|
| Hvor mange km før den er varm? Fra : Lars Bjerregaard |
Dato : 02-10-07 15:47 |
|
Har en kammerat der har en CBR600 F2 lige som mig. Han mener den er varm nok
til at blive skudt af efter 3-4 km. Jeg plejer nu at køre min. 10 km. Hvad
siger i? Er jeg overforsigtig?
--
Lars Bjerregaard
Hond CBR 600 F2 '93
| |
Per (02-10-2007)
| Kommentar Fra : Per |
Dato : 02-10-07 15:57 |
|
Lars Bjerregaard wrote:
> Har en kammerat der har en CBR600 F2 lige som mig. Han mener den er
> varm nok til at blive skudt af efter 3-4 km. Jeg plejer nu at køre
> min. 10 km. Hvad siger i? Er jeg overforsigtig?
Motorolien skal være min 80 grader C - før den er gennemvarm. Du er absolut
ikke overforsigtig men derimod fornuftig.
10 km passer meget godt. Så er motoren gennemvarm, gælder dog ikke hvis det
er meget koldt udenfor. 5 grader eller mindre. 3-4 km er slet ikke nok til
at fyre den helt af.
Som rettesnor kan du mærke på sidedækslet ved koblinghuset. Når den er meget
varm - således at du næsten ikke kan holde hånden på i ret lang tid, så er
motoren gennemvarm.
Mvh. Per
| |
Dr. Enduro (02-10-2007)
| Kommentar Fra : Dr. Enduro |
Dato : 02-10-07 16:03 |
|
Lars Bjerregaard skrev:
> Har en kammerat der har en CBR600 F2 lige som mig. Han mener den er varm
> nok til at blive skudt af efter 3-4 km. Jeg plejer nu at køre min. 10
> km. Hvad siger i? Er jeg overforsigtig?
>
> --
> Lars Bjerregaard
> Hond CBR 600 F2 '93
Jeg havde et olietermometer på min XT 600, den var ca. 20 km om at blive
varm (men det er også en encylinder).
--
Hilsen Jan
GSX 750 AE
| |
Armand (02-10-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 02-10-07 16:14 |
|
Lars Bjerregaard skrev:
> Har en kammerat der har en CBR600 F2 lige som mig. Han mener den er varm
> nok til at blive skudt af efter 3-4 km. Jeg plejer nu at køre min. 10
> km. Hvad siger i? Er jeg overforsigtig?
>
Hvad tror du at der er et termometer monteret for?
Mange motorcykler har oliekøler uden termostatreguleret gennemgang og på
dém kan man kun danne sig et indtryk af kølevandstemperaturen, mens
olien kan være mindre end håndlun hvor den bør være over 60°.
Men på CBR'en ligger oliekøleren inde i en vandkappe og såvel køles som
opvarmes af kølevandet - D.v.s. at kølevandstemperatur = olietemperatur!
Vent med andre ord med at fyre lortet af før termometeret har flyttet
sig væk fra "kold"-området!
--
Armand.
| |
Lars Bjerregaard (03-10-2007)
| Kommentar Fra : Lars Bjerregaard |
Dato : 03-10-07 15:39 |
|
> Hvad tror du at der er et termometer monteret for?
Synes ikke rigtig den er til at regne med. Skal den helt op i mellemfeldtet
kan det tage en halv times tid eller den skal stå i tomgang lang tid. Plejer
ikke at gå over 5k rpm før den når over den nederste brede streg og kører
som regel ikke over 8k rpm før den er godt oppe over streg nr. 2.
Spurgte mere for at få en fornemmelse af hvor mange km vi snakker om før
olietemperaturen er høj nok til at køre ved høje omdrejninger.
/Lars
| |
Armand (03-10-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 03-10-07 17:49 |
|
Lars Bjerregaard skrev:
>
>> Hvad tror du at der er et termometer monteret for?
>
> Synes ikke rigtig den er til at regne med. Skal den helt op i
> mellemfeldtet kan det tage en halv times tid eller den skal stå i
> tomgang lang tid.
>
Hvilket så kan indikere at termostaten er blevet træt!
> Spurgte mere for at få en fornemmelse af hvor mange km vi snakker om før
> olietemperaturen er høj nok til at køre ved høje omdrejninger.
>
Som jeg skrev, så er termometrets angivelser en pålideligs temperatur
for både olie og vand qua den vand- opvarmede/afkølede oliekøler!
