Lovlig parkering ?
Fra : Christian Stidsen

Dato : 28-09-07 16:13

Se flg. billeder:

http://stidsen.dk/images/P1000803.JPG
http://stidsen.dk/images/P1000804.JPG

Som det ses holder der 4 stk automobiler parkeret i siden af vejen på
mere eller mindre hensigtsmæssig måde.
Men... Er det lovlige parkeringer ?
Fra mit synspunkt er de temmelig generende, men jeg ved ikke rigtig
hvordan jeg skal forholde mig.
Det skal lige indskydes at jeg bor således at min indkørsel ligger på
modsat side af bilparken, lige ud for den fine blå Mercedes.

M.v.h.

Christian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-09-07 16:31

Christian Stidsen skriver:

> Som det ses holder der 4 stk automobiler parkeret i siden af vejen på
> mere eller mindre hensigtsmæssig måde.
> Men... Er det lovlige parkeringer ?

Næh, de holder på fortovet.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : N/A

Dato : 28-09-07 19:53

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-07 19:53

On Fri, 28 Sep 2007 20:42:52 +0200, Møller <M@g2net.dk> wrote:

<...>

>Reglerne kan således være forskellige for to naboer, og hvorden f.. skal
>gæster kunne se det.

Jow, jow.......jeg husker deres billede fra Motor med to parkerede
biler - overskrift "Den ene er ulovligt parkeret, gæt hvilken"....hvor
kommunegrænsen gik midt mellem bilerne Be careful out there.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : -= JF =-

Dato : 28-09-07 16:35

Christian Stidsen skrev:

> mere eller mindre hensigtsmæssig måde.
> Men... Er det lovlige parkeringer ?

Jeg mener at det er op til kommunerne at tillade/forbyde at holde med et
hjulsæt på fortorvet.

Uanset lovligheden, så ser det ud som om at det er lidt knebent med
pladsen til barnevogne.

--
Mvh. John

Fra : Kim S

Dato : 28-09-07 16:38

"Christian Stidsen" <csnews@stidsen.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Det skal lige indskydes at jeg bor således at min indkørsel ligger på
> modsat side af bilparken, lige ud for den fine blå Mercedes.

De spærrer jo hele "cykelstien"....

Mvh, Kim

Fra : Brian Sørup

Dato : 29-09-07 12:59

"Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> skrev i en meddelelse
> "Christian Stidsen" <csnews@stidsen.dk> skrev i meddelelsen

> De spærrer jo hele "cykelstien"....

Det er ikke en cykelsti, da der ikke er markeringer på vejbanen eller
skiltet.
--
Brian Sørup
Volvo V70 2,5T Aut.

Fra : Henning

Dato : 28-09-07 16:42

On Fri, 28 Sep 2007 17:12:31 +0200, Christian Stidsen
<csnews@stidsen.dk> wrote:

> [...]
>
>http://stidsen.dk/images/P1000803.JPG
>http://stidsen.dk/images/P1000804.JPG
>
>Som det ses holder der 4 stk automobiler parkeret i siden af vejen på

De holder alle fire på fortovet og spærrer samtidig cykelstien.
Absolut ikke lovligt - men spørg i news:dk.videnskab.jura

Fra : ShutEye

Dato : 28-09-07 16:48

> De holder alle fire på fortovet og spærrer samtidig cykelstien.
> Absolut ikke lovligt - men spørg i news:dk.videnskab.jura

Hvaffen cykelsti?
Jeg kan ikke se nogen mærkning!
Det er vist info vi skal ha' fra hr.Stidsen :)

Og er der ikke noget med at i visse politikredse må man _gerne_ bruge noget
af fortovet til parkering?

Fra : Henrik B.

Dato : 29-09-07 14:40

"ShutEye" <no@no.no> skrev i meddelelsen

> Hvaffen cykelsti?
> Jeg kan ikke se nogen mærkning!

Den hvide stribe, som går hel - eller brudt, ca. 30 cm ud fra kantstenen, er
at betragte som cykelsti = ulovlige parkeringer!!

--
Nu på Vista 64-Bit...

Fra : ShutEye

Dato : 29-09-07 14:57

> Den hvide stribe, som går hel - eller brudt, ca. 30 cm ud fra kantstenen,
> er at betragte som cykelsti = ulovlige parkeringer!!

Nåda!
Link? Jeg vil se beviser :)
Jeg har da kørt rundt og gladeligt troet at sådan noget skulle være afmærket
med et fint billede af en cykel.

