Hvad for en bil skal jeg vælge?
Fra : Carsten

Dato : 30-09-07 18:02

Jeg har været ude og se på en afløser for min bil, der blev skadet i en
ulykke.
Det var en Ford Escort Monaco St.Car 1.8, fra 1997, havet kørt 210.000 km.

Jeg er faldet over to biler, begge Ford og fra 1998, med aircon.
Der er tale om Mondeo 2,0 Flair 5d, kørt 250.000 km. Synet Juni/2007 til
35.000 kr. og den anden er en Escort St.Car 1.6, som har kørt 210.000 km.
Synet September/2007 til 30.000 kr.

Escorten minder jo om den jeg har nu, bare i en 1.6 også med aircon, ved
ikke hvor stor køre forskellen er endnu, da jeg ikke har prøvet kørt den
endnu.

Mondeoen er en lidt mere blød bil at køre i, synes jeg.

Hvad for en, vil i vælge og hvorfor?
Hvor er pengene givet bedst ud?

Carsten

Fra : Martin

Dato : 30-09-07 18:11

Arghhh dumt spørgsmål lige her ;)

Svaret er nemlig: ingen af dem!

Så er du bedre tjent med en 2-3 år ældre Toyota Carina!

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 30-09-07 18:27

"Martin" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Arghhh dumt spørgsmål lige her ;)
>
> Svaret er nemlig: ingen af dem!
>
> Så er du bedre tjent med en 2-3 år ældre Toyota Carina!
Enig, hvoff udskifte en elendig bil med en værre :(.

Fra : Martin Kristensen

Dato : 30-09-07 18:37

"Martin" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Arghhh dumt spørgsmål lige her ;)
>
> Svaret er nemlig: ingen af dem!
>
> Så er du bedre tjent med en 2-3 år ældre Toyota Carina!

Hvad er der galt med mondeo ???

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 30-09-07 18:50

"Martin Kristensen" <automakkeren@FJERNMIGmail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er der galt med mondeo ???

Fx. at de ruster som en gl. Fiat :(.

Fra : Carsten

Dato : 30-09-07 19:24

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i meddelelsen

> Fx. at de ruster som en gl. Fiat :(.

Der var ikke noget synligt rust, kun lidt i den ene dør, ved kantliste, men
det var kun overflade.

Fra : Brian

Dato : 30-09-07 20:19

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Fx. at de ruster som en gl. Fiat :(.

I den prisklasse som Carsten søger, er det svært at finde en 100% rustfri
bil. Medmindre det er en bil han vil beholde de næste 10 år, ville lidt rust
i kanterne ikke være min største bekymring.

/Brian

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 30-09-07 23:16

"Brian" <nej@tak.du> skrev i en meddelelse news:46fff6ac$0$90269, ville lidt
rust
> i kanterne ikke være min største bekymring.

Kanterne er det mindste prob. :(. Det er kun grund til nærmere undersøgelse,
hvis der ikke er alternativer. Og det er der, som skrevet hellere en gl.
Tojda end Fård.

Fra : Carsten

Dato : 30-09-07 18:39

"Martin" <jadahva@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> Arghhh dumt spørgsmål lige her ;)
>
> Svaret er nemlig: ingen af dem!

Hvorfor?

> Så er du bedre tjent med en 2-3 år ældre Toyota Carina!

Den har jeg også haft i tankerne.
Det jeg skal bruge, er en bil der holder Min. 2 år.
Den jeg havet før, skulle holde i 4 år, den kostet mig 65.000 kr. men holdt
kun i 2 år, fordi der var en der kørte ind i mig, så jeg har fået 40.000 kr.
at købe "ny" bil for.

Jeg har et lille køre behov i det daglige, 5 min til arbejde, så er der
ligge weekende shopping osv. og en enkelt langt tur på samlet 200 km. pr.
mdr. så det er ca. 8.000 km. pr. år.
Den skal have træk krog.

Fra : Martin

Dato : 30-09-07 18:46

> Hvorfor?

Pga ford ruster, Toyota er meget bedre både mht rust, stabilitet og ikke
mindst gensalgsværdi den dag du vil af med den.

