Hvad skal jeg være opmærksom på? RAV4
Fra : Peter Henriksen

Dato : 29-09-07 21:11

Jeg overvejer at købe mig en brugt RAV4 på gule plader igennem en forhandler
på bilbasen.

Jeg regner med at listeprisen bliver omkring 130.000 og at jeg skal låne
100.000 i banken.

Derudover er der jo vægtafgift. Hvad er den på sådan en fra ca 2003?

Jeg har hørt der er noget der hedder "misundelsesafgift" som også er på
omrking 5000. Hvad er det?

Den skal selvf. også kasko-forsikres. Hvor meget betaler I i kasko på jeres
RAV4 (eller tilsvarende)?

Er der andet jeg bør vøre opmærksom på?

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-07 21:30

On Sat, 29 Sep 2007 22:10:48 +0200, "Peter Henriksen"
<peter.henriksen@yahoo.xxx> wrote:

> [...]
>100.000 i banken.
>
>Derudover er der jo vægtafgift. Hvad er den på sådan en fra ca 2003?

Hvis den er på gule plader og ikke vejet ned koster den ca. 8000 pr.
år som benzin og ca. 9000 pr år som diesel incl. de 5000 om året i
såkaldt misundelsesafgift.

Du kan læse mere om satserne her:
http://www.skm.dk/tal_statistik/satser_og_beloeb/242.html

> [...]
>omrking 5000. Hvad er det?
>
>Den skal selvf. også kasko-forsikres. Hvor meget betaler I i kasko på jeres

Få den brugtvognstestet eller fuld garanti i 1 år. Der kan være
faldgruber, selv på så solidt et mærke som Toyota.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Rune Christiansen

Dato : 29-09-07 21:42

"Peter Henriksen" <peter.henriksen@yahoo.xxx> wrote in message
> [...]
> omrking 5000. Hvad er det?
>
> Den skal selvf. også kasko-forsikres. Hvor meget betaler I i kasko på

Hej Peter.

Jeg går ud fra det er en 2003 pre-facelift du køber til den pris.

Det er en dejlig bil, specielt d-4d diesel udgaven, som både er økonomisk og
godt med moment.

Vægtafgift på sådan en er lige omkring 4000kr og misundelses afgiften, uden
den er nedvejet er ca. 5000kr

Hvis du nedvejer den, skulle du eftersigende slippe med ca. 900 i
misundelsesafgift.

Kasko er jo svært at sige, det kommer meget an på alder osv.

Men giver selv 12.000kr årligt for en 03´ 2.0D-4D men jeg har heller ikke
haft egen bil i mere end 3år og har allerede lavet en skade dog ikke
med min rav hehe

af udlemper kan man nævne at der er forholdsvis meget støj i kabinen, hvis
man ikke selv støjdæmper ekstra.

Men fordele; uha det er en toyota, den holder evigt næsten, og 4x4
vil jeg ikke være foruden når sneen ligger så tungt som sidste vinter

Fra : Peter Henriksen

Dato : 29-09-07 23:18

> Jeg går ud fra det er en 2003 pre-facelift du køber til den pris.

Pre-facelift?

> Vægtafgift på sådan en er lige omkring 4000kr og misundelses afgiften,
> uden den er nedvejet er ca. 5000kr

Hvordan får man den nedvejet?
Jeg googlede og der stod at man kunne få den nedvejet i synshallen.
Men betyder nedvejning ikke at man fysisk fjerner nogle kilo, så den kommer
under 2000 kg?

Tak for svarene til begge

Så jeg ser udgifter i retning af (worst case) om måneden:

Lån - 1000
Afgift (Misundelse og vægt) 1000
Kasko - 1000
Benzin - 1000

I runde tal 4000 om måneden

Den bliver i øvrigt købt som firmabil i min enkeltmandsvirksomhed og jeg får
den som "fryns", så der er dog lidt at spare der.
(Nogen der har link til de regler omkring blandet kørsel?)