For vandkølede motorer med uregulerede oliekølere kan det være meget
svært at få olietemperaturen op i vores klima, og ikke mindst i
ydersæsonerne (som nu):
Min tidligere GPZ900R var af sådan konstruktion og på denne årstid kunne
min arbejdsvej á 40km i morgenkulden foregå som følger:
- Allerede kort efter start bevæger kølevandstermometret sig op igennem
koldt-området.
- Bygrænsen nåes allerede efter ca. 1½km og efter ialt 4-5 km er
kølevandet på driftstemperatur! - Olietemperaturen er da først begyndt
at røre på sig!
- Efter 10km når jeg til motorvejen: Olietemperaturen har da lige sneget
sig op på 40-50°!
- Herefter følger ca. 20 km's motorvejskørsel hvorunder olietemperaturen
ikke ændrer sig (selv en forøgelse af hastigheden gør ikke noget ved
sagen - Sikkert fordi at kølingen af oliekøleren øges tilsvarende)!
- Efter sammenlagt 30 km drejer jeg af motorvejen for at køre de sidste
10 km på landevej: Olietemperaturen stiger markant fra det øjeblik jeg
holder stille på afkørselsrampen, men bruger de sidste 10 km til stør at
arbejde sig op på 70°, som nåes lige idet jeg kører igennem porten på
arbejde!
Summa sumamrum: Hvis der er monteret en seperat oliekøler, så få en
termostat monteret, hhv. en anden køler med indbygget termostat - Elle
rblænd i det mindste størstedelen af oliekøleren af med et stykke plast
indtil næste års sommertemperaturer kommer over 20° !
--
Armand.
| |
Ukendt (02-10-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 02-10-07 16:46 |
|
On Tue, 2 Oct 2007 16:46:33 +0200, Lars Bjerregaard wrote:
> Har en kammerat der har en CBR600 F2 lige som mig. Han mener den er varm nok
> til at blive skudt af efter 3-4 km. Jeg plejer nu at køre min. 10 km. Hvad
> siger i? Er jeg overforsigtig?
4 Km. er i underkanten for en vandkølet motor. Derimod er det lige den tid
det tager at varme olien op på en luft/oliekølet "makita"
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg
| |
MORTEN VIND (02-10-2007)
| Kommentar Fra : MORTEN VIND |
Dato : 02-10-07 18:43 |
|
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:qzku4933uklx$.w2wybrdqs1wp$.dlg@40tude.net...
> On Tue, 2 Oct 2007 16:46:33 +0200, Lars Bjerregaard wrote:
>
> 4 Km. er i underkanten for en vandkølet motor. Derimod er det lige den tid
> det tager at varme olien op på en luft/oliekølet "makita"
>
> --
> mvh
> Orla Pedersen
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg
Jeg vil endda mene, at 4 km er i underkanten for en luftkølet også.
Mine 2 små luftkølede "Kinøjser-raketter" på 150cc og 125cc er osse først
oppe på de 80 grader efter ca. 10 km ...
/
Morten
Geely Grand Puma JL150 - 2005
Haojin HJ125 - 2007
| |
Ukendt (02-10-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 02-10-07 19:37 |
|
On Tue, 2 Oct 2007 19:42:48 +0200, MORTEN VIND wrote:
> Jeg vil endda mene, at 4 km er i underkanten for en luftkølet også.
Jup, men nu er BMW boksere lidt specielle ved at topstykkerne, omkring
udstødningsventilerne, køles af olie. Denne opvarmede olie sendes tilbage
til resten af motoren indtil driftstemperatur opnåes. Herefter sørger en
termostat for at regulere hvor meget af olien, der først passerer en
oliekøler på sin vej tilbage til sumpen. Så der er ret godt styr på
olietemperaturen.
--
mvh
Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg
| |
Erling Christensen (02-10-2007)
| Kommentar Fra : Erling Christensen |
Dato : 02-10-07 17:42 |
|
On Tue, 2 Oct 2007 16:46:33 +0200, "Lars Bjerregaard"
<lars@orumnet.dk> wrote:
>Har en kammerat der har en CBR600 F2 lige som mig. Han mener den er varm nok
>til at blive skudt af efter 3-4 km. Jeg plejer nu at køre min. 10 km. Hvad
>siger i? Er jeg overforsigtig?
