Den nye "toppen af farten" kampagne
Fra : Jacob Rungwald

Dato : 03-10-07 15:57

Har i set den nye "film" med bilen der kommer i skred, og smadrer ind i et
træ ?

Det der falder mig ind er at der bliver sagt at manden er erfaren kører,
hvorfor vælger han så at dreje totalt vildt på rattet, istedet for at blive
i rabatten til bilen er til at styre igen?

Hvorfor har det ingen betydning at hans dæktryk er 20% for lavt, samt at
vejgrebet er nedsat ?

Jeg syntes det er at give farten skylden liiiiiige rigeligt, eller er det
bare mig der ikke fatter en brik ?

Mvh
Jacob

Fra : MikLarsen@gmail.com

Dato : 03-10-07 16:11

On 3 Okt., 16:56, "Jacob Rungwald" <jacob@rungwald-uden_dette.dk>
wrote:
> [...]
> vejgrebet er nedsat ?
>
> Jeg syntes det er at give farten skylden liiiiiige rigeligt, eller er det

Jeg sad også og tænkte at det er et fantastisk budskab at sende at det
ikke har nogen betydning om du har korrekt dæktryk og godt vejgreb.
Jeg ved godt det ikke er det de siger, men sådan kan det opfattes.

Men filmen er desværre ikke så urealistisk ellers. Det er desværre
sådan at mange ulykker sker, folk bliver forskrækket over at komme ned
i rabatten og tager for hårdt fat i rattet og så går det galt.

Budskabet kunne jo også være at køb en ny bil med ESP så overlever
du
Jeg ved godt ESP ikke kan overgå naturkræfterne, men jeg vil gætte på
at ligepræcis den form for ulykker er ESP systemetes livret.

Mikael

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 03-10-07 16:18

wrote:
>Jeg sad også og tænkte at det er et fantastisk budskab at sende at det
>ikke har nogen betydning om du har korrekt dæktryk og godt vejgreb.
>Jeg ved godt det ikke er det de siger, men sådan kan det opfattes.

Nemlig.

>Men filmen er desværre ikke så urealistisk ellers. Det er desværre
>sådan at mange ulykker sker, folk bliver forskrækket over at komme ned
>i rabatten og tager for hårdt fat i rattet og så går det galt.

Det gør en uerfaren billist, men ikke en erfaren billist.

> [...]
>Jeg ved godt ESP ikke kan overgå naturkræfterne, men jeg vil gætte på
>at ligepræcis den form for ulykker er ESP systemetes livret.

Det tror jeg også, jeg har prøvet at få min i skred på en våd vej, ved at
dreje rattet meget fra side til side, og den slingrer da lidt, indtil den
nærmest lukker ned for bilen og siger "SÅ STOPPER DU KRAFTEDME" :)

Mvh
Jacob

Fra : retroman

Dato : 03-10-07 16:33

> Det gør en uerfaren billist, men ikke en erfaren billist.

OK hvormange udskridninger om året har så en erfarn bilist?.

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 03-10-07 16:52

"retroman" <retroman@(nonono).no> wrote in message

> OK hvormange udskridninger om året har så en erfarn bilist?.

Der skal da ikke mere end 1 gang hvorman har hjulsættet i rabatten til at
vide hvordan man håndterer den næste gang ? Hvis altså det kom ud af kontrol
første gang.

Det er det de er den store forskel på en "erfaren" billist og så en der
bruger bilen om søndagen til fra kirke. Erfaren er IKKE nødvendigvis = med
at have haft kørekort i mange år.

Jeg prøvede det første gang da jeg tog kørekort hvor kørelæren bad mig køre
ud i rabatten så jeg kunne mærke forskellen i vejgreb, samt at det ikke var
farligt hvis man bare tog den med ro, og bremsede bilen ned kontroleret,
uden at dreje på rattet.

Det kan godt være det bare er mig der lever i en verden der ikke eksisterer
i virkeligheden. Men jeg har altså haft hjulsættet i rabatten nogle gange,
og også med "høj" fart, og jeg er har da endnu, og ingen buler at fortælle
om :)

Mvh
Jacob

Fra : retroman

Dato : 03-10-07 17:30

"Jacob Rungwald" <jacob@rungwald-uden_dette.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bruger bilen om søndagen til fra kirke. Erfaren er IKKE nødvendigvis = med

jeg kan ihvertfald sige at jeg klodser kassen og ABS træder ind de par gange
om året jeg er ved at brage op i noget...så er det sgu ligemeget om jeg har
haft kørekørt i 10 eller 20 år!, mht. at være ude i rabatten, de par gange
det er sket så er det nok mere kantens størrelse som har bevirket at jeg kom
op for jeg rykkede da i rattet først for at se om jeg kom op...ikke noget
med at tage gassen af HVIS nu kanten var så høj at bilen blev hængende.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 03-10-07 20:46

"retroman" <retroman@(nonono).no> skrev i meddelelsen

> jeg kan ihvertfald sige at jeg klodser kassen og ABS træder ind de par
> gange om året jeg er ved at brage op i noget

Du er ved at brage ind i noget 2 gange om året?

Uanset hvor meget du kører, så er det for mange gange...

Mange gange er der flere i bilen når bilen kører i rabatten, bilen reagerer
så ikke på samme måde når føreren forsøger at få bilen op - og så går det
galt.

--
Per

Fra : Anders Majland

Dato : 04-10-07 11:14

> Du er ved at brage ind i noget 2 gange om året?
> Uanset hvor meget du kører, så er det for mange gange...

Enig - og det er mere end et par gang om året nogen overtræder deres
vigepligt lige for snuden af mig

Fra : retroman

Dato : 04-10-07 21:06

> Enig - og det er mere end et par gang om året nogen overtræder deres
> vigepligt lige for snuden af mig
Det indbefatter for mig, også det at brage op i noget...