Fra : alexbo

Dato : 29-09-07 15:07

"Henrik B." skrev

> Den hvide stribe, som går hel - eller brudt, ca. 30 cm ud fra kantstenen,
> er at betragte som cykelsti = ulovlige parkeringer!!

Cirkulære om Vejafmærkning.

Q 46 Ubrudt kantlinie
165. Ubrudt kantlinie anvendes fortrinsvis ved rabatter, nødspor,
busbaner og cykelstier. På kørebaner med dobbeltrettet færdsel må
kantlinie kun anvendes, hvor der tillige anvendes midtlinie.

I de tilfælde, hvor ubrudt kantlinie anvendes til at begrænse den del af
kørebanen, der skal benyttes af motorkøretøjer, er bredden af belægningen
til
højre for kantlinien bestemmende for, om linien skal være bred eller smal,
jf. vejafmærkningsbekendtgørelsen vedrørende Q 46-47.

Hvor cyklister og knallertkørere benytter kørebanen, skal kantlinien være
bred, når arealet til højre for linien er så bredt, at cyklister og
knallertkørere kan anvende denne del af kørebanen.

Hvor parkering finder sted i et sådant omfang, at cyklister og
knallertkørere ofte er nødsaget til at overskride kantlinien, bør der
indføres standsnings- eller parkeringsforbud. Det kan ved afmærkning med V
21 Cykelsymbol eller D 21 Cykelsti tilkendegives, at reglerne for cykelsti
finder anvendelse for den del af belægningen, der ligger til højre for den
brede kantlinie.

mvh
Alex Christensen

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 29-09-07 15:51

"alexbo" <alexbo@email.dk> writes:

> [...]
> finder anvendelse for den del af belægningen, der ligger til højre for den

Klart som blæk...

Jeg læser det som om parkering er OK, bortset måske fra dem der er mod
kørselsretningen og i hvert fald ham der ikke levner plads til en
barnevogn, medmindre der er lokale regler der siger at man ikke må
parkere med to hjul på fortovet eller at der er en tavle der angiver
at det er en cykelsti, og/eller eksplicit standsnings- eller
parkeringsforbud.

Ik'...?

Fra : ShutEye

Dato : 29-09-07 16:10

> Klart som blæk...

haha ja, ikke så sært der er tvivl :)

Fra : alexbo

Dato : 29-09-07 16:25

"Peter Dalgaard" skrev

> [...]
> parkere med to hjul på fortovet eller at der er en tavle der angiver
> at det er en cykelsti, og/eller eksplicit standsnings- eller

Enig.

mvh
Alex Christensen

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 29-09-07 16:44

> "ShutEye" <no@no.no> skrev i meddelelsen

> Den hvide stribe, som går hel - eller brudt, ca. 30 cm ud fra kantstenen,
> er at betragte som cykelsti = ulovlige parkeringer!!

En cykelsti skal være afmærket med tavle eller bemaling på asfalt før det
ikke er tilladt for andre trafikanter at overskride kantlinien. Såfremt der
ingen markering er, må du parkere din bil på denne del af asfalten.
Hvis det skønnes at det tager overhånd med biler og skaber problemer for
cykler kan man vælge en markere stien op og/eller indføre standsning forbudt
på en given strækning.

På Christians billede er der ikke markeret cykelsti, altså må du overskride
kantlinien.

Michael

Fra : Fly Christensen

Dato : 28-09-07 17:47

Christian Stidsen wrote:
> Se flg. billeder:
>
> http://stidsen.dk/images/P1000803.JPG

Første og sidste bil holder ulovligt, da de parkerer imod færdselsretningen.

Fly

Fra : www.netink.dk / ww~

Dato : 28-09-07 17:43

Hejsa

Måske / måske ikke

Hvis siger din kommune til at parkere med et hjulpar på fortovet -
måske lovligt måske ikke...

MEN under alle omstændigheder er "parkering modsat færdselsretningen"
kun tilladt på mindre befærde veje - dette er som hovedregel veje UDEN
striber - så dem er holder den forkerte vej holder ulovligt...

Men hvis de havde valgt at parkere med alle 4 hjul på vejen, og i den
rigtige retning - ja, så havde det været lovligt da der er 3m fri
vejbane da midterlinien ikke er optrukket !

--

Lars Engelhardt
www.GPSdebat.dk

Fra : ShutEye

Dato : 28-09-07 18:01

> MEN under alle omstændigheder er "parkering modsat færdselsretningen"
> kun tilladt på mindre befærde veje - dette er som hovedregel veje UDEN
> striber - så dem er holder den forkerte vej holder ulovligt...

Er defenitionen sådan?
Så lærte jeg også noget (modvilligt :) i dag.

