Mc kørsel på motorvejen
Fra : Nicolai

Dato : 27-09-07 20:57

Hejsa

Fredag eftermiddag kø på motorvejen mod Vejle. På et tidspunkt er farten 5 -
10 km/t pluselig kommer der 3 mcere i rækken mellem bilerne. hvordan pokker
har de nerver til slags "overhalinger" ?
er jeg bare ved at blive gamle. Kunne se flere bilister ryste på hovedet.
skidt for vores omdømme.. eller hvad mener i

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 27-09-07 21:08

"Nicolai" <wc@nejtak.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> er jeg bare ved at blive gamle. Kunne se flere bilister ryste på hovedet.
> skidt for vores omdømme.. eller hvad mener i
Loven siger at du ikke må være til ulempe i trafikken.
Dit eksempel er ikke at være til ulempe, det er bare trafikafvikling i real
life.
At bilisterne så ryster er deres sag. Den dag vi kører 80 kmt foran deres
bovlamme Golf overhaler de os og ryster på hovedet...

Michael
Michael

Fra : Bjarne K.

Dato : 27-09-07 21:11

> [...]
> er jeg bare ved at blive gamle. Kunne se flere bilister ryste på hovedet.
> skidt for vores omdømme.. eller hvad mener i

Kan ikke se det store problem, hvis MCisterne kører forsigtigt.. Kan heller
ikke forstå at nogen får ondt i røven over det. Plejer at give plads til
MC'er, og gjorde det også idag. (i køen mod Vejle)

--

med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Jørgen E.

Dato : 27-09-07 22:33

"Bjarne K." <ej@neit.nej> skrev i en meddelelse

> [...]
> at nogen får ondt i røven over det. Plejer at give plads til MC'er, og gjorde det også

De skal vel ikke have særbehandling i forhold til biler eller andet. Under
alle omstændigheder snyder de jo i køen og bringer en bil tilsvarende
"tilbage" i køen. Det er en uskik og sikkert også ulovlig efter min mening.
Så vil nogen sige, at man må overhale så længe man holder sig inden
for stregen, men i en kø-situation overhaler man netop ikke men holder
kø-kultur som vi forventer alle andre også gør.

Fra : Bjarne K.

Dato : 27-09-07 22:54

"Jørgen E." <je-2@post.cybersity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> for stregen, men i en kø-situation overhaler man netop ikke men holder
> kø-kultur som vi forventer alle andre også gør.

Hvordan snyder de biler i køen, ved ikke at holde i kø ?.

De udnytter at de ikke fylder som en bil. I mit hoved er det lidt som at
bliver overhalet af en cykel inde i byen.
Aner ikke om det er ulovligt, men tror det næppe.

Skal lige siges at jeg ofte gjorde det da jeg havde MC, så jeg er nok lidt
farvet.

Bjarne K.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 27-09-07 22:59

Jørgen E. skrev:

> "Bjarne K." <ej@neit.nej> skrev i en meddelelse

Vel vidende at du (hvis jeg tolker en dine kommentarer i en anden tråd
korrekt) at du måtte tage anstød af mine kommentarer til dine holdninger
tillader jeg mig trods alt at kommentere som følger...

> De skal vel ikke have særbehandling i forhold til biler eller andet.
Nej fy da, skal een vente skal _alle_ andre da også.

> Under alle omstændigheder snyder de jo i køen og bringer en bil tilsvarende
> "tilbage" i køen.

...og det kan man godt blive rigtig gnaven over, sådan nogle nogle
snydepelse!

> Det er en uskik og sikkert også ulovlig efter min mening.

Skik og brug er der ikke lovgivet for, hvad lovgivningen angår...

> Så vil nogen sige, at man må overhale så længe man holder sig inden
> for stregen, men i en kø-situation overhaler man netop ikke men holder
> kø-kultur som vi forventer alle andre også gør.

Hvilket i praksis også er tilfældet (en minimal søgning i gruppen vil
vise dette)

- du må gerne tolke det som *vi er ikke enige*

--
Dun@nt
1K, SFau-R, White Gold

Fra : Niels Pein

Dato : 28-09-07 00:16

"Jørgen E." skrev ...

> De skal vel ikke have særbehandling i forhold til biler eller andet.

