Jeg har nu lavet en midlertidig reparation, som jeg er overbevist om nok
skal holde. Jeg har været ude på en 400 km testtur i dag, og der er ikke
den mindste antydning af oliespild fra revnen i bundkarret.
Jeg har fulgt Flemmings råd og brugt Loctite 542 gevindtætner til
olieproppen. Derved har jeg kunnet nøjes med at spænde olieproppen
ganske let, så revnen i metallet ikke har udvidet sig. Da revnen
heldigvis kun har samme længde som gevindet i olieproppen er den
sandsynligvis godt forseglet af Loctite indvendigt. Udvendigt har jeg
slebet i området omkring revnen med groft sandpapir og lagt et lag
'kemisk metal' på. Det ser ud til at holde udmærket, og som sagt er der
ingen antydning af at der svedes olie i området.
Loctite 542 skal ifølge databladet binde moderat, og det har jeg kunnet
bekræfte ved forsøg med en bolt og en møtrik. Det er stensikkert at
olieproppen ikke går løs, og dog sidder den ikke mere fast end at den
nemt kan skrues ud. Det vil vise sig ved næste olieskift, om det er
umagen værd at skifte bundkar nu, eller om det kan vente til der
alligevel skal gøres noget 'stort' ved motoren. Den har trods alt gået
112.000 nu.
Tak igen for de gode råd!
M.v.h.
Jens L. Pedersen
Ped skrev:
> Jeg har lige skabt mig selv et kæmpe problem.
>
> På min '97 GPZ 1100 er der to oliepropper:
>
>
http://www.pedmail.dk/olieprop.jpg
>
> Den nederste af de to (den til venstre af de to A'er - B er
> oliefilteret) er skruet op i en cylinderlignende ting og sidder i en
> slags studs. Ved olieskift i dag gav det et lille smæld da jeg skruede
> olieproppen fast. I første omgang troede jeg det var den bløde
> spændskive, der havde sagt sådan, men det var det desværre ikke. Der er
> en lille tynd revne i metallet i studsen af ca. samme længde som
> gevindet på olieproppen - nok til at der kan dryppe olie ud.
>
> Det er klart at den eneste rigtige løsning er et nyt bundkar. Men på
> næste søndag står jeg og skal afsted til et træf i Bayern, og jeg tror
> ikke at jeg får hverken et nyt bundkar eller motoren ud og ind på en
> uge. Spørgsmålet er nu, om skaden kan repareres midlertidigt, så man kan
> regne med at det holder? Materialet er formentlig aluminium - kunne man
> evt svejse revnen til, og så give olieproppen en gang locktite, så den
> ikke behøver at spændes ret meget? Kan sådan en svejsning foregå mens
> motoren sidder i stellet (skader på el-udstyr?). Hvem kan i givet fald
> svejse det - kan man gå ud fra at det er noget MC-værkstedet kan gøre,
> eller kræver det særlig ekspertise? Andre gode forslag til en
> midlertidig reparation - som kan holde?
>
> M.v.h.
>
> Jens L. Pedersen
> '97 GPZ 1100 ABS