Så længe holder din bil
Fra : Ukendt

Dato : 04-10-07 15:52

http://fpn.dk/motor/bil/article1116490.ece

Gammelt nyt, men nævnt i dagens avis.

Fra : Klaus G.

Dato : 04-10-07 16:01

> http://fpn.dk/motor/bil/article1116490.ece
>
> Gammelt nyt, men nævnt i dagens avis.
Der mangler jo alt for meget information i den artikel.

Firmabilen en MB Sprinter er nu 7år gammel, og er ruster _alle_ steder. Den
kommer sq aldrig til at køre knap 22år.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Martin

Dato : 04-10-07 17:06

"
> Der mangler jo alt for meget information i den artikel.

Ja det er en lid lad måde at lave sammenligning på.

Man kan da nok forestille sig at der er væsentlig forskel på hvor mange
penge en lada-ejer vil ofre på at få udbedret rust kontra en ditto
mercedes-ejer (da en 10 år gl mercedes i sagens natur er langt mere værd end
en ditto lada.

Derfor er det jo klart de kører i længere tid.

Det kan alle biler jo hvis der ofres det på dem der skal til.

Eksempelvis har min "sviger-oldemor" en Nissan Cherry fra 1983, og den står
i store træk som ny endnu, hvor imod jeg selv har prøvet at måtte skrotte op
til flere op til 10 år nyere escorter, ladaer, kadetter, suzukier og jeg
skal gi dig skal jeg ;)

Fra : Lars Kristensen

Dato : 04-10-07 17:32

Martin wrote:

> [...]
> står i store træk som ny endnu, hvor imod jeg selv har prøvet at måtte
> skrotte op til flere op til 10 år nyere escorter, ladaer, kadetter,

Og så mangle Land Rover igen i statistikken. Jeg er ellers sikker på at
de ville have toppet listen med op i mod 50 år. Man regner med at ca.
80% af alle Land Rovere der er produceret stadig kører...

- Lars, der ikke ville undvære sin Disco2

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-07 19:44

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse

> - Lars, der ikke ville undvære sin Disco2

Kører du ofte i uvejtsom terrain ?

Fra : Øl er godt !

Dato : 04-10-07 22:32

"Eque" <-> skrev i en meddelelse

> Kører du ofte i uvejtsom terrain ?

Misundelse har mange ansigter ? he he

Fra : Ukendt

Dato : 05-10-07 16:42

"Øl er godt !" <virker ikke@plut.rutte> skrev i en meddelelse

> "Eque" <-> skrev i en meddelelse

> Misundelse har mange ansigter ? he he

Nogle køber den type bil for at holde foran cafêen, nogle
fordi de har et seriøst behov i uvejtsom terrain -..og så er
der de metrosexuelle derimellem.

Jeg kan forstå Landrover-entusiasterne, der kører løb i deres biler og
rent faktisk bevæger sig ud i områder, der kræver træk på fire hjul,
mens de, der bare har sat sig ind i deres grimme skrumler som en
del af en modedille, kan få en hånlatter med på vejen fra min side...

Fra : René Løweneck

Dato : 05-10-07 07:04

> Kører du ofte i uvejtsom terrain ?

Land Rover folket bruger oftest bilen til det, den er bygget til

René Løweneck
http://www.loweneck.dk/rene/default.asp?PG=51
Land Rover Discovery II TD5 ES - en ægte 4-hjulstrækker

Fra : Klaus G.

Dato : 05-10-07 08:27

> Land Rover folket bruger oftest bilen til det, den er bygget til

Den findes også en klub af samme navn...

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Lars Kristensen

Dato : 05-10-07 09:48

Eque wrote:

> Kører du ofte i uvejtsom terrain ?

Nå man kører i diverse byer føles det efterhånden som en nødvendighed at
have en off roader. Vejenes tilstand er efterhånden sådan at høj
frihøjde er et must og bilen skal være bygget så ikke den rasler fra
hinanden når man kører over de temmelig stor huller der er ved at være i
vejene. Når vejen så endelig bliver lappet går bulen bare opad istedet
for nedad.

Hvis du tænker miljø, tror jeg du skal se i det lidt større perspektiv
end blot brændstoføknonmi. Netop på grund af LandRoverens lange
levealder er miljøbelastningen fra produktionen og skrotningen minimal -
en bet som rigtig mange såkaldte miljøvenlige biler ikke kan bryste sig
af. Og når en LandRover endlig bliver skrottet, så lever en stor del af
den ofte videre i andre biler som reservedele. Dvs. det er genbrug så
det batter.