Ikke direkte særbehandling, men ligesom en personbil har nogle andre
muligheder end en lastbil, så har en motorcykel også nogle andre muligheder
end en personbil. De to transportmidler er nu engang ikke ens.

> Under alle omstændigheder snyder de jo i køen og bringer en bil
> tilsvarende "tilbage" i køen.

Arh mon? De skal nok finde ud af at komme fremad og væk. Bilisterne kommer
ikke et sekund senere hjem til plæneklipperen pga. de 3 motorcyklisters
overhaling.
Det svarer til at blive overhalet når trafikken glider normalt. Det bliver
man jo heller ikke forsinket af, for den der overhaler kommer man ikke til
at vente på senere.

> ..., men i en kø-situation overhaler man netop ikke men holder
> kø-kultur som vi forventer alle andre også gør.
Da ikke hvis man har mulighed for at køre uden om køen. Svarer til at man
kender en god rute på en nærliggende landevej og så drejer man fra
motorvejen, tager den gode rute, og kører på motorvejen 30 km. længere
fremme, hvorved man har "snydt" hele køen. De er da ok, ikke?
--
Hilsen Niels
Bandit 1250 SA

Fra : Thore Jensen

Dato : 27-09-07 21:24

Nicolai skrev:

> [...]
> er jeg bare ved at blive gamle. Kunne se flere bilister ryste på hovedet.
> skidt for vores omdømme.. eller hvad mener i

Nu nævner du jo ikke noget om farten..

Jeg mener sagtens det kan praktiseres på en fornuftig måde, dvs at
tempoet ikke at skal være så højt at man ikke nå at bremse, hvis en bil
skifter bane e.l.
Jeg gør det selv, og oplever normalt ikke hovedrysten, men ind i mellen
at folk prøver at blokere vejen så man ikke kan komme igennem! Hvorfor
jeg ikke se.

Thore

Fra : Nicolai

Dato : 27-09-07 21:33

hvad taksere politiet det til ?
Jeg holder altid min bane, men ok jeg køre også som en gammel kælling iflg
min kære kone.

Fra : vmx

Dato : 27-09-07 23:48

> hvad taksere politiet det til ?
> Jeg holder altid min bane, men ok jeg køre også som en gammel kælling iflg
> min kære kone.

Det kan da ikke passe at ingen her er klar over hvad konsekvensen
*kan* være hvis man "kommer til" at overhale en "politibil" imens
man sniger sig mellem rækkerne i en kø på motorvejen ?

Det er ikke tilladt at overhale højre om
Færdselslovens §21 stk 1 ( bøde 1.000,- kr )
Dernæst: Omfattet af klippekortsordningen er:
Færdselslovens §21

nå......

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 28-09-07 00:16

vmx skrev:
> [...]
>
> Det er ikke tilladt at overhale højre om
> Færdselslovens §21 stk 1 ( bøde 1.000,- kr )
> Dernæst: Omfattet af klippekortsordningen er:

men skal det pådømmes skal du beviseligt overhale højre om, og ikke
blodt foretage forbikørsel venstre om i samme bane, hvilket er lovligt

_nå!_

--
Dun@nt - der ikke selv kører mellem rækkerne

Fra : Jon&Ann-Rikka

Dato : 28-09-07 07:37

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse

> men skal det pådømmes skal du beviseligt overhale højre om, og ikke blodt
> foretage forbikørsel venstre om i samme bane, hvilket er lovligt

> [...]

xxxxxxxxxxxxxxxxx

Pokkers Kløve..
du var hurtigere end mig

--
Jon Larsen & Ann-Rikka Olsen.
Forældre til englebarnet Tika, født 18/3-06, R.I.P

www.home1.stofanet.dk/tikasminde/

Fra : Henrik Davidsen

Dato : 28-09-07 05:39

> Det kan da ikke passe at ingen her er klar over hvad konsekvensen
> *kan* være hvis man "kommer til" at overhale en "politibil" imens
> man sniger sig mellem rækkerne i en kø på motorvejen ?