Fra : retroman

Dato : 04-10-07 21:08

> "retroman" <retroman@(nonono).no> skrev i meddelelsen

> Du er ved at brage ind i noget 2 gange om året?
>
> Uanset hvor meget du kører, så er det for mange gange...

well et cykelist der kører ud på vejen,- eller en der ikke overholder en
vige pligt..

Fra : ShutEye

Dato : 04-10-07 21:24

> well et cykelist der kører ud på vejen,- eller en der ikke overholder en
> vige pligt..

Du er der ellers ham der kan forudsige???

Fra : retroman

Dato : 05-10-07 19:53

"ShutEye" <no@no.no> skrev i en meddelelse

> Du er der ellers ham der kan forudsige???

netop ikke så derfor ønsker jeg ikke at påkøre eller skade mine mindre
erfarne bilister, hvis netop begår en fejl, jeg ved at hvis jeg i kører for
stærkt så vil der jo netop opstå en endnu farligere situation.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 03-10-07 17:38

> [...]

> Der skal da ikke mere end 1 gang hvorman har hjulsættet i rabatten til at
> vide hvordan man håndterer den næste gang ? Hvis altså det kom ud af

Definere lige erfaren først?. Det kan let blive 1 & sidste gang, selv om man
har kørt bil i XX år. Jeg mindes fx. en af grp. skribenter, hvis fædrende
ophav kom af dage på den konto?. Du reagere på refleks, eller forsøger at
undgå noget i vejsiden

Men jeg har altså haft hjulsættet i rabatten nogle gange,
> og også med "høj" fart, og jeg er har da endnu, og ingen buler at fortælle
> om :)

Hvorfor har du det?, en erfaren bilist køre ikke over evne- holder sig på
asfalten ;).

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 03-10-07 17:49

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote in message
> Men jeg har altså haft hjulsættet i rabatten nogle gange,

> Hvorfor har du det?, en erfaren bilist køre ikke over evne- holder sig på
> asfalten ;).

De fleste af gangene har det været i rent selvforsvar fordi folk ikke kan
holde til højre på små veje. De er bange for komme i rabatten(apropos) og
derfor mener de at de skal fylde det meste af vejen.

De gør det nok ikke med vilje.

Mvh
Jacob

Fra : ShutEye

Dato : 03-10-07 18:17

> Hvorfor har du det?, en erfaren bilist køre ikke over evne- holder sig på
> asfalten ;).

Sikke da noget sludder!
Nogen gange er rabatten det eneste sted du KAN være - måske fordi den
modkørende ikke fatter en brik.

Fra : Lars [6710]

Dato : 03-10-07 21:51

Jørgen M. Rasmussen skrev:

> Hvorfor har du det?, en erfaren bilist køre ikke over evne- holder sig på
> asfalten ;).

Kører du kun i byen ?

her hvor jeg bor er der da mange små og meget smalle veje.
Så smalle at 2 personbiler IKKE kan passere hinanden uden at mindst den
ene sætter et hjulpar i rabatten....
man holder selvfølgelig ikke klampen i bund mens det sker, men bilen
ruller da

--
Venlig hilsen

Lars Hørlyck Sørensen

Fra : ShutEye

Dato : 03-10-07 22:06

> [...]
> ene sætter et hjulpar i rabatten....
> man holder selvfølgelig ikke klampen i bund mens det sker, men bilen

Læs lige her RETRO!

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 03-10-07 22:26

"Lars [6710]" <lars@hoerXXXXlyck.dk> writes:

> [...]
> den ene sætter et hjulpar i rabatten....
> man holder selvfølgelig ikke klampen i bund mens det sker, men bilen

Nu var det jo ikke lige den situation det handlede om, vel?

I øvrigt ER der ingen rabat i byen...

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 04-10-07 03:08

Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote in

> I øvrigt ER der ingen rabat i byen...

Jeg ser da tit både 10-20 og 30 øres rabat på benz.

Fra : Lars [6710]

Dato : 04-10-07 07:41

Peter Dalgaard skrev:

> Nu var det jo ikke lige den situation det handlede om, vel?

Det kom det da til, da det blev hævdet at en erfaren bilist ALDRIG kører
med et hjulpar i rabatten

> I øvrigt ER der ingen rabat i byen...

NEJ og derfor spurgte jeg også om man kun kører i byen !

vh

Lars

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 04-10-07 08:25

"Lars [6710]" <lars@horXXXXlyck.dk> wrote in message

> Det kom det da til, da det blev hævdet at en erfaren bilist ALDRIG kører
> med et hjulpar i rabatten

Jeg tror ikke det var det konklusionen var, det var mere at den erfarne
billist kan finde ud af at håndtere situationen uden at det skaber en
ulykke, bedre end en uerfaren.

Mvh
Jacob

Fra : Anders Houmark

Dato : 03-10-07 18:05

"Jacob Rungwald" <jacob@rungwald-uden_dette.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> køre ud i rabatten så jeg kunne mærke forskellen i vejgreb, samt at det
> ikke var farligt hvis man bare tog den med ro, og bremsede bilen ned

Den øvelse laver alle der tager kørekort i dag, når de er på køreteknisk
anlæg. Så de må jo egentlig automatisk være bedre, da de både har lært det
teoretisk samt praktisk, fra start af.

Mvh Anders

Fra : Anders Majland

Dato : 04-10-07 11:13

> [...]
> og også med "høj" fart, og jeg er har da endnu, og ingen buler at fortælle

Samme her - bor på landet hvor man som modkørende ikke kan passere hinanden
uden at begge har et hjulsæt i rabatten. Er modkørende så en traktor eller
lastil er det så heller ikke nok ....

/A

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 11-10-07 13:00

On Wed, 3 Oct 2007 17:52:12 +0200, "Jacob Rungwald"
> [...]