Fra : Michael Kirkegaard

Dato : 28-09-07 18:41

"www.netink.dk / www.PCalarm112.dk / www.GPSdebat.dk"
<infoFJERN@netinkFJERN.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kun tilladt på mindre befærde veje - dette er som hovedregel veje UDEN
> striber - så dem er holder den forkerte vej holder ulovligt...

Hvis du må overskride vejbanens midte så må du køre over i den anden side og
parkere. Mht til vejstriber skal de være optrukket i din bane før du ikke må
parkere i modsat retning. Det er forbudt på stærkt trafikerede veje, men det
syntes jeg ikke det ligner denne her.
Det ser ikke ud til at være en markeret cykelsti, så der må du gerne holde.
Såfremt kommunen tillader et hjulsæt på fortov er den heller ikke helt
umulig.

Den afgiftreducerede Volvo længere nede ad vejen holder klart ulovligt, da
han spærrer for udsyn til fodgængerfelt.

> Men hvis de havde valgt at parkere med alle 4 hjul på vejen, og i den
> rigtige retning - ja, så havde det været lovligt da der er 3m fri
> vejbane da midterlinien ikke er optrukket !

Hvis man havde parkeret alle 4 hjul på vejen ville man være til stor gene...

Michael

Fra : Fly Christensen

Dato : 28-09-07 19:37

Michael Kirkegaard wrote:

> Hvis du må overskride vejbanens midte så må du køre over i den anden side og
> parkere. Mht til vejstriber skal de være optrukket i din bane før du ikke må
> parkere i modsat retning.

Men du må stadig kun parkere i færdselsretningen:

"Standsning og parkering

§ 28. Standsning eller parkering må ikke ske på et sådant sted eller på
en sådan måde, at der opstår fare eller ulempe for færdslen.

Stk. 2. Standsning eller parkering må kun ske i højre side af vejen i
færdselsretningen. På mindre befærdet vej og vej med ensrettet færdsel
kan standsning eller parkering dog ske i venstre side. Ved standsning
eller parkering skal køretøjet anbringes i vejens længderetning ved
kørebanens yderkant eller om muligt uden for denne."

Det er kun hvis vejen er mindre befærdet, at det er tilladt at parkere i
den forkerte side. Ud fra vejmarkeringen vil jeg sige, at denne vej ikke
er mindre befærdet.

Jeg havde skrevet en hel masse til resten af dit indlæg, men ved at
cykle lidt frem og tilbage i §§, var det let at finde argumentationen
for dine synspunkter, så jeg droppede det igen.

Fly

Fra : www.netink.dk / ww~

Dato : 29-09-07 09:00

Hejsa

>parkere. Mht til vejstriber skal de være optrukket i din bane før du ikke må
>parkere i modsat retning. Det er forbudt på stærkt trafikerede veje, men det
>syntes jeg ikke det ligner denne her.

Ikke i følge Færdselslovens §28 stk, 2

>Hvis man havde parkeret alle 4 hjul på vejen ville man være til stor gene...

Ja, men holdt lovligt !

--

Lars Engelhardt
www.GPSdebat.dk

Fra : claus b.p.

Dato : 28-09-07 23:51

"Christian Stidsen" <csnews@stidsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det skal lige indskydes at jeg bor således at min indkørsel ligger på
> modsat side af bilparken, lige ud for den fine blå Mercedes.

Ud fra de øvrige indlæg og dine oplysninger kan man stort set ikke afgøre om
de holder lovligt. Er vejen "mindre befærdet", er afstribningen markeret som
cykelsti, har kommune lokale regler? Jeg synes den mest mistænkelige er den
mørke stationcar, for den ser ud til at spærre så meget af fortovet at en
barnevogn ikke kan komme forbi. Men er striben på vejen en markering af
cykelsti, holder de alle ulovligt.

/Claus0

Fra : Christian Stidsen

Dato : 29-09-07 10:32

claus b.p. skrev:
> [...]
> mørke stationcar, for den ser ud til at spærre så meget af fortovet at en
> barnevogn ikke kan komme forbi. Men er striben på vejen en markering af

Vejen er middel befærdet vil jeg sige.
For de lokalkendte er det vejen der går mellem Tarm og Nr. Nebel.
Specielt i turistperioderne er der til tider en del trafik.
Derudover er der ofte megen trafik med lastbiler og landbrugsmaskiner.

Jeg er ikke sikker på at striben markerer cykelsti, men vil prøve at
finde ud af det.
Der er rigtig, dobbeltrettet, cykelsti i begge ender af byen, men gennem
byen er der ikke andet end hvad der ses på billedet.

