Automatisk film blænder selv ned for solly~
Fra : Anders Majland

Dato : 08-10-07 13:09

http://ing.dk/artikel/82111?nyhedsbrev

citat:
Opfindelsen består af en tynd film, som slipper en hvis mængde sollys
igennem alt efter dens elektriske ladning. En spænding på nogle volt
formørker filmen på nogle sekunder, og filmen forbliver mørk, indtil en
negativ spænding tilføres.

I første omgang bliver filmen udviklet specielt til motorcykelhjelme, men
allerede til næste år håber firmaet at lancere teknikken til fly og året
efter til soltag i biler.

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : BigMac

Dato : 08-10-07 13:07

> [...]
> igennem alt efter dens elektriske ladning. En spænding på nogle volt
> formørker filmen på nogle sekunder, og filmen forbliver mørk, indtil en

det har man brugt i mange år i svejsehjelme, så det er ikke noget nyt....
- LCD.

Fra : Anders Majland

Dato : 08-10-07 13:51

> det har man brugt i mange år i svejsehjelme, så det er ikke noget nyt....

Jo - anvendelsen i en kommercielt tilgængelig mc hjelm.

Brilleglas med skiftende farve har vel eksisteret i mindst 25år, men til mc
brug skal skiftet jo være "lidt hurtigere" - Jeg synes bare stadig at 5
sekunder er lang tid når man kører ind i en mørk tunnel.

Fra : BigMac

Dato : 08-10-07 13:51

> [...]
> mc brug skal skiftet jo være "lidt hurtigere" - Jeg synes bare stadig at 5
> sekunder er lang tid når man kører ind i en mørk tunnel.

så må du køre med svejsehjælm )
de skifter med det samme..

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-07 17:05

On Mon, 8 Oct 2007 14:50:41 +0200, BigMac wrote:

> så må du køre med svejsehjælm )
> de skifter med det samme..

Jup, det er faktisk en af de bedste opfindelser til svejsning, specielt til
en amatør som mig.

Hvoffor har jeg ikke selv fået den idé :-/

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Fra : KentBM

Dato : 09-10-07 12:15

Anders Majland wrote:

> Brilleglas med skiftende farve har vel eksisteret i mindst 25år, men til mc
> brug skal skiftet jo være "lidt hurtigere" - Jeg synes bare stadig at 5
> sekunder er lang tid når man kører ind i en mørk tunnel.
Men set i forholdt til at måtte køre 13 km i en tunnel med solbriller på
fordi det ikke er muligt at komme til at standse og skifte briller, så
er det vel ikke så slemt.

Det vil være noget bedre, at kunne køre med de almindelige briller og så
ændre farven på visiret end at skulle stoppe og skifte briller hele tiden.

Eller man kan bruge en hjelm med indbygget solvisir

--

Kent

Fra : Anders Majland

Dato : 09-10-07 16:28

> Det vil være noget bedre, at kunne køre med de almindelige briller og så
> ændre farven på visiret end at skulle stoppe og skifte briller hele tiden.

Bruger heldigvis ikke briller med styrke - og solbrillerne har jeg
efterhånden lært at tage uden at tabe dem, kvase dem eller på anden vis
ødelægge dem ...

> Eller man kan bruge en hjelm med indbygget solvisir

Ideelt set vil jeg hellere selv styre nedblændingen af såden en film en lade
den selv styre det - sådan i trin op - trin ned ved en knap på siden
hjelmen. placeret lidt af det bluetooth som bla nolan tilbyder.

Med automatisk nedblænding har jeg mere brug for "pletvis" dæmpning til at
tage skæret fra modkørende lamper... Til videoovervågning har der i mange år
været værktøjer til det - sammen med automatisk styring af blænde
lukkehastighed mm. Så kan man midt om natten tage et klart billede af
nummerpladen på en bil der kommer mod en med fjernlyset tændt

Fra : ihjelkeld

Dato : 08-10-07 13:49

smart - - - - - kan det mon sættes over nummerpladen

Keld

Fra : Thore Jensen

Dato : 08-10-07 18:06

ihjelkeld skrev:
> smart - - - - - kan det mon sættes over nummerpladen
>
> Keld
Det findes allerede..
Jeg stødte på et tidspunkt (på nettet) på et firma som solgte
LCD-displays (som dem på lommeregnere) til at kliste ovenpå
nummerpladen, så er det bare er sætte strøm til så bliver pladen sort..

Nogen som kan finde linket - jeg kan ikke p.t.
Thore

Fra : Thore Jensen

Dato : 08-10-07 18:14

Thore Jensen skrev:

> Nogen som kan finde linket - jeg kan ikke p.t.
> Thore

Fandt den på www.justfuckinggoogleit.com

Her http://platehider.com/

Thore

Fra : Jes Vestervang

Dato : 11-10-07 19:23

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> writes:

> Med automatisk nedblænding har jeg mere brug for "pletvis" dæmpning til at
> tage skæret fra modkørende lamper...

Sådan en funktion har jeg også tit savnet. I regnvejr er det dog nok
lidt en svær opgave med alle de reflekterende regndråber.

Interessant.
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R (og imorgen en Mitsubishi Cosmos
4wd