>og også med "høj" fart, og jeg er har da endnu, og ingen buler at fortælle

Hvorfor kører du så meget ude i rabatten? Er der ikke asfalt nok der
hvor du færdes?

Det er min erfaring at man skal være forsigtig med den slags
udtalelser. Før du véd af det, bliver du beskyldt for at brygge kaffe,
læse avis, tisse i pose osv.

Bare så du véd det.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 03-10-07 17:17

> OK hvormange udskridninger om året har så en erfarn bilist?.
Jeg kører da dagligt i rabatten her på landet, og det hænder da, selvom man
har prøvet det tit, at man kommer lidt "uheldigt" op på vejen.

Stef

Fra : ShutEye

Dato : 03-10-07 18:18

> Jeg kører da dagligt i rabatten her på landet, og det hænder da, selvom
> man har prøvet det tit, at man kommer lidt "uheldigt" op på vejen.

Så lær noget af det :)

Fra : retroman

Dato : 03-10-07 19:32

> Så lær noget af det :)

altså tage noget af farten eller hvad?...

Fra : ShutEye

Dato : 03-10-07 19:51

> altså tage noget af farten eller hvad?...

Ja lad os alle køre 20 når vejen er smallere end 4 meter!
Det er da tåbeligt når der nu ER en rabat og det fint går at køre i den :)

Fra : ShutEye

Dato : 03-10-07 19:56

> Ja lad os alle køre 20 når vejen er smallere end 4 meter!
> Det er da tåbeligt når der nu ER en rabat og det fint går at køre i den :)

ps
"Så lær noget af det": Mente at han skulle lære at komme rigtigt op på vejen
igen!

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 03-10-07 18:21

"retroman" <retroman@(nonono).no> skrev :

>OK hvormange udskridninger om året har så en erfarn bilist?.

En hulens masse .... når sneen er faldet

intet er sjovere end at tosse rundt i en røvskubber på glatte veje
--
Jan_stevns

Fra : Claus Frørup

Dato : 03-10-07 18:25

Isang tao pinangalanan, "retroman" <retroman@(nonono).no> nagsulat:

>OK hvormange udskridninger om året har så en erfarn bilist?.

1 hvert femogtyvende år

--
Hvem jeg er?
Se det på http://www.froerup.dk/claus

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 03-10-07 18:30

Claus Frørup <Claus@froerup.dk> skrev :

>1 hvert femogtyvende år

Ahemmmm..... tæller at glemme at dreje nok, som en udskridning

--
Jan_stevns

Fra : Claus Frørup

Dato : 04-10-07 18:12

Isang tao pinangalanan, jan@bygteknik.dk nagsulat:

>Ahemmmm..... tæller at glemme at dreje nok, som en udskridning

RAAHHHHHHS'GU.......

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 04-10-07 21:34

<jan@bygteknik.dk> skrev i en meddelelse

> Ahemmmm..... tæller at glemme at dreje nok, som en udskridning

Anes der flere 'løjser-historier' i horisonten?

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 04-10-07 22:08

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev :

>Anes der flere 'løjser-historier' i horisonten?

Det tror jeg ikke, men den Stevnske oliekilde måtte vist lide den tort
at hensmide lidt lygteglas ved Ølby nedkørslen til KøgeBugt ;)

--
Jan_stevns

Fra : Claus Frørup

Dato : 05-10-07 11:56

Isang tao pinangalanan, jan@bygteknik.dk nagsulat:

>Det tror jeg ikke, men den Stevnske oliekilde måtte vist lide den tort
>at hensmide lidt lygteglas ved Ølby nedkørslen til KøgeBugt ;)

Det var et magnetisk autoværn, Ja det var! Nå!

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 05-10-07 16:00

Claus Frørup <Claus@froerup.dk> skrev :

>Det var et magnetisk autoværn, Ja det var! Nå!

Indrøm det bare ! Et tilfælde af spagettiarm ;)

--
Jan_stevns

Fra : Claus Frørup

Dato : 07-10-07 18:56

Isang tao pinangalanan, jan@bygteknik.dk nagsulat:

>Indrøm det bare ! Et tilfælde af spagettiarm ;)

Jeg går ikke i Italienske skjorter.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 09-10-07 20:51

"Claus Frørup" <Claus@froerup.dk> skrev i en meddelelse
> Isang tao pinangalanan, jan@bygteknik.dk nagsulat:

> Jeg går ikke i Italienske skjorter.

Nej det _er_ observeret.
Så farverige er italienerne godt nok ikke blevet endnu.

<loeberhenihjoernetogdukkermig.avi>

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Ukendt

Dato : 09-10-07 21:09

On Fri, 05 Oct 2007 16:59:32 +0200, jan@bygteknik.dk wrote:

>Indrøm det bare ! Et tilfælde af spagettiarm ;)

Kan sq ikke lige kombinere billeder af busfutten med udtrykket
spaghettiarm, men om det var olien, der skulle afsættes eller en mulig
passager må guderne vide ) For man sidder da ikke og sover ved
rattet ? )
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 09-10-07 21:14

Ivan Madsen <> skrev :

>Kan sq ikke lige kombinere billeder af busfutten med udtrykket
>spaghettiarm..... <snip>

Se - det kanjeg så

Jeg tror Claus ikke var helt vågnet op - armmusklerne der anvedes til
at dreje roret svigtede vist ved nedkørslen til KøgeBugt - resultat:

at hitte et nyt blinklygte + forlygteglas

--
Jan_stevns

Fra : Claus Frørup

Dato : 10-10-07 19:10

Isang tao pinangalanan, Ivan Madsen <> nagsulat:

klip
> [...]
>spaghettiarm, men om det var olien, der skulle afsættes eller en mulig
>passager må guderne vide ) For man sidder da ikke og sover ved

Næh nej.... jeg havde såmænd bare for travlt.
Jeg havde hørt at der trods alt findes en grænse for hvor hurtigt man
kan tage et sving med en Scorpio........