Jeg kører i min Disco fordi jeg synes det er en lækker bil, en super
hyggelig atmosfære i klubben og fordi jeg nyder at lege i mudder i
weekenderne.
Hvor mange hilser f.eks. på dig når du kommer kørende i trafikken? Det
gør sgu en glad når andre smiler og vinker til en.
Og hvad når du har problemer med bilen, hvor mange stopper så for at
hjælpe dig? Du kan være ret sikker på at den næste forbikørende
LandRover lige stopper op og hører om der er noget han kan hjælpe med,
hvis det er en landrover der holder med katastrofeblinket tændt.
Hvem er det der velvilligt stopper op en kold vinterdag stiger ud af sin
bil og fryser bollerne af for at trække dig ud af en snedrive, fordi du
absolut mente du godt kunne køre i det vejr på trods af politiets
frarådelser om udkørelser? Og det eneste vi forventer er et "tak for
hjælpen"? Igen LandRovere.
Og jeg kunne blive ved...

At køre Land Rover er en livsstil. Det kan ikke sammenlignes med at køre
Toureg, Cayenne, Land Cruiser, eller noget andet. At køre LandRover
medfører jævnlige mudderbad, ofte olieindsmurte hænder, "misbrug" fra
venner og familie til at trække de store trailere de ikke selv kan
trække samt et enormt stort netvæk af flinke og rare mennesker, der ikke
har travlt med at fordømme en på det man laver og tjener eller det
køretøj man kører i.

Hvorfor skal man forsvarre sig blot fordi man kører off roader? Jeg
synes dælme folk går i små sko. Jeg blander mig ikke om andre skal vælge
at køre Mercedes eller Lupo. Ærligtalt er det da op til den enkelte hvad
han føler han har lyst og råd til at køre i. Det skal naboen, genboen
eller andre slet ikke blande sig i.
Hvad kører du selv rundt i? Jeg er sikker på det ikke er nødvendigt for
dig at køre i det du gør. Du kunne helt sikkert sagtens tage bus og tog
eller køre i en ellert. Når du endeligt skal have fragtet noget stort,
kan du jo bare ringe efter 3x34. Samtidig kan du jo så også have en
vindmølle stående i baghaven til at lade din ellert op med. Men kom ikke
og brok dig over larmen og udsynet fra vindmøllen samt det dårlige
naboskab du får til mig hvis jeg er din nabo. Du kan jo bare tage bussen
i stedet...

Glem nu janteloven, din misundelse eller hvad det nu er og glæd dig over
at andre mennesker kan have det godt og sjovt selvom du måske ikke har det.

<flamebait>
Hov, glemte jeg at nævne den er på gule plader?
</flamebait>

- Lars

Fra : René Løweneck

Dato : 05-10-07 07:06

Hej Lars !

> Og så mangle Land Rover igen i statistikken. Jeg er ellers sikker på at
> de ville have toppet listen med op i mod 50 år. Man regner med at ca.
> 80% af alle Land Rovere der er produceret stadig kører...

Jeg er også ret sikker på at den ville have været i toppen, med en markant
aldersdifference ned til anden pladsen ))

Fra : BJ

Dato : 05-10-07 10:35

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> alle Land Rovere der er produceret stadig kører...
>
> - Lars, der ikke ville undvære sin Disco2

Land Rover producerer ikke biler ..... de laver redskaber.

mvh
Bjørn J.

Fra : KASO

Dato : 05-10-07 17:28

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i meddelelsen

> Og så mangle Land Rover igen i statistikken.

Næhh - John Deere er da heller ikke med

> Jeg er ellers sikker på at de ville have toppet listen med op i mod 50 år.
> Man regner med at ca. 80% af alle Land Rovere der er produceret stadig
> kører...

Jeg tvivler stærkt på de 80% - alene af den grund at mange er blevet
totalskadet i trafikken eller terrænet i løbet af de mange år. Derudover har
rust og defekt/nedslidt mekanik taget sin andel. Så 80% tror jeg ikke på -
men jeg tror på at de ville ligge højt i statistikken.

Fra : Ukendt

Dato : 05-10-07 21:43

"KASO" <a@b.dk> wrote in message

> [...]
> har rust og defekt/nedslidt mekanik taget sin andel. Så 80% tror jeg ikke
> på - men jeg tror på at de ville ligge højt i statistikken.

Rust? En Land Rover? Pladerne er lavet af aluminium.

Ulrik

Fra : BJ

Dato : 05-10-07 21:51

"Ulrik Friis" <ufj(snabela)get2net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Rust? En Land Rover? Pladerne er lavet af aluminium.

Så smid lidt messingpulver på dem og få lavet rusten her:

http://www.before-n-after.co.uk/waxoyl.pdf

mvh
Bjørn J.

Fra : KASO

Dato : 06-10-07 09:43

"Ulrik Friis" <ufj(snabela)get2net.dk> skrev i meddelelsen
> "KASO" <a@b.dk> wrote in message

> Rust? En Land Rover? Pladerne er lavet af aluminium.

Nu består en Land Rover af meget mere end pladerne (der iøvrigt heller ikke
er uforgængelige) - så på 50 år er der nok smuttet nogle stykker på
tæringens alter....

Fra : Lars Kristensen

Dato : 06-10-07 11:26

KASO wrote:

> [...]
>
> Nu består en Land Rover af meget mere end pladerne (der iøvrigt heller
> ikke er uforgængelige) - så på 50 år er der nok smuttet nogle stykker på

Jep, men nu har LandRover folket en mani med absolut at holde de kære
gamle biler kørende indtil der absolut ikke er mere at svejse i. De dele
der er tilbage og stadig brugbare bliver meget ofte solgt for en slik
eller givet væk til værdigt trængende klubkammerater, hvis de da ikke
lige kan passe på den næste LandRover man køber.

I øvrigt er de 80% et skøn fra Land Rover ltd.'s side. De burde jo have
en god idé om hvor mange der kan være tilbage.

- Lars

Fra : KASO

Dato : 07-10-07 09:48

> [...]
> eller givet væk til værdigt trængende klubkammerater, hvis de da ikke lige
> kan passe på den næste LandRover man køber.

Det er rigtigt - og der er nogle af de eksemplarer, man ser på vejene, der
nok burde have været udsat for medlidenhedsdrab for flere år siden

> I øvrigt er de 80% et skøn fra Land Rover ltd.'s side. De burde jo have en
> god idé om hvor mange der kan være tilbage.

Muligvis - men nok et ret subjektivt skøn - det ser jo godt ud i
reklamerne....

Fra : Ivar

Dato : 04-10-07 22:01

Klaus G. skrev:

> Der mangler jo alt for meget information i den artikel.

Enig, at Chevrolet topper listen er nok ikke et udtryk for kvalitet,
men for at der er interesse i at holde gamle amerikaner-biler
kørende. Generelt vil en luksusbil blive holdt kørende længere
end en billig bil. At Lada ligger midt i feltet virker underligt.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Leo_Jensen

Dato : 06-10-07 21:57

On 5 Okt., 08:06, "René Løweneck" <r...@loweneck.dk> wrote:
> Hej Lars !

> Jeg er også ret sikker på at den ville have været i toppen, med en markant
> aldersdifference ned til anden pladsen ))

Jaguar mangler også på listen. Og nok ikke længere nede end
andenpladsen...

Leo

Fra : Leo_Jensen

Dato : 07-10-07 20:55

On 7 Okt., 10:47, "KASO" <a...@b.dk> wrote:

> Det er rigtigt - og der er nogle af de eksemplarer, man ser på vejene, der
> nok burde have været udsat for medlidenhedsdrab for flere år siden

Det gælder vel objektivt set alle biler der er mere end 8-10 år gamle.
Der er jo kommet mere sikre og mere økonomiske biler til...
Min 92'er Jag mangler airbags og ESP og går 8 km/l. Hvis jeg lægger en
million mere får jeg en 2 år gammel udgave, der kan prale med 10
airbags og 10 km/l samt en mærkelig lille, grim kølergrill
http://picasaweb.google.com/Leo.5500/Jaguar

> Muligvis - men nok et ret subjektivt skøn - det ser jo godt ud i
> reklamerne....

3mm tykt stål kombineret med aluminium tilsat fanatiske ejere kan godt
betyde en del.
Entusiasme/fanatisme betyder meget. Jeg kører også 2CV, og dem der er
tilbage nu kommer da også til at holde rigtig mange år, mens dem der
blev købt som konebiler i 80'erne holdt i 6-8 år. Eneste forskel er at
de tilbageværende bliver passet og ikke bare brugt op.

Leo