|
| Diagram over en Duc ensretter/regulator (P~ Fra : Ole |
Dato : 29-09-07 10:17 |
|
Ole M
| |
Steen Gruby (29-09-2007)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 29-09-07 12:36 |
| | |
Ole (29-09-2007)
| Kommentar Fra : Ole |
Dato : 29-09-07 19:10 |
| | |
Steen Gruby (30-09-2007)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 30-09-07 14:17 |
|
On Sat, 29 Sep 2007 20:09:49 +0200, Ole <I_R_Onslow@c.dk> wrote:
Hej Ole.
>
>Perfekt, vi takker og bukker
>
Hvis du vil bygge den, så er der en lille ændring til diagrammet.
Jeg har sat en diode (D7 - 1N4004) i til beskyttelse mod ompoling.
Den skal du ikke sætte i
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Ole (30-09-2007)
| Kommentar Fra : Ole |
Dato : 30-09-07 17:28 |
|
Steen Gruby wrote:
> On Sat, 29 Sep 2007 20:09:49 +0200, Ole <I_R_Onslow@c.dk> wrote:
>
> Hej Ole.
>> Perfekt, vi takker og bukker
>>
> Hvis du vil bygge den, så er der en lille ændring til diagrammet.
> Jeg har sat en diode (D7 - 1N4004) i til beskyttelse mod ompoling.
> Den skal du ikke sætte i
>
Jeg har købt den, nu skal den bare testes, der går + 1 år
før Guzilla er på vejen igen.
Jeg skulle bare se hvad jeg kunne brænde af
Ole
| |
Steen Gruby (30-09-2007)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 30-09-07 21:03 |
|
On Sun, 30 Sep 2007 18:27:45 +0200, Ole <I_R_Onslow@c.dk> wrote:
Hej Ole.
>
>Jeg har købt den, nu skal den bare testes, der går + 1 år
>før Guzilla er på vejen igen.
>
Hvis du har problemer med at skaffe Thyristorene har jeg 2N6509 i
skuffen - De kan det også
>Jeg skulle bare se hvad jeg kunne brænde af
>
Det er ikke så svært - Den diciplin har jeg øvet mig på et halvt liv
Det der får elektronik til at virke er røgen - Hvis den slipper ud
virker det ikke mere
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Thore Jensen (01-10-2007)
| Kommentar Fra : Thore Jensen |
Dato : 01-10-07 19:30 |
|
Steen Gruby skrev:
>> Jeg skulle bare se hvad jeg kunne brænde af
>>
> Det er ikke så svært - Den diciplin har jeg øvet mig på et halvt liv
>
Me to..
Brændte desværre CDI'en af på husky i fredags,ca 5 min efter at jeg fået
den i gang for første gang efter at jeg fik den, jeg nåede ikke engang
at køre på den
Thore
| |
Ukendt (30-09-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 30-09-07 11:09 |
|
"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:q4esf3pc0foee558tgpf1idl3rrilff9dq@4ax.com...
> On Sat, 29 Sep 2007 11:17:25 +0200, Ole <I_R_Onslow@c.dk> wrote:
>
> http://www.gruby.dk/MC-Elektro.pdf
>
Læste lige dit flotte værk igennem, og behøver nu ikke spørge dig om at lave
en ladelampe til en cykel, der ikke født med en sådan.
Og jeg ser også at min gode gamle S2'er er blevet til nyer Ducati, da den
også er en faset og det var de sidste stangtræks SS også
--
Venlig hilsen
Flemming Disc
www.discteknik.dk
| |
Ole (30-09-2007)
| Kommentar Fra : Ole |
Dato : 30-09-07 11:39 |
|
Flemming Disc wrote:
>
> Læste lige dit flotte værk igennem, og behøver nu ikke spørge dig om at
> lave en ladelampe til en cykel, der ikke født med en sådan.
