Dækslid/-forbrug på Bandit 1250 (el. lign.~
Fra : google@pein.dk

Dato : 26-09-07 11:00

Erfaringer søges.
Jeg har ikke haft en maskine af denne type (Suzuki Bandit 1250 SA)
før, og vil gerne prøve at finde ud af, hvor meget jeg skal regne med
i dækforbrug.
Størrelserne er 180/55 ZR17 og 120/70 ZR17. Den er fabriksmonteret med
Dunlop Sportmax D218, men det er sådan set lige meget. Jeg prøver at
finde ud af hvor langt jeg kan regne med at køre på dæk generelt, også
fremover.

Kørselsmønsteret er:
Kun sjældent ture blot for sjov, og stort set aldrig helt små ture.
Jeg foretrækker motorcyklen når jeg skal køre lidt længere, besøge
familie eller til et møde i en anden by, eller ferier. Så der bliver
tilbagelagt en del motorvej og landevej = dækslid på midten. Jeg
kommer da ud til kanten af dækkene (i hvert fald bagdækket) også, men
det er bare ikke mange kilometer der bliver kørt på den måde.
Hastigheden er nok nogenlunde normal. Ikke specielt langsomt, men
heller ikke hovedet under armen. Jeg kører aldrig ud med det formål at
slide knæbeskyttere, men sving bliver da taget frisk alligevel nogen
gange, og lastbiler på A13 bliver også overhalet så jeg ikke opholder
mig for længe i modkørende vognbane. (og det er nok den store
Bandit's kernekompetence - wow).

Dækvalget bliver:
Jeg vil nok vælge dæk i den touringprægede ende, når der skal skiftes.
Køreegenskaber og f.eks. vejgreb i regnvejr er det vigtigste, men jeg
vil da skele til holdbarheden også. Det er ikke det vigtigste at
dækkene har lang holdbarhed, jeg vil bare gerne have et bud på hvad
det mon bliver.
De nye typer med forskellig compound i midten og i siderne lyder
smarte.

På TransAlp'en, som jeg fik kørt 148.000 km. på (mange dæk), kørte jeg
mest på Metzeler Enduro 3 Sahara, og et bagdæk holdt som regel 13.000
km., og et fordæk 25.000 km. Den erfaring kan jeg jo ikke bruge til
ret meget i forhold til Banditten.

Er der nogen der har nogle bud?

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 26-09-07 11:44

google@pein.dk skrev:
> [...]
> Dunlop Sportmax D218, men det er sådan set lige meget. Jeg prøver at
> finde ud af hvor langt jeg kan regne med at køre på dæk generelt, også

Mjaa hvilke dæk der sidder på er vel ganske betydende.

Uden at anbefale dig et bestemt dækmærke (det er der lige om lidt
rigeligt med andre der nok skal...)vil jeg sige at du på et moderne
"road-dæk" generelt kan forvente 10-12kkm på et bagdæk, det dobbelte på
et fordæk (jeg skifter selv sætvis, men mange gør ikke)

Der er mange fabrikater at vælge imellem, og i al væsentlighed må de
alle siges at være gode og velkonstruerede dæk.

--
Dun@nt
1K, SFau-R, White Gold

Fra : Torben Scheel

Dato : 26-09-07 12:15

google@pein.dk wrote:

> Er der nogen der har nogle bud?

Jeg er glad for Metzeler Roadtec Z4 - Z6 skulle være bedre. Jeg får nok
13-15000 ud af bagdækket på TDM'en - jeg har kørt 12000, men første
bagdæk døde af en flinteskærve ved 6000. I forgårs pillede jeg et 2cm
langt søm ud af dækket (uden at luften slipper ud) - men jeg tror nu
ikke det er specielt ømtfindigt.

Andre falder i svime over Bridgestone BT21 - det kunne jeg godt finde på
at prøve hvis priserne er sonkurrencedygtige.

--
vh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 26-09-07 13:19

Torben Scheel wrote:

> Jeg er glad for Metzeler Roadtec Z4 - Z6 skulle være bedre.

Quite an understatement!

Jeg vil beskrive Z4 som miserabelt, sammenlignet med Z6.

Z6 kan herfra anbefales mht. regnvejrsegenskaber, gode "kolde"
egenskaber og en udmærket slidstyrke. Derudover er de heller ikke dyre.

--
Squish
VFR750F

Fra : Torben Scheel

Dato : 26-09-07 17:01

Squish wrote:

> [...]
>
> Z6 kan herfra anbefales mht. regnvejrsegenskaber, gode "kolde"
> egenskaber og en udmærket slidstyrke. Derudover er de heller ikke dyre.