Jeg har i mere en én situation kørt op gennem rækkerne på Grenåvej ved
Århus, og overhalt en politibil der holdt i køen. Da jeg dagligt kørte på
Grenåvej i morgentrafikken, benyttede jeg i 9 ud af 10 tilfælde rækken op
gennem bilerne. Efter min erfaring er det bedst, når bilerne kører med 5-10
km/t. Hvis de holder stille, er jeg mere nervøs for, at en person lige skal
om i bagagerummet efter noget, og så smækker døren op. Det sker jo ikke når
de kører 5-10 km/t. Jeg er altid kørt op gennem rækkerne med måske + 10-15
km/t i forhold til køens fart - altså en stille og rolig forbi-kørsel i mine
øjne.

De gange jeg har kørt forbi en politibil, har jeg altid lige slået et ekstra
hjerteslag, men de har endnu ikke gjort noget ved det. Jeg ved godt de
formentlig sagtens ville kunne have "nuppet" mig, men de snupper jo heller
ikke alle mindre trafikforseelser - med mindre de er ude på en konkret
mission.

Hvor mange har ikke også prøvet at gå over for halvrødt, mens en politibil
nærmest skal vente på at man får flyttet rumpen, uden at de stoppe en, og
giver en bøde? Eller cyklet på fortovet? Eller krydset en vej lige ved siden
af et fodgængerfelt, uden reelt at benytte fodgængerfeltet? Der findes
masser af eksempler på små-forseelser, som de ofte lader gå.

Min generelle oplevelse med kø-kørsel er, at bilerne - også i Danmark -
faktisk er ret flinke til at give plads hvis en mc kommer forsigtigt op
gennem rækkerne. Det er yderst sjældent jeg har oplevet biler der prøver at
spære i stedet for. Nogle enkelte kører helt inde ved midterstregen, og
flytter sig ikke... og bedst som man sidder og bander lidt i hjelmen over at
de ikke gider flytte sig, slår de voldsomt ud med rattet, og giver god god
plads. Formentlig fordi de slet ikke lige havde opdaget dig i første omgang.
Jeg vil vurdere at 95+ % af bilerne giver plads, eller i hvert fald IKKE gør
det modsatte. At nogle enkelte får ondt i røven, ja det kan jeg ikke tage
mig af. De er jo nok bare misundelige over at de selv sidder fanget i køen
:)

Og mht. hvad konsekvenserne *kan* være, ja så ved alle vel også hvad
konsekvensen *kan* være ved at køre 30+% for stærkt, at køre uden
sikkerhedssele, at køre ud for ubetinget vigepligt.... you name it. Kommer
man blæsende op gennem en kø der holder stille, med 80 km/t, ja så er jeg
100% enig - så er man uansvarlig, og til fare for alle. Men gør man det
stille og roligt, så ser jeg absolut ingen problemer i det - og det gør de
betjente jeg har mødt på min vej heller ikke.

'/Sjang

Fra : Anders Majland

Dato : 28-09-07 08:35

> Det kan da ikke passe at ingen her er klar over hvad konsekvensen
> *kan* være hvis man "kommer til" at overhale en "politibil" imens
> man sniger sig mellem rækkerne i en kø på motorvejen ?

Nej, jeg er for meget kylling til det overhale en betjent højre om ...

For selvom det i teorieen kan praktiseres lovligt er min praktiske erfaring
at man uværgeligt vil ende med at køre på den gale side af vognabnelinien
ind imellem og så er det pludseligt en overhaling højre om ....

Men derfor sker der alligevel at jeg i tæt trafik triller igennem en kø -
med den risiko der nu er ved det (mhs ulykker, bøde eller klip)

/A

Fra : Tau

Dato : 28-09-07 06:45

> [...]
> folk prøver at blokere vejen så man ikke kan komme igennem! Hvorfor jeg

Jegh forstår heller ikke bilisterne, Hvorfor skal man holde i en osende lang
kø af biler, når man nemt kan i lav tempo køre imellem uden at genere nogen.
Problemet er nok størst når køen holder stille og en bildør går op. eller
kan jeg ikke se det skulle være nogen problemer.
Det skal siges at jeg først i en alder af 57 har fået en motorcykel, og kan
godt mærke bilisterne mangel på vilje, til samarbejde, fordi vi kommer
hurtige fra land.
Ja det er ligefrem et had fra nogle af dem.

vh
Poul

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 28-09-07 11:31

Poul skrev:
> [...]
>hurtige fra land.
>Ja det er ligefrem et had fra nogle af dem.

Vi er i Danmark. Jantelovens land. Landet hvor mange ser de negative
ting først! Ingen bilister indser, at de ikke kommer langsommere frem
end ellers, de synes bare ikke at DU skal komme hurtigere frem end dem.

Her bliver befolkningen misundelige, hvis der er en mulighed for det,
og ellers skal de nok opfinde en grund. Det er også her, at man ikke
kan lade en ny bil eller MC stå parkeret på gaden, uden en stor risiko
for at finde den med dybe ridser i lakken, fra en medborger, der ikke
har "sådan en". (Det er også muligt, at man slet ikke finder den.
Så er det fordi vedkommende har en nu)!

Det føles ofte som had, men jeg tror nærmere det er misundelse.
Jante-loven!

Der er faktisk ufatteligt mange bilister der er ok, men hvis du passerer
flere hundrede biler i kø, skal der kun én til at ødelægge din dag.

Venlig hilsen

Michael D

Fra : SKAnd

Dato : 27-09-07 21:54

On 27 Sep., 21:57, "Nicolai" <w...@nejtak.com> wrote:
> [...]
> er jeg bare ved at blive gamle. Kunne se flere bilister ryste på hovedet.
> skidt for vores omdømme.. eller hvad mener i

Selvfølgelig skal der til tider gode nerver til, men så længe
"bilrækkerne" kører - i området 5 - 30 kmt, mener jeg er risico'en er
mindst.
Jeg har prøvet det ofte/en del i Tyskland - jeg ved ikke om det er
lovligt, men jeg har virkelig oplevet at tyskerne viser hensyn og rent
faktisk giver plads til os. Det samme på motorveje i England. Det er
specielt når solen bager det kan være træls at holde der i køen med
motoren i tomgang og al mc-dresset - så kan det godt nok blive varmt.

Fra : Jan Buchwald

Dato : 28-09-07 07:49

Er lige kommet hjem fra sydfrankrig (Nice), dernede er det normen at
motorcykler, scootere og 45-knallerter (som må køre 50) overhaler på alle
sider, og billisterne giver plads. I det hele taget er jeg imponeret over
tafikkulturen, årvågenhed, hensyntagenhed, forudseenhed og smidighed er
blandt de ord jeg vil bruge til at beskrive den, der er sandelig ingen
jantelov.

Fra : Emil

Dato : 28-09-07 00:23

On Sep 28, 12:47 am, "vmx" <mitrig[...]tigen...@hotmail.com> wrote:
> [...]
>
> Det er ikke tilladt at overhale højre om
> Færdselslovens §21 stk 1 ( bøde 1.000,- kr )
> Dernæst: Omfattet af klippekortsordningen er:

Nu skriver du politibil.... den har vist en anelse svært ved at fange
dig i en kø situation, så ignorer du bare den.

Hygge

Emil

Fra : Jim Andersen

Dato : 28-09-07 11:02

Nicolai wrote:
> eller hvad mener i

Vi mener man skal læse i de gamle indlæg i gruppen inden man stiller et
sådant spørgsmål.

/jim

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-07 11:11

"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Vi mener man skal læse i de gamle indlæg i gruppen inden man stiller et
> sådant spørgsmål.

Næhh, det mener "vi" ikke, det mener du ! 99,9% af det er kommer til
debat her i gruppen, er noget der har været sagt/skrevet før, så hvis man
bare skulle kikke 130000> eller hvor mange det kan blive til, indlæg gennem
, så gad jeg da godt nok ikke kikke med herinde !...

--
Mvh.
Dennis Pedersen.

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 28-09-07 12:12

Jim skrev:
>Vi mener man skal læse i de gamle indlæg i gruppen inden man stiller et
>sådant spørgsmål

Mener du, at når et spørgsmål er besvaret/debatteret, så kommer der
aldrig nye oplysninger og holdninger til, og at facts, lovgivning,
erfaringer o.s.v. er uforanderlige?
(Der kommer også nye abonnenter til denne nyhedsgruppe).

Vi andre mener ikke, det er nogen skade til, at gamle emner
genoptages med fornuftige mellemrum.

Venlig hilsen
Michael D

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 28-09-07 15:30

Michael Dahlberg skrev:

> [...]
> (Der kommer også nye abonnenter til denne nyhedsgruppe).
>
> Vi andre mener ikke, det er nogen skade til, at gamle emner

Det er da vist debatteret - ganske grundigt endog - inden for de seneste
2 mdr., i indtil flere tråde...

Men ikke sådan forstået at det ikke er ok for mig.... meeeennn man kunne
jo følge lidt med ikk?

Fra : Hans

Dato : 28-09-07 15:58

Gør som jeg, se emnet, åben det hvis det har interesse, ellers gå videre -
simpelt ikk?

Fra : Mogens

Dato : 28-09-07 16:56

Ja, det kan virke underlig.
Nogen gange kræver vi motorcykelister, at bilisterne overholder loven, da vi
er at betragte som en bil.
"Vi fylder det samme..." osv.

Men når der er kø, så er vi pludselig ikke at betragte som en bil, men mere
som en cykel/knallert e.lign, og må derfor gerne snyde foran.

Der er vel en grund til at der er en kø.
Hvis det f.eks. er pga. rødt lys længere fremme, så bliver bilisterne sat
længere og længere bagud i køen, hver gang en MC kommer foran.

Der er nok også en grund til at andre trafikanter (i hvert fald, nogel af
dem), ikke kan forstå motorcykelister.
Desværre kan det være vand på deres mølle, når der skal hetz´es.

Jeg ved godt at kø på motorvej ikke er det samme som kø i bytrafik.
På motorvej, kan det være en lettelse for trafikken der er gået helt i stå,
at netop motorcykelister, der kan passere problemet for køen, smutter mellem
bilerne eller benytter nødsporet.
Ikke at jeg syntes det er ok, men dog mere spiseligt.

Hilsen
Mogens

Fra : Anders Majland

Dato : 30-09-07 06:17

> Der er vel en grund til at der er en kø.
> Hvis det f.eks. er pga. rødt lys længere fremme, så bliver bilisterne sat
> længere og længere bagud i køen, hver gang en MC kommer foran.

Mit standard eksempel i bytrafik er kryds i gladsaxe. Der er cykelsti og
kombineret ligeud/højrebane. Om morgenen skal mere end 1/3 af bilerne typisk
til højre - og de kommer så til at holde og spære for de ligeudkørende fordi
de jo skal vente på at cykelstien bliver fri.

Der kan man på mc nemt overhale hele rækken og placerer sig på venstre side
sig af forreste højresvingende. Så vinder man på mc måske 5min uden at
forsinke en biliste et eneste sekund.

Et andet sted hvor der mest er venstresvingende trafik, kan man som regel
godt komme højre om de sidste 500meter frem mod krydset. Når der er meget
trafik moser jeg mig ofte højre om tager den ligeud og/eller til højre i
krydset. Det er så måske ikke at snyde i din bog foran i din bog - men det
er da præcis samme formål - at komme hurtigere frem... (Årsagen til den
megen kø er at den tværgående trafik kører frem i krydset uden at kunne
forlade den ved rødt - på mc kan man oftest godt komme et "spærret" kryds)

Og sådan kan man med lokalgendskab sagtens finde mange eksempler

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 30-09-07 06:33

Anders Majland skrev:

> Og sådan kan man med lokalgendskab sagtens finde mange eksempler

jup

Jeg _snød foran_ i bilen igår

....ud af køen, og ad lidt kringlede veje kom jeg uden om hele bondetoget
der holdt pænt i kø ifm et vejarbejde, og så kom jeg ud i et kryds lige
efter "forhindringen"

Fra : Torben B

Dato : 30-09-07 09:25

> [...]
>
> ...ud af køen, og ad lidt kringlede veje kom jeg uden om hele bondetoget
> der holdt pænt i kø ifm et vejarbejde, og så kom jeg ud i et kryds lige

Der er jo også motorcykler der kun er luftkølede,de har ikke godt af for
meget kø-kørsel i varmt vejr

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-07 11:17

"Torben B" <torbenbjerregaard@cable.dk> skrev i en meddelelse

> Der er jo også motorcykler der kun er luftkølede,de har ikke godt af for
> meget kø-kørsel i varmt vejr

Det vil sige, at der kun kører vandkølede modeller i
Paris/Rom/Nice/Barcelona osv.osv.

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 30-09-07 11:40

"Dennis Hellan Pedersen (4690)" <dhp(snabela)dalbynet.dk> skrev i en
meddelelse news:5f49e$46ff7798$55183f7d$13984@news.arrownet.dk...

> "Torben B" <torbenbjerregaard@cable.dk> skrev i en meddelelse

> Det vil sige, at der kun kører vandkølede modeller i
> [...]

Nej, de andre har bare ikke godt af det

Michael D

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 01-10-07 00:22

> [...]
>
> "Torben B" <torbenbjerregaard@cable.dk> skrev i en meddelelse

> Det vil sige, at der kun kører vandkølede modeller i

Helt sikkert ikke, men de _mange_ gange jeg har
kørt i syd europæiske storbyer, er det ikke mange mcér
jeg har set, der pænt bliver på deres plads i køerne )

mvh Jens
Sydals
hvis ny ind købte FJ 1200, kan blive _rigtig_ varm =

Fra : Anders Majland

Dato : 30-09-07 19:43

> Der er jo også motorcykler der kun er luftkølede,de har ikke godt af for
> meget kø-kørsel i varmt vejr

Øeh hvor pendler du henaf hvor det har været et problem ?

Fra : Torben B

Dato : 01-10-07 07:16

> Øeh hvor pendler du henaf hvor det har været et problem ?

En del i Tyskland her i sommers. Nu er min egen mc godt nok vandkølet så
ingen problem der,men havde en kammerat med på sin FJ 1200
den blev så varm,at benzinen faktisk fordampede i kaburatorene så der blev
dømt pause i en time. Det ses også når der er bakkeåbning/lukning, der
plejer at være et par mc`er der næsten dør på grund af varme.

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 02-10-07 15:45

> [...]
> dømt pause i en time. Det ses også når der er bakkeåbning/lukning, der
> plejer at være et par mc`er der næsten dør på grund af varme.

Ja, sådan en FJ 1200 ka´ godt nok blive _rigtig_ varm.
Jeg hentede mig en i Magdeburg, her i August måned
temp. lå omkring 20- 22 gr. Ved det mindste kø eller
bykørsel skal jeg lige love for den blev varm.
Det føltes, som når min GSX 1100, først i 80'erne
kørte bykørsel ved +32 gr i Marseille.

mvh Jens
Sydals

Fra : frølårsraketten

Dato : 04-10-07 17:39

"Torben B" <torbenbjerregaard@cable.dk> skrev

> Der er jo også motorcykler der kun er luftkølede,de har ikke godt af for
> meget kø-kørsel i varmt vejr

Ved bakkeåbningen i år deltog jeg på min boxerbimmer, og ca. en km. før mål
syntes jeg den gik lidt uregelmæssigt og temperaturmåleren manglede kun en
"bjælke" i at nå max., så jeg holdt ind og fik en pibe tobak i stedet. Sådan
en touringmaskine er heller ikke gearet til slow-kørsel.

°/¥\°
«=(Ô)=»
[] Pierre

Fra : søren poder

Dato : 01-10-07 07:15

Nicolai <wc@nejtak.com> skrev:
> [...]
> er jeg bare ved at blive gamle. Kunne
>se flere bilister ryste på hovedet.
>skidt for vores omdømme.. eller hvad mener i
Hej,det har ikke noget med alder at gøre,der er bare nogle som
ikke skulle have lov til at sætte sig op på en mc,de behøver
ikke en styrthjelm,der er ikke noget at beskytte.

Fra : brian@groth-knudsen.~

Dato : 02-10-07 09:16

> [...]
> er jeg bare ved at blive gamle. Kunne se flere bilister ryste på hovedet.
> skidt for vores omdømme.. eller hvad mener i

1) Nu er det jo dig der har set de pågældende mc'er. Jeg ved ikke på
hvilken måde (hvor stærk) de har overhalet bilerne. Min erfaring er at
rolig forbikørsel sjældent generer nogen og at de fleste billister
gerne giver plads (hvis/når de har set dig).
Hasarderet forbikørsel i høj fart er selvfølgelig forbundet med risiko
og kan ikke anbefales.

1) Jeg kan godt forstå du stiller spørgsmål til, hvordan de har nerver
til den slags overhalinger. Som relativt ny motorcyklist er jeg meget
opmærksom på trafikken omkring mig (det er de meget erfarne givetvis
også!). Det der oftest slår mig er hvor uopmærksomme mange billister
er! Mange aner tilsyneladende ikke at der findes andre trafikanter på
vejene end dem de kan se ud af forruden.
"Pludselig" kan jo dække over flere ting. At DU "pludselig" opdagede
at der var mc'er på vej. Måske kunne du have set dem længe inden de
"pludselig" var der? Jeg kender det selv fra tiden inden jeg kørte mc.
Da synes jeg også "pludselig" der kunne være en eller flere mc'er. Ret
beset var det fordi jeg ikke brugte mine spejle. Nu er jeg faktisk
mere opmærksom på evt. mc'er når jeg kører bil.
Da jeg i sin tid tog kørekort sagde min kørerlærer at man skulle kigge
i spejlene hvert 15. sekund. Det er der vist for få kørerlærere der
har sagt. Eller også har deres elever glemt det sidenhen.

2) Det at flere billister ryster på hovedet kan jo ikke tages som
udtryk for noget som helst. Det er som oftest et udtryk for
selvretfærdig harme over andres, måske helt logiske adfærd.
Eksempel: Jeg kører dagligt gennem en dobbeltsporet rundkørsel (d.v.s.
2 spor rundt i rundkørslen). Det er tydeligt skiltet er der er 2 spor
gennem rundkørslen. Det sker ikke så sjældent at en billist i
højresporet benytter halvdelen af venstresporet på vej igennem denne
rundkørsel. Dette uagtet at venstresporet i forvejen er optaget af en
anden trafikant - billist eller mc. Især når jeg er i bil er det jo
noget generende at en anden ikke gider kigge efter færdslen og
benytter hele sin egen + det halve af min vognbane. Jeg BRYDER mig
ikke om ridser og buler i min bil. Derfor kan jeg i den pågældende
situation blive nødt til at bruge hornet. Men SÅ!!!...kan jeg da også
være helt sikker på som minimum at få en hovedrysten fra den
pågældende. Som oftest også pandebanken/klasken og ikke så sjældent
også "fingeren" samt hidsig dytten. Det hele er affødt af, at den
formastelige ikke har orienteret sig om den øvrige færdsel samt ikke
har fundet det nødvendigt at overholde færdelslovens bestemmelse om at
føre sit køretøj så langt til højre på kørebanen som muligt.
Men for ham (m/k) fremstår jeg som en idiot der forsøger at mase sig
unødigt frem i trafikken! Javel ja!!

3) Nå, ja nu har jeg så allerede nævnt færselslovens bestemmelse om at
føre sit køretøj så langt til højre på kørebanen som muligt.
Det sagde kørerlæreren også! Men i min daglige transport er det også
tydeligt at mange har glemt dette. Mange ligger klistret op ad de
hvide midterstriber (med mobiltelefonen for øret). På motorvejen er
indersporet som regel helt tomt!
HVIS vi som bilister holder til højre, så ER der jo plads til at mc'er
kan passere inden for stregerne og dermed lovligt.

Ja, det var så bae min 5 cent!

Fra : Anders Majland

Dato : 03-10-07 12:39

> HVIS vi som bilister holder til højre, så ER der jo plads til at mc'er
> kan passere inden for stregerne og dermed lovligt.

Det må retteligt være: Kan der være plads til at mc'er ....

Omkring kbh er der nogle motorveje der ikke overholde annefalinger mgs
vognbanebredder osv. Men på nyere veje er der oftest plads.

For et år eller to siden skrev jeg et par lange indlæg i dk.fritid.bil om
det - hvor jeg havde gjort forarbejdet og så at fundet dokumentationen frem.
Men at det var på http://www.vejsektoren.dk jeg fandt det. Det er en side
mest henvendt til dem der laver vores veje, men der er megt god information
at hente derinde ...

F.eks den nyeste på listen: Best practice for variable vejtavler
http://www.vejsektoren.dk/wimpnews.asp?page=document&objno=174329