Anden karburator?
Fra : Thorbjørn

Dato : 16-09-07 19:01

Hej. Jeg har lige erhvervet mig en gammel GS 750 fra 77.

Er der nogen der ved om det er muligt at skifte karburatoren ud med en nyere
version, uden de store problemer, da den der sidder på, så vidt jeg ved er
en af de gamle uden "butterfly ventil". Hvis det kan lade sig gøre, skal den
så omdysses? Og vil det give nogle mærkbare forbedringer (eks. på
benzinøkonomien)?

Mvh. Thorbjørn

Fra : Ivar

Dato : 16-09-07 20:21

Thorbjørn skrev:

> Er der nogen der ved om det er muligt at skifte karburatoren ud med en nyere
> version, uden de store problemer, da den der sidder på, så vidt jeg ved er en
> af de gamle uden "butterfly ventil".

Karburatoren? Der er 4 styk.

> Og vil det give nogle mærkbare forbedringer (eks. på
> benzinøkonomien)?

Næppe så meget, at der nogen sinde bliver betalt for de 4 nye
karburatorer. Det vil nok hjælpe mere med indsprøjtning, men økonomi
bliver der aldrig i det. Hvis du vil spare benzin, må du holde hende
lidt mere roligt på "øret".

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Armand

Dato : 16-09-07 20:38

"Thorbjørn" <GST_villesen@hotmail.com(fjern GS)> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal den så omdysses? Og vil det give nogle mærkbare forbedringer (eks. på

Det gavnede virkelig GS'ernes forbrug at få CV(!)-karburatorer på, ligesom
at de blev fri for at "drukne" ved for tung gasgivning, så ombygningen
ligger lige til højre fod, men egentlig synes jeg ikke at kunne huske det
udført :-/
Mon ikke det skyldes at den generation af karburator-montering bestod af et
stykke gummi mellem en stuts på topstykket og forenden af karburatoren, som
følgelig begge havde samme diameter - CV-karburatorernes kendetegn er at de
er omkring ca 1/3 større i diameter og således vil det blive problematisk at
lave et overgangsstykke, ligesom at topstykkets lille indsugningsport vil
virke som en plombering på en knallert!
På bagsiden af karburatorerne løber man ind i samme problem omkring
gummi-stutsene ind i luftfilteret hvorfor der mindst skal andre stutse og en
modifikation af luftfilterkassen (læs: større huller til de større
gummi'er), og bedst en nyere luftfilterkasse, til!
Ergo: De større CV-karburatorer hænger sammen med de nyere modellers
topstykke og køber du sådant et sæt (hvilket så langtfra er økonomisk
uoverskueligt på Ebay) kan du ligesåvel få en luftfilterkasse med i købet -
Gummistykkerne, især dem til luftfilterkassen bør anskaffes som nye, da de
gamle med sikkerhed er både ubrugeligt (á monteringen) hårde og sikkert
ligefrem sprækkede!
Til gengæld burde dysning m.m. være rent plug'n play!

--
Armand.