne, når der ligger sne.
Mvh Tommy
| |
Leonard (05-10-2007)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 05-10-07 12:54 |
|
On Fri, 5 Oct 2007 13:51:26 +0200, TBJ wrote:
> Der er stor forskel på hvordan de to typer dæk opfører sig ved forskellige
> temperaturer. Et vinterdæk har en blødere gummiblanding end et sommerdæk.
> Ved lave temperaturer får du med sommerdækket så det man kalder
> "glaseffekten" - altså at dækket bliver hårdt.
Er det ikke en gammel skrøne, den med at vinterdæk er bedst ved
temperaturer under 7 gr?
--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/
| |
Bruno (05-10-2007)
| Kommentar Fra : Bruno |
Dato : 05-10-07 15:01 |
|
Leonard wrote:
>
> Er det ikke en gammel skrøne, den med at vinterdæk er bedst ved
> temperaturer under 7 gr?
>
Hvis det skal forstås som at at vinterdæk er bedre end sommerdæk på tør
vej når tempraturen kommer under 7 grader, så synes jeg det lyder meget
plausibelt.
Mvh
Bruno
| |
Per Henneberg Kriste~ (05-10-2007)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 05-10-07 16:58 |
|
"Bruno" <dont.use@this.address.ever> skrev i meddelelsen
news:4706436a$0$7604$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Leonard wrote:
>>
>> Er det ikke en gammel skrøne, den med at vinterdæk er bedst ved
>> temperaturer under 7 gr?
>>
> Hvis det skal forstås som at at vinterdæk er bedre end sommerdæk på tør
> vej når tempraturen kommer under 7 grader, så synes jeg det lyder meget
> plausibelt.
Det passer bare ikke.
Det var dækfirmaernes argument for at vi alle skulle have vintersko på når
temperaturen er lav.
Argumentet blev vel født et år med lave temperaturer og ingen nedbør :)
--
Per
| |
Ukendt (06-10-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 06-10-07 11:19 |
|
"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in message
news:47065eed$0$63824$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> Det passer bare ikke.
>
> Det var dækfirmaernes argument for at vi alle skulle have vintersko på når
> temperaturen er lav.
>
> Argumentet blev vel født et år med lave temperaturer og ingen nedbør :)
>
Her ville det nok gøre godt med lidt dokumentation. Argumentet for at køre
med vinterdæk er som nævnt at de har højere friktion ved lave temperaturer
end sommerdæk, samt at de klare noget snevejr. Gummiblandingerne er
forskellige. Er det gamle oplysninger? Passer det ikke?
Vinterdæk er som regel også lidt smallere end sommerdæk og slides derfor -
antageligt - lidt hurtigere end sommerdæk, hvis man kun kører på tør vej.
Men vintrene i DK er altså temmelig våde.
Mine erfaringer - jeg skifter dæk efter ca. 70kkm eller 2½ år - er, at jeg
tydeligt kan mærke når det bliver for koldt for sommerdækkene, så hopper de
nemlig i kold tilstand. Det er først efter ca. 2-3 kms kørsel de er helt
runde igen (Conti Sport Contact, Bridgestone 720 og 050A), og når jeg så
kommer over på vinterhjulene (Michelin PA2) går det rigtig godt. De kan
klare våd og tør vej og når der ligger sjap og sne på vejene.
Sælger dækfabrikanterne flere dæk fordi vi skal have to sæt? Hvis antallet
af kørte km er det samme, så vil mersalget kun være der, hvis vi kasserer
dækkene tidligere end vi ellers ville - eller hvad?
Ulrik
| |
Per Henneberg Kriste~ (06-10-2007)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 06-10-07 22:57 |
|
"Ulrik Friis" <ufj(snabela)get2net.dk> skrev i meddelelsen
news:47076118$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...
> "Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in message
> news:47065eed$0$63824$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>>
>> Det passer bare ikke.
>>
>> Det var dækfirmaernes argument for at vi alle skulle have vintersko på
>> når temperaturen er lav.
>>
>> Argumentet blev vel født et år med lave temperaturer og ingen nedbør :)
>>
> Her ville det nok gøre godt med lidt dokumentation. Argumentet for at køre
> med vinterdæk er som nævnt at de har højere friktion ved lave temperaturer
> end sommerdæk, samt at de klare noget snevejr. Gummiblandingerne er
> forskellige. Er det gamle oplysninger? Passer det ikke?
Dokumentation?? Det er usenet i den egentlig forstand, det her, ikke
dk.videnskab.jura. Men hvis du vil have dokumentation, så læs
http://www.bilviden.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Publikationer/Trafiksikkerhed/bremseegenskaber.pdf
Så bliver der nok ro fra din side en times tid :)
--
Per
Golf GTI TDI 110HK 97´er med meget udstyr sælges
>
> Vinterdæk er som regel også lidt smallere end sommerdæk og slides derfor -
> antageligt - lidt hurtigere end sommerdæk, hvis man kun kører på tør vej.
> Men vintrene i DK er altså temmelig våde.
>
> Mine erfaringer - jeg skifter dæk efter ca. 70kkm eller 2½ år - er, at jeg
> tydeligt kan mærke når det bliver for koldt for sommerdækkene, så hopper
> de nemlig i kold tilstand. Det er først efter ca. 2-3 kms kørsel de er
> helt runde igen (Conti Sport Contact, Bridgestone 720 og 050A), og når jeg
> så kommer over på vinterhjulene (Michelin PA2) går det rigtig godt. De kan
> klare våd og tør vej og når der ligger sjap og sne på vejene.
>
> Sælger dækfabrikanterne flere dæk fordi vi skal have to sæt? Hvis antallet
> af kørte km er det samme, så vil mersalget kun være der, hvis vi kasserer
> dækkene tidligere end vi ellers ville - eller hvad?
>
> Ulrik
| |
Ukendt (07-10-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 07-10-07 00:42 |
|
"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in message
news:470804c6$0$63812$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> Dokumentation?? Det er usenet i den egentlig forstand, det her, ikke
> dk.videnskab.jura. Men hvis du vil have dokumentation, så læs
> http://www.bilviden.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Publikationer/Trafiksikkerhed/bremseegenskaber.pdf
>
> Så bliver der nok ro fra din side en times tid :)
>
Det tog nu ikke en time - tak for linket. Det var spændende læsning. Jeg
hæfter mig ved at når man tager gennemsnittet for bremsning på våd og tør
vej ligger de to dæktyper næsten ens med en lille fordel til sommerdækket.
Og det er ny viden for mig selvom jeg måske nok havde en anelse om det.
Jeg vil dog nødigt køre på mine Bridgestone sommerdæk en morgen hvor
temperaturen har været under 10 minus grader hele natten.
Løse påstande kan vi ikke bruge til ret meget på usenet - andet end til at
forvirre begreberne. I dette tilfælde havde du jo dokumentationen i orden,
så respekt for det. Og må jeg lige minde om at jura ikke kan bruges til ret
meget ifm. dæks egenskaber i det danske klima
Ulrik
| |
Ukendt (06-10-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 06-10-07 14:13 |
|
"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:47065eed$0$63824$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>> Hvis det skal forstås som at at vinterdæk er bedre end sommerdæk på tør
>> vej når tempraturen kommer under 7 grader, så synes jeg det lyder meget
>> plausibelt.
>
> Det passer bare ikke.
>
> Det var dækfirmaernes argument for at vi alle skulle have vintersko på når
> temperaturen er lav.
>
> Argumentet blev vel født et år med lave temperaturer og ingen nedbør :)
Hvor stammer din viden fra? Er det noget du kan dokumentere - eller er det
bare løse påstande?
Mvh Tommy
| |
Ole Frederiksen (05-10-2007)
| Kommentar Fra : Ole Frederiksen |
Dato : 05-10-07 15:17 |
|
"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse
news:7ktavpnjnglc$.pvxt6j9vpjfh.dlg@40tude.net...
> On Fri, 5 Oct 2007 13:51:26 +0200, TBJ wrote:
>
>> Der er stor forskel på hvordan de to typer dæk opfører sig ved
>> forskellige
>> temperaturer. Et vinterdæk har en blødere gummiblanding end et sommerdæk.
>> Ved lave temperaturer får du med sommerdækket så det man kalder
>> "glaseffekten" - altså at dækket bliver hårdt.
>
> Er det ikke en gammel skrøne, den med at vinterdæk er bedst ved
> temperaturer under 7 gr?
Det er en skrøne. Fabrikanterne er komment langt med gummiblandingen til
sommerdæk siden man snakkede om de 2 grader.
M.v.h. Ole Frederiksen
| |
Klaus G. (05-10-2007)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 05-10-07 16:20 |
|
> Det er en skrøne. Fabrikanterne er komment langt med gummiblandingen til
> sommerdæk siden man snakkede om de 2 grader.
Jeps, det er det samme som at sige at diesel maskiner er noget bovlamt
skrammel, eller at skoda stadigvæk er noget værre lort.
--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery
| |
Ukendt (06-10-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 06-10-07 14:15 |
|
"Ole Frederiksen" <baltzer@(SLET_DETTE)mail-online.dk> skrev i en meddelelse
news:4706476f$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...
>> Er det ikke en gammel skrøne, den med at vinterdæk er bedst ved
>> temperaturer under 7 gr?
>
> Det er en skrøne. Fabrikanterne er komment langt med gummiblandingen til
> sommerdæk siden man snakkede om de 2 grader.
Hvor har du din viden fra? ADAC testede i oktober 2006 - er der sidan da at
der er sket så meget som du hævder - eller er det bare noget du gætter på?
Mvh Tommy
| |
Ukendt (06-10-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 06-10-07 14:12 |
|
"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse
news:7ktavpnjnglc$.pvxt6j9vpjfh.dlg@40tude.net...
> On Fri, 5 Oct 2007 13:51:26 +0200, TBJ wrote:
> Er det ikke en gammel skrøne, den med at vinterdæk er bedst ved
> temperaturer under 7 gr?
Tjae... nu ved jeg ikke om man kan overføre erfaringer fra lastbildæk til
personvognsdæk, idet der jo er stor forskel. Men på de lastbildæk jeg har
(meget) erfaring med (bandag), er der vitterligt tale om en glaseffekt.
Dækket bliver dårligere (hårdere) fra ca. 6 greder - for at nå glaseffekt
ved -4 grader.
FDM har en stor undersøgelse af dæk i "Motor" nr. 10 / 2006, som viser at
det er vanvittigt at køre på sommerdæk om vinteren.
Men der er så mange kloge hoveder, som jo ved bedre end eksperterne - og
hvis du vil lytte til dem, så gør du bare det.
Mvh Tommy
| |
Leonard (06-10-2007)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 06-10-07 18:06 |
|
On Sat, 6 Oct 2007 15:11:34 +0200, TBJ wrote:
> Men der er så mange kloge hoveder, som jo ved bedre end eksperterne - og
> hvis du vil lytte til dem, så gør du bare det.
Næh, jeg mener bare at kunne huske at den med temperaturen er skudt i
sænk for flere år siden.
At sommerdæk er vanvittige i snevejr eller på is er nok rigtigt nok, det
fortæller de jo i alle tests, men på en helt tør vej kan jeg ikke se, at
et sommerdæk skulle være farligt, det holder jo ikke samme temperatur
som vejen, det bliver jo varmere af at blive kørt med.
Jeg tror nu bare jeg sætter nye helårsdæk på Transporteren, det trænger
den alligevel til. Hvis det så bliver sne i flere dage må jeg jo
overveje om der skal nye vinterdæk på stålfælgene - de vinterdæk, der er
på dem er svjh mere end 8 år gamle.
Lupoen får bare lov at blive i garagen de dage, hvor det er koldere end
2 gr. og mens der ligger sne.
--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/
| |
Ukendt (06-10-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 06-10-07 21:24 |
|
"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse
news:87juzpcrtmad$.plvusqx80jn0$.dlg@40tude.net...
> On Sat, 6 Oct 2007 15:11:34 +0200, TBJ wrote:
>
>> Men der er så mange kloge hoveder, som jo ved bedre end eksperterne - og
>> hvis du vil lytte til dem, så gør du bare det.
