Temperatur på Honda-motor
Fra : Ole Axelsen

Dato : 19-09-07 17:15

Min Jawa med CD 400 N motor bliver temmelig varm. Efter en tur på kun 10 km
bliver hele motorblokken så varm, så jeg dårligt kan røre den. Jeg har haft
lidt problemer med at tændingssystemet står af, og det er jeg ret sikker på
er på grund af varmen, og det er et svagt sted på de motorer er jeg blevet
klar over. Svinghjulet er også meget varmt på trods af, at jeg lige har kørt
en tur uden sidedækslet monteret.
Hvor varm skal/må motoren være i driftvarm tilstand?

Jeg er ikke helt færdig med at dyse den ind, da jeg lige skal have skiftet
til en højere knastaksel først. Men burde en lidt for lille dyse have så
stor indvirkning på olietemperaturen?

--
Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 19-09-07 17:41

> [...]
> varmt på trods af, at jeg lige har kørt en tur uden sidedækslet
> monteret. Hvor varm skal/må motoren være i driftvarm tilstand?

Hvis det er en 4-taktsmotor (kender ikke CD 400 N, mener du CB 400 N?), så
skal motorolien gerne være op mod 100 grader varm i driftstilstand
(luftkølede kan blive endnu varmere), hvilket også betyder at hele
motorblokken bliver så varm at du nok ikke kan røre ved den i ret lang tid.
Så det er helt normalt, og det bør det være lavet til.

> Jeg er ikke helt færdig med at dyse den ind, da jeg lige skal have
> skiftet til en højere knastaksel først. Men burde en lidt for lille
> dyse have så stor indvirkning på olietemperaturen?

Dysen har ingen betydning for olietemperaturen - det har derimod
luftkølingen af motoren. Får motoren samme køling som på den originale,
altså den er ikke blevet pakket ind i noget kåbe-værk?

Hvis du vil se temperaturen kan du evt. købe en olieprop med termometer i
ála den louis.de sælger (varenummer 10034130 f.eks.).

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Ole Axelsen

Dato : 19-09-07 19:02

Martin Sørensen wrote:

> [...]
> betyder at hele motorblokken bliver så varm at du nok ikke kan røre
> ved den i ret lang tid. Så det er helt normalt, og det bør det være

Ja, selvfølgelig skulle der stå CB 400 N. Det er en luftkølet 2 cylindret.

> Dysen har ingen betydning for olietemperaturen - det har derimod
> luftkølingen af motoren. Får motoren samme køling som på den
> originale, altså den er ikke blevet pakket ind i noget kåbe-værk?

Der er godt nok en halvkåbe på cyklen, men den dækker ikke for motoren.

> Hvis du vil se temperaturen kan du evt. købe en olieprop med
> termometer i ála den louis.de sælger (varenummer 10034130 f.eks.).

Det har jeg også overvejet, og nu ved jeg jo hvor meget det må være, så der
er en ide i at måle temperaturen.

Det løser så desværre ikke problemet med varme i tændingsregionen. Jeg har
lige monteret en "ny" stator/impulsgiver og vil jo nødig brænde den af også.
Så jeg må se om jeg kan få kostrueret noget køling, uden det giver for meget
fugt i anlægget.

Fra : Torben Scheel

Dato : 20-09-07 07:19

Ole Axelsen wrote:

> [...]
> Så jeg må se om jeg kan få kostrueret noget køling, uden det giver for meget

Det skal ikke være nødvendigt at "konstruere noget køling" - der må være
et andet problem hvis den vitterligt bliver så varm. Er der olie nok på?
Husk at måle med pinden "ovenpå" gevindet. Og nu bevæger jeg mig ud på
tynd is - giver mager blanding ikke øget temperatur? Hvis ikke - hvorfor
kan det så brænde hul i stemplerne?

Min kone har en CB450S (samme serie motorer) - jeg har ikke hørt om
problemer med for meget varme med dem før.

--
vh
Torben

Fra : Ole Axelsen

Dato : 20-09-07 17:13

Torben Scheel wrote:

> Det skal ikke være nødvendigt at "konstruere noget køling" - der må
> være et andet problem hvis den vitterligt bliver så varm. Er der olie
> nok på? Husk at måle med pinden "ovenpå" gevindet. Og nu bevæger jeg

Oliemængden passer, og der er næsten helt frisk olie på den.