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-07 21:20

> Pga ford ruster, Toyota er meget bedre både mht rust, stabilitet og ikke
> mindst gensalgsværdi den dag du vil af med den.

Kan godt være, Toyota skal lidt færre gange på værksted,
med da det begge er gamle biler er dên 'taktik' vidst gået fløjten.
Men gamle Toyota'er ruster sku også.
Endda indefra.
Så find du en flot Ford-vogn, gerne en velholdt Mondeo
og glæd dig over en velkørende bil som ikke er det
samme som 'døden fra Lûbeck' at se på...
Toyota har aldrig lavet kønne biler, og det er glædeligt at se,
de ikke længere er så 'frælste' i diverse statistikker fra TÛV
osv. Europæerne har flere gange overhalet dem indenom.
Bla. var Focus tidligere mere stabil end selveste Toyota i netop
TÛV's test...og selveste Avensis'en skal åbenbart iflg. en senere svensk
undersøgelse ret hyppig på værksted, sammenlignet med 'så meget andet'.

Glem statistikkerne, sålænge bilerne er så gamle er blot mit råd og se
på bilen som helhed istedet.
Toyota er ikke hvad det har været...

Fra : Martin

Dato : 30-09-07 18:49

Skal du endelig kigge på noget andet vil jeg foreslå:

Galant

Evt hvis du kan finde en _pæn_ Brava eller noget i den dur. Måske man også
kan få billig Suzuki i den prisklasse?

Men jeg var altså gået klart efter Carina E Evt Corolla.

Fra : Mikkel Lund

Dato : 30-09-07 18:57

Carsten skrev:
> [...]
> ligge weekende shopping osv. og en enkelt langt tur på samlet 200 km.
> pr. mdr. så det er ca. 8.000 km. pr. år.

Okay. Har du overvejet en mindre bil?
Skoda Felicia
Suzuki Swift
Fiat Punto
Kender ikke meget til nogen af dem, det er bare forslag.

Mikkel Lund

Fra : Carsten

Dato : 30-09-07 19:06

"Mikkel Lund" <mmlu03@space.aau.dk> skrev i meddelelsen

> Okay. Har du overvejet en mindre bil?
> Skoda Felicia
> Suzuki Swift
> Fiat Punto
> Kender ikke meget til nogen af dem, det er bare forslag.

Ja, men jeg kan ikke rigtig lide nogen af de mærker du nævner, skulle da
lige være Suzuki

Fra : Martin

Dato : 30-09-07 19:15

> Ja, men jeg kan ikke rigtig lide nogen af de mærker du nævner, skulle da
> lige være Suzuki

For guds skyld ikke Suzuki. Det metal de laver biler er tyndere end det
metal de bruger til kattemad-dåser. Og jeg taler af erfaring. Det giver
rust. Ellers skal de være blevet bedre efter 1999?

Fra : Søren

Dato : 30-09-07 21:08

> For guds skyld ikke Suzuki. Det metal de laver biler er tyndere end det
> metal de bruger til kattemad-dåser. Og jeg taler af erfaring. Det giver
> rust. Ellers skal de være blevet bedre efter 1999?

Din Swift var fra 92.
Der var ikke meget rust i de Suzuki'er jeg har set fra 1998-2000.

Fra : Mikkel Lund

Dato : 30-09-07 18:23

Carsten skrev:
> [...]
> Der er tale om Mondeo 2,0 Flair 5d, kørt 250.000 km. Synet Juni/2007 til
> 35.000 kr. og den anden er en Escort St.Car 1.6, som har kørt 210.000

Uha, de har kørt langt. Bliver helt træt i momentnøglen af at tænke på
det. Der må kunne findes noget nyere.

Mikkel Lund

Fra : Martin

Dato : 30-09-07 18:38

> Uha, de har kørt langt. Bliver helt træt i momentnøglen af at tænke på
> det. Der må kunne findes noget nyere.

Meget nyere bliver det ikke i den prisklasse, medmindre man går over i
noget Samara eller i den dur.

Man kunne også prøve at tjekket markedet igennem og se om man ikke kunne
finde en fornuftig Galant, eller måske en Accord, eller Almera - ka man ikke
få dem til den pris efterhånden?