> Og jeg ser også at min gode gamle S2'er er blevet til nyer Ducati, da
> den også er en faset og det var de sidste stangtræks SS også
>
Og min gamle Guzzi fra 78, er blevet 1/100 del nyere Duc, ak ja.
Ole M
| |
Steen Gruby (30-09-2007)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 30-09-07 12:24 |
|
On Sun, 30 Sep 2007 12:38:34 +0200, Ole <I_R_Onslow@c.dk> wrote:
Hej Ole.
>
>Og min gamle Guzzi fra 78, er blevet 1/100 del nyere Duc, ak ja.
>
En Guzzi er da halvvejs rigtig - Den er bygget i Italien.
Den kan da ikke gøre for at den er konstrueret dagen efter
julefrokosten og "nogen" har vendt motoren på tværs.
En fejl de ikke senere har formået at rette ))))
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Ole (30-09-2007)
| Kommentar Fra : Ole |
Dato : 30-09-07 12:30 |
|
Steen Gruby wrote:
> On Sun, 30 Sep 2007 12:38:34 +0200, Ole <I_R_Onslow@c.dk> wrote:
>
> Hej Ole.
>> Og min gamle Guzzi fra 78, er blevet 1/100 del nyere Duc, ak ja.
>>
> En Guzzi er da halvvejs rigtig - Den er bygget i Italien.
> Den kan da ikke gøre for at den er konstrueret dagen efter
> julefrokosten og "nogen" har vendt motoren på tværs.
> En fejl de ikke senere har formået at rette ))))
>
Jeg tror mere at de kiggede på hvor slemt det var
med afkølingen på de gamle HD-er og satte cyllerne
korrekt
Ole M
| |
Steen Gruby (30-09-2007)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 30-09-07 12:46 |
|
On Sun, 30 Sep 2007 13:29:30 +0200, Ole <I_R_Onslow@c.dk> wrote:
Hej Ole.
>
>Jeg tror mere at de kiggede på hvor slemt det var
>med afkølingen på de gamle HD-er og satte cyllerne
>korrekt
>
Hvis man altid tager det værst mulige eksempel som sammenligning
kommer man aldrig galt af sted.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Armand (30-09-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 30-09-07 18:39 |
|
Ole skrev:
> Steen Gruby wrote:
>> On Sun, 30 Sep 2007 12:38:34 +0200, Ole <I_R_Onslow@c.dk> wrote:
>>
>> ..........og "nogen" har vendt motoren på tværs.
>> En fejl de ikke senere har formået at rette ))))
>>
> Jeg tror mere at de kiggede på hvor slemt det var
> med afkølingen på de gamle HD-er og satte cyllerne
> korrekt
>
Hæ!
Det minder mig om en af de tidligste V2-sammenligninger jeg erindrer:
Modellerne er delvis glemt men det drejede sig om ur-v2'eren: en HD;
Yamaha's dengang nye TR1, der senere kom til at præge softchoppergrenen
i mange år som Virago og en tredie vandkølet model (måske XZ550!?).
I et afsnit i artiklen causerede forfatteren omkring de tre modellers
forskellige kølings-filosofi qua det ulogiske i at placere en cylinder i
læ af den anden: Vandkøling var naturligvis det ultimative kølesystem
til en tværliggende V2'er, men på TR1'en havde man erkendt
problematikken og fremstillet sidedækslerne som spoilere, der kunne lede
fartvinden ind forbi den bageste cylinder. Og Harley Davidson? Ja, de
brugte det gamle trick med stort slagvolumen og lav ydelse for at holde
cylindertemperaturen nede
--
Armand.
| |
Ole (01-10-2007)
| Kommentar Fra : Ole |
Dato : 01-10-07 15:53 |
|
Armand wrote:
> Hæ!
> Det minder mig om en af de tidligste V2-sammenligninger jeg erindrer:
> Modellerne er delvis glemt men det drejede sig om ur-v2'eren: en HD;
> Yamaha's dengang nye TR1, der senere kom til at præge softchoppergrenen
> i mange år som Virago og en tredie vandkølet model (måske XZ550!?).