Jeg ved heller ikke, om den bliver for varm i forhold til andre, men jeg
tror bare tændingsanlægget er konstrueret for dårligt til at klare
temperaturen. Til dem, der ikke ved det, så ligger statoren/impulsgiverne
ikke i oliebad, som på så mange andre japanere.

Fra : Claus Rittig

Dato : 21-09-07 14:25

"Ole Axelsen" <oleaxelsen@stenstrupmail.dk-k> skrev i en meddelelse

> [...]
> temperaturen. Til dem, der ikke ved det, så ligger statoren/impulsgiverne
> ikke i oliebad, som på så mange andre japanere.

Jeg har kørt 15 år på en luftkølet Honda 4-takt med pickup i oliebad.
Driftsvarm er den 80 grader målt i gearkassen, men den kan blive 120 grader
varm før den begynder at tabe effekt mærkbart.

Jeg mener bestemt ikke CB400N er kendt for svag tænding, men pickup'er er
noget man af og til kan komme ud for at skulle skifte.

Rittig

PS: Jeg tror du har en eller anden fejl på cyklen, som forårsager varmen.
Tjek dysningen.

Fra : Ole Axelsen

Dato : 20-09-07 17:17

Torben Scheel wrote:
> Og nu bevæger jeg
> mig ud på tynd is - giver mager blanding ikke øget temperatur? Hvis
> ikke - hvorfor kan det så brænde hul i stemplerne?

Det var også lidt der jeg ville hen. På mine totaktere har det enormt stor
betydning, men måske det ikke gør så stor en forskel på en firetakter?

Fra : Martin Sørensen

Dato : 20-09-07 17:38

> Og nu bevæger jeg
> mig ud på tynd is - giver mager blanding ikke øget temperatur?
> Hvis ikke - hvorfor kan det så brænde hul i stemplerne?

Jo - det giver højere peak-temperatur i forbrændingskammeret, hvilket
langsomt kan æde et stempel væk, men jeg er ikke sikker på at den totale
energimængde der bliver afgivet i form af varme er ret meget større. Pga.
den store varmekapacitet der er i olien og motorblokken, så vil temperaturen
på disse kun kunne ændre sig meget langsomt.

Mængden af olie burde heller ikke have det store at sige mht.
olietemperaturen, så længe der blot er tilstrækkeligt olie til at holde
oliekøleren kørende.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Ole Axelsen

Dato : 20-09-07 19:18

Martin Sørensen wrote:

> Mængden af olie burde heller ikke have det store at sige mht.
> olietemperaturen, så længe der blot er tilstrækkeligt olie til at
> holde oliekøleren kørende.

Og det var her jeg glemte noget i mit forrige indlæg: Der er ingen
oliekøler, og har aldrig været det.

Fra : Torben Scheel

Dato : 21-09-07 06:23

Ole Axelsen wrote:

> Og det var her jeg glemte noget i mit forrige indlæg: Der er ingen
> oliekøler, og har aldrig været det.

Ved Zeus, du har ret :
http://www.motorcyclespecs.co.za/Gallery/Honda%20CB400N%2078.jpg

Og jeg som troede at den og CB450s motoren var et alen af samme stykke.
Så bliver det nok svært at bringe temperaturen ned uden en 5 liters
havesprøjte med vand

--
vh
Torben

Fra : Armand

Dato : 21-09-07 15:48

> [...]
>
> Og jeg som troede at den og CB450s motoren var et alen af samme stykke. Så
> bliver det nok svært at bringe temperaturen ned uden en 5 liters

Tjaeh :-/ Eller også kan det jo være enkelt at påbygge en original
450S-køler :-/

--
Armand.
(der også tror at problemet er selvskabt (á mager dysning?), hvis

Fra : Torben Scheel

Dato : 24-09-07 06:53

Armand wrote:
> "Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Tjaeh :-/ Eller også kan det jo være enkelt at påbygge en original
> 450S-køler :-/

Du husker sikkert bedre end jeg hvordan olieforløbet er - men jeg
forestillede mig at der skulle bores ekstra huller i blokken, ændres i
oliepumpe og filterhus usw. og så ville det nok være smartere at hente
en CB450N motor.

