Rengøring af mc/ brun sæbe og salmiakspiri~
Fra : kc

Dato : 21-09-07 16:24

Jeg læste her i gruppen en der forslog brun sæbe til rensning afgangsrør
mener jeg, i stedet for motorrens.

Det skulle afprøves, jeg bruger selv en blanding af brun sæbe og
salmiakspiritus til fast brændte ting på pladerne i min ovn og ikke tænk på
det måske også kunne bruges på mc'en.
Min scottoiler havde givet kæden lidt for meget olie på en lidt længere tur
jeg var på,så på rør og potte sad der fastbrændt olie på da jeg kom hjem.
Jeg har prøvet og pudse det væk men det ville tage dage, få det væk.Men
prøvede at smøre en blanding af brun sæbe og salmiakspiritus på det fast
brændte olie og lod det sidde i ca 20 min og det meste forsvandt så den får
lige en tur til i næste uge inden mc'er kommer på vinter hi så tror jeg
ikke der sidder mere tilbage(af fastbrændt olie

Men motorblokken og køleriberne tør jeg ikke og bruge det på, hvad bruger i
? jeg har noget sort snask siddende på køleribberne, som sæbe ikke lige vil
tage hvad bruge i?

KC

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 21-09-07 16:32

kc skrev den 21 sep 2007 i news:46f3e1f6$0$90272$14726298@news.sunsite.dk:

klip

> Men motorblokken og køleriberne tør jeg ikke og bruge det på, hvad
> bruger i ? jeg har noget sort snask siddende på køleribberne, som sæbe
> ikke lige vil tage hvad bruge i?

Motorrens?

--
Mvdlh - Arne Lorenzen / http://dfmc.dk/?id=183

Fra : kc

Dato : 21-09-07 17:16

> Motorrens?

Er det ikke lavet til biler ? hvor motoren er gemt og lige meget hvordan den
ser ud bagefter?

KC

Fra : Western

Dato : 21-09-07 17:33

"kc" <sibm@SLETmailme.dk> skrev i

> Er det ikke lavet til biler ? hvor motoren er gemt og lige meget
> hvordan den ser ud bagefter?

Arrrhh, mange af dem som gider vaske skidtet af bilens motor er nok ikke
ligeglade med resultatet!

Det vigtige i den forbindelse er at få skyllet resterne af bagefter. Gør
det lige et sted med afløb til en (god) olieudskiller, for vandløb og
den slags bryder sig ikke meget om motorrens med opløst olie.

--

Leif Westen

Fra : Armand

Dato : 21-09-07 19:21

"Western" <leif.westenFjerneS@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Det vigtige i den forbindelse er at få skyllet resterne af bagefter. Gør
> det lige et sted med afløb til en (god) olieudskiller, for vandløb og den
> slags bryder sig ikke meget om motorrens med opløst olie.

Øh?
Fidisen ved motorrens er at det er en petroleums-lignende vædske der lader
sig opblande med vand - Og derved også af- vaske/spule med vand.
Det derved sammenblandede produkt lader sig ikke seperere videre i en
traditionel olie-udskiller, der virker efter vand og olies forskellige
vægtfylde!

--
Armand.

Fra : Western

Dato : 22-09-07 16:48

> [...]
> Det derved sammenblandede produkt lader sig ikke seperere videre i en
> traditionel olie-udskiller, der virker efter vand og olies forskellige

Bemærk at jeg sagde en _god_ olieudskiller. En koalecensudskiller kan
godt gøre noget ved blandingen, selv om den er emulgeret. Men rigtig
godt bliver det næppe.

--

Leif Westen

Fra : Armand

Dato : 21-09-07 19:17

"kc" <sibm@SLETmailme.dk> skrev i en meddelelse

> Er det ikke lavet til biler ? hvor motoren er gemt og lige meget hvordan
> den ser ud bagefter?

Hvorfor skulle man så besvære sig med at rense den ??

--
Armand.

Fra : Jim Andersen

Dato : 24-09-07 07:47

Arne Lorenzen wrote:

> Motorrens?

