Reg.afgift for MC/Bil - Er d ens??
Fra : Mogens

Dato : 27-09-07 18:45

Har diskuteret lidt med nogle "ikke-MC-ejere".

De har næsyen fået mig overbevist om at reg. afgiften for biler og MC´er
ens, altså noget med 180 %.

Det er meget små afvigelsers der adskiller de to´s afgift.

Jeg er dog stadigvæk i tvivl, da jeg altid kun har hørt, at MC-ejere har
betalt langt mere en bil-ejere.

Mogens

Fra : Thore Jensen

Dato : 27-09-07 19:16

Mogens skrev:
> [...]
>
> Det er meget små afvigelsers der adskiller de to´s afgift.
>
> Jeg er dog stadigvæk i tvivl, da jeg altid kun har hørt, at MC-ejere har

Kort svar, nej..

Bedre svar, se her http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=63&vId=0

Thore

Fra : flopper

Dato : 27-09-07 21:12

Følgende er skrevet af Thore Jensen:

> Kort svar, nej..
>
> Bedre svar, se her http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=63&vId=0
>
> Thore

efter en tur omkring exel kan jeg afsløre, at afgiften balancere ved en
handelspris på kr. 54981,- eller en "maskinpris" på kr. 26820,-. I det
tilfælde skal begge altså betale kr. 28161,- i afgift. ved lavere pris
bliver mc billigere, og ved højere pris bliver bilen billigere. eks.
ved en pris uden afgift på kr 100000,- kommer bilen til at koste kr.
224500,- og mc kr. 259885,- . her er ikke taget højde for evt
afgiftsfritagelse af diverse sikkerhedsudstyr.

mvh

Flopper

Fra : flopper

Dato : 27-09-07 21:16

flopper tastede følgende:
> [...]
> 259885,- . her er ikke taget højde for evt afgiftsfritagelse af diverse

burde vel også lige give eksemplet ved afgiftfri pris på kr. 20000,-
her koster bilen kr.41000,- og mc kr. 35885,-

mvh

Flopper

Fra : Anders Majland

Dato : 27-09-07 21:38

> her er ikke taget højde for evt afgiftsfritagelse af diverse
> sikkerhedsudstyr.

Og ikke mindst de seneste ændringer med straf/rabat for brændstofforbrug,
stjerner i ncaptest og hvad der ellers har fået indflydelse på afgiften på
en bil ... Familiens "nye" potte fra marts faldt ihvertfald 13000kr på
listeprisen i april og en kollega's "nye" yaris faldt over 20000kr i
listepris

It is a jungle out there ....

Men mogens kort fortalt så favoriserer de nuværende skalaknæk meget billige
motorcykler som f.eks de små der importeres i store styktal fra kina. For en
"typisk" gennemsnits mc kan du bruger floppers sammenligning. Den ville have
været billigere som bil medmindre den har en meget ringe brændstoføkomi (får
jo nok ikke noget fradrag for sikkerhed

Men i praksis må jeg give politikkerne ret - det er som at sammenligne æbler
og pærer. De er jo nok de færreste der stær med valgtet om de vil købe en mc
til 200.000kr eller en bil til samme beløb.

Så det bedste vi kan gøre med vores hobby* er nok at arbejde for at
ihvertfald ikke bliver hårdere beskattet.

* Det er desværre den altovervejende holdning at mc'er kun er for sjov og
ikke kan bruges til at løse et reelt transport/pendlerbehov. Når folk siger
sådan plejer jeg at ønske samme beskatning som lystbåde og campingvogne ...

/A - 25000km/årligt til/fra arbejde og vi har kun en bil i familien

Fra : N/A

Dato : 03-10-07 10:55

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 03-10-07 10:55

Helle skrev:
> Husk også at MC´er ikke skal synes hvert 4. år, ligesom biler skal.
> Her spare mcen synsafgiften, samt evt. reperationer inden syn.

hvert 2. år efter 4 år :-\

Så er der reparationer...
Det er de færreste MC'er der kører om vinteren, der er de typisk staldet
op, og rigtig rigtig mange ejere går og pusler lidt om deres kære eje.
Så det er min påsyand at den generelle mekaniske tilstand, på MC'er er
langt bedre end for bilernes vedkommende, hvoorfor jeg vil påstå at der
ikke er mange ekstra reparationsudgifter at lægge oven i for MC'ister.

Tillige må jeg konkludere at periode syn generelt forringer bilparkens
stand.

Dette når jeg frem til, gennem en absolut uvidenskabelig undersøgelse
bestående i at have samtalet med to (3) af hinanden uafhængige og
geografisk adskildte(ca 35 km mellem dem - Hobro - Svenstrup -
sejlflod)mekanikere, der alle gav samme svar, på spørgsmålet
(påstanden)" Det periodiske syn må være en kilde til travlhed og
indtjening?"

Negativ var svaret - ?

Nå hvad da? [spørger Kløve interesseret og undrende]

Jo (lyder svaret) - førhen var det almindelig brug, for langt de fleste
bilejere, at kikke forbi mekanikeren i efteråret, og her få
"vinterklargjort" deres køretøj, så det kunne bringe dem sikkert gennem
vinterens strabadser. Dette i en dialog med mekkeren om hvad der var
nødvendigt og ønskeligt i forhold til bilens øjeblikkelige stand -
Det gør de ikke længere, nu kommer de hvert andet år og skal have bilen
klargjort til syn - men kun til syn, for kan bilen klare det, må det
være gærdehøjden (normen) for køretøjets almindelige og nødvendige
vedligehold.

ak-ja

--
Dun@nt