Vi snakkede om ABS......
Fra : Ib Jakobsen

Dato : 16-09-07 15:25

Vi snakkede om ABS på motorcykler for nogen tid side. Og vi kom ind på
bilisters ændrede kørestil med abs. Jeg faldt lige over dette indlæg i
bilgruppen:

Citat:

Faktisk viser statistik fra Norge helt klart at kun ESP tydeligt forbedrer
sikkerheden - målt på ulykker med personskader.

ABS bremser virker ikke - og en anden norsk undersøgelse har vist at
bilister med ABS biler kører med ringere bremseafstand og hurtigere end
bilister uden ABS. (Ja, de havde korrigeret for bilernes alder).

Så min næste bil skal ubetinget have ESP.

Citat slut.

Data fra Norge må kunne fremskaffes.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 16-09-07 17:24

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Så min næste bil skal ubetinget have ESP.

Dét er sgis'me også noget der virker!
De få gange jeg har været ude for at det greb ind (under isforhold) undrede
jeg mig blot kort over en lyd fra bagenden indtil jeg registrerede at
ESP-alarmen i instrumentbrædtet blinkede - Inden da havde selv de mindste
nakkehår ikke nået at rejse sig over den skrider som ESP'en opfattede og
rettede op på i tide v.h.a. bageste/inderste hjulbremse
ABS er jo nærmest obligatorisk i dag og jeg skal ikke sige om min kørestil
er ændret efter at jeg har fået bil dermed; men den tre tons
udlejnings-slæde vi havde den sidste uge af vores nyligt overståede
USA-ferie, havde det ikke og dét overraskede, og for den sags skyld
forskrækkede mig: En bil der med sikkerhed føres af en mærke-urutineret
person burde have dén backup ved forekommende krisesitation :-|

--
Armand.

Fra : Niels Pein

Dato : 16-09-07 20:16

"Ib Jakobsen" skrev ...

> Vi snakkede om ABS på motorcykler for nogen tid side. Og vi kom ind på
> bilisters ændrede kørestil med abs.

Jeg tror ikke sammenligningen er særlig relevant. Der er pokker til forskel
på konsekvenserne ved at blokere i bil og på motorcykel. Det er KLART mere
vigtigt at undgå en blokering på MC.
--
Hilsen Niels
Suzuki Bandit 1250 SA

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 16-09-07 20:52

Niels Pein skrev:

> Jeg tror ikke sammenligningen er særlig relevant. Der er pokker til forskel
> på konsekvenserne ved at blokere i bil og på motorcykel. Det er KLART mere
> vigtigt at undgå en blokering på MC.

Det var heller ikke for at sammenligne bil og mc. Det var for at
bekræfte myten om at da ABS blev indført på biler, så steg antallet af
uheld. Man mente det skyldtes falsk tryghed om at ABS kunne redde en ud
af vanskelligheder.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Niels Pein

Dato : 16-09-07 22:20

"Ib Jakobsen" skrev ...

> [...]
> myten om at da ABS blev indført på biler, så steg antallet af uheld. Man
> mente det skyldtes falsk tryghed om at ABS kunne redde en ud af

Ja ok. Det skal såmænd nok passe.
Jeg tror dog ikke det samme vil ske når ABS begynder at blive almindeligt på
MC. Men tro matcher ofte ikke fakta, og ingen af delene matcher statistik.

--
Hilsen Niels
Suzuki Bandit 1250 SA

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 17-09-07 19:59

Niels Pein skrev:

> MC. Men tro matcher ofte ikke fakta, og ingen af delene matcher statistik.

Dejligt at høre. Det vil jeg sige som endnu et argument for ikke at
deltage i de åndsvage opringninger om diverse.

--
MVH

Ib Jakobsen