--
vh
Torben

Fra : Armand

Dato : 24-09-07 15:50

> [...]
> forestillede mig at der skulle bores ekstra huller i blokken, ændres i
> oliepumpe og filterhus usw. og så ville det nok være smartere at hente en

Eller som sagen står: At have købt en 450'er istedet for

--
Armand.

Fra : Ole Axelsen

Dato : 24-09-07 18:54

Armand wrote:
> "Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Eller som sagen står: At have købt en 450'er istedet for

Havde I da bare fortalt mig det - inden jeg gik i gang Jeg er dog ved at
tro det virker nu. Med den sidste stator/impulsgiver går den meget bedre end
den nogensinde har gjort. Min teori er, at de andre jeg tidligere har
prøvet, har været halvdefekte hele tiden. Den bliver stadig temmelig varm,
men ud fra de svar der er kommet er jeg ikke så bange for det længere.
Jeg har ikke fået gjort noget ud af at måle temperaturen, da jeg ikke har
noget termometer, der kan nå ned til olien.

Fra : Armand

Dato : 24-09-07 19:38

> Jeg har ikke fået gjort noget ud af at måle temperaturen, da jeg ikke har
> noget termometer, der kan nå ned til olien.

Hvor mange $$ kan gruppens vid gå hen og spare dig for i mekanikertimer??

Hvor mange kr koster et inde/ude termometer i Jem & Fix? Og er dét virkelig
for stor en investering til imødekommelse af fremmede folks interesse for
dine problemer?!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 19-09-07 21:41

> Min Jawa med CD 400 N motor bliver temmelig varm. Efter en tur på kun 10
> km bliver hele motorblokken så varm, så jeg dårligt kan røre den.
Er der olie nok på'en?
Der er ikke ligefrem meget olie på CB-twin'en, så en manglende ½ liter gør
meget ved den mængde der skal optage/bortlede varmen.
Upåagtet olieforbrug er forøvrigt den helt store CB-twin killer á manglende
smøring af topstykket =

Netop p.g.a. den beherskede oliemængde er der originalt monteret en
oliekøler!
Jeg kan godt huske at du tidligere har skrevet omkring dine problemer (med
at få tænding?) med motor-ombygningen; men ikke om du har fået den originale
oliekøler bygget med over?

Her og nu kan du med et alm. billigt inde/ude -termometer måle
olietemperaturen lige efter stilstand ved at skrue olieproppen af og sænke
ude-føleren ned i bunden af motoren: Er temperaturen væsentlig over 120°
skal kølingen øges - enten gennem gen-montering af den originale køler,
eller ved montering af en større køler!

--
Armand.

Fra : Grunnet

Dato : 20-09-07 16:54

I nyhedsmeddelelse: 46f18938$0$63729$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
skrev Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> følgende:
> [...]
> (med at få tænding?) med motor-ombygningen; men ikke om du har fået
> den originale oliekøler bygget med over?

Ikke helt enig
CB 400 N har ikke monteret oliekøler.
Korrekt oliemængde er 3 liter
Men enig i at Ole skal huske ikke at skrue oliemålepinden i når han måler
mængden, kun lægge den på gevindet

--
Steen
GL 500 SilverWing '84

http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere med motor men intet om MC)

Fra : Allan Rasmussen

Dato : 20-09-07 02:01

> Min Jawa med CB 400 N motor ....

Hej Ole.
Det er foerste gang jeg hoerer om det projekt. Var der mange besvaerligheder
med det? Hvordan med baghjulet - har du vendt det om? (kaeden loeber i
modsatte side). Er det lovligt at lave saadan en efter montering af en
japaner motor?
Har du billeder du vil dele.

Mvh
Allan Rasmussen

Fra : Ole Axelsen

Dato : 20-09-07 17:05

Allan Rasmussen wrote:

> Hej Ole.
> Det er foerste gang jeg hoerer om det projekt. Var der mange
> besvaerligheder med det? Hvordan med baghjulet - har du vendt det om?
> (kaeden loeber i modsatte side).

