Orla Pedersen skrev:
> On Tue, 02 Oct 2007 15:10:37 +0200, Torben Scheel wrote:
>
>> Min FJ1100 har et sindrigt ledsystem fra baggaffel til fjederben til
>> stel. Der er slup i det, så baghjulet kan bevæges 2-3mm op ned (målt ved
>> dækkets vejkontaktflade). Det er støbt i aluminium, og efterhånden
>> blevet lidt ovalt i forbindelserne. Normalt er der jo belastning på
>> baghjulet, så jeg forestiller mig at det ikke betyder det store for
>> køreegenskaberne (?)
>
> Sluppet bliver ikke "aktivt" før at affjedringen alligevel ikke kan følge
> med (vejen).
>
GPZ900R havde samme problem, blot fra ny af og nok næsten 10mm.
Cahssis-teknisk mener jeg at det ér kritisk derved at der er mulighed
for vandring unden dæmpning => bagdækket bliver blot en driblet bold
=
og specielt ved hårde nedgearinger kunne Ninja'en bringes til at
steppe med bagdækket
>> Næste spørgsmål er så - hvordan retter man bedst problemet. Jeg har et
>> par muligheder i tankerne :
>
> Jeg er sikker på at der sidder lejer i form af bøsninger, måske ruller, som
> kan skiftes.
>
På GPZ'en var problemet slup mellem de almindelige bolte der var brugt
til aksler og nålelejernes(!) inderbøsninger, så mon ikke også det er
samme problem med FJ'eren (á fra ny af).
Jeg fik aldrig gjort noget ved sagen (værre var det altså ikke at køre
med), men regulære pasbolte som aksler eller et fluidum til udfyldning
af mellemrummet, er mit bedste bud på løsningen!
--
Armand.