Det glæder mig Der er Z6/M1 på FJ'eren (der ikke er kommet på gaden
endnu)

--
vh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 26-09-07 19:34

Torben Scheel wrote:

> Det glæder mig Der er Z6/M1 på FJ'eren (der ikke er kommet på gaden
> endnu)

Hm.. pudsigt du nævner den kombination. M1 synes jeg nemlig ikke egner
sig nær så godt til gadebrug som Z6 - her tænker jeg netop på egenskaber
som kolde samt kørsel i regnvejr (hvor de jo også bliver nedkølet). Dog
står de rigtig godt fast og har gode egenskaber på bane, men de kræver
altså en vis temperatur før disse indfinder sig.

Jeg har før hørt om andre køre med den kombination, med det argument at
de ønsker et "blødt" fordæk (opbremsning/sikkerhed) og et slidstærkt
bagdæk - og derved kunne skifte begge dæk samtidig. Mit argument er
derimod, at Z6 bremser bedre end M1 med de dæktemperaturer der normalt
opnås ved kørsel på offentlig vej.

--
Squish
VFR750F

Fra : Ukendt

Dato : 26-09-07 20:24

On Wed, 26 Sep 2007 20:33:33 +0200, Squish wrote:

> [...]
> står de rigtig godt fast og har gode egenskaber på bane, men de kræver
> altså en vis temperatur før disse indfinder sig.

Just min erfaring også, M1 er uegnet til gadekørsel. Nogen husker måske
mine udgydelser for nogen tid siden. Jeg troede M1'erne var defekte på
"makita". Sagen er nok nærmere, at jeg aldrig var i stand til at få en
hæderlig temperatur på de dæk. Jeg fik 7.600 Km. ud af et M1 bagdæk, det er
fuldstændigt uhørt, en typisk R1200R kører henter max 2.500 Km. ud af et M1
bagdæk.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-07 05:43

> [...]
> er
> fuldstændigt uhørt, en typisk R1200R kører henter max 2.500 Km. ud af et

Hej
Kender et par stykker der køre på M1, de er vældig godt tilfreds og
kan ikke slide dem ned på under 5000km. Bland anden min bror
på 1000cmm Yamaha FZ1.
Hygge PD CBR1100t der køre på Racetek de køre også ca.5000km.

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-07 06:24

On Thu, 27 Sep 2007 06:42:57 +0200, Poul Dam wrote:

> Hej
> Kender et par stykker der køre på M1, de er vældig godt tilfreds og
> kan ikke slide dem ned på under 5000km.

Tjae, defekte M1, eller ej, jeg kan ikke sikkert gennemskue det. Men bare
skiftet af bagdækket til Road-Attack har givet mig glæden ved svingkørsel
tilbage. M1 fordækket blev dog bedre, efter at "skallen" blev slidt af,
hvilket tog nogle tusinde Km.

Road-Attack egner sig så åbenbart ikke til bane, hvor det bliver for varmt,
men det kan jeg leve med.

Fra : Torben Scheel

Dato : 27-09-07 06:29

Squish wrote:

> [...]
> bagdæk - og derved kunne skifte begge dæk samtidig. Mit argument er
> derimod, at Z6 bremser bedre end M1 med de dæktemperaturer der normalt

Kai's erfaringer var det der fik mig til at købe det. Viser det sig at
jeg er for meget morfar til det, må der bare et Z6 på. Eller jeg må køre
med 15psi, så skal det nok blive varmt

--
vh
Torben

Fra : Jim Andersen

Dato : 27-09-07 08:20

Torben Scheel wrote:
> Eller jeg må køre med 15psi, så skal det nok blive varmt

http://www.kjmotorcykler.dk/product.asp?product=1035&sub=48&page=1

/jim

Fra : Torben Scheel

Dato : 27-09-07 09:08

Jim Andersen wrote:

> http://www.kjmotorcykler.dk/product.asp?product=1035&sub=48&page=1

Hvis ikke den kan sidde på under kørsel i regnvejr er den ikke meget
bevendt..

--
vh
Torben

Fra : m0rt3n

Dato : 26-09-07 12:44

Sidste kørte jeg 18.000 km med bagdækket på min GSF1200 med Metzler Z4 dæk.
De er røget af igen på grund af dårligt greb, når det er vådt eller koldt,
til fordel for Bridgestone BT 20, som dog slides hurtigere.
m0rt3n zrx1100

Fra : google@pein.dk

Dato : 26-09-07 13:18

Takker for svar indtil nu. Det indikerer lidt flere kilometer i
dækkene end jeg havde frygtet.

