Hej Gruppe
Det er helt korrekt hvad Harding skriver, jeg har også selv skrevet et par
noter derom.
Situationen er at der reelt ikke er blevet opmålt dikre søkort siden
Christian den fjerde.... Eller der omkring
Der er kun lavet rettelser
til sømærker og udgravinger.
Staten havde 100'erde år tilbage ansat mange mennesker der ikke lavede noget
(minder lidt om vores tid, hvor mange er på overførelses løn). Og Saten
kunne derfor lade marinen sejler rundt og opmåle i joller med blylodder. og
de fleste søkort er benævnt med at de er opmåldt f.eks. i 1884, med senere
rettelser, og disse rettelser drejer sig som regel kun om menneske skabte
forestegelser.
Læs det levende søkorts tema om søkortopmåling. Der står det forklaret så de
fleste bør førstå.
Læs også . "Jens Sørensen : spion og søkorttegner" det er fra dengang de
fleste kort blev tegnet.
Og Danmark er jo langt foran de fleste.
Det er f.eks. også umuligt at få rimelige kort over den nordlige del af
"great barrier reef" (white sunday) - der får man udleveret fly-foto-kort
med indtegnede sømærker for sikker rute, da området ikke er opmålt.
tænk hvor "billigt" man kunne få opmålt søkort ved at indstallere datalogger
i alle både (frivilligt selvfølgeligt) der målte dato, position og dybde.
Herfra kunne man bare lade computere korigere data i forhold til alle de
andre både med dataloggere, og til sidt på de mest rigtige oplysninger om
farvandende.
Faktisk tror jeg der er et projekt.
www.olex.no hvor man opfordre til at
sende track data ind, med henblik på at lave bedre søkort.
mvh
/Børge
"Harding E. Larsen (slet 690WO)" <harding@690WOlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11920159240.493890277200506@dtext.news.tele.dk...
> Hej Ole,
>
> Jamen jeg giver dig helt ret, gensynet med papirkortenes
> kvalitieter og fortræffeligheder overstiger de andre korttyper.
> Lidt omhyggelighed ved scanningen og kalibreringen giver ganske
> udmærkede resultater; men du skal være meget påpasselig når du
> nærmer dig de store sten under overfladen, uanset kortvalg. Ofte
> ligger de ikke hvor kortet viser, de kan godt ligge over 50
> meter fra den ogivne/optegnede position og hver gang man laver
> kort vil unøjagtighederne ikke blive mindre.
>
> Det er rigtigt at de norske DLS kort kan være forældede i
> udgivelsen eller det er lang tid siden at de er blevet
> opdaterede. Det kan bero på at de norske ejere ikke har
> videreført projektet lige som i Danmark hvor Dansk Sejlunion
> overtog rettigheder og udgivelse.
> Vi er på forkant med opdateringerne i Danmark; men vær stadig
> opmærksom på at søkortopmålingerne i nogle områder er mere end
> et hundrede år gamle, lavet ud fra datidens opmålingsteknik og
> de eneste opdateringer faktisk kun er flytning eller inddragelse
> af bøjer for skibsfarten.
>
> Hvis du anskaffer DLS 2007 får du lidt fornyelse i programfladen
> vedr. pejlinger.
> Der er i Danske Bådejeres brugerforum mulighed for at fremkomme
> med forbedringsforslag til DLS 2008. Skriv her hvad du ønsker af
> forbedringer og det vil taget med i ønskelisten for de bedringer
> som det kan blive opdateret med.
> DLS er inde i en udvikling hvor forbedringønsker fra sejlerne vi
> komme med, det er jo sejlernes egen organisation der nu står bag
> produktet.
>
> Det er rigtigt at der er mange upraktiske ting i DLS som vi
> sejlere gerne vil have ændret til en mere brugervenlig flade.
> Vær med til at give input til forbedringer.
>
> Mvh/Harding
>
> tjow <tjow@get2net.dk> skrev:
>>Hej Harding
>>Den overvejelse har jeg gjort mig,
>>ellers gjorde jeg det jo ikke!
>>Valget er så absolut faldet ud til
>>hjemmescannede kort.
>>Kvaliteten har i praksis vist sig
>>langt bedre, og det er nemt at
>>opdatere....
>>Selv om det er gratis at scanne
>>dine papirskort (og lovligt), som du jo
>>skal have, er det ikke prisen, der
>>er afgørende.
>>Til din oplysning kan jeg fortælle,
>>at den norske udgave af Det Levende
>>Søkort er forældet! og for mig er
>>Det Levende Søkort upraktisk i brug.
>>vh
>>Ole Thomsen
>>
>>Se vores webside:
www.tjow.dk
>>
>>Harding E. Larsen (slet RMZM5) skrev:
>>> Hej Ole,
>>>
>>> Det er nok værd at afgøre med sig
>>>selv om man vil bruge mange
>>> vinteraftner på at scanne og
>>>kalibrere kortene eller
>>>alternativt
>>> købe BSB kort som direkte kan
>>>køre med Seaclear.
>>> Endnu et alternativ er at købe en
>>>DLS CD for området.
>>>
>>> Mvh/Harding
>
>