Lokale regler - ikke undersøgt.
Vil kigge på det.

Christian

Fra : Jens Olsen

Dato : 29-09-07 12:55

On Sat, 29 Sep 2007 11:32:11 +0200, Christian Stidsen
<csnews@stidsen.dk> wrote:

> [...]
klip>
>Jeg er ikke sikker på at striben markerer cykelsti, men vil prøve at
>finde ud af det.
klip>

>Christian

En cykelsti er markeret med en 30 cm bred kantlinie (der ikke må
overskrides) medens den smalle stribe (10 cm), som på billedet, blot
er en kantlinie.

Jens

Fra : ShutEye

Dato : 29-09-07 14:58

> En cykelsti er markeret med en 30 cm bred kantlinie (der ikke må
> overskrides) medens den smalle stribe (10 cm), som på billedet, blot
> er en kantlinie.

Der er du vist ikke enig med Henrik B.
Igen: Link? Flere beviser :)

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-07 21:17

"ShutEye" <no@no.no> wrote in message news:fdllld$35i$1@news.datemas.de...

> Der er du vist ikke enig med Henrik B.
> Igen: Link? Flere beviser :)

Altså - Henrik - du må på kommunekontoret og finde ud af hvad hensigten med
at tegne stregerne i vejsiderne skal gøre godt for.

Ulrik

Fra : ShutEye

Dato : 30-09-07 16:16

> Altså - Henrik - du må på kommunekontoret og finde ud af hvad hensigten
> med at tegne stregerne i vejsiderne skal gøre godt for.

Der er fint nok Hans, tjek lige om der er olie på også ... ???

Fra : Lars Kristensen

Dato : 30-09-07 19:18

Christian Stidsen wrote:
> [...]
> Det skal lige indskydes at jeg bor således at min indkørsel ligger på
> modsat side af bilparken, lige ud for den fine blå Mercedes.

Billede to giver umiddelbart en fejl 404, så det kan jeg ikke lige se.
Men den rød-brune bil holder forholdsvist tæt på en brandhane. Mindst de
tre første af de 4 biler holder forholdsvist tæt på indkørsler. Der er
vist noget med nogle afstande til indkørsler og brandhaner der skal
holdes. Jeg kan ikke lige huske dem. Anyone?

- Lars

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 30-09-07 19:51

Lars Kristensen <spam@acdc.dk> writes:

> [...]
> er vist noget med nogle afstande til indkørsler og brandhaner der skal
> holdes. Jeg kan ikke lige huske dem. Anyone?

Det er kun i Anders And at man får bøde for at holde ud for en
brandhane -- gammel teoriprøvefælde.... Det andet: Parkering (men ikke
standsning) er forbudt "Ud for ind- og udkørsel til og fra ejendom,
eller i øvrigt således, at kørsel til eller fra ejendom væsentligt
vanskeliggøres". Ingen afstandsregel som ved vejkryds.

Fra : N/A

Dato : 03-10-07 23:03

Fra : claus b.p.

Dato : 03-10-07 23:03

"Møller" <M@g2net.dk> skrev i en meddelelse

> Nåde ja og nej.
>
> I "gamle dage" da jeg og visse andre her på siden tog styrebrev, vendte
> brandhanernes studs ud mod vejen, og da var det måske ikke forbudt, men så
> uhensigtsmæssigt at parkere der, for brandvæsenet havde og har lov til at
> fjerne genstande, herunder biler der er i vejen for deres sluknings- og
> redningsarbejde.
>
> Nu har brandstandere ved kørebaner fået drejet studse, så der er parallel
> med vejbanen.

Jo, det er rigtigt, det var forbudt at parkere foran brandhaner. Men reglen
blev slettet, bl.a. også fordi brandhanerne blev flyttet fra vejkanten ind
til fortovskanten. Kan ikke huske om det var ved den store revision i 78-79.

/Claus

Fra : Lars Kristensen

Dato : 04-10-07 08:13

claus b.p. wrote:
> [...]
> til fortovskanten. Kan ikke huske om det var ved den store revision i 78-79.

hmm, da jeg tog kørekort i midt-halvfemserne påstod min kørelærer at det
stadig gjaldt. Det var vist endda også med på nogle af de spørgsmål vi
fik til den forberedende teoriprøve. ok... billederne kunne godt ligne
nogen der var taget flere årtier tidligere, men stadig...

- Lars

Fra : Christian Stidsen

Dato : 30-09-07 20:44

> Billede to giver umiddelbart en fejl 404, så det kan jeg ikke lige se.

Prøv http://www.stidsen.dk/images/Biler-paa-fortov.jpg

Christian