Med lidt fantasi var det egentlig ikke så galt. Der måtte ændres lidt på
motorophængene, samt tilføjes et stykke til stellet i venstre side for at få
plads til bundkarret. Mellempotten mellem udstødningerne er ofret, og
ændret til et tyndere rør, der kan nå at ligge under stellet.
Jeg har brugt hjulene fra Hondaen (Havde en hel donorcykel) Der ville ellers
blive for meget bøvl med at få kæde og kædehjul til at passe sammen.
Baghjulet passede umiddelbart på, dog er der kortet lidt af afstandsstykket
i gaflen.
For at holde stilen er forhjulet flyttet med over. I første omgang blev det
monteret i den originale forgaffel, men senere er skiftet til forgaflen fra
Hondaen. Den passede til alt held direkte i kronrøret uden problemer.
Omdrejningstæller og speedometer fra Hondaen er modificeret, så de kan sidde
i det oprindelige hus på Jawaen.
For altid at have strøm nok til at starte er der røget et bilbatteri i
sidevognen. Det på Jawaen er jo ikke så stort.

> Er det lovligt at lave saadan en efter montering af en japaner motor?

Jeg har ikke spurgt i dette tilfælde, men med en anden jeg har under
ombygning har jeg tidligere forhørt både i synshallen og hos toldvæsenet.
Svaret var, at så længe der ikke ændres på ydelsen mere end de tilladte 20%
skulle der ikke være nogen problemer. Da Hondaen er en tysker, der er
droslet til 27 HK ligger den inden for det lovlige.

Mit andet projekt er en MZ ETZ 125, der er blevet udstyret med en maskine
fra en Suzuki GN 125. Også her ligger effektforøgelsen inden for de 20%.
Dette projekt ligger lidt stille i øjeblikket, men skulle gerne blive færdig
i vinter, da jeg regner med begge mine døtre får sig taget sammen til at
tage kortet. Og så er sådan en knallert med elstart jo en fin maskine at
starte med.

> Har du billeder du vil dele.

Der er ikke taget så mange billeder, men på nedenstående link er der et par
stykker fra kort før jeg var færdig.
Billedet af forhjulet er taget før jeg skiftede til Honda forgaflen.

http://www.familien-axelsen.dk/photogallery.php?album_id=29

Fra : Armand

Dato : 20-09-07 23:54

> [...]
> 20% skulle der ikke være nogen problemer. Da Hondaen er en tysker, der er
> droslet til 27 HK ligger den inden for det lovlige.

Ikke hvis det kommer til stykket: SKAT('efar), såvel som synsmyndighederne
anerkender ikke udenlandske droslinger, så skal du kunne bortforklare dig
bliver du nødt til at ofre en dansk drosling, omend at den blot bliver
proforma nu du har de svage tyske knaster i :-|

--
Armand.
(der var helt igennem møllen, á tilsidst ved Færdselsstyrelsen for at få

Fra : Ole Axelsen

Dato : 21-09-07 05:57

Armand wrote:

> [...]
> kunne bortforklare dig bliver du nødt til at ofre en dansk drosling,
> omend at den blot bliver proforma nu du har de svage tyske knaster i

Det tager jeg nu ganske roligt. Jeg vælger at se det som, at den motor er
leveret i en 27 HK udgave, og dermed i virkeligheden ikke droslet.

Fra : MORTEN VIND

Dato : 21-09-07 08:21

> [...]
par
> stykker fra kort før jeg var færdig.
> Billedet af forhjulet er taget før jeg skiftede til Honda forgaflen.

Flot ombygning må man sige!

Er lidt nysgerrig - hvordan kører den i forhold til den originale Jawa?

Mvh
Morten V.

Fra : Ole Axelsen

Dato : 21-09-07 15:54

MORTEN VIND wrote:

> Flot ombygning må man sige!
>
> Er lidt nysgerrig - hvordan kører den i forhold til den originale
> Jawa?

Indtil nu har den ikke kørt optimalt, da der hele tiden har været mere eller
mindre bøvl med tændingen. Den første stator/impulsgiver var defekt da jeg
monterede motoren. Da jeg fandt ud af, det var den der fejlede fandt jeg en
anden brugt, og så kørte det tilsyneladende fint, men efter få måneder gik
den også dårligt med den. Det gik helt galt på vej hjem fra Bakkelukning i
temmelig kraftig modvind, hvor den rigtig skulle arbejde. Nu efter jeg har
monteret endnu en viser det sig, at den forrige nok ikke har været helt på
toppen da jeg monterede den, for selv da den virkede bedst kørte den ikke så
godt som den gør nu.
Jeg har dog ikke kørt så meget på den efter sidste skift, da jeg vil være
helt sikker på jeg finder en løsning på om det er varmen der ødelægger dem.
Især den første som fulgte med motoren ser lidt varmehærget ud, uden direkte
at være brændt, og den kan da også stadig køre med den.

Fra : MORTEN VIND

Dato : 21-09-07 17:51

> [...]

direkte
> at være brændt, og den kan da også stadig køre med den.

Jeg tror nu ikke, du skal være bange for at motoren bliver FOR varm. Honda
har jo en lang erfaring indenfor 4-taktmotorer (selv tilbage i 50'erne og
60'erne, hvor de andre japanere udelukkende havde 2-taktere på programmet,
var stort set alle Hondaer 4-taktere).

Mine to små Kina-MCer (150cc og 125cc) har motorer, der er en kopi af Hondas
CG125-motor . Jeg har olietermometer på dem begge (der hvor oliepinden
sidder) - temperaturen under normal drift ender efter et stykke tid på ca.
80 grader. Bliver de presset lidt (motorvejskørsel) kan de godt komme op på
100-110 grader. Men selv ved 80 grader føles motoren så varm, at man brænder
fingrene. Så jeg tror ikke du skal være bange for at din motor er termisk i
u-orden....

mvh

Morten
Geely Grand Puma JL150 - 22.500 km
Haojin HJ125 - 5.500 km

Fra : Ole Axelsen

Dato : 21-09-07 18:16

MORTEN VIND wrote:

> Jeg tror nu ikke, du skal være bange for at motoren bliver FOR varm.
> Honda har jo en lang erfaring indenfor 4-taktmotorer (selv tilbage i

Jeg er bange for det på den måde, at jeg tror det elektriske ikke er
konstrueret til de temperaturer de er udsat for. I min søgning efter brugte
statorer er jeg blevet opmærksom på, at de er en mangelvare, og når der
endelig er en til salg er det til ret høje priser.
Jeg har ikke kunnet finde nogen i Danmark, og hver gang der kommer en til
salg på Ebay, er det enten til fast pris, eller de bliver budt temmelig højt
op. Det er for mig et bevis for at der er et unormalt stort behov for dem.
Det, sammenholdt med at jeg har hørt flere steder fra, at det er et generelt
problem, gør at jeg gerne vil have en bedre løsning en gang for alle.
Jeg har måske nok bare været uheldig, at den første jeg købte ikke var helt
på toppen, men det bliver jo lidt dyrt i længden, hvis de ikke holder mere
end nogen få måneder.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 21-09-07 20:57

> [...]
> stort behov for dem. Det, sammenholdt med at jeg har hørt flere
> steder fra, at det er et generelt problem, gør at jeg gerne vil have

Jeg kom til at tænke på om du har overvejet Erik Schnabel (eller overhovedet
har hørt om ham)?

Erik Schnabel
ES Elektro
Kronborggade 5
2200 Kbh Ø
Tlf. 35854080

Jeg har ikke selv handlet med ham, men han har mange tilfredse kunder
herinde. Han laver bl.a. sine egne statorer/ensrettere, som skulle være
meget bedre end de originale.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Ole Axelsen

Dato : 21-09-07 21:19

Martin Sørensen wrote:

> Jeg kom til at tænke på om du har overvejet Erik Schnabel (eller
> overhovedet har hørt om ham)?

Nu du nævner det, så er jeg før stødt på det navn, men jeg har ikke tænkt
mere over det. Jeg vil have det i tankerne, hvis det kommer til at drille
igen.

Fra : Armand

Dato : 21-09-07 22:45

> Nu du nævner det, så er jeg før stødt på det navn, men jeg har ikke tænkt
> mere over det. Jeg vil have det i tankerne, hvis det kommer til at drille
> igen.

Får vi snart den in-facto temperatur-måling??

--
Armand.