> I et afsnit i artiklen causerede forfatteren omkring de tre modellers
> forskellige kølings-filosofi qua det ulogiske i at placere en cylinder i
> læ af den anden: Vandkøling var naturligvis det ultimative kølesystem
> til en tværliggende V2'er, men på TR1'en havde man erkendt
> problematikken og fremstillet sidedækslerne som spoilere, der kunne lede
> fartvinden ind forbi den bageste cylinder. Og Harley Davidson? Ja, de
> brugte det gamle trick med stort slagvolumen og lav ydelse for at holde
> cylindertemperaturen nede
>
Jeg havde fornøjelsen af have en TR1, havde også fornøjelsen af
da den bagerste cylle ikke fik køling nok, så blev toppen
skæv, et ikke ukendt fænomen, så kompressionen fes ud
i knastkæde tunnelen.
Cylle og top blev smidt ud til Ingana, "Åhh en mere" var
første reaktion, de fik den tæt, og der var ikke flere
problemer i den tid jeg havde den.
Ole M
| |
Ukendt (01-10-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 01-10-07 17:10 |
|
"Ole" <I_R_Onslow@c.dk> skrev i en meddelelse
news:47010a1c$0$97845$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Armand wrote:
>
>
> Jeg havde fornøjelsen af have en TR1, havde også fornøjelsen af
> da den bagerste cylle ikke fik køling nok, så blev toppen
> skæv, et ikke ukendt fænomen, så kompressionen fes ud
> i knastkæde tunnelen.
> Cylle og top blev smidt ud til Ingana, "Åhh en mere" var
> første reaktion, de fik den tæt, og der var ikke flere
> problemer i den tid jeg havde den.
Det var ikke kun dårlig køling, men at foringen sank i cylinderen og så kom
der direkte kontakt til toppakningen, der brændte og så var der forbindelse
til oringen omkring knastkædetunlen.
Yamaha lavede lige efter at modellerne kom frem, nogle ringe til at lægge
oven på foringen i 1/10 og 2/10 mm, det var nok og foringen sank ikke
mere?? Jeg ved en TR1 der har kørt langt over 100.000 km efter at fået lagt
ringe ind. Men måske har forringen siddet for lavt fra begyndelsen.
--
Venlig hilsen
Flemming Disc
www.discteknik.dk
| |
Armand (01-10-2007)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 01-10-07 21:59 |
|
Ole skrev:
> Armand wrote:
>
>> Hæ!
>> Det minder mig om en af de tidligste V2-sammenligninger jeg erindrer:
>> Modellerne er delvis glemt men det drejede sig om ur-v2'eren: en HD;
>> Yamaha's dengang nye TR1, der senere kom til at præge
>> softchoppergrenen i mange år som Virago og en tredie vandkølet model
>> (måske XZ550!?).
>> I et afsnit i artiklen causerede forfatteren omkring de tre modellers
>> forskellige kølings-filosofi qua det ulogiske i at placere en cylinder
>> i læ af den anden: Vandkøling var naturligvis det ultimative
>> kølesystem til en tværliggende V2'er, men på TR1'en havde man erkendt
>> problematikken og fremstillet sidedækslerne som spoilere, der kunne
>> lede fartvinden ind forbi den bageste cylinder. Og Harley Davidson?
>> Ja, de brugte det gamle trick med stort slagvolumen og lav ydelse for
>> at holde cylindertemperaturen nede
>>
>
> Jeg havde fornøjelsen af have en TR1, havde også fornøjelsen af
> da den bagerste cylle ikke fik køling nok, så blev toppen
> skæv, et ikke ukendt fænomen, så kompressionen fes ud
> i knastkæde tunnelen.
> Cylle og top blev smidt ud til Ingana, "Åhh en mere" var
> første reaktion, de fik den tæt, og der var ikke flere
> problemer i den tid jeg havde den.
>
Jeg har været med til at skifte en toppakning på sådan en TR1'er, jeg
mener dog at det var den forreste!
