BMW K100 Problemer
Fra : Vagn Johnsen

Dato : 15-09-07 19:46

Den går pænt i tomgang , men når jeg giver gas lyder den, som hvis man kører
i for høj gear. Jeg har kørt ca. 35 km. efter vask samt olie og filterskift,
før problemet kom . 20w 50, kan den være for tyk?
Er der nogen der har været udefor noget i den retning?

Fra : Jansen

Dato : 15-09-07 20:25

Vagn Johnsen skrev:
> [...]
> før problemet kom . 20w 50, kan den være for tyk?
> Er der nogen der har været udefor noget i den retning?

Hej Vagn
Du skriver ikke om det er en olie som du plejer at bruge, eller om
filterskift inbefatter luftfilter.
Hvis du har skiftet luftfilter så vær sikker på at det vender rigtigt
der er en top markering du skal have rigtig.

Det kan være at den korte varkumslange (crancase to airbox breather
pipe) som sidder klemt inde mellem din indsugningsmanifold og
luftfilterkassen, (du skal have luftfilterkassen af for at komme til.
) er mørnet og utæt det vil give omdrejningsuregelmæssigheder som du
beskriver.

Hvilken olietype bruger du Helsyntetisk ?
Jeg oplevede en del problemer med motorstøj, raslen og hylelyde indtil
jeg skiftede til en olie, som var tilgændelig på det tidspunkt som min
K100 var fra, nu køre jeg udelukkende på en mineralsk 10-40 W fra
Biltema og har en motor der spinder som en mis
--
Hilsen
Ole Jansen

Fra : Vagn Johnsen

Dato : 15-09-07 21:21

Hej Ole

Maskinen er årg. 86 men ny for mig. Jeg har ikke skiftet luftfilter endnu
for jeg skal have kåben af til vinter.
Olien jeg tappede af virkede noget tyndere end den jeg kom på som
er.Mineralsk Valvoline Turbo SAE 20W-50 Oliefilter er Mahle OC 91 til BMW
motorcykler fra Sidepower.
Jeg kørte i meget stærk sidevind idag da problemet begyndte.

Hilsen
Vagn Johnsen
K100RT

Fra : Jansen

Dato : 15-09-07 22:24

Vagn Johnsen skrev:
> [...]
> motorcykler fra Sidepower.
> Jeg kørte i meget stærk sidevind idag da problemet begyndte.

Hej igen Vagn
Vil du ikke godt skrive under, det du kommentere, jeg kan altså ikke
finde ud af at stå på hovedet og samtidig læse/skrive indlæg

..baglæns læse at besværligt så også det er så Og

Jeg bruger også oliefilter fra Sidepower, og er ganske godt tilfreds med
det.
Med hensyn til din olietype 20-50 så er det vel en olie som har det
bedst ved temperature noget højere end vi har her i dag, og sikkert
bedre til boxer end vores række fire. Som tidligere beskrevet så har jeg
stor glæde af mineralsk 10-40 (api skal selvfølgelig passe).

At dine problemer blev tydelige, ved kørsel i sidevind, ville jeg ikke
tillægge den store betydning, Bimsen er nok ligeglad med hvor vinden
kommer fra, det meste kommer jo forfra alligevel.

Men gør dig selv den tjeneste at tjekke omtalte vakum slange, den er
kendt for at være skyld i mangt en utidig motor.

Det kan godt lade sig gøre, at skifte luftfilter ved at fjerne den sorte
afdækning foran højre knæ, lidt besværligt men det går.

Fra : p.jarnbak

Dato : 16-09-07 11:42

"Vagn Johnsen" <vagn.johnsen@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> motorcykler fra Sidepower.
> Jeg kørte i meget stærk sidevind idag da problemet begyndte.

Mineralsk SAE 20W-50 er god mellem -10 og +50 grader i følge
instruktionsbogen.
Haynes repair manual siger det samme.En SAE 10w-40 er god mellem -30 til +15
grader
igen efter instruktionsbogen og Haynes siger -20 til +20 grader så olien du
har på er god
nok.Da det skete efter du vaskede motorcyklen vil jeg gå efter vand i
tanken(dårlig pakning ved
tankdæksel) og alle stik til insprøjtningen/tændning på venstre side.Som
Jansen skriver er det også
en god ide at checke krumtaphus udluftningen der er monteret lige ved
gasspjældskontakten og tændspolerne.
Desuden er der 3 små gummi dutter ved gasspjæld 1,2 og3 der ofte er
revnet(der hvor man tilslutter vakummeter)
og slangen på samme sted ved gasspjæld 4(der går til benzintryks
regulatoren).Da fejlen kom efter 35 km er det nok ikke et olie problem
men kan være vand i tanken eller du har fået vand i stikket til
vandtemperatur føleren der sider foran
luftfilterkassen.Ledningen går sammen med ledningerne til dysserne og går
vidre fra dysse 1 ind bag køleren.
Du kan komme til stikket fra højre side hvis kåbesiden er taget af. Held og
lykke med det.

Hej Palle.
k11lt
eks. k100rs og k100rt

Fra : Vagn Johnsen

Dato : 16-09-07 18:16

"p.jarnbak" <jarnbak@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
>Mange tak for god vejledning, jeg fik skiftet luftfilter og tjekket
>slanger og stik samt pakning ved tankpåfyldning, der var ikke vand i tanken
Rensning af stik og 5 l benzin og den har den rigtige lyd igen. TAK for
hjælpen! jeg har lært meget idag og bestilt Haynes rep bog.
Hilsen Vagn

Fra : Jansen

Dato : 16-09-07 18:36

Vagn Johnsen skrev:
> [...]
> Rensning af stik og 5 l benzin og den har den rigtige lyd igen. TAK for
> hjælpen! jeg har lært meget idag og bestilt Haynes rep bog.

Selv tak, og god tur

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 16-09-07 19:39

Vagn Johnsen skrev:

> Rensning af stik og 5 l benzin og den har den rigtige lyd igen. TAK for
> hjælpen! jeg har lært meget idag og bestilt Haynes rep bog.

Jeps. Husk lige på at der sidder et benzinfilter nede i tanken. Og hver
gang du åbner tankdækslet, og det har regnet, så ryger der nogle dråber
vand derned. Og de samles i filtret.

Og så lige den obligatoriske. Du er ny på k-model, og har måske ikke
fået forklaret, at man bør smøre glidenoterne på kardanen. Ellers kan
det blive en dyr affære.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 16-09-07 20:15

"Vagn Johnsen" <vagn.johnsen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Rensning af stik og 5 l benzin og den har den rigtige lyd igen.
Hej Vagn!
Jeg er ellers denne gruppes store påberåber af fingerspitzengefühl; men
nogle gange kan man altså tilsynladende have lige rigeligt med nervetråde
der rækker ned under sædet til at hjernen kan bearbejde symptomerne
fornuftigt

--
Kim Armand.
(tidl. G. Østergård)

Fra : Rene´

Dato : 16-09-07 06:53

> Jeg kørte i meget stærk sidevind idag da problemet begyndte.

Jeg kender intet til BMW, men min gamle Suzuki Katana 650 fra 84 kunne
ikke tåle stærk sidevind. Når det blæste kraftigt ind på motorcyklens
venstre side, var det som at den fik alt for meget luft,(jeg kørte med
originalt luftfilter), den ville ikke tage gassen og det føltes, som
det du skriver, med at den kørte i for højt gear. Jeg opdagede, at det
hjalp lidt hvis jeg satte hånden ned foran luftindtaget,og spærrede
lidt for luftmængden.
På det her tidspunkt var motorcyklen kun ca. 2 år gammel.
Bare et bud.
God weekend.
M.v.h.
Rene´