Fra : Mikkel Lund

Dato : 30-09-07 18:44

Martin skrev:

> Meget nyere bliver det ikke i den prisklasse, medmindre man går over i
> noget Samara eller i den dur.

Det var km standen jeg kommenterede på.

Mikkel Lund

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 30-09-07 18:58

"Mikkel Lund" <mmlu03@space.aau.dk> skrev i en meddelelse news:8YQLi.56>
Uha, de har kørt langt. Bliver helt træt i momentnøglen af at tænke på
> det. Der må kunne findes noget nyere.

ROFL... .

Fra : Brian

Dato : 30-09-07 18:54

Carsten wrote:

> Hvad for en, vil i vælge og hvorfor?
> Hvor er pengene givet bedst ud?

Nu beder du ikke om alternativer, og så ville jeg gå efter Mondeo'en. Den er
IMO langt rarere at køre mht. støjniveau/komfort. Desuden synes jeg at en
Mondeo kabine bærer alderen bedre, end en Escort.

Hvis dit kørselsbehov ikke er kæmpestort, ville jeg ikke være synderlig
bange for en bil der har gået +200.000Km - hvis altså bilen iøvrigt er
velholdt. Man skal dog bare gøre sig klart, at der nødvendigvis må (nu får
jeg sikkert tæsk ) være flere rep. på en bil der har trillet så langt,
fremfor en der knap er tilkørt.

/Brian

Fra : Carsten

Dato : 30-09-07 19:09

"Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen

> [...]
> velholdt. Man skal dog bare gøre sig klart, at der nødvendigvis må (nu får
> jeg sikkert tæsk ) være flere rep. på en bil der har trillet så langt,

Hm ja!
Der er fuld køre bog, alle service, lige til i år og skiftet kilerem eller
tandrem (hvad det nu hedder) for 20.000 km siden.

Den er et år yngere end den jeg har nu, men har kørt 40.000 km mere.

Fra : Carsten

Dato : 30-09-07 19:02
Fra : Martin

Dato : 30-09-07 19:17
Fra : Carsten

Dato : 30-09-07 19:23

> Jeg ville stadig vælge noget ala denne:
>
> http://www.bilbasen.dk/Cars/UsedCars/ShowCar.aspx?Source=1&AdId=508400419

Ja ok, men den har også kørt meget og så er den ikke nysynet, der skal måske
laves en del, før den bliver godkent til syn, men ellers kunne det helt
sikker godt være en bil jeg vil have til prisen som nysynet!

Fra : Mikkel Lund

Dato : 30-09-07 19:31

Martin skrev:
> Jeg ville stadig vælge noget ala denne:
>
> http://www.bilbasen.dk/Cars/UsedCars/ShowCar.aspx?Source=1&AdId=508400419

"sælges som afhentning" alarm! alarm!

Fra : Martin

Dato : 30-09-07 19:55

1. For det første kan jeg ikke se der står at den ikke er nysynet eller evt
kan blive det inden købet hvis det ønskes.

2. nu sir jeg lige allerede at jeg absolut intet har med sælger at gør

3. En råber "alarm" fordi der står sælges som afhentning.

Noget må den fejle jo så tænker mange. Det gør den da måske også. Men hvis
man tager en bil-kyndig med og en god portion fornuft, så er det altså ikke
så svært at spotte om den er "hel gal" eller om den er helt ok.

Biler i 30000-klassen og derunder fejler stort set altid et-eller-andet og
derfor er det meget klogt at få alt på skrift om hvad der virker og ikke
virker. Fx da jeg købte min potte til 13000 hos forhandler, måtte jeg
acceptere "rusten undervogn" og alt mulig andet grimt men sådan var det
altså ikke. Det bare fordi forhandlerne ikke gider gamle biler og bare vil
af med dem hurtigst muligt. Det eneste "æv" ved min var en elrude som ikke
virkede, alle de andre defekte han nævnte i købs-sedlen var der intet om.
Undervognen er fin, motor-blæseren er fin osv osv, han vil bare "ikke høre
mere om den" og har derfor taget forbehold for nærmest alt.

Men kigger du rigtigt godt efter inden du køber kan det altså godt lade sig
gøre at købe en rimelig vogn i 10-30000 kr-klassen.

