/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
er der nogen ?
Fra : Roderiet


Dato : 09-09-07 21:42

er der rigtigt at der ikke er nogen indlæg siden 3/9-7 min browser er tom .
mvh Niels F.



 
 
TOSB (09-09-2007)
Kommentar
Fra : TOSB


Dato : 09-09-07 22:14

Roderiet wrote:
> er der rigtigt at der ikke er nogen indlæg siden 3/9-7 min browser er
> tom . mvh Niels F.


Det samme her - hvad sker der - eller rettere, hvad sker der ikke?

Nå, men der er tilsyneladende hul igennem igen.

Mvh
Torben
--
Husk at hvis du vågner, så er det den første
dag i resten af dit liv ELLER: Lev livet i dag,
for du ved ikke, om du har det i morgen!





Harding E. Larsen (10-09-2007)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 10-09-07 07:36

Hej Niels,

Det er da ikke helt rigtigt.
Jeg havde to input hhv. den 4 og den 5/9.

Mvh/Harding

Roderiet <niels-astrid@webspeed.dk> skrev:
>er der rigtigt at der ikke er nogen
>indlæg siden 3/9-7 min browser er tom .
>mvh Niels F.



Ole Pagh (10-09-2007)
Kommentar
Fra : Ole Pagh


Dato : 10-09-07 09:12

Roderiet har bragt dette til os:
> er der rigtigt at der ikke er nogen indlæg siden 3/9-7 min browser er tom .
> mvh Niels F.

Der har ikke været nogen nye emner, men nogle få indlæg den 4. og 5.
okt.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)



SørenH (10-09-2007)
Kommentar
Fra : SørenH


Dato : 10-09-07 11:29

Jamn, det er da fordi alle er ved at sælge deres båd efter den her
sommer

Nå, - når vi ikke selv kan finde på noget beåndet så ku man jo citere
fra en engelsk gruppe istedet:

En sejler havde gået for motor ret længe, da der pludselig lød et brag
nede fra motorrummet.
Han gik i frigear og forsøgte at stoppe motoren, men i stedet gik den
voldsomt op i omdrejninger.
Da den passerede 3500RPM, smak han den i bak (av-av!) og så stoppede den
med knasende lyde.
Da han så ned i motorrummet var der gult og en gul tåge overalt dernede.
Han blev bugseret ind, og det viste sig, at en mekaniker havde glemt en
dåse Vetus-spraymaling (deres farve er gul) som lå op ad motoren.
Den var eksploderet, og drivgas/malingståge havde virket som det rene æter.

Det var da en usædvanlig historie, og anskueliggør at motorrummet ikke
er det bedste sted at opbevare dåser under tryk!
Men som en kommentar i gruppen lød:
En smart måde at få malet sin motor på, - både udvendigt og indvendigt

Er der andre som har spændende oplevelser fra en uspændende sommer?!

SørenH
Marie af Næstved

Harding E. Larsen (10-09-2007)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 10-09-07 11:52

Hørt i Sverige her i weekenden:

En motorbådssejler skulle på sommerferie til Blekingeskærgården.
Pludselig kunne båden ikke styres. Rattet kørte rundt.
Efter check af rorgrejet og cylinder indvendigt, blev rattet
taget af. Her manglede stiften i notgangen og det var årsagen.
Båden blev styret i havn med en rørtang på ratstammen.
I havnen blev der boret tværs gennem rat og ratstamme og et
stykke jern blev sat igennem.
Næste morgen sejlede de videre.
Konen var ikke tryg og ville have at båden blev sejlet så tæt på
kysten at hun kunne svømme i land.
På båden var der kortplotter der ikke var tændt og en dybdemåler
der virkede.
Pludselig kom bunden op og båden standsede med tilhørende lyde
på Skäre rev, der som bekendt er med mange sten langt ud fra
kysten.
Gummibåden kom i vandet og et anker blev langt ud og båden kom
fri.
Motoren kunne startes men når den blev sat i gear standsede den
momentant.
Derefter blev båden bugseret i havn af besætningen der trak den
med gummibåden med påhængsmotor på.
I havnen blev den løftet op.
Roret, propellen og skrueaksel var ødelagt.
Båden blev hentet af en vognmand og kørt på værft.
Det tog en måned af få båden repareret og prisen 100.000,- blev
betalt af forsikringsselskabet.

Mvh/Harding


SørenH <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev:
>Jamn, det er da fordi alle er ved at
>sælge deres båd efter den her
>sommer
>
>Nå, - når vi ikke selv kan finde på
>noget beåndet så ku man jo citere
>fra en engelsk gruppe istedet:
>
>En sejler havde gået for motor ret
>længe, da der pludselig lød et brag
>nede fra motorrummet.
>Han gik i frigear og forsøgte at
>stoppe motoren, men i stedet gik den
>voldsomt op i omdrejninger.
>Da den passerede 3500RPM, smak han
>den i bak (av-av!) og så stoppede den
>med knasende lyde.
>Da han så ned i motorrummet var der
>gult og en gul tåge overalt dernede.
>Han blev bugseret ind, og det viste
>sig, at en mekaniker havde glemt en
>dåse Vetus-spraymaling (deres farve
>er gul) som lå op ad motoren.
>Den var eksploderet, og
>drivgas/malingståge havde virket som
>det rene æter.
>
>Det var da en usædvanlig historie, og
>anskueliggør at motorrummet ikke
>er det bedste sted at opbevare dåser under tryk!
>Men som en kommentar i gruppen lød:
>En smart måde at få malet sin motor
>på, - både udvendigt og indvendigt
>
>Er der andre som har spændende
>oplevelser fra en uspændende sommer?!
>
>SørenH
>Marie af Næstved



SørenH (11-09-2007)
Kommentar
Fra : SørenH


Dato : 11-09-07 19:07

Hej Harding
Nogengange er den menneskelige dårskab ubegribelig!
Vi var indeblæst 3 dage i Skåre på sommertogtet, med regn i stænger
konstant!
Havnefogeden kom kun de to af dagene på grund af vejret, men begge gange
understregede han med MEGET STORE bogstaver at vi skulle helt(!!!!) ud -
helst til sydmærket før vi gik østpå.
Som han forklarede var han ret træt af at sætte redningsaktioner i gang
på grund af de skær, som ikke engang de lokale fiskere har smutveje henover.
Og iøvrigt:
Personligt ville han ikke røre et dansk skib (med mindre der var
overhængende livsfare) fordi - påstod han - de danske
forsikringsselskaber kan finde på at pålægge den bjærgende part store
erstatningskrav hvis noget på det forulykkede skib blir yderligere
beskadiget!
Det lyder jo ikke rart!

Mvh
SørenH
Marie af Næstved


Harding E. Larsen (slet QSGM6) skrev:
> Hørt i Sverige her i weekenden:
>
> En motorbådssejler skulle på sommerferie til Blekingeskærgården.
> Pludselig kunne båden ikke styres. Rattet kørte rundt.
> Efter check af rorgrejet og cylinder indvendigt, blev rattet
> taget af. Her manglede stiften i notgangen og det var årsagen.
> Båden blev styret i havn med en rørtang på ratstammen.
> I havnen blev der boret tværs gennem rat og ratstamme og et
> stykke jern blev sat igennem.
> Næste morgen sejlede de videre.
> Konen var ikke tryg og ville have at båden blev sejlet så tæt på
> kysten at hun kunne svømme i land.
> På båden var der kortplotter der ikke var tændt og en dybdemåler
> der virkede.
> Pludselig kom bunden op og båden standsede med tilhørende lyde
> på Skäre rev, der som bekendt er med mange sten langt ud fra
> kysten.
> Gummibåden kom i vandet og et anker blev langt ud og båden kom
> fri.
> Motoren kunne startes men når den blev sat i gear standsede den
> momentant.
> Derefter blev båden bugseret i havn af besætningen der trak den
> med gummibåden med påhængsmotor på.
> I havnen blev den løftet op.
> Roret, propellen og skrueaksel var ødelagt.
> Båden blev hentet af en vognmand og kørt på værft.
> Det tog en måned af få båden repareret og prisen 100.000,- blev
> betalt af forsikringsselskabet.
>
> Mvh/Harding
>

Leon Hulstroem (11-09-2007)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem


Dato : 11-09-07 21:35

> Personligt ville han ikke røre et dansk skib (med mindre der var
> overhængende livsfare) fordi - påstod han - de danske forsikringsselskaber
> kan finde på at pålægge den bjærgende part store erstatningskrav hvis
> noget på det forulykkede skib blir yderligere beskadiget!
> Det lyder jo ikke rart!

Det er desværre rigtigt... iflg min oplevelse.

Da jeg havde min gamle vandskibåd med den "store" motor og da jeg var den
motorbåd i havnen der krævede mindst vand. Blev jeg spurgt om jeg kunne
hjælpe den der sat fast på Badstue Rev. Vejret var godt og vandet nærmest
spejl blankt, så den var jeg da frisk på. Havde der været bare en smule
bølge ville det ikke være smart at forsøge med 25cm fribord.

Men der skete ikke værre end bedre, at jeg hev bagbord pullert løs,
træktovet røg af og rev hele prædikestolen af !!!
AK...

Større tov på og denne gang i stævn-øjet og med 2 mand på bommen kom den da
også fri og blev slæbt i havn.
Familien var selvfølgelig lykkelige og jeg fik en skilling til brændstof og
en flaske vin.

Skaden var ikke så slem på dækket, at det ikke laves med lidt nye og større
skruer.
Men manden ringe jo så til sin forsikring, og oplyste at jeg "flinke mand"
havde trukket dem ind, men at det havde givet en lille skade på gelcoaten +
at der var nogle løse kølbolte.

Det resulterede så i at forsikringen ringede til mig og spurgte om jeg var
ansvar-forsikrede.. "ja da" svarede jeg...
Han spurgte hvor han skulle sende regningen hen.. hvorpå jeg spurgte hvor
jeg skulle sende min regning... "på hvad"...
"Bjærgeløn iflg. Strandingsloven" så blev der helt tavst i den anden ende.
"Nå så glemmer vi det..." ja det skal jeg love for... jeg var sgu lidt
tosset.

Nu vil jeg ikke udstille nogen forsikringsselskaber her, men det var ikke et
af de gængse "marine" selskaber.

Det er faktisk lige før at man skal have på skrift, at skipper selv dækker
alle følgeskader og selv bærer det fulde ansvar.
Hvad nu hvis "lortet" var sunket 30sek efter det det var trukket flot :-/

Jeg ved ikke med sikkerhed om det er sådan eller om det bare var en
ass..urandør der havde en dårlig dag.

Måske vi kunne få belyst området !?!?!?!?

Mvh
Leon






Harding E. Larsen (12-09-2007)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 12-09-07 09:26

Hej Leon,

Ja det er ikke altid behageligt med de konfrontationer, når man
føler at man har hjulpet med at afværge skade/forlis.

Herunder et link til søfartsloven vedr. Bjærgning.
Det skal både bjærger og forsikringsselskab forholde sig til.