Jeg fandt grænsen...... for sent

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 10-10-07 20:10

> [...]

>Jeg havde hørt at der trods alt findes en grænse for hvor hurtigt man
>kan tage et sving med en Scorpio........

jeg fandt den ikke ;)

http://www.dkfritidbil.dk/foto/real_close/oplevelse.htm

--
Jan_stevns

Fra : Claus Frørup

Dato : 11-10-07 01:30

Isang tao pinangalanan, jan@bygteknik.dk nagsulat:

>jeg fandt den ikke ;)

Kylling

Fra : ShutEye

Dato : 03-10-07 18:10

> Det tror jeg også, jeg har prøvet at få min i skred på en våd vej, ved at
> dreje rattet meget fra side til side, og den slingrer da lidt, indtil den
> nærmest lukker ned for bilen og siger "SÅ STOPPER DU KRAFTEDME" :)

Hehe fed beskrivelse :)
Måske den skulle være med i næste reklame for/om ESP ?

Fra : Leonard

Dato : 03-10-07 16:27

On Wed, 3 Oct 2007 16:56:43 +0200, Jacob Rungwald wrote:

> Det der falder mig ind er at der bliver sagt at manden er erfaren kører,
> hvorfor vælger han så at dreje totalt vildt på rattet, istedet for at blive
> i rabatten til bilen er til at styre igen?

De fleste erfarne reagerer alligevel på den måde i situationen, så det
er meget realistisk.

> Hvorfor har det ingen betydning at hans dæktryk er 20% for lavt, samt at
> vejgrebet er nedsat ?

Fordi det var ikke det han døde af, det var disse ting, der forårsagede
at ulykken skete.

> Jeg syntes det er at give farten skylden liiiiiige rigeligt, eller er det
> bare mig der ikke fatter en brik ?

Budskabet er da så tydeligt, at det ikke har brug for at blive
forklaret.
Hvis han havde kørt 10 km/t langsommere, så var ulykken blevet til et
uheld, som han kunne have kørt videre fra, nu kørte han bare 10 km/t for
stærkt og det kostede ham livet.

--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 03-10-07 16:32

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> wrote in message

> De fleste erfarne reagerer alligevel på den måde i situationen, så det
> er meget realistisk.

Aha.

> Fordi det var ikke det han døde af, det var disse ting, der forårsagede
> at ulykken skete.

Hvis det var de ting der foresagede at ulykken skete, hvorfor bliver det så
kun fartens skyld i den sidste ende ?

> [...]
> Hvis han havde kørt 10 km/t langsommere, så var ulykken blevet til et
> uheld, som han kunne have kørt videre fra, nu kørte han bare 10 km/t for

Og hvis alle kører 10km/t dør der ingen.

Ja, nu er det jo heller ikke fordi jeg ikke fatter budskabet, jeg sætter
bare spørgsmålstegn ved hvorfor ingen af de andre ting der egentligt
foresager uheldet, skal nedtones som 100% ligegyldige.

Mvh
Jacob

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-10-07 16:58

>Ja, nu er det jo heller ikke fordi jeg ikke fatter budskabet, jeg sætter
>bare spørgsmålstegn ved hvorfor ingen af de andre ting der egentligt
>foresager uheldet, skal nedtones som 100% ligegyldige.

Fordi det er populært, at skyde skylden på fart uanset hvad.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : retroman

Dato : 03-10-07 17:34

> Fordi det er populært, at skyde skylden på fart uanset hvad.
>
> --

kan du nævne et fysisk kinetisk eksempel hvor den teoretiske fart på feks 1
km/t kontra 100 km/t vil have samme resultat mht. energi afladning og G
påvirkning?, især G påvirkninger som kan have organskadende følger, du må jo
mener at der må være en anden fysisk kraft jeg ikke kender til.

Fra : ShutEye

Dato : 03-10-07 18:21

> [...]
> påvirkning?, især G påvirkninger som kan have organskadende følger, du må
> jo mener at der må være en anden fysisk kraft jeg ikke kender til.

Måske Martin skulle have skrevet:
"Fordi det er populært, KUN at skyde skylden på fart uanset hvad"
Det er jo det der sker tit og ofte.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-10-07 18:45

On Wed, 3 Oct 2007 19:20:32 +0200, "ShutEye" <no@no.no> wrote:

>Måske Martin skulle have skrevet:
>"Fordi det er populært, KUN at skyde skylden på fart uanset hvad"
>Det er jo det der sker tit og ofte.

Måske du har ret

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Leonard

Dato : 03-10-07 17:18

On Wed, 3 Oct 2007 17:32:28 +0200, Jacob Rungwald wrote:

> Ja, nu er det jo heller ikke fordi jeg ikke fatter budskabet, jeg sætter
> bare spørgsmålstegn ved hvorfor ingen af de andre ting der egentligt
> foresager uheldet, skal nedtones som 100% ligegyldige.

Bliver de nedtonet til at være ligegyldige?
Det synes jeg ikke, jeg synes de bliver nævnt, men at det fremhæves, at
det ikke er derfor han dør af det.

Hele budskabet i den kampagne er, at det er ikke muligt at pege på en
enkelt ting ved en ulykke og give det skylden, men at det er alle
tingene i samspil, der gør at et uheld bliver til en ulykke.
Og der er farten altid med som en parameter, der viser sig at være ret
væsentlig, selv med så lave forskelle som 10 km/t opfattes som at være
for de fleste, der er ligeglade med om de kører 80 eller 90 km/t (eller
50/60 km/t)

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 03-10-07 17:33

> On Wed, 3 Oct 2007 17:32:28 +0200, Jacob Rungwald wrote:

> Bliver de nedtonet til at være ligegyldige?
> Det synes jeg ikke, jeg synes de bliver nævnt, men at det fremhæves, at
> det ikke er derfor han dør af det.

