Garmin Zümo 550 efter 1. sæson
Fra : Bongo

Dato : 22-09-07 13:14

Hej NG

Efter en våd tur til Bonn begyndte min nye Zümo 550 at fejlmelde. "Der er
tilsluttet en forkert USB enhed". Meget irriterende da jeg ikke kunne se
kortet pga. fejl meldingen. Jeg gættede at problemet var vand og pakkede
lortet sammen i tanktasken og kørte videre på god gammeldags analog vis.

Efter et døgnstid var der liv i maskinen igen. Selve enheden havde ikke
problemer, det er holderen den sidder i og dermed genopladningsfaciliteten
der ryger. Efter et par dage i nogenlunde tørvejr ned langs Rhinen (fed tur)
bryder helvede løs da vi køre fra Triberg (syd vest Tyskland) mod Bayern.
Samme problem igen, tilbage til analog adfærd. Efter lidt tørvejr var
maskinen i luften igen.

Senere på året gik turen til Norge med TDM/XTZ klubben. Af dengang
uransagelige årsager stoppede den med at lade. Nu har jeg så haft lidt tid
til at tjekke op på hvad der egentligt er galt. Der sidder 24
fjederbelastede kobberben på holderen som skal ramme 24 modtagne plader på
GPS-en. De 24 ben irrer og bliver både sorte og grønne. Efter en forsigtig
afslibning (de er ca. 2,5mm tynde) med et stykke rug stof var der kontakt
igen. Hvis du undre dig over at jeg ikke opdagede det i Tyskland skyldes det
at jeg taler om et meget tyndt lag ir og jeg må se i øjnene at jeg er ved at
nå en alder hvor jeg er blevet brillebruger.

Garmin ved godt at det er et svagt punkt, for de har udstyret sokkelen med
et plastikhætte der skal slås op over stikkene når enheden ikke sidder i
holderen. Meeeeen, den kan ikke lide sol! Den er af gummi og revner i solen.
Se det er jo snedigt. Gaffa er godt at have med på tur.

Døm selv:
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallerypicture.asp?id=16800&m=full

Se nu kan jeg jo godt finde på at påberåbe mig garantien og forlange en ny
holder. Men til hvad nytte, det samme vil jo ske igen. En klubkammerat
anbefalede et silikoneprodukt som han smøre alle kontakter og stik med, så
det vil jeg prøve med mindre nogen her har et andet og bedre forslag? Lige
bortset fra at lade være med at køre i regnvejr.

Men hvor om alting er: Det kan godt være at Zümo 550 er vandtestet til at
kunne ligge i 1m vand i 30min. Det hjælper jo bare fedt når holderen
tilsynladende ikke kan klare en smule sydtysk extremregn. Røv irriterende er
det også at 2 af sammenbrudene skete hvor jeg virkelig havde brug for GPSen
og ikke hjemme i Svendborg hvor den mest af alt er legetøj.

Vores Cellularline samtale anlæg fungerer også godt.....især i solskin.
Samme sydtyske regnvejr satte min enhed ud af spillet i et døgn. Det spiller
nu ok igen og har også taget et par regnbyger efterfølgende. Det kan jeg
leve med, det regnvejr i Tyskland var extremt og vedvarende.

Dette bare til almindelig overvejelse og info når nogen lover dig vandtæt,
testet mig her og der elektronisk udstyr. Forresten: Yamaha og Honda HAR
løst opgaven. Ingen af cyklerne var generet af vejret.
På vej hjem fra Norge købte jeg et norges-kort! Jeg vil derop igen, det er
bare et rigtigt fedt land at køre i.

Vh Bongo

Fra : HC

Dato : 22-09-07 22:26

Bongo wrote:

> En klubkammerat
> anbefalede et silikoneprodukt som han smøre alle kontakter og stik med, så
> det vil jeg prøve med mindre nogen her har et andet og bedre forslag?

Jeg har også en 550'er, og hører gerne om silikoneproduktet - iøvrigt
har min allerede vist svagheder i den "gummistrop" der holder
stikbeskytteren efter kun 3 måneder. Det er alt andet end imponerende! :(

HC

--
Keep the rubber side down and the shiny side up!
Honda CB1300 ABS 2005

Fra : Ivan sparvath

Dato : 23-09-07 08:06

"HC" <hc@saustrup.net> skrev i en meddelelse

> Jeg har også en 550'er, og hører gerne om silikoneproduktet - iøvrigt har
> min allerede vist svagheder i den "gummistrop" der holder stikbeskytteren
> efter kun 3 måneder. Det er alt andet end imponerende! :(

Trist at høre, at I har problemer med Zümoen i meget vådt føre; men det er
dejligt at I deler erfaringerne med vi andre.
I øvrigt lyder det som en RIGTIG fed Tysklandstur !

Ivan, Århus

Fra : BigMac

Dato : 23-09-07 08:50

"Ivan sparvath" <bakkehegnetSPAM@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> "HC" <hc@saustrup.net> skrev i en meddelelse

silikone fedt, det samme man bruger på batt. polerne....

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 23-09-07 14:46

BigMac skrev den 23 sep 2007 i

> silikone fedt, det samme man bruger på batt. polerne....

Også til gummiet?

Bekymret Zümo550-ejer, ellers godt tilfreds

Fra : Bongo

Dato : 23-09-07 21:14

> I øvrigt lyder det som en RIGTIG fed Tysklandstur !

Den var våd, men egentlig ok. Vi fik inspiration her:

http://www.bike-tours.dk/

og

http://www.tyskland-info.com/pages_dk/route_rhinen.html

Du må endelig ikke overse Schwarzwald Hochstrasse hvis du kommer helt syd
på. Det er en fed mc-tur fra Baden-Baden og syd på:

http://www.schwarzwald.com/hochstrasse/

Og så er det vigtigt, hvis man ikke flyder i penge, at holde sig fra de
store etablerede campingpladser. Vi fandt flere af de ydmyge der mest af alt
mindede om en tysker der har fået den idé at lave en campingplads i
baghaven. Vi var ligeglade, bare der var et bad, toilet og græs. 10euro for
2 bikes og 2 voksne var det billigste. 50euro for den dyreste (Füssen, et
rent mudderhul). :-/

Vh Bongo

Fra : VJJ

Dato : 27-09-07 19:23

On 2007-09-22 14:13:56 +0200, "Bongo" <askfor@address.com> said:

> Der sidder 24 fjederbelastede kobberben på holderen som skal ramme 24
> modtagne plader på GPS-en. De 24 ben irrer og bliver både sorte og
> grønne.

Pas på med at fjerne ir! Havde samme problem. Kradsede lidt på
modtagerens, dvs Zumoens, kontakter - og kobberet sprang af i små
flager! Pas på, det er kun en tynd coating over plast. Umuligt at
reparere, når først det er røget af. Sendte efterfølgende hele
molevitten til Garmin (via T.Hansen)... og... fik en spritny Zumo
tilbage! Ikke nok med det, fik også en ny MC-holder OG en ny
bil-holder. (Hvem mangler en af disse? Send en mail). Servicen klart
bedre end kontakterne . Gummistroppen forlængst sprunget, men det
lever jeg med.