Tjek temp måleren.... Du skal I hvertfald over den nederste streg, og
afhængig af vejret så kan du komme det hurtigt eller langsomt....
I denne tid, vil jeg mene at 10 km er min. for at den er ordenlig
varm.... en sommerdag, kan det måske være efter 5 km... men brug temp
måleren, det er derfor den bl.a. er der...
Mvh
Erling Christensen
Honda CBR600 F2 '93
http://www.min-mc.dk
| |
Bongo (02-10-2007)
| Kommentar Fra : Bongo |
Dato : 02-10-07 17:54 |
|
"Lars Bjerregaard" <lars@orumnet.dk> skrev i en meddelelse
news:13g4meb52fmnlef@corp.supernews.com...
> Har en kammerat der har en CBR600 F2 lige som mig. Han mener den er varm
> nok til at blive skudt af efter 3-4 km. Jeg plejer nu at køre min. 10 km.
> Hvad siger i? Er jeg overforsigtig?
Man kan jo lade den gå i tomgang mens man tager udstyret på.
Vh Bongo
| |
Jes Vestervang (02-10-2007)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 02-10-07 18:11 |
|
"Dr. Enduro" <gætselv@mail.dk> writes:
> Jeg havde et olietermometer på min XT 600, den var ca. 20 km om at
> blive varm (men det er også en encylinder).
....og luftkølet, hvilket betyder at der ikke er en termostat til at
udkoble kølingen (delvist) når motoren er kold.
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R
| |
Ole Schultz (02-10-2007)
| Kommentar Fra : Ole Schultz |
Dato : 02-10-07 18:56 |
|
On Tue, 2 Oct 2007 16:46:33 +0200, "Lars Bjerregaard"
<lars@orumnet.dk> wrote:
>Har en kammerat der har en CBR600 F2 lige som mig. Han mener den er varm nok
>til at blive skudt af efter 3-4 km. Jeg plejer nu at køre min. 10 km. Hvad
>siger i? Er jeg overforsigtig?
Jeg tror at det er meget forkelligt. Generelt er min egen erfaring at
nye vandkølede mc'ere som overholder Euro3 bliver hurtigt varm.
Min DL650 nåede normal vandtemp efter ca. 3-5 km
Min DL1000 nåede normal vandtemp efter ca. 2 km
Min Bandit 1250 har ikke nogen temperatur måler, så den kan skydes af
fra kold af
Bare fordi at vandtemp er normal er det jo ikke lig med at olien har
nået normal temp.
Personlig er jeg ikke bleg for en kraftig acceleration efter 3-5 km,
men skal den have tæsk venter jeg til omkring 10 km.
Just my two cents.
mvh Ole
| |
Ole Schultz (02-10-2007)
| Kommentar Fra : Ole Schultz |
Dato : 02-10-07 19:01 |
|
On Tue, 02 Oct 2007 19:56:21 +0200, Ole Schultz
<schultz@fj3rnd3tt3.pc.dk> wrote:
>
>Jeg tror at det er meget forkelligt. Generelt er min egen erfaring at
>nye vandkølede mc'ere som overholder Euro3 bliver hurtigt varm.
>
Glemte at tilføje at Euro 3 er lig med en mager blanding og dermed en
højere forbrændstemperatur. Det er ihvertfald hvad jeg har læst et
sted.
Af samme grund er vandkøling næsten blevet et must for at skidtet kan
holde. Igen noget jeg har læst et sted
mvh Ole
| |
Ukendt (02-10-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 02-10-07 23:25 |
|
Nu er det 2 forskellige ting , man skal passe på ved at fyre den af for kold
motor
Nu snakker jeg Dragracing med 4 cyl vandkølet CBR 1100 med turbo , vi skal
ikke have en varm motor da varmen koster HK så vi spiller lidt i lotteriet
Olien skal være varm og trænge ind for at bære lejerne , ellers AV
Ved at fyre den af uden at motoren har samme temp over alt , kan blive dyrt
i ventiler stempler og andre bevægelige dele
Vi varmer motoren op i ca 2 min slukker igen og lader varmen fordele sig og
en gang mere , på denne måde kan vi få en drift temp vi kan køre med uden
den er for varm , men tro mig efter 402 m er den varm , vi skifter olie
efter max 10 km kørsel , da den er brændt SORT , med guld nister
--
PE
x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK
> Af samme grund er vandkøling næsten blevet et must for at skidtet kan
>
| |
|
|