Jeg syntes de kunne nævne dem som værende medskyldige i at det går galt.

> [...]
> væsentlig, selv med så lave forskelle som 10 km/t opfattes som at være
> for de fleste, der er ligeglade med om de kører 80 eller 90 km/t (eller

Jeg vil give dig tildels ret, og jeg vil også sige at når nu der er så mange
der rent faktisk ikke kan køre bil når det er ved at gå galt, hænger sammen
med at man faktisk aldrig prøver det.

Man burde komme på glatbane, samt manøvre kursus hver 5 år på statens
regning, det vi ljeg væde med kan spare flere liv end at bede folk sætte
farten ned med 10km/t. Men det er noget der koster staten, og så gør man det
ikke. Men det med farten kan man jo tjene penge på...såååå deeeeeet :)

Mvh
Jacob

Fra : Leonard

Dato : 03-10-07 18:03

On Wed, 3 Oct 2007 18:32:32 +0200, Jacob Rungwald wrote:

> [...]
> ikke. Men det med farten kan man jo tjene penge på...såååå deeeeeet :)

Den konspiraton tror jeg ikke på.
Politikerne beder ikke Rådet for Større Færdselssikkerhed om at lave en
kampagne med det formål at politiet kan skrive bøderud, så der kan komme
penge i statskassen.

Fra : ShutEye

Dato : 03-10-07 18:22

> Bliver de nedtonet til at være ligegyldige?
> Det synes jeg ikke, jeg synes de bliver nævnt, men at det fremhæves, at
> det ikke er derfor han dør af det.
<klip>

Han dør af at ramme et vejtræ!
Jeg siger: Væk med alle vejtræer!!!
Samme pladder ...

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 03-10-07 18:31

"ShutEye" <no@no.no> skrev :

>Han dør af at ramme et vejtræ!
>Jeg siger: Væk med alle vejtræer!!!
>Samme pladder ...

Pas nu på - nu kommer alle trækrammerne efter dig !

--
Jan_stevns

Fra : ShutEye

Dato : 03-10-07 18:44

> Pas nu på - nu kommer alle trækrammerne efter dig !

Åh NEJ! :)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 03-10-07 16:32

>Hvis han havde kørt 10 km/t langsommere, så var ulykken blevet til et
>uheld, som han kunne have kørt videre fra, nu kørte han bare 10 km/t for
>stærkt og det kostede ham livet.

Ja og havde han kørt endnu 10 langsommere så var han slet ikke skredet
ud.. og var han blevet hjemme så havde han helt sparet brændstoffet
ved det... ;)

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : ShutEye

Dato : 03-10-07 18:15

> Har i set den nye "film" med bilen der kommer i skred, og smadrer ind i et
> træ ?

Jep

> Det der falder mig ind er at der bliver sagt at manden er erfaren kører,
> hvorfor vælger han så at dreje totalt vildt på rattet, istedet for at
> blive i rabatten til bilen er til at styre igen?

Aner det ikke.
Har da været i rabatten en del gange pga diverse
kassevogne/traktorer/lastbiler der fyldte liiiige nok i min side af vejen.
Eller bare fordi vejen altså ikke var bredere.
Det har ikke været noget problem, heller ikke da jeg var 'helt' ny for et
par år siden.

> Hvorfor har det ingen betydning at hans dæktryk er 20% for lavt, samt at
> vejgrebet er nedsat ?

Det var der jeg stod HELT af og bare syntes det var tåbeligt at høre på!

> Jeg syntes det er at give farten skylden liiiiiige rigeligt, eller er det
> bare mig der ikke fatter en brik ?

Hvis det er, ja så er vi to :)

Fra : retroman

Dato : 03-10-07 18:29

> [...]
> Eller bare fordi vejen altså ikke var bredere.
> Det har ikke været noget problem, heller ikke da jeg var 'helt' ny for et

HA HA..må jeg konkludere en 'erfaren' og rationel tænkende bilist...

Fra : ShutEye

Dato : 03-10-07 18:46

> HA HA..må jeg konkludere en 'erfaren' og rationel tænkende bilist...

Nej det må du ikke.
Det var sgu da en mærkelig ting at skrive, men du er altså i stand til at
forudse det uforudsete?
Er alle veje hos dig meeeeget brede?

Fra : Kim Kristensen

Dato : 03-10-07 18:58

On 3 Okt., 19:31, j...@bygteknik.dk wrote:

> Pas nu på - nu kommer alle trækrammerne efter dig !
>
> --
> Jan_stevns

Nogle af træerne pynter jo også, så det var måske bedre at forbyde
udskridninger

Med venlig hilsen Kim

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 03-10-07 19:22

Kim Kristensen <kim01@kristensen.tdcadsl.dk> skrev :

>Nogle af træerne pynter jo også, så det var måske bedre at forbyde
>udskridninger

Ok - så polstrer vi da bare træerne med træ-krammere ;)

--
Jan_stevns

Fra : ShutEye

Dato : 03-10-07 19:24

> Ok - så polstrer vi da bare træerne med træ-krammere ;)

En fin løsning på flere problemer :)

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 04-10-07 03:06

"Jacob Rungwald" <jacob@rungwald-uden_dette.dk> wrote in

> Det der falder mig ind er at der bliver sagt at manden er erfaren
> kører, hvorfor vælger han så at dreje totalt vildt på rattet, istedet
> for at blive i rabatten til bilen er til at styre igen?

Forskrækkelse/overraskelse?

Som erfaren billist er han næppe kørt frivilligt ud i rabatten.

> Hvorfor har det ingen betydning at hans dæktryk er 20% for lavt, samt
> at vejgrebet er nedsat ?