Konstruktionen er dødfødt derved at toppakningen er en spiral-ring af
alu/asbest der ligger i et "O-rings spor", som mangler ydervæg ved
knastkæde-tunnelens O-rings-pakning ('s-spor) og derfor let bliver blæst
den vej ud.
Jeg har altid regnet kold motor og "V2-ejer sej-træk" for den store
synder i dét spil!
--
Armand.
| |
Steen Gruby (30-09-2007)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 30-09-07 11:55 |
|
On Sun, 30 Sep 2007 12:08:35 +0200, "Flemming Disc"
<discnabeladiscteknik.dk> wrote:
Hej Flemming.
>
>Læste lige dit flotte værk igennem, og behøver nu ikke spørge dig om at lave
>en ladelampe til en cykel, der ikke født med en sådan.
>Og jeg ser også at min gode gamle S2'er er blevet til nyer Ducati, da den
>også er en faset og det var de sidste stangtræks SS også
Mange tak.
Den "alternative" ladelampekonstruktion har den fordel at lampen først
slukker når der virkelig lades, altså over 13-13,5 volt.
Tjaeh, hvad der er mest moderne, en eller tre faser, kan man
diskutere.
Det enkeltfasede system er det simpleste, men al strøm trækkes gennem
de samme komponenter, så i takt med det stigende strømforbrug har man
haft behov for at fordele belastningen på flere elektroniske
komponenter.
I det trefasede system får man fordelt belastningen på tre sæt dioder,
hvilket nedsætter strømmen i den enkelte komponent.
Udviklingen har dog indhentet os
Moderne komponenter findes i udgaver der kan tåle strømmen og til
samme pris som de ældre og svagere.
Det er nok årsagen til dansen "Hen til komoden og tilbaws igen", altså
fra en til to og tre faser og så sørme tilbage til en fase
Der må spares hvor spares kan ,-)
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Ukendt (30-09-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 30-09-07 12:28 |
|
"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:j3vuf3h2auvt6gscse48563fnc38cdvd2t@4ax.com...
> On Sun, 30 Sep 2007 12:08:35 +0200, "Flemming Disc"
> <discnabeladiscteknik.dk> wrote:
>
>>
> Den "alternative" ladelampekonstruktion har den fordel at lampen først
> slukker når der virkelig lades, altså over 13-13,5 volt.
Hvad for en modstand i ladelampe konstruktionen, skulle der mont. just bar
modstand, for at ændre på ved hvad volt lampen slukker?
Det kunne være smart, for at kunne sætte den til den enkelte cykel, hvor man
jo altid kæmper med spændingsfald, forskellige steder.
--
Venlig hilsen
Flemming Disc
www.discteknik.dk
| |
Ole (30-09-2007)
| Kommentar Fra : Ole |
Dato : 30-09-07 12:33 |
|
Flemming Disc wrote:
> Hvad for en modstand i ladelampe konstruktionen, skulle der mont. just
> bar modstand, for at ændre på ved hvad volt lampen slukker?
> Det kunne være smart, for at kunne sætte den til den enkelte cykel, hvor
> man jo altid kæmper med spændingsfald, forskellige steder.
>
Hvis du kæmper med et spændings fald fra gen til Accu,
skal det bare laves, spændings fald andre steder
vedrøre ikke reg/accu.
Ole M
| |
Ukendt (30-09-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 30-09-07 12:40 |
|
"Ole" <I_R_Onslow@c.dk> skrev i en meddelelse
news:46ff89b3$0$2119$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Flemming Disc wrote:
>
>> Hvad for en modstand i ladelampe konstruktionen, skulle der mont. just
>> bar modstand, for at ændre på ved hvad volt lampen slukker?
>> Det kunne være smart, for at kunne sætte den til den enkelte cykel, hvor
>> man jo altid kæmper med spændingsfald, forskellige steder.
