De mange klubber
Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 29-09-07 08:16

Jeg har lige støvet seneste Touring Nyt igennem og faldt tilfældigvis
over klubnyt fra tre klubber alene i Fredericia, og der er givet flere
klubber i byen.

Nu er det jo ikke et Fredericia fænomen at der er mange (nye) klubber,
men tilsyneladende en generel tendens (der er dælme også ved at være
rigtig rigtig mange små klubber i mit lokalområde).

Derfor slår tanken mig - hvad gør de "gamle" klubber forkert (om noget)
siden de tilsyneladende ikke kan tiltrække de potentielle emner der er
på lokal egnen.

Hvis man samlede flertallet af lokale motorcyklister under een hat,
ville muligheden en for fraktionering med forskellige interesseområder
(tirsdags tur - touring - klubliv - fest - mekanik - you name it) være
oplagt og de faciliteter der kunne tilbydes medlemmerne være nærmest
ekstravagante.

Jeg er ganske opmærksom på at der kan være personfnidder involveret til
en vis grad, men det forklarer ikke de mange små klubber.

Nu kan det jo være mig der har en forfejlet perspektiv på sagen (jeg er
ikke selv klubaktiv i tiden)så nogle synspunkter kunne være interessant
til belysning af fænomenet.

--
Dun@nt
1K, SFau-R, White Gold

Fra : Torben Scheel

Dato : 29-09-07 09:43

J.C.Kløve wrote:

> Derfor slår tanken mig - hvad gør de "gamle" klubber forkert (om noget)
> siden de tilsyneladende ikke kan tiltrække de potentielle emner der er
> på lokal egnen.

Jeg var med til at starte en dykkerklub i 1987 - det er sjovt,
udfordrende og man vokser med ansvaret. Omvendt bliver man lynhurtigt
stokkonservativ når der kommer nye medlemmer der vil ændre verden. "Det
har været prøvet" ligger ofte lige til højrebenet. Det er ganske enkelt
ikke nemt for en med erfaring at lægge ansvaret helt over på nye folk,
og omvendt kræver det meget selvtillid at gå op mod erfaringen.

De gamle klubber lider ganske ofte af ejermentalitet hos nestorerne, så
det er _langt_ sjovere at starte noget efter eget hovede. Dertil kommer
at gennemsnitsalderen naturligt stiger i en klub.

..02$ from here.

--
vh
Torben - gammelt røvhul i "jernlungerne"

Fra : Armand

Dato : 29-09-07 12:17

> [...]
> det er _langt_ sjovere at starte noget efter eget hovede. Dertil kommer at
> gennemsnitsalderen naturligt stiger i en klub.

Det kan jeg godt følge, specielt det med problemer omkring
"generationsskifte", som var det helt tunge problem i mine tidlige år i en
mc-klub hvis stiftere stadig var at finde på medlemslisterne og især til
generalforsamlingerne hvor de uvulkårligt ville komme til at stemme på
gammelkendte ansigter og ikke nogen af de nye løver som de sikkert ikke
havde set før i de tre år løverne havde været medlem :-|

Men dagens problemer er ikke generationsskifte, eftersom der ikke er en
generation af unge løver til at tage over: De unge er ganske umulige at
lokke til og foretrækker at lave små matrikelløse onsdagsklubber fremfor at
melde sig ind i en allerede bestående forening med gode faste lokaliteter
hvoriblandt et værksted i mine øjne burde være særdeles tiltrækkende
Jeg tror at vi er løbet ind i generationen af "heltid-forsørgede" (á
børnehave; skole; fritidsklub), der enten er padsgog-forskrækkede og ikke
skal stå under nogen der er ældre end dem selv, eller slet og ret ikke er
indstilet på at yde i en forening :-/

Kløve's betragtninger er ganske korrekte og jeg kan godt krumme tæer over
hvorledes nogle af disse flokke af ligealdrende knægte udvikler sig sammen -
Ofte kommer de ikke meget længere end på scootergalleriet-niveau :-|

Noget andet er de unges brug af de transportmidler de har til rådighed:
Først lidt gammelklog snak fra da far var ung i 70'erne:
Jeg kan huske at vi var 3-4- knægte fra omkr. 6. klasse der drog på cykeltur
fra Fredericia til Middelfart hvor de havde en badeanstalt med
udspringsvippe(!) turen var nok på sølle 12 km men når jeg ser hvorledes
børn i konfirmationsalderen endnu ikke har oplevet at cykle selv i skole er
der en verden til forskel.
Som spejder fra mit 11. år vidste jeg snart hvor alle 5-6 spejder-hytter lå
rundt om i oplandet og det var ingen sag for at cykle en tur derud, hvilket
foregik ofte såvel solo som med nogle venner.
Nærmeste svømemhal (også med spring-vipper) var dengang i Vejle hvortil det
hurtigt blev almindeligt at cykle de forekomende 25km i fælles flok længe
inden konfirmations-alderen (hvilket jeg husker fordi netop Vejle af samme
grund var mål for vores "blå mandag").
Da jeg som (dengang) 15-årig fik knallert var ikke længere nogen sag at køre
ud i oplandet eller til Vejle og længe inden jeg fik kørekort kendte jeg
Vestfyn og det halve af trekantområdet ud og ind!
Alt dette står i skarp kontrast til at mange af de lærlælinge i såvel
scooter som bil/mc -alder, som jeg gennem tiden har haft kontakt med gennem
mit arbejde, end ikke er sikker på hvorledes man kommer frem til "den gamle"
Lillebæltsbro og ikke med sikkerhed kan undgå at sammenblande lokaliteten af
de forekommende oplandsbyer.
Et af de værste tilfælde er ganske aktuelt (og måske nok årsagen til at jeg
kom ind på dette sidespor): En af min lærlinge var interesseret i en
motionsaften et nabo-firma havde arrangeret og inviteret vores firma med
til, men skulle lige forbi kontoret for at få trykt en Krak-rutebeskrivelse
for at kunne finde indrætshallen i nærmeste oplandsby - 8km væk

Dén misopvækst ville et regulært klubmedlemsskab hurtigt kunne ændre ved -
Jég blev ihvertfald hurtigt lokket til at springe på XS500'eren for
weekend-trips til træf i Holland :-|

--
Armand.
(tilsyneladende ikke blot nestor, men også kloge-Åge)

Fra : Brian Sørup

Dato : 29-09-07 12:41

> [...]

kommer
> at gennemsnitsalderen naturligt stiger i en klub.

Helt enig, jeg er selv "ungt" bestyrelsesmedlem i en Billardklub, der er
meget traditionsbundet, der skal helst ikke ske noget nyt, men de fleste
gange der har været lavet nye tiltag er de alligevel blevet positivt
modtaget af dem der var de største modstandere.....

--
Brian Sørup
Honda VFR 750 F RC36

Fra : Thomas Jensen

Dato : 29-09-07 12:18

> Derfor slår tanken mig - hvad gør de "gamle" klubber forkert (om noget)
> siden de tilsyneladende ikke kan tiltrække de potentielle emner der er på
> lokal egnen.

vi startede en selv for 3 år siden her i Odense.
Det var primært fordi vi synes gennemsnitsalderen i andre klubber måske var
for høj.
Vi er ret unge (de fleste af dem, jeg er 31
Desuden gad vi ikke alt det der med klubhus og sådan noget, vi ville bare
mødes og køre.
Skovsøen om torsdagen er fast punkt.
Vi holder lidt fester sammen og kører til træf.
Og det fungerer fint, ikke noget der ser skævt til nogen hvis de ikke har
været med til noget et stykke tid, kører meget uforpligtende og uformelt.

Jeg tror personligt heller ikke at vores friske kørestil vil vinde indpas i
klubber, hvor folk ofte har andre bagpå, og det mere er hyggeture. Misforstå
mig ikke, ikke fordi vi kører som gale, men bare lidt friskt. Folk som laver
åndsvage manøvrer får en skideballe.

Jeg ved godt ovenstående kan misforståes som om, vi er skideegoistiske, men
vi er stadig med til at arrangere Fyns MC Festival, og kommer meget sammen
med andre klubber.

Se evt. mere på www.youngpunks.dk

Thomas Jensen
Kawasaki ZX9R ´98 & DT125 ´88
http://dfmc.dk/?id=11
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userID=3099

Fra : Thomas & Camilla

Dato : 29-09-07 16:00

Hejsa...

Vi, Zipcode Mc, startede også vores egen klub i April 2006, som Thomas
skriver er gennemsnitsalderen noget høj i de eksisternde klubber, og mange i
Odense området kører ikke så mange ture. Vi ville dog modsat YP meget mere
klubliv, klubhus mm. og valgte derfor at starte vores egen. Vi vokser
langsomt, men sikkert, og er et "friskt pust" til miljøet. Alderen i klubben
er 22-40 år, meget blandet cykler og mennesker.

Se evt. www.zipcodemc.dk

Mange hilsner Camilla

Fra : Dr. Enduro

Dato : 30-09-07 11:29

Mon ikke det hænger sammen med, at man lige skal kende nogen inden for
klubben, før man får nosset sig sammen til at dukke op der? Sådan har
jeg det i hvert fald, jeg ville da gerne være med i en klub, men har
ikke rigtigt forbindelse til nogen. Noget andet er at hele
klublandskabet her i Flensborg er ved at blive fucket up af Hells
Angels, som er ved at etablere sig i byen og har lukket en masse
klubber. I Tyskland er det åbenbart mere udpræget, at en klub ikke må
kalde sig "mc", hvis en anden klub betragter området som "sit". Lort!

--

Hilsen Jan

GSX 750 AE