"En rigtig kras (syreholdig) motorrens til bilbrug kan give grimme skjolder
på en motorcykelmotor i aluminium, så den ellers så flotte polerede og
lakerede overflade bliver skamferet for altid."

http://blog.andersen.nu/2005/04/18/hovedrengøring-pa-to-hjul/

/jim

Fra : Armand

Dato : 21-09-07 19:30

> [...]
> får lige en tur til i næste uge inden mc'er kommer på vinter hi så tror
> jeg ikke der sidder mere tilbage(af fastbrændt olie

Konstruktivt!
Fruen, der er maler og derved har stået med mange total-renoveringer af
misholdte udflytnings-lejligheder, bruger salmiakspiritus til ovnplader á
placere dem i en sort plastpose tillige med en skvis salmiakspiritus natten
over: Dét opløser alt fedtbaseret snavs - både de fedtede og det skorpede
fastbrændte
Men når man ikke kan (og bør) iblødsætte en motorcykel på samme måde er den
brune sæbe et godt bindemiddel!

Der er lige en væsentlig tillægskommentar til produktet:
Klart plast (á kåbe og instrument -glas) bliver misfarvet mælkehvid af
salmiak - Dette hvadenten det er en del af vaskesæben (sagde nogen Ajax?)
eller direkte påført.
Så pas på med salmiakspiritus'en (også dampene deraf) når der er klart plast
tilstede !

--
Armand.

Fra : Futte & Co.

Dato : 21-09-07 19:52

kc skrev:
> [...]

> ? jeg har noget sort snask siddende på køleribberne, som sæbe ikke lige vil

Brun sæbe opløser gammel maling, det samme gør salmiak spiritus.
Før i tiden blev brun sæbe også brugt til at rense pensler for oliemaling.
Salmiak'en blev brugt til at ødelægge overfladen på maling så ny maling
kunne hæfte. Brug af disse 2 midler, især sammen, skal derfor foregå med
forsigtighed. Det må ikke bruges på malede eller lakerede alu overflader.
Når jeg skal rense såkaldt snask af mc'en, bruger jeg derfor motorrens,
lampeolie eller grundrens, igen et produkt til at sikre vedhæftning, men
i en mild opløsning, skader det ikke malede overflader.
Det var bare det jeg ville sige

--

Jørgen, Brøndby, udlært maler i '69
http://dfmc.dk/?id=70

Fra : kc

Dato : 21-09-07 20:41

Hvad indeholder motorrens når det er så godt, uden og skade motoren?

KC

Fra : Armand

Dato : 21-09-07 22:38

> Hvad indeholder motorrens når det er så godt, uden og skade motoren?

Motorrens er i grunden blot petroleum.
Det særegne er at det lader sig opløse og bortvaske af vand!

--
Armand.

Fra : Perminator

Dato : 23-09-07 18:36

Hej!

> Motorrens er i grunden blot petroleum.
> Det særegne er at det lader sig opløse og bortvaske af vand!

Det er nu ikke så særegent.
Motorrens er petroleum der er tilsat en detergent.
En detergent kan i den forbindelse opfattes som et middel der kan få
apolære stoffer som olie (snavs), og petroleum til at ville gå i forbindelse
med polære stoffer (fx vand).
Fidusen er, at der slet ikke er vand tilstede, mens petroleummen, og den
nærværende detergent opløser det olieholdige snavs. Når denne del af
processen er forløbet, tilsættes vand, hvorefter snavs, olie, petroleum og
vand kan forlade emnet, der skal renses i skøn forening.

Jeg køber aldrig Swarfega eller lign. produkt til rensning af olie- eller
malerhænder.
Hænderne gnides ind i rapsolie, evt tilsat savsmuld (skrubbemiddel). Når
oliesnavs eller maling er forenet med rapsolien, tilsættes 2 skvæt flydende
håndsæbe (detergent), og det hele arbejdes godt sammen.
Så snart der vaskes videre under den varme hane, går miksturen i forbindelse
med vandet (emulsion), og vaskes nemt af.
Her er penge at spare!

Ved sejt snavs, som fastbrændt olie på maskindele er det, at man kan udnytte
en stærk base, som brun sæbe, salmiakspiritus eller i yderste konsekvens
kautisk soda i processen. Der skal altid være en detergent tilstede (fx.
brun sæbe), for at snavset kan forenes med vand til slut.

Det giver lidt sig selv, at eftersom olie og vand er gået i forbindelse med
hinanden, så kan en olieudskiller ikke holde blandingen tilbage. Det er
nok bedre at aflevere den på genbrugsstationen.

--

"Perminator"
Per Misser

Fra : Torben Scheel

Dato : 24-09-07 07:02

kc wrote:
> [...]
> brændte olie og lod det sidde i ca 20 min og det meste forsvandt så den får

Fint tip - takker.

> ... næste uge ... vinter hi ...

WHAT? Sommeren er lige startet - hvorfor skal den i skammekrogen nu?

--
vh
Torben