Anbefalinger af bestemte mærker skal være velkomne. Og meget gerne
erfaringer med vejgreb i regnvejr også, da jeg af en eller anden grund
gerne vil vægte det højt.
Det er en ny verden for mig at køre den her slags cykel. Jeg har kørt
meget gadecykel før, men ikke med så mange kræfter og så brede dæk, og
de foregående 15 år har jeg så kørt på enduro-agtige dæk.

Jeg fik Banditten 1. aug. og har i skrivende stund kørt 2.622 km. Så
det er for tidligt at danne sig et indtryk at dæksliddet, og jeg får
ikke brug for nyt før næste år. Men det vil være smart at planlægge
lidt hen imod næste touring-tur til Alperne, da jeg ikke rigtigt gider
bruge tid på at skulle få nyt dæk på et eller andet sted i Schweiz,
når vi nu hellere vil ud at køre i bjerge.

Og så har jeg været ved at regne på, hvilken der koster mest i rene
driftomkostninger; bilen eller motorcyklen. De rene driftomkostninger
anser jeg for at være Benzin, Service, Dæk og kæde(kit).
Derefter er vi nede i sliddele der er for billige pr. km. til at jeg
gider medregne det. Men dæk giver vel omkring 14-15 øre/km. for mig
så.
Bilen er dyrest i benzin, som også er hovedudgiften for dem begge.
Motorcyklen er dyrere end bilen på de andre ting. I alt er der tæt løb
mellem de to. Mit gæt indtil nu siger 1,01 kr/km for bilen, og 0,97
for Banditten, ved en benzinpris på 9,50.

Afskrivning, forsikring og den slags, er nogenlunde det samme om den
bliver stående i garagen eller ej, så det regner jeg ikke med under
omkostninger pr. kilometer.
Hvis jeg tæller det hele med totalt er der vist ikke meget tvivl om at
Banditten er dyrest, så det lader jeg være med at tænke på.
--
Hilsen Niels
Suzuki Bandit 1250 SA

Fra : Erling Christensen

Dato : 26-09-07 16:10

Jeg har kørt med Michelin Pilot Road sidste år, og de holdt temmelig
godt...

For 16.500 km
Bag 12.500 km

Dem jeg har på nu er Michelin Pilot Road 2...

De nye road har fået gode anmeldelser, og første pladser i div.
tests...

De er generelt mere levende end de gamle road dæk, og så står de noget
bedre fast i sving.... I regnvejr har jeg ikke umiddelbart kunnet
mærke forskel i forhold til tørvej, men man lægger jo naturlig lidt
ekstra bånd på sig selv

Om de er bedre end et BT021, Roadtec eller hvad de nu alle hedder ved
jeg ikke.... og de tests man ser, kommer de fleste nok ikke i nærheden
af at prøve selv...

Avon dæk får jævligt kritik i blade og div. forums, men der er også
mange som er glade for dem, og de er normalt billigere end de store
mærker...

Hold dig fra noname dæk, så kan man ikke gå helt galt I byen...

Mvh

Erling Christensen
Honda CBR600 F2 '93
http://www.min-mc.dk

Fra : Anders Majland

Dato : 27-09-07 08:00

> Størrelserne er 180/55 ZR17 og 120/70 ZR17. Den er fabriksmonteret med
> Dunlop Sportmax D218, men det er sådan set lige meget.

Nu er der ikke lige de dækstørrelser og dæktyper jeg har kigget mest efter.
Men jeg bed mærke i "Michelin Pilot Road" i denne test fra motorrad.

http://www.motorradonline.de/static/specials/ReifenSpezial/Reifentest2005/enduro/e_michelin.html

Ligesom dig vægter jeg egenskaberne på våd vej meget højt. På tør vej har
har bid nok men det er når vejret bliver ringe at man for alvor har brug for
biddet .... Nu er testen som det står i linket fra 2005 men det kan da være
en reference at holde øje med ...

Btw kører jeg pt på continental tkc80, mitas e07 og heidenau k58 så jeg er
ikke mærkefanatiker

Fra : Peter Jakobsen

Dato : 29-09-07 09:39

< Er der nogen der har nogle bud?

For mig at se er der 2 oplagte valg :

Bridgestone bt-021 eller
Michelin Pilot Road 2

Begge har fået rigtig gode anmeldelser...
--
MVH

Peter Jakobsen