>
> Næh, jeg mener bare at kunne huske at den med temperaturen er skudt i
> sænk for flere år siden.
> At sommerdæk er vanvittige i snevejr eller på is er nok rigtigt nok, det
> fortæller de jo i alle tests, men på en helt tør vej kan jeg ikke se, at
> et sommerdæk skulle være farligt, det holder jo ikke samme temperatur
> som vejen, det bliver jo varmere af at blive kørt med.
> Jeg tror nu bare jeg sætter nye helårsdæk på Transporteren, det trænger
> den alligevel til. Hvis det så bliver sne i flere dage må jeg jo
> overveje om der skal nye vinterdæk på stålfælgene - de vinterdæk, der er
> på dem er svjh mere end 8 år gamle.
> Lupoen får bare lov at blive i garagen de dage, hvor det er koldere end
> 2 gr. og mens der ligger sne.
Jamen, hvis man har mulighed for at lade bilen stå de dage, hvor der er
sne - så er helårsdæk om vinteren helt perfekt (iflg færdelsstyrelsen).
Problemet opstår, når du kører på tør vej om morgenen, men at det sner mens
du er på arbejde..
Mvh Tommy
| |
Leonard (07-10-2007)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 07-10-07 09:00 |
|
On Sat, 6 Oct 2007 22:23:47 +0200, TBJ wrote:
> Problemet opstår, når du kører på tør vej om morgenen, men at det sner mens
> du er på arbejde.
Det er jo derfor vi har vejrudsigter
--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/
| |
Ukendt (09-10-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 09-10-07 16:40 |
|
"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse
news:1tulrhffadds2$.gh7tfwsmxyok$.dlg@40tude.net...
> On Sat, 6 Oct 2007 22:23:47 +0200, TBJ wrote:
>
>> Problemet opstår, når du kører på tør vej om morgenen, men at det sner
>> mens
>> du er på arbejde.
>
> Det er jo derfor vi har vejrudsigter
Hæhæ, ja - det tænkte jeg jo nok du ville sige. Meeen, ser du dem hver dag -
og passer de altid der hvor du bor? (så er det nemlig ikke i Aalborg, for
her er det altså forholdsvis tit den fejler - selvom de dog er blevet bedre
med tiden)
Mvh Tommy
| |
Leonard (09-10-2007)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 09-10-07 18:04 |
|
On Tue, 9 Oct 2007 17:40:09 +0200, TBJ wrote:
>> Det er jo derfor vi har vejrudsigter
>
> Hæhæ, ja - det tænkte jeg jo nok du ville sige. Meeen, ser du dem hver dag -
> og passer de altid der hvor du bor? (så er det nemlig ikke i Aalborg, for
Hvis jeg bare skal køre rundt her hvor jeg bor, så passer den med at
kigge på termometeret og ud af vinduet som regel.
Skal jeg længere tager jeg oftest et kig på DMI, det er rart at være
forberedt. Og er der sne på vej, så kanman jo ikke undgå at høre det i
radio eller tv, da medierne har en latent mangel på nyheder og derfor
blæser bare 1 mm sne op til snestorm
--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/
| |
Anders Majland (05-10-2007)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 05-10-07 20:33 |
|
> Mit spørgsmål er. Hvordan bremser vinterdæk på en alm våd vej iforhold
> til sommerdæk?
> Den test blev nemlig ikke udført.
En sådan har der været i FDM inden for det sidste års tid. De havde taget en
stribe forskellige biler med forskellige dæk dimensioner og på våd vej var
det så vidt jeg husker ikke nogen klar konklusion.
> sommerdækket jo bremser klart bedst i 90% af vinterhalvåret.
Problemet er at man med et "ikke helt friskt" sommerdæk slet ikke kan komme
igennem bare lidt rigtigt vintervejr ...
