On Sun, 23 Sep 2007 01:18:07 +0200, "Aragorn Elessar"
<Vasco1963@passagen.se> wrote:
Hej.
>
>Eller den dag den begyndende tinnitus giver de første, spæde hyl fra sig?
>
>
Du har faktisk fat i den rigtige ende af problematikken, men der
følger mere med.
Jeg har 4 forskellige klap hjelme at vælge imellem, selv om den ene er
bedaget og faktisk ikke bør benyttes mere.
Men det giver lidt at bedømme ud fra.
Først skal man skelne mellem hvad hatten egentlig er godt for - At
beskytte "kontroltårnet",
Det er dog ikke så lige til, og afstedkommer andre, og bestemt ikke
ønskede, gener.
Det første kan vi ikke diskutere, men blot henholde os til de test der
findes og lade det stå som "bedste viden".
Når det kommer til de andre faktorer er det mere diffust.
..
Faktisk er "hatten" bestemende for hvor hurtigt man kan køre idet
vindmodstanden hurtigt bliver et problem.
Dvs. at det vindpres der på hjelmen belaster nakkemusklerne hårdt og
virker trættende.
Den MC man kører på er også en del af et andet problem - Vindstøj.
Kører man på en MC med kåbe presses fartvinden op og hvis man ikke
ligger i "flyverskjul" brydes vinden lige under hjelmen hvilket
medfører turbulens og dermed støj.
Så er der "pasformen", altså hvor godt "hatten passer"
Vi kan altså nedbryde problemet i følgende hovedpunkter:
Sikkerhed.
Airodynamik.
Støj.
Pasform.
Og lidt sekundært - MC type.
Mht. sikkerhed kan vi kun henholde os til tests - Desværre.
Airodynamikken er lidt mere speget, men for at skære det ud i pap, så
er de fleste "klaphatte" ret flade i fronten, og udgør derfor en
væsentlig vindflade og dermed en stor vindmodstand, hvorimod mange
integralhjelme har en ideel form og dermed en lille vindmodstand.
Støjen opstår med vindens brydning omkring eller mestendels under
hjelmen.
Der har "klaphatten" en fordel, idet dens polstring oftest slutter tæt
pm halsen og er medvirkende til at bryde vinden.
En halsedisse kan faktisk være en fordel når der er tale om
integralhjelme.
Pasformen er op til de enkelte at bedømme
Hvis man har en "nøgen" MC er turbolensen fra kåben elimineret, og
støjniveauet dermed væsentligt mindre.
Hvis der er tale om en kåbe MC kan fartvinden forstærkes af
kåbeglasset hældning - Prøv blot at strække hals og oplev at støjen
forsvinder.
Og så kommer vi til de fire forskellige hjelme - Alle "klaphatte".
BMW System 3 er langt den mest støjsvage af samtlige.
Pasformen er god.
Vindpresset må beskrives som moderat.
Vindstøjen er forbavsende lav = Intet behov for ørepropper.
Det er den bedste hjelm jeg har kørt med, men desværre er den i en
misserabel forfatning og reservedele er en by i Rusland.
Den dugger som bare pokker og noget "Fog City" lignende i visiret er
et must.
BMW System 4 er en flot hjelm.
Pasformen er perfekt (til min knold).
Vindpresset er meget lavt idet formen er god.
Vindstøjen må betegnes som høj - Man skal anvende ørepropper.
Uden et dobbeltviser er den uanvendelig pga. dugdannelse.
Schuberth C2 - fin hat, solbrillen er et hit.
Hatten er lidt sparsomt polstret, men pasformen er rimelig god.
Vindpresset er meget højt idet hjelmen er meget flad i fronten - Jeg
får ondt i nakken af den.
Støjen er moderat - ørepropper anbefales.
Forunderligt nok dugger den overhovedet ikke, selv med standardvisir.
Shoei Multitech er en fin hat.
Perfelt polstret, og god pasform.
Vindpresset er meget lavt pga en særdeles airodynamisk udformning.
Støjen er moderat hvis den er monteret med den ekstra afskærminin om
halsen der medfølger, men ørepropper anbefales.
Den er født med dobbeltvisir, så nul dugproblemer overhovedet
- Solvisir medfølger, men der skal så skiftes manuelt (nemt).
Tidligere da der kun var System 3 at vælge imellem kørte jeg aldrig
med ørepropper.
Nu hvor det er de tre andre der er i udvalget kører jeg ikke een meter
uden ørepropper.
Og nej, det er IKKE pga mine åbne kulfiberpotter at der er dømt
ørepropper, men pga vindstøjen
Denne beskrivelse skal nydes med et garn salt, idet det er min
subjektive vurdering, men hvis den kan være til inspiration er det
selvfølgelig OK.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU MAX Special 1956
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk