Hej Leon,
Ja det er ikke altid behageligt med de konfrontationer, når man
føler at man har hjulpet med at afværge skade/forlis.
Herunder et link til søfartsloven vedr. Bjærgning.
Det skal både bjærger og forsikringsselskab forholde sig til.
http://www.hhferries.se/Fragtmappe/soefart16.html
Mvh/Harding
Leon Hulstroem <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev:
>> Personligt ville han ikke røre et
>>dansk skib (med mindre der var
>> overhængende livsfare) fordi -
>>påstod han - de danske
>>forsikringsselskaber
>> kan finde på at pålægge den
>>bjærgende part store erstatningskrav hvis
>> noget på det forulykkede skib blir
>>yderligere beskadiget!
>> Det lyder jo ikke rart!
>
>Det er desværre rigtigt... iflg min oplevelse.
>
>Da jeg havde min gamle vandskibåd med
>den "store" motor og da jeg var den
>motorbåd i havnen der krævede mindst
>vand. Blev jeg spurgt om jeg kunne
>hjælpe den der sat fast på Badstue
>Rev. Vejret var godt og vandet nærmest
>spejl blankt, så den var jeg da frisk
>på. Havde der været bare en smule
>bølge ville det ikke være smart at
>forsøge med 25cm fribord.
>
>Men der skete ikke værre end bedre, at
>jeg hev bagbord pullert løs,
>træktovet røg af og rev hele
>prædikestolen af !!!
>AK...
>
>Større tov på og denne gang i
>stævn-øjet og med 2 mand på bommen kom den da
>også fri og blev slæbt i havn.
>Familien var selvfølgelig lykkelige og
>jeg fik en skilling til brændstof og
>en flaske vin.
>
>Skaden var ikke så slem på dækket, at
>det ikke laves med lidt nye og større
>skruer.
>Men manden ringe jo så til sin
>forsikring, og oplyste at jeg "flinke mand"
>havde trukket dem ind, men at det
>havde givet en lille skade på gelcoaten +
>at der var nogle løse kølbolte.
>
>Det resulterede så i at forsikringen
>ringede til mig og spurgte om jeg var
>ansvar-forsikrede.. "ja da" svarede jeg...
>Han spurgte hvor han skulle sende
>regningen hen.. hvorpå jeg spurgte hvor
>jeg skulle sende min regning... "på hvad"...
>"Bjærgeløn iflg. Strandingsloven" så
>blev der helt tavst i den anden ende.
>"Nå så glemmer vi det..." ja det skal
>jeg love for... jeg var sgu lidt
>tosset.
>
>Nu vil jeg ikke udstille nogen
>forsikringsselskaber her, men det var ikke et
>af de gængse "marine" selskaber.
>
>Det er faktisk lige før at man skal
>have på skrift, at skipper selv dækker
>alle følgeskader og selv bærer det
>fulde ansvar.
>Hvad nu hvis "lortet" var sunket 30sek
>efter det det var trukket flot :-/
>
>Jeg ved ikke med sikkerhed om det er
>sådan eller om det bare var en
>ass..urandør der havde en dårlig dag.
>
>Måske vi kunne få belyst området !?!?!?!?
>
>Mvh
>Leon