Vi kører på vinterdæk fordi vi har brug for bedst muligt fremkommelighed på
glatte biveje. Men jeg kører også mc hele året når vejret er til det - og
det er ikke mange dage om året hvor det ikke er det. Så de dage hvor jeg
mener er vejret er godt nok til mc kørsel vil et sommerdæk med godt mønster
sikkert også være bedre end vinterdæk (eller ihvertfald ikke væsenligtt
ringere)
For du har helt ret - våd kold vej er det typiske om vinteren. Men det er
samtidig også i dårligt føre at man har brug for bedst muligt greb...
| |
Peter Lykkegaard (05-10-2007)
| Kommentar Fra : Peter Lykkegaard |
Dato : 05-10-07 21:59 |
|
Søren C wrote:
> Men det undre mig dog bare at de kalder det sindsygt når sommerdækket
> jo bremser klart bedst i 90% af vinterhalvåret.
>
Jeg har kørt i en udlejningsbil med hvor der var pletvis sneglat
Tro mig - det var ikke spor morsomt!
- Peter
--
Hi! I'm a .signature *virus*!
Copy me into your ~/.signature to help me spread!
| |
Kim (06-10-2007)
| Kommentar Fra : Kim |
Dato : 06-10-07 17:39 |
|
"Søren C" <master.clio@12move.dk> skrev
>Jeg kører dog altid selv med vinterdæk.
Nu I ved så meget om vinterdæk, kunne en af Jer så venligst fortælle mig
hvor
det kunne være billigt at købet evt 4 brugte vinterdæk incl fælge til min
gamle fiat Uno please ?
Mvh Kim
| |
Ukendt (06-10-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 06-10-07 21:22 |
|
"Kim" <no@way.dk> skrev i en meddelelse
news:4707ba2d$0$90276$14726298@news.sunsite.dk...
> "Søren C" <master.clio@12move.dk> skrev
>>Jeg kører dog altid selv med vinterdæk.
>
> Nu I ved så meget om vinterdæk, kunne en af Jer så venligst fortælle mig
> hvor
> det kunne være billigt at købet evt 4 brugte vinterdæk incl fælge til min
> gamle fiat Uno please ?
www.daekbutikken.dk eller www.4x4butikken.dk eller www.daekonline.dk for nye
dæk
og
www.dba.dk eller www.gulgratis.dk for brugte. Pas på de ikke er for gamle,
hvis du køber dem brugte - gummiet bliver mørt og så er de livsfarlige.
Mvh Tommy
| |
Leo_Jensen (07-10-2007)
| Kommentar Fra : Leo_Jensen |
Dato : 07-10-07 08:31 |
|
On 6 Okt., 19:50, "Niels Pein" <forn...@efternavn.dk> wrote:
> "Peter Dalgaard" skrev ...> goo...@pein.dk writes:
> >> "Søren C" <master.c...@12move.dk> wrote:
>
> >>> Men på tør vej var bremselængden 10meter mere med vinterdæk!
>
> >> Ved hvilken hastighed?
> >> Der må da være knald på siden der kan være så stor forskel. Motorvej?
>
> > 90, mener jeg. Ikke noget om hvad selve bremselængden var. 30-40m
> > velsagtens.
>
> Det er ikke noget jeg lige har målt, men omkring de 30 meter ved 90 km/t
> skal nok passe som bremselængde på tør vej.
> Men jeg tror da godt nok ikke at det bliver 10 meter længere med vinterdæk
> ved den hastighed Det lyder helt vildt. Det må jeg ud og måle!
> Det bliver først når vi nærmer os sæsonen for vinterdæk at jeg får det
> gjort, men jeg skal nok vende tilbage med resultatet.
Jeg tror på det. Min forrige bil var en Honda Civic med 110 HK. Med
225 mm sommerdæk (Conti SportContact 2) kunne jeg ikke lave hjulspin
uden at fremprovokere det. Pedalen i bund fra et kryds resulterede i
acceleration, ikke røg. Med 205 mm vinterdæk (Bridgestone) skulle jeg
passe på for at dækkene ikke skulle spinne en smule, også ved
nogenlunde normal kørsel. Det samme gælder for min nuværende Jaguar.
Vinterdækkene slipper dermed før end sommerdækkene når asfalten er
tør, i hvert fald på mine biler. Og det gælder også når det er pænt
koldt, se det med de 7 gr ser jeg også bare som et reklamestunt. Men
jeg glæder mig til at høre om jeres egne målinger..
Leo
| |
|
|