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-07 23:31

On Sun, 30 Sep 2007 00:18:10 +0200, "Peter Henriksen"

> [...]
>den som "fryns", så der er dog lidt at spare der.
>(Nogen der har link til de regler omkring blandet kørsel?)

Blandet kørsel, så sørg for at få den indregistreret til blandet
privat og erhverv - du sparer halvdelen af "misundelsesafgiften", dvs.
ca. 2500 kr/år. Til gengæld er det utroligt usmart at have en bil
kørende i en enkeltmandsvirksomhed, som benyttes privat. Skat har
nogle ideer om at det er en firmabil og skal beskattes efter regler
for sådanne......minimum er 25% af 160000 pro anno oven i den
skattepligtige indtægt til beskatning. *suk*
Hvis du skal have en bil til virksomheden, så sørg for at du kan
dokumentere, den KUN kører i virksomheden - ellers bliver det for
dyrt. (hvem er det lige, der betaler bilen, værditab og
værkstedsregninger - godt nok før skat i virksomheden for så at
slippe min 20000 i skat af "fri bil"). Tal med din revisor før du
overvejer sådan en løsning - du er nødt til at have en privat bil
holdende for at kunne bruge den der RAV privat - og gud nåde og trøste
dig, hvis SKAT finder den til en Dolly Parton koncert eller andre
steder, hvor den er svær at forklare som erhvervskørsel. Det koster
kassen!! Bare et råd fra en af mine tidligere kolleger. (der havde en
Sportsvan registreret på denne måde - han kunne godt se, det var alt
for dyrt)

Fra : Peter Henriksen

Dato : 29-09-07 23:45

> Blandet kørsel, så sørg for at få den indregistreret til blandet
> privat og erhverv - du sparer halvdelen af "misundelsesafgiften", dvs.
> ca. 2500 kr/år.

Ja, det er vist sådan det er. (Har ikke sat mig ind i det endnu)

> [...]
> for sådanne......minimum er 25% af 160000 pro anno oven i den
> skattepligtige indtægt til beskatning. *suk*

Ja, det er også ca det jeg har hørt, så man altid kommer til at betale
40.000 uanset hvor billig den er.

Men til gengæld kan man jo trække købsprisen og benzin fra, hvilket vel
giver en del besparelse?

Jeg mente dog at når den var købt af firmaet og udlånt til en medarbejder
som fri bil, så kunne han køre lige som det passede ham.
Ligesom med fri telefon, hvor man kan ringe til hvem som helst når som
helst?

Men jo, det skal liiiige vendes med revisoren

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-07 00:20

On Sun, 30 Sep 2007 00:44:58 +0200, "Peter Henriksen"

> [...]
>helst?
>
>Men jo, det skal liiiige vendes med revisoren

Gæt selv, hvis firma skal betale benzinregninger mv. - så hvis du
fiser land og rige rundt uden for arbejdstiden kan det muligvis løbe
rundt - ellers er det en meget god ide, at firmaets bil kører for
firmaet, og så muligvis er en Berlingo på gule skilte......og den
derhjemme så er lækker.

Fra : joke

Dato : 30-09-07 11:31

<Ivan Madsen> skrev i en meddelelse >
> [...]
> for sådanne......minimum er 25% af 160000 pro anno oven i den
> skattepligtige indtægt til beskatning. *suk*

Komme an på hvor den drejes hvis du køber bilen privat betaler moms og ikke
har den i firma regnskab kan du leje den ud til dokumenteret firmakørsel til
3,35 pr. km.

Dernæst kommer det med misundelsesafgiften, en del erhverv/privat kan nemt
godkendes såfremt der i firmaøje med af og til skal transporteres ting der
ikke kan være i en hvidpladet. (er nemmere at få godkendt som selvstændig
end som ansat med brug af egen bil)

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-07 20:00

On Sun, 30 Sep 2007 12:30:41 +0200, "joke"
<jkp6670fjernes_ihatespamhaderspam_fjernes@hotmail.local_aendrestil.com>
wrote:

> [...]
>ikke kan være i en hvidpladet. (er nemmere at få godkendt som selvstændig

Det er oplagt en mulighed at indregistrere den til sig selv (og evt.
dokumentere evt. erhvervsmæssigt brug, så man kun skal give 2500 kr/år
i afgift for privat benyttelse) og så sælge kørepenge til sig selv
efter regnskab. Man flytter penge fra venstre lomme til højre lomme,
fidusen er at gøre det på en måde, så SKAT ikke opdager det.

Fra : Rune Christiansen

Dato : 30-09-07 08:55

> Pre-facelift?

Ja, mellem 2003 og 2004 lavede toyota et facelift af bilen, dette kan
hurtigts ses på fronten af bilen, før facelift har bilen firkantent
tågelygter og efter facelift har den runde, desuden har den også et andet
design på konsolet.

> Hvordan får man den nedvejet?
> Jeg googlede og der stod at man kunne få den nedvejet i synshallen.
> Men betyder nedvejning ikke at man fysisk fjerner nogle kilo, så den
> kommer under 2000 kg?

Ja, du kører den bare til syn, og siger du vil ha den nedvejet, det er bare
en forms sag, uden noget fysisk indgreb i bilen, du mister blot 25kg af
lasteven.

> [...]
> får den som "fryns", så der er dog lidt at spare der.
> (Nogen der har link til de regler omkring blandet kørsel?)

Jeg har selv min registret som både erhverv og privat, så jeg betaler halv
afgift, og scorer skattefri kørselspenge fra firmaet.

Fra : Peter Henriksen

Dato : 30-09-07 11:43

> [...]
> hurtigts ses på fronten af bilen, før facelift har bilen firkantent
> tågelygter og efter facelift har den runde, desuden har den også et

Ah cool.
Jeg ved faktisk ikke hvilken model det er, men det er nok før til prisen,
som du siger.
Kigger bare på bilbasen efter fornuftige priser og kilometre

> Ja, du kører den bare til syn, og siger du vil ha den nedvejet, det er
> bare en forms sag, uden noget fysisk indgreb i bilen, du mister blot 25kg
> af lasteven.

Det er da vildt. Det må alle da gøre så, hvis man går fra 4000 om året til
900 bare for at kunne laste 25 kg mindre??

> Jeg har selv min registret som både erhverv og privat, så jeg betaler
> halv afgift, og scorer skattefri kørselspenge fra firmaet.

Det er super. Det skal jeg så også
Og du kan køre lige så tosset i den privat som du vil og stadig trække alle
kilometre fra eller hvad?

Har en sådan konstellation mulighed for at påvirke topskatten på nogen måde?

Tak for svaret!

Fra : Rune Christiansen

Dato : 30-09-07 19:56

> Ah cool.
> Jeg ved faktisk ikke hvilken model det er, men det er nok før til prisen,
> som du siger.
> Kigger bare på bilbasen efter fornuftige priser og kilometre

Jeg har selv en 03´ model før faceliftet, den kører squ dejligt, fik den
med en fandens masse originalt ekstraudstyr og læderstue, men desværrer
havde den ikke aircon. Prøv at finde en der har "luksuspakken" de
skulle gerne have aircon, og flere andre spændende ting.

> Det er da vildt. Det må alle da gøre så, hvis man går fra 4000 om året til
> 900 bare for at kunne laste 25 kg mindre??

Ja, de har travlt i synshallerne i øjeblikket Men regeringen arbejder
på højtryk for at lukke hullet.

> Det er super. Det skal jeg så også
> Og du kan køre lige så tosset i den privat som du vil og stadig trække
> alle kilometre fra eller hvad?

Ja , du kan bruge den privat alt det du har lyst til.
Op til de første 20.000km får du 3.35 pr km derover er det vist kun 1,78
pr km , men stadig skattefrit.

> Har en sådan konstellation mulighed for at påvirke topskatten på nogen
> måde?

Det tror jeg ikke, jeg betaler desværrer rigeligt i topskat, men skattefrit
kørselsgodtgørelse har ingen flydelse.