On 23 Sep., 14:54, "Armand" <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> "Thomas Gulholm" <t.gulh...@vip.cybercity.dENMARk> skrev i en meddelelsenews:46f64a47$0$90267$14726298@news.sunsite.dk...
>
> > min luft/olie kølede XJ600 har da efterhånden gået 72.000 km
>
> Lige en teknisk detalje:
> At der sidder en oliekøler på modellen gør ikke motoren luft/olie-kølet!
> Det er blot et yderligere luftafkøling af også olieindholdet der ikke tåler
> at blive varmet for meget op.
> Luft/olie -køling, som fortrinsvis ses på Suzukier, foregår ved at den
> ellers luftkølede motor har en seperat oliepumpe der alene cirkulerer olien
> gennem en markant stor køler, hvorfra det ikke ledes til sumpen, men derimod
> pøses ud over topstykket inde under ventildækslet - Lige dér hvor motoren er
> allervarmest og således bortleder varme effektivt hvor det er mest
> nødvendigt!
>
> > En vandkølet motor vil da sandsynligvis holde længere, forudsat at (brugen
> > af) de to motorere ellers er rimeligt ens,
>
> Derved at motoren ikke er nær så termisk belastet p.g.a. vandkølingens
> effektive varmeafledning, kan tolerancerne mellem stempel og cylinder holdes
> på et absolut minimum, og derved have et "forspring" frem for en luftkølet
> motors løsere tolerencer samme sted
> Forholdet sås tydeligst på de sidste generationer af Kawasakis gode gamle
> luftkølede Z900 der oprindeligt havde ca. 80Hk. Specielt den 120Hk stærke
> GPZ 1100"i" var på det nærmeste nedslidt fra fabrikken med højt olieforbrug
> allerede i anden sæson til følge. Til forskel kunne Kawa's første vandkølede
> model i samme klasse: GPZ900R, køre over 100.000km førend det blev
> nødvendigt at efterfylde olie mellem servicene!
>
> > men der er også det mere til at gå i stykker ;)
>
> Termostat og vandpumpepakning, samt tæret køler, er vist det hele, og hvis
> det skulle gå til er det eksternt monterede stumper som er enkle at udskifte
> frem for en opboring af cylinderblokken med dertil hørende stempler!
> Det eneste tilfælde af nedbrud af vandkølings-dele som jeg umiddelbart kan
> komme på, er en 170.000Km gammel VFR750, hvis slange til
> ekspansions-reservoiret var mørnet
>
> Et af de oprindeligt tunge argumenter mod vandkøling til motorcykelmotorer
> var vægten; men ser man på de højtydende ultralette vandkølede
> sportsmodeller der produceres i dag, er dét argument helt forældet og Suzuki
> gik da også allerede i '81 over til vandkøling af de GSXR's som den
> oliekølede motor oprindeligt var designet til.
> Men motoren er jo ganske kraftig og har derfor været brugt i Bandit og
> Slingshot -modellerne siden; men er nu vist ved at blive udfaset qua
> vandkøling på Bandit 650 og 1250!
>
> --
> Armand.
Hej Armand kan du anbefale en Suzuki gsx 750 F helt ny ?
Mvh Henrik