http://www.hhferries.se/Fragtmappe/soefart16.html

Mvh/Harding

Leon Hulstroem <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev:
>> Personligt ville han ikke røre et
>>dansk skib (med mindre der var
>> overhængende livsfare) fordi -
>>påstod han - de danske
>>forsikringsselskaber
>> kan finde på at pålægge den
>>bjærgende part store erstatningskrav hvis
>> noget på det forulykkede skib blir
>>yderligere beskadiget!
>> Det lyder jo ikke rart!
>
>Det er desværre rigtigt... iflg min oplevelse.
>
>Da jeg havde min gamle vandskibåd med
>den "store" motor og da jeg var den
>motorbåd i havnen der krævede mindst
>vand. Blev jeg spurgt om jeg kunne
>hjælpe den der sat fast på Badstue
>Rev. Vejret var godt og vandet nærmest
>spejl blankt, så den var jeg da frisk
>på. Havde der været bare en smule
>bølge ville det ikke være smart at
>forsøge med 25cm fribord.
>
>Men der skete ikke værre end bedre, at
>jeg hev bagbord pullert løs,
>træktovet røg af og rev hele
>prædikestolen af !!!
>AK...
>
>Større tov på og denne gang i
>stævn-øjet og med 2 mand på bommen kom den da
>også fri og blev slæbt i havn.
>Familien var selvfølgelig lykkelige og
>jeg fik en skilling til brændstof og
>en flaske vin.
>
>Skaden var ikke så slem på dækket, at
>det ikke laves med lidt nye og større
>skruer.
>Men manden ringe jo så til sin
>forsikring, og oplyste at jeg "flinke mand"
>havde trukket dem ind, men at det
>havde givet en lille skade på gelcoaten +
>at der var nogle løse kølbolte.
>
>Det resulterede så i at forsikringen
>ringede til mig og spurgte om jeg var
>ansvar-forsikrede.. "ja da" svarede jeg...
>Han spurgte hvor han skulle sende
>regningen hen.. hvorpå jeg spurgte hvor
>jeg skulle sende min regning... "på hvad"...
>"Bjærgeløn iflg. Strandingsloven" så
>blev der helt tavst i den anden ende.
>"Nå så glemmer vi det..." ja det skal
>jeg love for... jeg var sgu lidt
>tosset.
>
>Nu vil jeg ikke udstille nogen
>forsikringsselskaber her, men det var ikke et
>af de gængse "marine" selskaber.
>
>Det er faktisk lige før at man skal
>have på skrift, at skipper selv dækker
>alle følgeskader og selv bærer det
>fulde ansvar.
>Hvad nu hvis "lortet" var sunket 30sek
>efter det det var trukket flot :-/
>
>Jeg ved ikke med sikkerhed om det er
>sådan eller om det bare var en
>ass..urandør der havde en dårlig dag.
>
>Måske vi kunne få belyst området !?!?!?!?
>
>Mvh
>Leon



Harding E. Larsen (12-09-2007)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 12-09-07 08:49

Hej Søren,

jeg kan tilføje at havnefogeden over for motorbådsejeren udtalte
at der i sommersæsonen i gennemsnit er to havarier på skæret.

Det med forsikringsselskabernes indstilling til bjærgning og
efterfølgende reparation kan virke lidt mærkeligt. Som regel er
oplevelsen for de implicerede ikke lige sammenlignelig med
forestillingsverdenen bag en skrivebordsstol.

I den sag jeg omtalte ville forsikringsselskabet ikke tillade at
reparationen blev udført i Sverige; men krævede båden til
Danmark.
Det kan give grundlag for spekulationer om forsikringsselskabets
kontaktflade uden for Danmarks grænser og de policies de lægger
til grund for en forsikring.

