/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Hvorfor vi kører for stærkt - (Variable v~
Fra : Anders Majland


Dato : 03-10-07 12:46

Kom til at blade på vejregler.dk
http://webapp.vd.dk/vejregler/pdf/VR05_F_HB_Brug_af_variable_vejtavler_V6_070101_JTH_jgj.pdf

Skiltningen af højeste tilladte hastighed er et forbud mod at køre hurtigere
end hastighedsbegrænsningen samtidig med, at hastighedsniveauet bestemmes
gennem administrative og/eller politiske beslutninger. Når man fastsætter
højeste tilladte hastighed på en strækning, er brugerne - dvs. trafikanterne
ikke blevet spurgt.

Dette kan indebære, at trafikanterne ikke har den loyalitet mod
beslutningen, som er ønskværdig.

Trafikanter er meget rationelle væsner, som tilstræber hurtig og sikker
transport til målet for bilturen. Trafikanten kører også sådan, at
trafikanten oplever at have fuld kontrol over bilen og den aktuelle
trafiksituation.

Den erfarne trafikant har udviklet en meget god evne til at tilpasse
hastigheden til de krav, som et omskifteligt trafikmiljø stiller. Dette
indebærer, at trafikanten ofte mener at kunne bedømme rimeligheden i de
skiltede hastighedsbegrænsninger. I de tilfælde, hvor trafikanten oplever,
at den højest tilladte hastighed er urimeligt lav på en given vejstrækning,
kan man heller ikke forvente en god efterlevelse af hastighedsbegrænsningen.

Trafikanten vælger i denne situation sin hastighed ud fra, hvor stor
risikoen er for at blive opdaget, og hvad konsekvenserne er.

Hvis risikoen for opdagelse opleves som stor, vil kun få trafikanter vælge
en hastighed, der giver bøder. Væsentligt færre vil overskride den grænse,
som betyder, at de risikerer at miste kørekortet.

Konklusion: Den skiltede hastighedsbegrænsning skal opleves som troværdig
og motiveret i relation til vejstandarden og trafiksituationen.

PS krydspostet til bil og mc med fut til
dk.fritid.bil


--
anders DOT majland AT jyde DOT dk



 
 
Per Henneberg Kriste~ (03-10-2007)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 03-10-07 12:56


"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen
news:4703811a$0$2092$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Konklusion: Den skiltede hastighedsbegrænsning skal opleves som troværdig
> og motiveret i relation til vejstandarden og trafiksituationen.

Det er nok rigtigt - men som du selv har oplevet mange gange, så er der
trafikanter der laver fejl og disse bliver garanteret ikke mindre i antal
fordi vi kører hurtigere.

Den lavere hastighed er med til at begrænse hhv. omfanget af en ulykke og
antallet af do.


--
Per


claus b.p. (03-10-2007)
Kommentar
Fra : claus b.p.


Dato : 03-10-07 22:42


"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:4703834f$0$63790$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen
> news:4703811a$0$2092$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>> Konklusion: Den skiltede hastighedsbegrænsning skal opleves som troværdig
>> og motiveret i relation til vejstandarden og trafiksituationen.
>
> Det er nok rigtigt - men som du selv har oplevet mange gange, så er der
> trafikanter der laver fejl og disse bliver garanteret ikke mindre i antal
> fordi vi kører hurtigere.
>
> Den lavere hastighed er med til at begrænse hhv. omfanget af en ulykke og
> antallet af do.
>
Du svarer på noget der ikke bliver spurgt om. Undersøgelsen refereret var
ikke et argument for eller imod hastighedsgrænser, men blot en
anskueliggørelse af hvad problemet er mht. at få respekt for de nødvendige
hastighedsbegrænsninger.
Hvis du altid går efter laveste fællesnævner er der ingen tvivl om at der
opstår et oprør. Der skal være sammenhæng mellem det oplevede og det
udtrykte. Der er desværre for mange ingeniører og cand. scient. pol'er i
vejmyndighederne, og ikke nok sociologer. Faktisk kan jeg kun huske
nogensinde at have hørt om en eneste trafiksociolog. (Leon Østergård) Og han
var ikke ansat i vejdirektoratet.