>>
>
> Hvis du kæmper med et spændings fald fra gen til Accu,
> skal det bare laves, spændings fald andre steder
> vedrøre ikke reg/accu.
Det er heller ikke for regu. skyld, det for min skyld, så jeg kunne just til
et sted hvor den lader nok og så skal den ikke lyse al for meget, så vil
folk bare spørge.
Og da jeg ikke som sådan har kontakt problemer
--
Venlig hilsen
Flemming Disc
www.discteknik.dk
| |
Steen Gruby (30-09-2007)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 30-09-07 12:58 |
|
On Sun, 30 Sep 2007 13:40:11 +0200, "Flemming Disc"
<discnabeladiscteknik.dk> wrote:
Hej Flemming.
>
>Det er heller ikke for regu. skyld, det for min skyld, så jeg kunne just til
>et sted hvor den lader nok og så skal den ikke lyse al for meget, så vil
>folk bare spørge.
>Og da jeg ikke som sådan har kontakt problemer
Jeg har lige fundet min prototype frem igen og checket den for
reaktionspunkt.
13,6 til 13,7 volt afhængigt af hvor meget jeg ryster på hånden.
Jeg ville ikke ændre noget.
Som Ole ganske rigtigt pointerer: Hvis den sættes på + et tilfældigt
sted i ledningsnettet og nægter at slukke er der noget galt.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Ukendt (30-09-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 30-09-07 13:44 |
|
"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:qk3vf3paopdluc4r55nekla2nau1dvtrna@4ax.com...
> On Sun, 30 Sep 2007 13:40:11 +0200, "Flemming Disc"
> <discnabeladiscteknik.dk> wrote:
> Jeg har lige fundet min prototype frem igen og checket den for
> reaktionspunkt.
> 13,6 til 13,7 volt afhængigt af hvor meget jeg ryster på hånden.
> Jeg ville ikke ændre noget.
> Som Ole ganske rigtigt pointerer: Hvis den sættes på + et tilfældigt
> sted i ledningsnettet og nægter at slukke er der noget galt.
Det vil der skikkert være på over halvdele af danske mc'er, hvis du mont. +
til kort lys ved pæren og denne er tændt
--
Venlig hilsen
Flemming Disc
www.discteknik.dk
| |
Steen Gruby (30-09-2007)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 30-09-07 13:57 |
|
On Sun, 30 Sep 2007 14:44:11 +0200, "Flemming Disc"
<discnabeladiscteknik.dk> wrote:
Hej Flemming.
>
>Det vil der skikkert være på over halvdele af danske mc'er, hvis du mont. +
>til kort lys ved pæren og denne er tændt
Ja sikkert.
Ledningsnettet på de fleste MC er i en forrygende dårlig forfatning.
Jeg mødte en gut mellem Hove og Nybølle uden strøm overhovedet selv om
akkuen var 100% i orden.
Et hurtigt kig i ledningsnettet godtgjorde at der skulle mere end lige
en standsreperation til for at bringe den med snurrende motor igen
uden risiko for yderligere stop.
Og dem kører der mange af i samme stand.
Hvis du monterer ladeindikatoren lige efter nøglen og den nægter at
slukke, er spændingstabet i den første del af ledningsnettet over 0,5
volt, og det er for meget.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Steen Gruby (30-09-2007)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 30-09-07 12:43 |
|
On Sun, 30 Sep 2007 13:27:48 +0200, "Flemming Disc"
<discnabeladiscteknik.dk> wrote:
Hej Flemming.
>
>Hvad for en modstand i ladelampe konstruktionen, skulle der mont. just bar
>modstand, for at ændre på ved hvad volt lampen slukker?
>Det kunne være smart, for at kunne sætte den til den enkelte cykel, hvor man
>jo altid kæmper med spændingsfald, forskellige steder.
Knækpunktet er ikke bestemt af en modstand, men derimod en zeenerdiode
(ZPD12 ell lignende), hviket giver et meget defineret reaktionspunkt
uanset forsyningsspændingen.
Reaktionspunktet er givet af zeenerspændingen plus basis emitter
ledespændingen i transistoren.
Her vil det være 12+1 volt, lidt begrænset af de 10Kohm i serie med
basen altså 13,7 volt.
Hvis man nedsætter de 10K til 1K vil det flytte reaktionspunktet lidt
ned - måske 13,2 volt.
Ellers er det zeenerdioden der skal være mindre.
Det vil jeg dog ikke anbefale, idet hele formålet med konstruktionen,
nemlig at have en reel spændingskontrol, så går fløjten.
Jeg vil næsten garantere at den kan sættes på enhver krikke i den
konstruktion den er vist.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Ukendt (30-09-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 30-09-07 12:58 |
|
"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news 2vf3hauh0pio5f3kflke41qfq5osnuuc@4ax.com...
> On Sun, 30 Sep 2007 13:27:48 +0200, "Flemming Disc"
> <discnabeladiscteknik.dk> wrote:
> Det vil jeg dog ikke anbefale, idet hele formålet med konstruktionen,
> nemlig at have en reel spændingskontrol, så går fløjten.
Ikke hvis man på tændingsplus, har et spændingsfald på 0,5V, så passerden jo
igen.
Ja, jeg ved jo godt at hvis man har for stort spændingsfejl, så skal der
gøres noget ved det og det har jeg jo også, på min gamle Kawa, med
hjælperelæ til både tænding og lys, så der har jeg jo et punkt til mont af
ladelampe.
--
Venlig hilsen
Flemming Disc
www.discteknik.dk
| |
Steen Gruby (30-09-2007)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 30-09-07 13:49 |
|
On Sun, 30 Sep 2007 13:57:36 +0200, "Flemming Disc"
<discnabeladiscteknik.dk> wrote:
Hej Flemming.
>
>Ja, jeg ved jo godt at hvis man har for stort spændingsfejl, så skal der
>gøres noget ved det og det har jeg jo også, på min gamle Kawa, med
>hjælperelæ til både tænding og lys, så der har jeg jo et punkt til mont af
>ladelampe.
Hvis du fjerner R1 vil lampen slukke ved 1,8 volt.
Med andre ord: Hvis du erstatter R1 med et 100 ohm potentiometer kan
den justeres mellem 12,8 og 13,7 volt.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Steen Gruby (30-09-2007)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 30-09-07 13:51 |
|
On Sun, 30 Sep 2007 14:49:00 +0200, Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke>
wrote:
Hej Flemming.
>
>Hvis du fjerner R1 vil lampen slukke ved 1,8 volt.
>
Der skulle naturligvis have stået 12,8 volt.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Ole (30-09-2007)
| Kommentar Fra : Ole |
Dato : 30-09-07 13:56 |
|
Steen Gruby wrote:
> On Sun, 30 Sep 2007 13:57:36 +0200, "Flemming Disc"
> <discnabeladiscteknik.dk> wrote:
>
> Hej Flemming.
>> Ja, jeg ved jo godt at hvis man har for stort spændingsfejl, så skal der
>> gøres noget ved det og det har jeg jo også, på min gamle Kawa, med
>> hjælperelæ til både tænding og lys, så der har jeg jo et punkt til mont af
>> ladelampe.
>
> Hvis du fjerner R1 vil lampen slukke ved 1,8 volt.
> Med andre ord: Hvis du erstatter R1 med et 100 ohm potentiometer kan
> den justeres mellem 12,8 og 13,7 volt.
>
Tillad mig at advare mod billige pot's i et aggressivt miljø.
Ole M
| |
Steen Gruby (30-09-2007)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 30-09-07 14:04 |
|
On Sun, 30 Sep 2007 14:56:13 +0200, Ole <I_R_Onslow@c.dk> wrote:
Hej Ole.
>
>Tillad mig at advare mod billige pot's i et aggressivt miljø.
>
Enig.
Så hellere finde en fast modstand der passer til formålet.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
|
|