ãÍãÏ ÑÓæá Çááå
Muhammed, Guds sidste sendebud
Guds velsignelse og fred over ham
Skrevet af:
Abdurrahman al-Sheha
Oversat af:
Marianne Havndrup og Mohamad Barakeh
Terminologien i denne bog
(Delvis taget fra Sheik Mahmoud Murads bog 'Common mistakes in
Translation')
1. Rabb: Nogle foretr kker at overs tte ordet 'rabb' med 'Herre.'
Bortset fra, at sidstn vnte er en bibelsk term, der henviser til Guds
tjener, profeten Jesu status som herre, kan ordet 'herre', som er
begr nset til 'mester', 'overhoved', 'ejer' eller 'hersker', aldrig
formidle den endegyldige betydning af ordet 'Rabb'. Bl.a. betyder
ordet 'Rabb' Skaberen, Fors rgeren, Den, som alle skabningers
eksistens er afh ngig af, og Den, som giver liv og for rsager d d.
2. Deen: Det ord, der overs ttes med 'religion', er 'Deen', som p
arabisk ofte beskriver en levem de, som er b de privat og offentlig.
Det er en omfattende term, der betyder: tilbedelse, ud velse af
politik, og en detaljeret adf rdskodeks, der ogs omfatter sundhed og
etikette.
3. [ ] Salla Allahu alaihi wa sallam. Nogle overs tter det med 'fred
v re med ham'. Denne overs ttelse er ikke fyldestg rende, idet den
korrekte overs ttelse er, Guds velsignelse og fred over ham.
Indledning
Al pris tilfalder Gud, verdens Rabb, og m Gud oph je omtalen af Sin
profet, og g re ham og hans husstand sikker og tryg mod alle skadelige
ting.
I forbindelse med profeten Muhammed skal man holde sig for je, at
der er tale om den st rste personlighed i historien. Dette er ikke
nogen grundl s p stand; for den, der l ser hans livshistorie og l rer
om hans moral og egenskaber, og ser bort fra alle sine religi se
fordomme, vil helt bestemt drage den konklusion. Der er ogs nogle
retf rdige ikke-muslimer, der er n et frem til det.
Professor Hasan Ali, m Gud se i n de til ham, sagde i sit blad 'Noor
al-Islam', at en af hans venner, der var barman, sagde til ham: 'Jeg
anerkender og tror, at islams sendebud er det st rste og mest
fuldkomne menneske i historien. Professor Hasan Ali, m Gud se i n de
til ham, spurgte ham: I hvilke henseender mener du, at islams sendebud
er verdens mest fuldkomne menneske?' Han svarede: 'Jeg ser i islams
profet flere gode egenskaber og moralske v rdier, end man nogen sinde
har fundet samlet i ét menneske i hele historien. Han var en konge,
som hele halv en blev forenet under; og dog var han ydmyg. Han mente,
at magten tilh rte hans Rabb alene. Han fik store rigdomme, og dog
levede han i fattigdom; der blev ikke lavet varm mad i hans hus i
dagevis, og han tilbragte dagene i sult. Han var en stor leder; han
ledte en lille svag gruppe med lette v ben mod tusinder af soldater
med tunge v ben, og dog tilf jede han dem sviende nederlag. Han
elskede fredsaftaler, og foretrak forsoning. Han underskrev
v benhvileaftaler med et trygt hjerte; selv om han havde tusindvis af
tapre og modige venner ved sin side. Han var en modig helt, der kunne
modst tusinder af sine fjender uden at lade sig p virke af deres
talrighed. Samtidig havde han et varmt hjerte og var barmhjertig, og
han nskede ikke at udgyde en eneste dr be blod. Han var meget optaget
af den Arabiske Halv s anliggender, men han fors mte ikke sin husstand
og heller ikke de fattige og tr ngende muslimer. Han var ivrig efter
at forkynde islam for dem, der var kommet p vildspor. Generelt var
han et menneske, der bekymrede sig for hele menneskehedens udvikling
og velf rd, og samtidig forfaldt han ikke til at skrabe jordisk gods
sammen. Han hengav sig til at tilbede Gud og elskede at g re
gerninger, som behagede Gud. Han h vnede sig aldrig af personlige
grunde. Han bad endog for sine fjenders velf rd og advarede dem om
Guds straf.