Mvh/Harding

SørenH <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev:
>Hej Harding
>Nogengange er den menneskelige
>dårskab ubegribelig!
>Vi var indeblæst 3 dage i Skåre på
>sommertogtet, med regn i stænger
>konstant!
>Havnefogeden kom kun de to af dagene
>på grund af vejret, men begge gange
>understregede han med MEGET STORE
>bogstaver at vi skulle helt(!!!!) ud -
>helst til sydmærket før vi gik østpå.
>Som han forklarede var han ret træt
>af at sætte redningsaktioner i gang
>på grund af de skær, som ikke engang
>de lokale fiskere har smutveje henover.
>Og iøvrigt:
>Personligt ville han ikke røre et
>dansk skib (med mindre der var
>overhængende livsfare) fordi - påstod
>han - de danske
>forsikringsselskaber kan finde på at
>pålægge den bjærgende part store
>erstatningskrav hvis noget på det
>forulykkede skib blir yderligere
>beskadiget!
>Det lyder jo ikke rart!
>
>Mvh
>SørenH
>Marie af Næstved
>
>
>Harding E. Larsen (slet QSGM6) skrev:
>> Hørt i Sverige her i weekenden:
>>
>> En motorbådssejler skulle på
>>sommerferie til Blekingeskærgården.
>> Pludselig kunne båden ikke styres.
>>Rattet kørte rundt.
>> Efter check af rorgrejet og
>>cylinder indvendigt, blev rattet
>> taget af. Her manglede stiften i
>>notgangen og det var årsagen.
>> Båden blev styret i havn med en
>>rørtang på ratstammen.
>> I havnen blev der boret tværs
>>gennem rat og ratstamme og et
>> stykke jern blev sat igennem.
>> Næste morgen sejlede de videre.
>> Konen var ikke tryg og ville have
>>at båden blev sejlet så tæt på
>> kysten at hun kunne svømme i land.
>> På båden var der kortplotter der
>>ikke var tændt og en dybdemåler
>> der virkede.
>> Pludselig kom bunden op og båden
>>standsede med tilhørende lyde
>> på Skäre rev, der som bekendt er
>>med mange sten langt ud fra
>> kysten.
>> Gummibåden kom i vandet og et anker
>>blev langt ud og båden kom
>> fri.
>> Motoren kunne startes men når den
>>blev sat i gear standsede den
>> momentant.
>> Derefter blev båden bugseret i havn
>>af besætningen der trak den
>> med gummibåden med påhængsmotor på.
>> I havnen blev den løftet op.
>> Roret, propellen og skrueaksel var ødelagt.
>> Båden blev hentet af en vognmand og
>>kørt på værft.
>> Det tog en måned af få båden
>>repareret og prisen 100.000,- blev
>> betalt af forsikringsselskabet.
>>
>> Mvh/Harding
>>



Ole Pagh (10-09-2007)
Kommentar
Fra : Ole Pagh


Dato : 10-09-07 12:15

SørenH skrev:

> Det var da en usædvanlig historie, og anskueliggør at motorrummet ikke er det
> bedste sted at opbevare dåser under tryk!
> Men som en kommentar i gruppen lød:
> En smart måde at få malet sin motor på, - både udvendigt og indvendigt

Ah ha.
Mr. Bean metoden. Den virker. Det har vi jo selv set i et af
afsnittene.
Blot skal man ikke befinde sig i rummet lige i malingsøjeblikket hvis
man ikke vil have sin silhouet malet på væggen

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)



Michael Thomsen (11-09-2007)
Kommentar
Fra : Michael Thomsen


Dato : 11-09-07 09:39

On Mon, 10 Sep 2007 12:28:54 +0200, SørenH <soren@FJERNhelefamilien.dk>
wrote:

> Jamn, det er da fordi alle er ved at sælge deres båd efter den her
> sommer

Hvad har der været galt med den her sommer? Jeg har haft fint med vind
når jeg har været ude, og kun en enkelt byge i ny og næ.

//michael

--
Instead of email, use this: http://mtech.dk/thomsen/contact.php

claus b. p. (11-09-2007)
Kommentar
Fra : claus b. p.


Dato : 11-09-07 10:10


"SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> wrote in message
news:46e51c74$0$4168$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Da han så ned i motorrummet var der gult og en gul tåge overalt dernede.
> Han blev bugseret ind, og det viste sig, at en mekaniker havde glemt en
> dåse Vetus-spraymaling (deres farve er gul) som lå op ad motoren.
> Den var eksploderet, og drivgas/malingståge havde virket som det rene
> æter.
>
> Det var da en usædvanlig historie, og anskueliggør at motorrummet ikke er
> det bedste sted at opbevare dåser under tryk!
> Men som en kommentar i gruppen lød:
> En smart måde at få malet sin motor på, - både udvendigt og indvendigt
>
Man skal nok heller ikke flytte spraymalingdåserne over i bilens bagagerum
på en varm sommerdag, for så er der også chance for at få ny kulør på
indersiden.
Minder mig om en bilferie til Jugoslavien for mange år siden, opdagede
pludselig at vi havde et par sprayflasker med deodorant i oppakningen. Da vi
i perioder efterlod bilen flere timer ad gangen gik jeg helt i panik, og
endte med at efterlade flaskerne på en rasteplads.

Mvh. Claus



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste