BT45 eller Lasertec
Fra : ukristof@hotmail.com

Dato : 27-09-07 20:15

Jeg ville høre om der ikke var nogen som har erfaringer med de over
nævnte dæk.?
Skifter nok begge dæk da jeg alligevel skal have bagdækket af for
montering af nyt kædekit.
Noget godt eller skidt omkring de to typer, eller nogen som kan
anbefale andre?
størrelsen er 90/90 18 H front 110/90 18 bag. Kravene er at de er gode
allround og har gode egenskaber i regnvejr.
De originale størrelser er 3.50 for og 4.25 bag.
Det er en Yamaha XS 400 dohc

Hilsen Ulrik

Fra : Perminator

Dato : 27-09-07 22:11

Hej!
<ukristof@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[...]

Jeg kørte efter købet af min CX (82) for et par år siden på Continental i
bag,og et nyt Lasertech, som sælger havde monteret foran.
Jeg oplevede wobling, som viste sig at stamme fra "traktormønster" i
bagdækket, som i øvrigt var i overstørrelse.
Endvidere kunne jeg på ingen måde køre hverken for- eller bagdæk varmt
(vejgreb).
I sommer skiftede jeg til 2 stk BT45.
Det var på min MC et rigtigt godt bytte. Begge dæk kan køres varme på en
almindelig tur til arbejde, og vejgrebet er mærkbart forbedret. Svingene
føles bedre og mindre kantede. Woblingen er fuldstændig væk. Det samme er
"sporskifte-følelsen" ved krydsning af de hvide striber eller
asfaltlapninger.
Bagdækket er "dual-compound", og skulle således ikke slides på en måde, så
der udvikles fladt traktormønster.
Jeg har ikke endnu prøvet andre "moderne" diagonaldæk, beregnet til de ikke
helt nye MC, men BT45erne er en klar forbedring, og for mig en god
oplevelse.
Jeg gav 735 + moms for fordækket og 815 + moms for bagdækket, det er vist de
vejledende priser, samt 1/2 time for montering hos ProBike.
vh

--

"Perminator"
Per Misser

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 28-09-07 08:28

> [...]
> montering af nyt kædekit.
> Noget godt eller skidt omkring de to typer, eller nogen som kan

Min kone og eg har kørt meget på BT 45, og vi er meget tilfreds!

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, NX650 '88, XR650L '95

Fra : Knud Dam

Dato : 27-09-07 22:50

>Jeg ville høre om der ikke var nogen som har erfaringer med de over
>nævnte dæk.?

>Hilsen Ulrik

Hej Ulrik.

Først tillykke med maskinen - og velkommen i gruppen !.

BT45 er et godt dæk. Pernille kører med det på sin ER5 og jeg har netop
bestilt to til Bo's CX 500.

; - )

KD.

Fra : Torben Scheel

Dato : 28-09-07 07:21

ukristof@hotmail.com wrote:
> [...]
> allround og har gode egenskaber i regnvejr.
> De originale størrelser er 3.50 for og 4.25 bag.

Jeg sparer sammen til BT45 til fruens MC - en CB450S. Lasertec lyder som
noget bedaget Metzeler . har de et nummer? Nej det er ligemeget - jeg
har kørt langt på de gammeldags metzeler med morfarkørsel og touring -
de kan gå an til det, men BT45 får så mange roser rundt omkring så jeg
tror at forskellen er som mellem en Austin Mini 850 '72 og en Mini
Cooper '07. Moderne dæk er *mums*

--
vh
Torben

Fra : Jon&Ann-Rikka

Dato : 28-09-07 07:38

> [...]
> gå an til det, men BT45 får så mange roser rundt omkring så jeg tror at
> forskellen er som mellem en Austin Mini 850 '72 og en Mini Cooper '07.

Jeeps.. ,BT45 er bare et godt dæk, osse i vådt vejr..

Fra : STudo

Dato : 28-09-07 09:04

Jon&Ann-Rikka wrote:

> "Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeeps.. ,BT45 er bare et godt dæk, osse i vådt vejr..

Havde et mystisk bagdæk (kan ikke huske hvad det var) og BT45 foran. Efter
gruppens hjælp fik jeg en BT45 bagpå. Siden har cx650'eren været kanon.
Som der er gjort opmærksom på før, mht wobling, så kan han måske have ret,
jeg har ivhertfald haft mindre, men er usikker på om det er dækket, eller
ændret vane.

Mht. køreegenskaber er de kanon. Står fast hele vejen, og ved opbremsning
'snakker' de inden en blokering. At det også er godt i vådt føre... Lyder
godt, jeg er bare så nervøs i det våde, vinklen bliver ikke så skarp.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 28-09-07 18:55

Torben Scheel skrev:

> [...]
> de kan gå an til det, men BT45 får så mange roser rundt omkring så jeg
> tror at forskellen er som mellem en Austin Mini 850 '72 og en Mini

Jamen hør hov. Metzeler er da et udemærket dæk. Det hørte jeg en siger
for kort tid siden.

Spøg til side. Det endte med at jeg satte det 3/4 slidte BT45 på igen.
Og fik en maskine der igen kan lægges i sving. Og accelerere på våd vej.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Torben Scheel

Dato : 28-09-07 19:00

Ib Jakobsen wrote:

> Jamen hør hov. Metzeler er da et udemærket dæk. Det hørte jeg en siger
> for kort tid siden.

Jeg kan godt lide deres Z4 - der er himmelvid forskel fra de gamle
diagonaldæk (som jeg antager Lasertec tilhører) til de moderne
stålradialdæk som Z4.

--
vh
Torben

Fra : Perminator

Dato : 28-09-07 20:23

Hej Torben

"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse > Jeg kan
godt lide deres Z4 - der er himmelvid forskel fra de gamle
> diagonaldæk (som jeg antager Lasertec tilhører) til de moderne
> stålradialdæk som Z4.

Nu kender jeg ikke til fælgstørrelserne hos spørgerens xs 400, men for mit
vedkommende findes der ikke radialdæk til CXens fælgstørrelse, i hvert fald
ikke hos Bridgestone.
Vi er tilbage ved at BT45 er et tæskegodt "moderne" dæk til gamle MCer.
Igen at BT45 kan køres varmt, hvilket ikke lykkedes med Lasertech.
vh
--

"Perminator"

Fra : Armand

Dato : 28-09-07 20:50

"Perminator" <per.misserfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Nu kender jeg ikke til fælgstørrelserne hos spørgerens xs 400, men for mit
> vedkommende findes der ikke radialdæk til CXens fælgstørrelse, i hvert
> fald ikke hos Bridgestone.

Hvilket på en måde er sørgeligt, eftersom at netop Honda og Bridgestone stod
for den allerførste radial-montering på motorcykler (VF1000R).
CX'eren var et tiår forinden forøvrigt også banebryder med slangeløse dæk!

--
Armand.

Fra : Perminator

Dato : 28-09-07 22:28

> [...]
> stod for den allerførste radial-montering på motorcykler (VF1000R).
> CX'eren var et tiår forinden forøvrigt også banebryder med slangeløse dæk!
Jep, uanset alt det moderne, så er mine alufælge fra 1982 , (den nittede
type) rigtig flotte, og Bent fra ProBike var også både forsigtig og
omhyggelig med monteringen af de slangeløse BT45.
Hvilket år blev de første radial dæk monteret?
venlig hilsen

--

"Perminator"

Fra : Armand

Dato : 29-09-07 10:56

> Jep, uanset alt det moderne, så er mine alufælge fra 1982 , (den nittede
> type) rigtig flotte, .........

Det var også dém, de såkaldte "Comstar", der var de første fælge til
slangeløse motorcykler - Med CX'eren som den først lancerede model dermed!

> Hvilket år blev de første radial dæk monteret?

Det har jeg næsten svaret på allerede: VF1000R er fra '84!

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 29-09-07 19:18

Armand skrev:

> Det var også dém, de såkaldte "Comstar", der var de første fælge til
> slangeløse motorcykler - Med CX'eren som den først lancerede model dermed!

Hvad hed dem der sad på CB750 F2 fra 1978 så?.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 29-09-07 22:19

Ib Jakobsen skrev:

> Hvad hed dem der sad på CB750 F2 fra 1978 så?.

"Lancerede" á præsenteret på en given verdensudstilling!
Både CX'eren og F2'eren med Comstar var på det danske marked i '78 (jvf.
MC Revyen), men nyheden: Slangeløse fælge/dæk blev utvivlsomt
præsenteret for motorpressen qua den nye CX'er og ikke som det
halv-bedagede 750'er-jern med en ny gimmick!

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 30-09-07 09:39

Armand skrev:

> [...]
> præsenteret for motorpressen qua den nye CX'er og ikke som det
> halv-bedagede 750'er-jern med en ny gimmick!

Men vi er enige at første model med comstar og slangeløse dæk var den
jeg omtalte?. Kald det gimmick, men det var en gammel nyhed på CX.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 30-09-07 11:36

Ib Jakobsen skrev:

> Men vi er enige at første model med comstar og slangeløse dæk var den
> jeg omtalte?. Kald det gimmick, men det var en gammel nyhed på CX.

Nej, det er vi ikke!
CX'eren som verdens første motorcykel med fabriksmonterede slangeløse
fælge/dæk, er et citat jeg har haft hængende bag øret lige siden '78,
dog uden at jeg kan specificere kilden.
I den sidste ende står vores ord vel hårdt mod hårdt, medmindre at man
ligefrem kan få centralregisteret til at finde datoen for den først
indregistrerede CX hhv F2 :-/
Men i mit indlæg argumenterer jeg for sandsynligheden af at det er
CX'eren frem for CB750'eren der er blevet presenteret først med
teknikken. Siden har jeg filosofereret over sandsynligheden for at den
nylancerede CX'er har størst sandsynlighed for at være først på markedet
hhv. solgt/indregistreret, frem for 750'eren der først skulle fortrænge
'77-modellen der var næsten 20% billigere omend 78'eren havde Comstar og
dobbelt skive men også 4kg's mer-vægt og endda (jvf. MC Revyen) 2HK's
mindre!

Forøvrigt nævner MC-Revyen ikke en pind om hverken Comstar eller det
slangeløse islet! Endnu et tydeligt bevis på skriftets ulødighed :-|

--
Armand

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 30-09-07 11:54

> [...]
>

> Forøvrigt nævner MC-Revyen ikke en pind om hverken Comstar eller det
> slangeløse islet! Endnu et tydeligt bevis på skriftets ulødighed :-|

MC-Revyen skriver kun det de får af oplysninger fra de pågældende fabrikkers
eller importørers salgs brochurer. Så hvis Hondas salgsmateriale ikke
tydeligt har gjort opmærksom på det, eller Honda ikke selv har lagt vægt på
at det blev nævnt, så er det der ikke.
MC-Revyen bliver ikke fremstillet på baggrund af research, men på baggrund
af firmaernes egne input. (I øvrigt bryder jeg mig heller ikke om pågældende
publikation) ;-(

vh

Michael D

Fra : Armand

Dato : 30-09-07 18:17

Michael Dahlberg skrev:

> [...]
> af firmaernes egne input. (I øvrigt bryder jeg mig heller ikke om pågældende

Jup!
Men eftersom at vi taler om udgivelser fra slutningen af 70'erne havde
redaktionen stadig sin egen-indsigt i markedet qua det sideløbende
magazin MC-Revy, hvorfor det er for ringe at den slags detaljer ikke er
kommet med omend ikke andet i de redaktionelle linier der forsøges
forfattet til hver model :-|
Men jeg kan høre at vi er enige om publikationens lødighed, so why bother?!

--
Armand.

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 30-09-07 20:18

--Klip--
> Men jeg kan høre at vi er enige om publikationens lødighed, so why
> bother?!

Well Sir, right you are!

Michael D

Fra : CL

Dato : 30-09-07 12:23

Armand wrote:

> [...]
> skulle fortrænge '77-modellen der var næsten 20% billigere omend
> 78'eren havde Comstar og dobbelt skive men også 4kg's mer-vægt og

Denne HP oplyser at F2 kom i 77.
http://www.bikez.com/motorcycles/honda_cb_750_f_2_1977.php

> Forøvrigt nævner MC-Revyen ikke en pind om hverken Comstar eller det
> slangeløse islet! Endnu et tydeligt bevis på skriftets ulødighed :-|

Enig.
Carsten Larsen
CBR 1K DUAL

Fra : Armand

Dato : 30-09-07 18:25

CL skrev:

> Denne HP oplyser at F2 kom i 77.
> http://www.bikez.com/motorcycles/honda_cb_750_f_2_1977.php

Jup!
Jeg har på CX-klubbens hjemmeside http://www.cxclub.dk/honda_cx.html
ligeledes gravet frem at CX'eren også er fra '77:
Citat:
"Type:    CX500-Z (0)
År:    1977-1979......
Den første CX-model blev introduceret i 1977.
Kendetegn: blanke Comstarfælge og sort kunststof-kølerkappe."

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 30-09-07 19:29

Armand skrev:

> Nej, det er vi ikke!
> CX'eren som verdens første motorcykel med fabriksmonterede slangeløse
> fælge/dæk, er et citat jeg har haft hængende bag øret lige siden '78,
> dog uden at jeg kan specificere kilden.

Ok jeg læste som Cx'eren kom i '82. Det har jeg ikke så meget styr på.
F2 blev åbenbart sat på markedet et år før jeg mente.

> I den sidste ende står vores ord vel hårdt mod hårdt, medmindre at man
> ligefrem kan få centralregisteret til at finde datoen for den først
> indregistrerede CX hhv F2 :-/

Ja, når det nu begge er '77, så er det nok et spørgsmål der ikke lige
kan besvares.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 01-10-07 17:20

Ib Jakobsen skrev:

> Ok jeg læste som Cx'eren kom i '82. Det har jeg ikke så meget styr på.

'82?
1984 har været nævnt, men dét omkring VF1000R og de første radialdæk!

> F2 blev åbenbart sat på markedet et år før jeg mente.

Der er rig mulighed for diversion omkring "lanceret" (i Tokyo om
efteråret?) og faktisk tilgængelighed på markedet!
Se blot alle de nye '08-modeller der p.t. bestandigt linkes til - Dém er
der nok ingen dansker der får indregistreret som tidligere end 08'ere!

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 01-10-07 19:29

Armand skrev:

> '82?
> 1984 har været nævnt, men dét omkring VF1000R og de første radialdæk!

Perminator 28/9-07 kl.23:28 om en '82, og dertil svarede du:

Citat start.

> Det var også dém, de såkaldte "Comstar", der var de første fælge til
> slangeløse motorcykler - Med CX'eren som den først lancerede model dermed!

Citat slut.

> [...]
> Se blot alle de nye '08-modeller der p.t. bestandigt linkes til - Dém er
> der nok ingen dansker der får indregistreret som tidligere end 08'ere!

Ved det. Jeg har kørt på på VF750 her i landet mens den stadig var "den
store nyhed" og kommende model. En kollega boede i Japan og havde sendt
den hjem. Dens stelnummer lå for lavt til den umiddelbart kunne
indregistreres. I følge de papirer der i hast var fremskaffet i synshallen.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 01-10-07 22:05

Ib Jakobsen skrev:

> Perminator 28/9-07 kl.23:28 om en '82, og dertil svarede du:
>
> Citat start.

> Citat slut.

OK dér!

> [...]
> den hjem. Dens stelnummer lå for lavt til den umiddelbart kunne
> indregistreres. I følge de papirer der i hast var fremskaffet i synshallen.

Fedest!
Dét må have været som at komme gående med en blå hund

--
Armand.

Fra : MORTEN VIND

Dato : 29-09-07 11:08

> Nu kender jeg ikke til fælgstørrelserne hos spørgerens xs 400
>
> "Perminator"

Mener fælgene på en XS400 hedder noget i retning af 1.85" foran og 2.15" bag

/
Morten
tidligere XS400-ejer

Fra : Hekto

Dato : 28-09-07 10:47

ukristof@hotmail.com pretended :
> [...]
> allround og har gode egenskaber i regnvejr.
> De originale størrelser er 3.50 for og 4.25 bag.

Har kørt to sæsoner med BT045 - havde tidligere
Pirelli Sport Deamon.

BT045 er klart bedre, og holder godt fast også i
regn. Også på bane er der grip, og slidstyrken er
god.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : ukristof@hotmail.com

Dato : 29-09-07 16:53

On 29 Sep., 12:07, "MORTEN VIND" <mor...@get2net.dk> wrote:

> Mener fælgene på en XS400 hedder noget i retning af 1.85" foran og 2.15" bag
>
> /
> Morten
> tidligere XS400-ejer

Jep, har lige været ude og tjekke, det er 1.85" foran og 2.15" bag.

Ulrik
Nuværende XS400-ejer :)

Fra : ukristof@hotmail.com

Dato : 29-09-07 17:10

Ville lige tilføje at der i øjeblikket sidder et Metzeler ME 22 foran
på XS'en og der er godt nok ikke meget bid i! Jeg kørte med samme dæk
på min gamle Puch Monza, og der virkede det da fint! Meeenn, det skal
vist heller ikke bruges til mere end gamle knallerter..

Ulrik

Fra : Perminator

Dato : 29-09-07 22:56

Hej Ulrik
[...]

Så synes jeg jo at sagen er rimelig klar (vel vidende at dæk er religion).
Jeg har ikke gidet sætte mig ind i XSéns dækstørrelse eller alder.
Men jeg vil påstå, at hvis den er til diagonaldæk, så vil Brigdestone BT45
være et rigtigt godt bud, og i hvert fald en positiv erfaring, mens der
måske søges videre efter det helt personlige valg.
Hvis XSén er til radialdæk, er det jo så bare BT21 i stedet for.
venlig hilsen
--

"Perminator"
Per Misser