Han var asketisk omkring jordiske anliggender og tilbad Gud hele
natten. Samtidig med at han var en tapper og modig soldat, som k mpede
med sv rdet, var han ogs en ufejlbarlig profet - erobreren, der
erobrede nationer og lande. Han sov p en m tte af str og en pude
fyldt med grove fibre. Folk kronede ham som arabernes sultan, eller
kongen af den Arabiske Halv , men hans familie levede fattigt og
n jsomt, ogs efter at han havde modtaget store rigdomme fra alle
steder p den Arabiske halv ; rigdommene blev samlet i moskeen. Hans
datter Fatima beklagede sig til ham over det h rde arbejde, som hun
udf rte ved m llestenen og med vandkrukken, som hun bar - og som
efterlod m rker p hendes krop. Sendebudet var p det tidspunkt i f rd
med at fordele krigsbyttet i form af mandlige og kvindelige slaver
mellem muslimerne. Han lod hende ikke f del i byttet; i stedet l rte
profeten hende nogle f ord og b nner. Hans ven, Omar kom til hans
hus, og kiggede ind i v relset, og han s intet andet end en m tte af
str , hvor profeten l , og som havde efterladt m rker p hans krop. De
eneste forsyninger i huset var en Saa' (v gtenhed) byg i en sk l og en
dunk vand, der hang p v ggen ved siden af - det var alt, hvad Guds
sendebud ejede p et tidspunkt, hvor det halve Arabien var under hans
kontrol. Da Omar s dette, kunne han ikke holde t rerne tilbage.
Profeten spurgte ham: 'Hvorfor gr der du, Omar?' Han svarede: 'Hvorfor
skulle jeg ikke gr de - Persernes konge og den romerske kejser nyder
livet i denne verden, og Guds sendebud ejer kun, hvad jeg ser!' Guds
sendebud svarede ham: 'O Omar, vil det ikke behage dig, at det er
Kongens og Kejserens andel i dette liv, og i det hinsides vil al
nydelsen tilfalde os alene?'
Da profeten stod med sin h r ved porten til Mekka for at erobre byen,
stod Abu Sufyan ved siden af al-Ab'bas, profetens onkel, mens de
kiggede p den muslimske h rs bannere. Abu Sufyan var p det tidspunkt
ikke muslim. Han blev rystet over det enorme antal muslimer og de
stammer, der tilsluttede sig islam; de rykkede frem mod Mekka som en
rivende str m. Ingen kunne standse dem, og ingen stod i vejen for dem.
S sagde Abu Sufyan til al-Ab'bas: 'O Ab'bas, din nev er blevet en
stor konge!' Ab'bas svarede: 'Der er ikke tale om kongemagt, men om
profeti og islams budskab.'
Ad'ee at-Ta'ee, s n af Ha'tim at-Ta'ee, som er indbegrebet af
gavmildhed, overv rede profetens forsamling, mens han stadig var
kristen. Da han s , hvordan profetens venner hyldede ham, mens de
stadig var if rt krigsdragt og v ben, blev han forvirret - var han
profet eller konge? Han spurgte sig selv, 'er det kongernes konge
eller et af Guds sendebud?' Mens han spekulerede over det, kom der en
fattig kvinde fra Medina hen til profeten og sagde: 'Jeg vil gerne
fort lle dig en hemmelighed.' Han sagde til hende: 'Du kan v lge en
gade i Medina, hvor du kan fort lle mig det?' Profeten rejste sig og
gik sammen med den fattige pige og opfyldte hendes nske. Da Ad'ee s
profetens store ydmyghed, blev han klar over sandheden og bortkastede
de kors, han bar, og tilsluttede sig profeten Muhammeds venner i
islams lys.'
Vi vil n vne nogle udtalelser fra orientalister ang ende Muhammed .
Vi som muslimer tror p profeten og hans budskab. Vi n vner disse
udtalelser af f lgende to grunde:
a. Vi bringer disse udtalelser fra orientalisterne, s nogle af dem,
der kun er muslimer af navn, kan l se, hvad ikke-muslimer skriver om
deres profet og sendebud, s de tager det til sig og oprigtigt vender
tilbage til deres Deen (islam).
b. For at ikke-muslimer f r at vide, hvem profeten er, ud fra deres
egne folks udtalelser, s de bliver f rt vejledt til islam.
Jeg beder disse mennesker om ikke at have nogen forudfattede meninger
i deres s gen efter sandheden, n r de l ser dette eller andet islamisk
materiale. Jeg beder Gud om at bne deres hjerter, s de accepterer
sandheden, og vise dem den rette vej og inspirere dem til at f lge
den.
For more information about Islam
http://www.islamhouse.com/p/1130