De har ingen betydning for uheldets indtræffen, og da det først er sat i
værk har det ingen betydning for om føreren kan redde situationen. Farten
er for høj, og derfor får farten skylden.

> Jeg syntes det er at give farten skylden liiiiiige rigeligt, eller er
> det bare mig der ikke fatter en brik ?

Du kan jo fjerne de forskellige faktorer en ad gangen og se om det har
indflydelse på uheldets forløb. Kun lavere hastighed kunne forhindre
dødelig udgang.

De fleste undervurderer fartens konsekvenser. Jeg husker stadig en
tidligere kampagne: 10 = 44.

Hvis 2 biler bremser samtidig fra samme udgangspunkt, den ene med en fart
på 50 km/t, og den anden med 60 km/t, hvor stærkt vil bilen med 60 som
udgangshastighed så køre når den anden bil holder stille?

Skræmmende 44 (fireogfyrre) km/t. Forskellen er en fodgænger der slap med
skrækken i det ene tilfælde, og en stendød fodgænger i det andet.

Sjovt nok er der ingen der undrer sig over hvad fanden det enlige træ laver
dér?

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 04-10-07 06:09

"Kent Oldhøj" <kent@REMOVE.oldhoj.dk> skrev :

>Sjovt nok er der ingen der undrer sig over hvad fanden det enlige træ laver
>dér?

Det står der jo bare - som det har gjort de sidste fyrre+ år

Man kan i sit stille sind undres over at vejmyndighederne ikke gør
lidt mere ud af at fjerne sådanne tingester, når man ved, at de
udemærket ved, at sådanne, har en besynderlig magnetisme

Ikke at tingesten i sig selv udgør ulykkes'årsagen

--
Jan_stevns

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 05-10-07 01:29

jan@bygteknik.dk wrote in

> Man kan i sit stille sind undres over at vejmyndighederne ikke gør
> lidt mere ud af at fjerne sådanne tingester, når man ved, at de
> udemærket ved, at sådanne, har en besynderlig magnetisme

Åbenbart også på vejplanlæggeren... mark... mark... mark... mark... HEY! Et
træ! Det er da den vej vejen skal gå! Det er da det den skal!

Fra : Niels Pein

Dato : 05-10-07 00:07

"Kent Oldhøj" skrev ...

> Du kan jo fjerne de forskellige faktorer en ad gangen og se om det har
> indflydelse på uheldets forløb. Kun lavere hastighed kunne forhindre
> dødelig udgang.

Hvis vi fjerner faktoren "fører ikke god nok" og indsætter een der ikke flår
uhæmmet i rattet, så var der ikke noget problem.
Vi kan også fjerne faktor "ingen ESP", så var det nok også gået fint.

> [...]
> på 50 km/t, og den anden med 60 km/t, hvor stærkt vil bilen med 60 som
> udgangshastighed så køre når den anden bil holder stille?

Nix, det er inkl. reaktionstid. Og hvor lang er den? Og er den lige lang ved
forskellige situationer og hastigheder? Sikkert ikke.
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 05-10-07 01:26

"Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> wrote in

> Nix, det er inkl. reaktionstid.

Og nej... det er det ikke. Ren bremselængde.

> Og hvor lang er den? Og er den lige
> lang ved forskellige situationer og hastigheder?

Forhold dig nu bare til det scenarie der er sat op. Ellers bliver
tilværelsen hurtigt ulideligt kompliceret.

Sikkert ikke.

Hvis du stiller dig ud på vejen, så skal vi da hurtigt få afklaret det

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 06-10-07 16:05

"Kent Oldhøj" <kent@REMOVE.oldhoj.dk> skrev i meddelelsen
> "Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> wrote in

> Og nej... det er det ikke. Ren bremselængde.

Sludder med dig. Den længere standselængde skyldes netop længere
reaktionslængde.

--
Per

Fra : Leonard

Dato : 06-10-07 18:19

On Sat, 6 Oct 2007 17:05:07 +0200, Per Henneberg Kristensen wrote:

> Sludder med dig. Den længere standselængde skyldes netop længere
> reaktionslængde.

Både og.
I 10 = 44 er der svjh regnet med 1,5 sek. i reaktionstid, det giver hhv.
20,8 m og 25 m ved 50 og 60 km/t.
Der når jo også at blive bremset hele 16 km/t af farten, så noget af det
kommer også af den forøgede bremselængde.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 07-10-07 22:17

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in news:4707a424$0
$63781$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> Sludder med dig. Den længere standselængde skyldes netop længere
> reaktionslængde.

Jeg må bøje mig i støvet og undskylde (ikke at det ændrer pointen meget).

Vatpikken der altid lige skal spørge konen om lov først før ham
katastrofebremser, kører ind i fodgængeren med 44 km/t.

Androide fætteren med 0 reaktionstid rammer fodgængeren med knapt 30 km/t.

Fra : Niels Pein

Dato : 06-10-07 18:42

"Kent Oldhøj" skrev ...
> "Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> wrote ...

[ Kent ]

> Og nej... det er det ikke. Ren bremselængde.

Du tager altså fejl. Det er inkl. reaktionstid. Og hvis det er rigtigt hvad
Leonard skriver at der er regnet med 1,5 sek. så er det vel også liiige i
overkanten, ikke? Og sådan får man det til at give et så stort tal som 44.
Folk der reagerer hurtigt kommer ned omkring 0,5 sekund, og jeg vil vædde
med min reaktionstid ikke er over 1. Så ser regnestykket helt anderledes ud

> Forhold dig nu bare til det scenarie der er sat op. Ellers bliver
> tilværelsen hurtigt ulideligt kompliceret.

Tilværelsen _er_ kompliceret, hvilket netop gør at den ikke er ulidelig.
Hvis man forenkler sagerne for meget risikerer man at drage de forkerte
situationer. "Alt andet lige" siger man. Ja, men alt andet er ikke lige.
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : Leonard

Dato : 06-10-07 19:38

On Sat, 6 Oct 2007 19:42:29 +0200, Niels Pein wrote:

> Folk der reagerer hurtigt kommer ned omkring 0,5 sekund, og jeg vil vædde
> med min reaktionstid ikke er over 1. Så ser regnestykket helt anderledes ud

Jeg tror sgu nogengange min reaktionstid er længere. Og når jeg kører et
sted, hvor jeg har været tidligere, er der ofte lige noget, der skal ses
efter, en anden bil i en indkørsel, et nyt tag på et hus osv. Ja, jeg
ved det opmærksomheden bør være rettet 100% mod trafikken, men det er
den bare ikke altid.
Når jeg ser ind i andre biler, kan jeg nogengange undres over, at bilen
kan køre så pænt, mens føreren helt tydeligt har opmærksomheden rettet
imod alt andet end trafikken og kørslen.
Og der kan nemt gå 1 sekund eller 2 imellem der kigges ud af forruden.
Læg dertil 0,5 - 1,5 sekund i reaktionstid ...

Fra : Niels Pein

Dato : 07-10-07 17:29

"Leonard" skrev ...

> [...]
> Og der kan nemt gå 1 sekund eller 2 imellem der kigges ud af forruden.
> Læg dertil 0,5 - 1,5 sekund i reaktionstid ...

Er der egentlig nogle betegnelse for den tid det tager at erkende problemet?

Bremselængde er den længde man tilbagelægger fra bremsningen påbegyndes til
man holder stille, og det kan vel også måles i tid, hvilket dog vil være
uinteressant.

Dertil kommer reaktionstid, som (jeg går ud fra) er tiden fra man opdager
der skal bremses og til man rent faktisk får påbegyndt bremsningen (flyttet
foden til pedalen). Og den tid er højst relevant at få omsat til en længde.

Men så er der den tid der går fra man burde opdage der er noget galt og til
man rent faktisk erkender at der skal bremses. At man af den ene eller anden
grund skal have tid til at opfatte at der er noget galt. Man er måske
uopmærksom, eller man fatter ikke hvad der er under opsejling forude.
Hvad kaldes den tid? Perception time lyder godt. Oversættelse?

I bil er der mange ting der kan forstyrre, og man sidder behageligt og
hygger sig i den gode stol med armlæn, fartpiloten sat til og Mondo i
radioen. Så når man nyder scenariet med solen der ligger lavt hen over
skoven i efterårsfarver, og et fugletræk mod den blå himmel, så kan
"perception time" være hvad som helst. Den kan også være 0 hvis man er
koncentreret og læser trafikken godt.

Men hvis vi lægger det jeg kalder perception time og det jeg kalder
reaktionstid sammen til een tid, så er jeg enig i at 1,5 sekund nok er
rimeligt rigtigt for bilister, sådan gennemsnitligt.
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 07-10-07 17:36

"Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> skrev :

>Er der egentlig nogle betegnelse for den tid det tager at erkende problemet?

reaktionstid er nok en ganske dækkende betegnelse.

> [...]
>foden til pedalen). Og den tid er højst relevant at få omsat til en længde.

Det kan du jo ikke gøre, sådan bare lige, den kørte distance, vil jo
være temmeligt afhængig af hastigheden

> [...]
>grund skal have tid til at opfatte at der er noget galt. Man er måske
>uopmærksom, eller man fatter ikke hvad der er under opsejling forude.

Så er vi ovre i 2 elementer:
1 - du opdager/erkender en trafikal hændelse, der skal reageres på
2 - Hvad skal reaktionen være

Nogen gange er man ubevidst på forkant med tingenes udvikling, idet
man har set en udvikling, og derfor allerede er oppe på dupperne

Jeg ved ikke med andre, men jeg opdager ofte at jeg har reageret over
et eller andet, uden jeg ikke altid ved hvad, men jeg er på vagt

> [...]
>skoven i efterårsfarver, og et fugletræk mod den blå himmel, så kan
>"perception time" være hvad som helst. Den kan også være 0 hvis man er

Man er vel altid koncentreret på opgaven ?

>Men hvis vi lægger det jeg kalder perception time og det jeg kalder
>reaktionstid sammen til een tid, så er jeg enig i at 1,5 sekund nok er
>rimeligt rigtigt for bilister, sådan gennemsnitligt.

måske i snit ..... jeg ved det ikke.
--
Jan_stevns

Fra : Leonard

Dato : 07-10-07 17:48

On Sun, 07 Oct 2007 18:36:24 +0200, jan@bygteknik.dk wrote:

> Man er vel altid koncentreret på opgaven ?

Er man nu også det?
Vi vil gerne bilde os selv og andre ind, at vi altid har fokus 100% på
trafikken omkring os, men IRL er der jo alle de andre forstyrrende
elementer: radio, kaffe, mobiltlf, tanker, en cyklist i lårkort, en
italiensk fuldblodsbil eller et barn på en trehjulet cykel på anden side
af vejen, som fanger vores opmærksomhed - og pludselig - lige ud af den
blå luft dukker en lille pige i rød kjole op, lige foran bilen og så
skal der bare kastes anker.
Eller som i dag på motorvejen over Fyn på vej mod vest, hvor jeg
overhaler en bil med trailer efter, ubevidst har jeg dømt den til at
køre ca. 90 km/t. Da jeg synes at nu må jeg da være færdig med den
overhaling, kan jeg ikke få øje på ham i spejlene og imens jeg drjer
hovedet for at opdage, at han har sat farten op og nu er på vej indenom,
begynder bilen foran mig, som der lige før var god plads op til, at
bremse, så da jeg har fundet ham på indersiden og kigger frem, så holder
de nærmest stille foran mig. På den måde kan fokus hurtigt flyttes og
noget andet kan opstå.

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 07-10-07 19:09

Leonard <piper28a@gmail.invalid> skrev :

>Er man nu også det?

Nej - detop ikke , og derfor mit ?

> [...]
>af vejen, som fanger vores opmærksomhed - og pludselig - lige ud af den
>blå luft dukker en lille pige i rød kjole op, lige foran bilen og så

Der kan være utroligt mange ting, der griber forstyrrende ind i ens
opmærksomhed, kunsten er at tvinge sig selv til at prioritere godt
nok, selv om det er hamrende svært.

Jeg hader at tale i mobi under kørslen, især fordi jeg ved jeg bliver
mindre fokuseret på trafikken, men jeg kan være nødt til det, og det
kommer de, jeg taler med, så til at lide voldsomt under, for deres
tildeling af prioritet, ligger meget lavt, meget.

jeg har da lige haft 2 herlige uger i bilen uden telefonen tændt, da
jeg ikke havde fået det nye håndfri sæt monteret, før her i weekenden
- Paw havde et godt tilbud, på et sæt, der passer både til den ny
firmatelefon, og den ny private , så herut med det gamle THansen sæt,
der dog havde virket upåklageligt i 5+ år, og ind med det nye

Bluetooth i nyeste version, kan nogle sjove ting

--
Jan_stevns

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-10-07 08:20

On 3 Okt., 19:21, "ShutEye" <n...@no.no> wrote:

> <klip>
>
> Han dør af at ramme et vejtræ!
> Jeg siger: Væk med alle vejtræer!!!

Vejtræer er fine til at stoppe fartale billister inden de rammer hus
eller husdyr.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og

Fra : Bjarne

Dato : 04-10-07 08:27

Vejtræer er fine til at stoppe fartale billister inden de rammer hus
eller husdyr.

--
hehehe netop!!!

Fra : ShutEye

Dato : 04-10-07 13:06

>Vejtræer er fine til at stoppe fartale billister inden de rammer hus
>eller husdyr.

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/kriminalitet/2007/10/04/065819.htm
Så siger jeg i stedet: Lad os plante vejtræer ved den stakkels mands hus :)

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-10-07 08:22

On 4 Okt., 04:05, "Kent Oldhøj" <k...@REMOVE.oldhoj.dk> wrote:
> [...]
> Sjovt nok er der ingen der undrer sig over hvad fanden det enlige træ laver

Vokser ?

Fra : Bruno

Dato : 04-10-07 13:05

Jacob Rungwald wrote:
> [...]
> hvorfor vælger han så at dreje totalt vildt på rattet, istedet for at blive
> i rabatten til bilen er til at styre igen?

Tænkeligt er han ikke erfaren med at havde hjulene i rabatten, der er
nok tale om uopmærksomhed og så en pludselig forskrækkelse der fik fyren
til at reagere.

Når man tager kørekort i dag, så er det med hvordan man kommer ud af
sådan en situation en del af undervisningen og det er motiveret af at
der sker mange ulykker af den type. Hvor længe undervisningen har været
sådan, men da jeg tog kort for et lille års tid siden lød det til at
være ret nyt.

> Hvorfor har det ingen betydning at hans dæktryk er 20% for lavt, samt at
> vejgrebet er nedsat ?

Ingen betydning er nok en dårlig formulering, det burde nok havde heddet
at det ikke gjorde forskellen.

> Jeg syntes det er at give farten skylden liiiiiige rigeligt, eller er det
> bare mig der ikke fatter en brik ?

Det er kampagnen der kan misforstås.

Mvh
Bruno

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 04-10-07 16:43

> [...]
> mange ulykker af den type. Hvor længe undervisningen har været sådan, men
> da jeg tog kort for et lille års tid siden lød det til at være ret nyt.

Jeg lærte det for 16 år siden af min kørelærer

> Ingen betydning er nok en dårlig formulering, det burde nok havde heddet
> at det ikke gjorde forskellen.

Jeps,

> Det er kampagnen der kan misforstås.

Jeps

Mvh
Jacob

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-10-07 07:44

On 5 Okt., 02:28, "Kent Oldhøj" <k...@REMOVE.oldhoj.dk> wrote:

> Åbenbart også på vejplanlæggeren... mark... mark... mark... mark.... HEY! Et
> træ! Det er da den vej vejen skal gå! Det er da det den skal!

Kunne teoretisk være et træ sået fra et æbleskrog kastst ud af en bil.
Mange af de træer der står langs jernbanerne er sådanne.

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 05-10-07 16:01

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> skrev :

>Kunne teoretisk være et træ sået fra et æbleskrog kastst ud af en bil.
>Mange af de træer der står langs jernbanerne er sådanne.

Øehhh .... der tabte du da mig ;)

--
Jan_stevns

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 05-10-07 16:26

jan@bygteknik.dk writes:

> Øehhh .... der tabte du da mig ;)

Er du da et skrog?

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 05-10-07 16:30

Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev :

>Er du da et skrog?

Nej - blev blot tabt bag en vogn ....

Det planter nu ikke noget træ, langs en jernbane ;)
--
Jan_stevns

Fra : baatbyggaregatan236@~

Dato : 11-10-07 15:40

> [...]
> vejgrebet er nedsat ?
>
> Jeg syntes det er at give farten skylden liiiiiige rigeligt, eller er det

Danmark har Europas ringste bilpark - det er derfor han dør.

Det er klart man skal satse på sikker kørsel. Det indebærer bare at
man sænker bilpriserne - politikerne er ansvarlige for at der er 180%
afgift plus moms på aktivt og passivt sikkerhedsudstyr der både kan
undgå og mindske følgerne af en ulykke.

At lave en kampagne der minder folk om dette er lidt som at være til
grin for sine egne penge, sparke når man ligger ned, eller hvad man nu
vælger at kalde det.

VH EjS