Fra : TDN

Dato : 30-09-07 19:22

"Carsten" <no@mail.thanks> skrev i meddelelsen
> Det er den her Mondeo jeg har haft i kikkerten :
> http://www.sundbybilcenter.dk/main.php?PG=100&cid=65&ctt=Ford%20Mondeo%20Expressive
>
> Men såfaldt jeg over den her :
> http://www.bilbasen.dk/cars/usedcars/showcar.aspx?show=overview&adid=614100762&source=1&setbackforth=1
>
> Også de her to.
>
> http://www.bilbasen.dk/Cars/UsedCars/ShowCar.aspx?Source=2&AdId=124123
>
> http://www.bilbasen.dk/Cars/UsedCars/ShowCar.aspx?Source=1&AdId=738400498
>
> Det er sådan det eneste jeg kan finde for de 40.000 kr. der er synet og
> har trækkrog.

Hvorfor er du så forelsket i en Escort? Det er kvalitetsmæssigt ikke nogen
særlig god bil, den er kåret af synshallerne som den mest rustende bil af
dem de syner i Danmark, selv en 10 år gammel Escort kan være så rusten af
det ikke kan betale sig at lave den.

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/20F1B25C-9D62-4CAF-B289-380B30D33E05/0/068070.pdf

Selv om Mondeoen også ruster er den trods alt bedre, men køb en der har
været rustbeskyttet.

Ellers kan jeg anbefale en Carina E, masser af plads, kører 14-15 km/l ved
blandet kørsel og det eneste kritiske sted mht. rust er dørbundene som er
nemme at checke.

Ellers er der Mazda 626, Mishubitshi Carisma som også er stabile.

Mvh
Thomas

Fra : Carsten

Dato : 30-09-07 19:52

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> dem de syner i Danmark, selv en 10 år gammel Escort kan være så rusten af

Jeg har haft to Escort, en fra 1992 og en fra 1997 og de har kørt ok

Jeg har søgt på biler til max. 40.000 med træk, nysynet og 5 døre, der er
der bare kommet flest Ford frem.

> http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/20F1B25C-9D62-4CAF-B289-380B30D33E05/0/068070.pdf
>
> Selv om Mondeoen også ruster er den trods alt bedre, men køb en der har
> været rustbeskyttet.

Den har fået rustbehandling, sidst i 2001 kan jeg se.

> Ellers kan jeg anbefale en Carina E, masser af plads, kører 14-15 km/l ved
> blandet kørsel og det eneste kritiske sted mht. rust er dørbundene som er
> nemme at checke.

Min kammerat andbefalet mig også en Carina E og der var også en hos
forhandleren, fra 1995 jeg så på, til 49.995 kr. kørt 173.000 men det var så
lige 10.000 kr. for meget.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 30-09-07 20:06

Carsten wrote:
> [...]
>
> http://www.bilbasen.dk/Cars/UsedCars/ShowCar.aspx?Source=1&AdId=738400498
>
> Det er sådan det eneste jeg kan finde for de 40.000 kr. der er synet og

Dem du har fundet hos forhandler er såkaldte afhentningstilbud, altså
forhandleren forsøger at undsige sig købeloven (omend han ikke kan det)
så vil undlade at handle med ham, hvis der bliver problemer med bilen så
vil der være masser af problemer og slåskampe med ham. Hvis du ikke er
bange for afhentningstilbud, så køb privat istedet og spar lidt ekstra.

Hvis du er heldig kan man finde en Primera fra 96-97 (dvs. den der
hedder P11) til den pris, nysynet er jo noget du kan forhandle dig til
med sælgeren. Jeg har selv haft min primera ca. 1.5år og den kører
rigtig godt, der har været lidt rep på den da den model har et par ting
der er klassiske, men overkommelige reservedelspriser og ganske nemt at
lave selv. Den har nu rundet 240kkm og er stadig vaks (2.0'eren er en
dejlig motor).

Men uanset hvad, så er det ikke så meget mærke/model der er vigtigt i
din søgen efter ny bil, det er standen på de enkelte biler der er
altafgørende... man kan sagtens finde ford eller lign. der ikke er
rustne og sagtens kan køre 4-6 år uden at skulle på værksted, men man
kan også sagtens finde en toyota der smider toppakning efter 8 måneder,
kobling smutter og rusten har ædt det meste af bunden...

Thomas

Fra : Carsten

Dato : 30-09-07 19:43
Fra : Martin

Dato : 30-09-07 20:03

> hvad med en her Carina E
> http://www.bilbasen.dk/Cars/UsedCars/ShowCar.aspx?Source=1&AdId=815200098

Jo det ser ikke så dumt ud hvis du har råd. Den kører i al fald længere end
en Escort gør,

Måske jeg skylder dig at nævne hvad jeg fik for 13000:

Fiat Tempra 1,6 IE

Fysisk som Carina men meget billigere. Rummer nemt en barnevogn og lign.
(selvom det ikke er stc-car)
Galvaniseret som nogle af de første, så rusten er minimal (stak en mand 250
for at lave den klar med rust sidst den skulle til syn)
Den har tjent mig trofast i mere end et år nu, og eneste uforudsete udgifter
er: Starter her for nylig og en ny tandrem - og den er fra 91!

Havde jeg pengene kunne jeg personligt godt finde på at kigge nærmere på
enten fiat marea eller palio.

Men de er stadig dyrere end Carina E og ville være "et sats".

Så tjek den efter den der op, og husk at forlange evt tandremsskift / rep af
andre mangler inden du betaler.

Fra : TDN

Dato : 01-10-07 05:23

> hvad med en her Carina E
> http://www.bilbasen.dk/Cars/UsedCars/ShowCar.aspx?Source=1&AdId=815200098
>
> Carsten

Den ser fin ud, men du kan også vælge at købe privat og spare 10.000. Husk
hvis du vil beholde bilen i længere tid skal den have en gang rustbehandling
f.eks. Dinitrol, det gælde alle brugte biler.

Mvh
Thomas

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 01-10-07 19:07

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse news:4700765a$0

> Den ser fin ud, men du kan også vælge at købe privat og spare 10.000. Husk
> hvis du vil beholde bilen i længere tid skal den have en gang
> rustbehandling f.eks. Dinitrol, det gælde alle brugte biler.

Det gælder da bilens stand vs. hvor længe du vil/kan beholde den. Hvis den
allerede er på vej " ned af bakke", vil det være at smide gode penge efter
dårlige, læs; dårligt købmandskab... .

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-09-07 20:12

Carsten skriver:

> Jeg har været ude og se på en afløser for min bil, der blev skadet i en
> ulykke.
> Det var en Ford Escort Monaco St.Car 1.8, fra 1997, havet kørt 210.000 km.

På bilbaen er der 4 stk biler som din nu "døde" til salg med næsten
samme km tal. Alle på Nordsjælland. Er det der du holder til, så køb en
af dem. Kig på dem, er der en der svarer til din afdøde bils stand, må
forsikringen jo betale den (om det så er den til 22 eller den til
46kkr.).

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Carsten

Dato : 04-10-07 07:36

Tak for alle jeres bud og hjælp.

Det bliver så til en anden Ford Mondeo 5d. 1.8 Flair, Aircon fra 1997 med
199.000 km. bag sig og synet 05/2007 til 28.500 kr. (Afhentning) fik den for
25.000 kr.
Har haft den hos Aplus og fået en tilstandsatest inden og den så fornuftig
ud, skal kun have skiftet lejer foran og tandrem, da det er 5 år siden, den
sidst er skiftet.

Der er en smule ratslør, og rattet sider lidt skævt i forhold til
køreretning, så er koldskummen løs, men det kan man lære at leve med, eller
finde et andet rat hos en hugger, det er vel ikke lige til at skifte selv,
pga. airbagen?

Anden mindre detalje er at C-lås driller lidt, låser ikke lige altid alle
døre op første gang og varme i føresædet virker ikke.

Det værste er at jeg kun har fået en nøgle til bilen, forhandler sage at den
tidligere ejer ikke havet flere
Det fandt jeg først ud af, da vi havet afsluttet handlen, at han ikke havet
flere nøgler, så nu håber jeg at jeg kan få lavet en kopi af den jeg har,
billigt.

Carsten