|
| Kan en starter "dø" fra det ene øjeblik ti~ Fra : Martin |
Dato : 25-09-07 09:07 |
|
Ak ja gamle biler ;)
Ej Tempraen har været bedre end de fleste andre gamle spande jeg har haft og
kørt hver gang der blev bedt om det. Indtil i dag. Den startede fint om
morgenen ingen problemer. Derpå ca 10 km kørsel og et stop på 5 min. Så er
starteren helt tavs. Der er masser af krudt på batteriet, det er næsten nyt,
og også masser af lys i instrumentbord mv. Jeg satte så forsøgsvis
startkabler på over til en anden bil, uden resultat.
Derimod kunne den nemt skubbes i gang. Kørte så en ordenligt tur (for at
lade for at være helt sikker på det ikke er batteriet) men samme resultat.
Skal jeg have ny starter så? Eller kan det være andet?
| |
Per Henneberg Kriste~ (25-09-2007)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 25-09-07 09:16 |
|
"Martin" <jadahva@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:46f8c1a7$0$2647$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Derimod kunne den nemt skubbes i gang. Kørte så en ordenligt tur (for at
> lade for at være helt sikker på det ikke er batteriet) men samme resultat.
>
> Skal jeg have ny starter så? Eller kan det være andet?
Tændingslås?
--
Per
| |
Martin (25-09-2007)
| Kommentar Fra : Martin |
Dato : 25-09-07 13:51 |
|
>
> Tændingslås?
Hvordan tester jeg om det er den?
| |
Per Henneberg Kriste~ (25-09-2007)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 25-09-07 15:21 |
|
"Martin" <jadahva@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:46f9041c$0$80249$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>> Tændingslås?
> Hvordan tester jeg om det er den?
Når problemet er der skal du i gang med voltmeter/polsøger .. og så
forudsættes lidt viden om hvornår der skal være strøm hvor ;)
--
Per
| |
Ole Frederiksen (25-09-2007)
| Kommentar Fra : Ole Frederiksen |
Dato : 25-09-07 09:21 |
|
"Martin" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:46f8c1a7$0$2647$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Ak ja gamle biler ;)
>
>
> Skal jeg have ny starter så? Eller kan det være andet?
En starter kan sagtens dø fra det ene øjeblik til det næste. Første forsøg
er at få en til at dreje nøglen om til start samtidig med at du slår
"bestemt" på starteren med en almindelig hammer. Hvis den så pludselig
starter så er diagnosen død (døende) starter.
M.v.h. Ole Frederiksen
| |
Martin (25-09-2007)
| Kommentar Fra : Martin |
Dato : 25-09-07 09:43 |
|
> En starter kan sagtens dø fra det ene øjeblik til det næste. Første forsøg
> er at få en til at dreje nøglen om til start samtidig med at du slår
> "bestemt" på starteren med en almindelig hammer. Hvis den så pludselig
> starter så er diagnosen død (døende) starter.
Ok det prøver jeg...
| |
BJ (25-09-2007)
| Kommentar Fra : BJ |
Dato : 25-09-07 10:22 |
|
Hej,
Den skal nok bare have nogle nye kul..Fejlen er som regel et sådant der
hænger fast, så det ikke rører kommutatoren..Hammeren kan sommetider få det
til at gå løs...
"Martin" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:46f8c9f6$0$2660$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
>> En starter kan sagtens dø fra det ene øjeblik til det næste. Første
>> forsøg
>> er at få en til at dreje nøglen om til start samtidig med at du slår
>> "bestemt" på starteren med en almindelig hammer. Hvis den så pludselig
>> starter så er diagnosen død (døende) starter.
>
> Ok det prøver jeg...
>
>
| |
Martin (25-09-2007)
| Kommentar Fra : Martin |
Dato : 25-09-07 10:59 |
|
> Den skal nok bare have nogle nye kul..Fejlen er som regel et sådant der
> hænger fast, så det ikke rører kommutatoren..Hammeren kan sommetider få
det
> til at gå løs...
Hej du.
Jamen viser det sig der er det kan det vel næppe svare sig at sætte en
mekaniker til at skifte kul kan det? Kan man ikke ligeså godt købe en anden
starter så, den kan jo skiftes på 1 time eller så... eller tar det kun 15
min at skifte kul - hvis det altså er det?
| |
Martin (25-09-2007)
| Kommentar Fra : Martin |
Dato : 25-09-07 12:30 |
|
Hej!
Nu har jeg været ude og "daske" lidt til den. Der sker ikke en disse ;(
Jeg har også målt 13,1V på batteriet det burde vel være rigeligt?
| |
Ole Frederiksen (25-09-2007)
| Kommentar Fra : Ole Frederiksen |
Dato : 25-09-07 15:29 |
|
"Martin" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:46f8f134$0$2710$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej!
>
> Nu har jeg været ude og "daske" lidt til den. Der sker ikke en disse ;(
>
> Jeg har også målt 13,1V på batteriet det burde vel være rigeligt?
Hvis du kan komme ned og måle på starteren, så skal der være batterispænding
på den tykke ledning. Der er også en tyndere ledning ned til starteren som
kommer med strøm når su vrider starteren til start. Hvis disse 2 spændinger
er som bekrevet, så er det også dømt defekt starter.
M.v.h. Ole Frederiksen
| |
Martin (26-09-2007)
| Kommentar Fra : Martin |
Dato : 26-09-07 07:59 |
|
> Hvis du kan komme ned og måle på starteren, så skal der være
batterispænding
> på den tykke ledning. Der er også en tyndere ledning ned til starteren som
> kommer med strøm når su vrider starteren til start. Hvis disse 2
spændinger
> er som bekrevet, så er det også dømt defekt starter.
Jo sådan blev det. Dødt relæ på starteren.
Sådan kan man seføli ikke få løst = ny starter på. Øv og så lige sidst på
måneden ;)
| |
iSteen (25-09-2007)
| Kommentar Fra : iSteen |
Dato : 25-09-07 14:14 |
|
Martin skrev:
> Skal jeg have ny starter så? Eller kan det være andet?
Ja. Jeg tror det er mere reglen end undtagelsen.
Pludseligt en dag, så virker starteren ikke.
Heldigvis er det ikke en megaudskrivning på budgettet.
Dermed ikke sagt, at det ikke kan skyldes noget andet, men en godt brugt
bil kan sagtens have en starter, der pludseligt afgår ved døden.
2 gange er starteren i min Fiat Punto røget.
Den ene gang var desværre midt på en motorvej (okay, ikke midt på selve
motorvejen, men på en rasteplads). Det var ikke det fedeste sted
| |
|
|