/Claus



Hekto (03-10-2007)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 03-10-07 14:40

After serious thinking Anders Majland wrote :
> Kom til at blade på vejregler.dk
> http://webapp.vd.dk/vejregler/pdf/VR05_F_HB_Brug_af_variable_vejtavler_V6_070101_JTH_jgj.pdf
>
> Skiltningen af højeste tilladte hastighed er et forbud mod at køre hurtigere
> end hastighedsbegrænsningen samtidig med, at hastighedsniveauet bestemmes
> gennem administrative og/eller politiske beslutninger. Når man fastsætter
> højeste tilladte hastighed på en strækning, er brugerne - dvs. trafikanterne
> ikke blevet spurgt.
>
> Dette kan indebære, at trafikanterne ikke har den loyalitet mod
> beslutningen, som er ønskværdig.
>
> Trafikanter er meget rationelle væsner, som tilstræber hurtig og sikker
> transport til målet for bilturen. Trafikanten kører også sådan, at
> trafikanten oplever at have fuld kontrol over bilen og den aktuelle
> trafiksituation.
>
> Den erfarne trafikant har udviklet en meget god evne til at tilpasse
> hastigheden til de krav, som et omskifteligt trafikmiljø stiller. Dette
> indebærer, at trafikanten ofte mener at kunne bedømme rimeligheden i de
> skiltede hastighedsbegrænsninger. I de tilfælde, hvor trafikanten oplever,
> at den højest tilladte hastighed er urimeligt lav på en given vejstrækning,
> kan man heller ikke forvente en god efterlevelse af hastighedsbegrænsningen.
>
> Trafikanten vælger i denne situation sin hastighed ud fra, hvor stor
> risikoen er for at blive opdaget, og hvad konsekvenserne er.
>
> Hvis risikoen for opdagelse opleves som stor, vil kun få trafikanter vælge
> en hastighed, der giver bøder. Væsentligt færre vil overskride den grænse,
> som betyder, at de risikerer at miste kørekortet.
>
> Konklusion: Den skiltede hastighedsbegrænsning skal opleves som troværdig
> og motiveret i relation til vejstandarden og trafiksituationen.
>
> PS krydspostet til bil og mc med fut til
> dk.fritid.bil

Ja, sådan fungerer det med urimelige krav baseret
på en vurdering af uvidenhed.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!



Dr. Enduro (03-10-2007)
Kommentar
Fra : Dr. Enduro


Dato : 03-10-07 17:19

Anders Majland skrev:

> Konklusion: Den skiltede hastighedsbegrænsning skal opleves som troværdig
> og motiveret i relation til vejstandarden og trafiksituationen.

Hej Anders

Det siger nærmest sig selv, ikke? Og selvfølgelig er der nogle steder,
hvor hastighedsbegrænsningerne er hul i hovedet (andre steder er de der
f.eks. for at begrænse larmen for beboerne!), men faren ved din
argumentation er, at Brianerne derude bruger den til at køre f.eks.
60-70 i byerne - de har jo fint udsyn...

Desuden tror jeg ikke på, at alle i alle situationer er gode nok til at
læse situationen og til at kende deres egne grænser, så de er så meget
klogere end dem, der har sat begrænsningerne.

--

Hilsen Jan

GSX 750 AE

Anders Majland (03-10-2007)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 03-10-07 19:46

>> Konklusion: Den skiltede hastighedsbegrænsning skal opleves som troværdig
>> og motiveret i relation til vejstandarden og trafiksituationen.
>
> Hej Anders
>
> Det siger nærmest sig selv, ikke?

Jo os på usenet er jo generelt meget bedre trafikanter end alle andre osv
.... Men lidt sjovt med saglig kilde med samme konklusion.

> men faren ved din argumentation er

Det var sandelig ikke min argumenation - men et afsnit fra en rapport
skrevet af eksperterne.

Jeg så gerne at der blev bruge væsenligt flere penge på variable
trafiktavler ... For jeg må blankt erkende at jeg tilhører dem der har
enddog meget svært ved at akceptere at der ved et kryds med god oversigt på
en landevej er nogle hunderede meter med 60km/t begrænsing.

En variabel tavle der tænder når der kommer fra trafik fra sidevejen har jeg
derimod mre respekt for (Har nu kun set en et sted i nordsjælland og der er
oversigten endda ikke så god som dem jeg møder mellem hobro og skive)



Jim Andersen (04-10-2007)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 04-10-07 08:56

Anders Majland wrote:
> Kom til at blade på vejregler.dk
> http://webapp.vd.dk/vejregler/pdf/VR05_F_HB_Brug_af_variable_vejtavler_V6_070101_JTH_jgj.pdf

uha den er lang...
Har du en pointe? En nyhed? Nogen du vil overbevise om noget?

/jim



Anders Majland (04-10-2007)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 04-10-07 11:10

>> Kom til at blade på vejregler.dk
>> http://webapp.vd.dk/vejregler/pdf/VR05_F_HB_Brug_af_variable_vejtavler_V6_070101_JTH_jgj.pdf
>
> uha den er lang...
> Har du en pointe? En nyhed? Nogen du vil overbevise om noget?

Ja, det afsnit jeg klippede ind ... og ikke mindst deres
konklusion:"Konklusion: Den skiltede hastighedsbegrænsning skal opleves som
troværdig og motiveret i relation til vejstandarden og trafiksituationen."

/A



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste