|
| Landet uden konkurrence Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 23-09-07 01:02 |
|
Det mærkede jeg lige da jeg forhørte mig om 4 nye dæk (205/55 R16). Det er
da vist meningen at det skal være en god forretning at drive et dækcenter?
Jeg overvejer nu om jeg ikke ligeså godt kan købe en ny bil, eller om jeg
skal til Tyskland efter dækkene, som dækcenteret havde tænkt sig skulle
koste 5 kkr. monteret (Michelin Energy)?
Hvilke dæk støjer mindst? (van).
Kan man undgå at 205'er dæk slides mest på midten? (alm. kørsel). Eller er
det et generelt problem ved brede dæk?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Karsten Feddersen (23-09-2007)
| Kommentar Fra : Karsten Feddersen |
Dato : 23-09-07 07:02 |
|
Hej
Preben Riis Sørensen skrev:
> Kan man undgå at 205'er dæk slides mest på midten? (alm. kørsel). Eller er
> det et generelt problem ved brede dæk?
Hvis de slides mest på midten, så kører du med for lidt luft i dækkene.
--
Med venlig hilsen Karsten Feddersen - http://www.feddersen.dk
Blå Spejder i Vejle/Bredballe - http://www.oernebjerg.dk
| |
Ukendt (23-09-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 23-09-07 07:20 |
|
"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
news:46f60106$0$2381$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej
>
> Preben Riis Sørensen skrev:
>> Kan man undgå at 205'er dæk slides mest på midten? (alm. kørsel). Eller
>> er
>> det et generelt problem ved brede dæk?
>
> Hvis de slides mest på midten, så kører du med for lidt luft i dækkene.
Nej, jeg mener nu det er for meget luft i dækket.....
Brian
| |
Hr. Jensen (23-09-2007)
| Kommentar Fra : Hr. Jensen |
Dato : 23-09-07 07:33 |
|
On Sun, 23 Sep 2007 08:01:48 +0200, Karsten Feddersen
<karsten@feddersen.dk> wrote:
>Hvis de slides mest på midten, så kører du med for lidt luft i dækkene.
Er det ikke for højt dæktryk, der giver slidtage på midten?
--
Thomas
| |
Brian (23-09-2007)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 23-09-07 08:17 |
|
Hr. Jensen wrote:
>> Hvis de slides mest på midten, så kører du med for lidt luft i
>> dækkene.
>
> Er det ikke for højt dæktryk, der giver slidtage på midten?
Jo, og for lavt dæktryk giver slid på skuldrene.
/Brian
| |
Fister Løgsovs (23-09-2007)
| Kommentar Fra : Fister Løgsovs |
Dato : 23-09-07 08:28 |
|
Brian har bragt dette til verden:
> Hr. Jensen wrote:
>
>>> Hvis de slides mest på midten, så kører du med for lidt luft i
>>> dækkene.
>>
>> Er det ikke for højt dæktryk, der giver slidtage på midten?
>
> Jo, og for lavt dæktryk giver slid på skuldrene.
>
> /Brian
Og for meget slid hele vejen rundt betyder for tung højrefod
Kai
| |
Nicolai (23-09-2007)
| Kommentar Fra : Nicolai |
Dato : 23-09-07 08:55 |
|
>>Hvis de slides mest på midten, så kører du med for lidt luft i dækkene.
>
> Er det ikke for højt dæktryk, der giver slidtage på midten?
Jo
| |
Mikkel Lund (23-09-2007)
| Kommentar Fra : Mikkel Lund |
Dato : 23-09-07 08:59 |
|
Preben Riis Sørensen skrev:
> Det mærkede jeg lige da jeg forhørte mig om 4 nye dæk (205/55 R16). Det er
> da vist meningen at det skal være en god forretning at drive et dækcenter?
>
> Jeg overvejer nu om jeg ikke ligeså godt kan købe en ny bil, eller om jeg
> skal til Tyskland efter dækkene, som dækcenteret havde tænkt sig skulle
> koste 5 kkr. monteret (Michelin Energy)?
>
> Hvilke dæk støjer mindst? (van).
>
> Kan man undgå at 205'er dæk slides mest på midten? (alm. kørsel). Eller er
> det et generelt problem ved brede dæk?
>
De findes til 4k monteret hos dækbutikken, men det ser ikke ud til at de
er særligt fantastike:
"Michelin Energy dækket som blev leanceret i 2003 har en utrolig
slidstyrke. Dækket er samtidig godt på tør vej hvorimod det ikke er
imponerende på våd vej. Størrelsen 195/65R15H fik i FDM motor april 2005
en 4.plads"
Mikkel Lund
| |
TDN (23-09-2007)
| Kommentar Fra : TDN |
Dato : 23-09-07 10:00 |
|
"Mikkel Lund" <mmlu03@space.aau.dk> skrev i meddelelsen
news:d1pJi.19$TX7.7@news.get2net.dk...
> Preben Riis Sørensen skrev:
>> Det mærkede jeg lige da jeg forhørte mig om 4 nye dæk (205/55 R16). Det
>> er
>> da vist meningen at det skal være en god forretning at drive et
>> dækcenter?
>>
>> Jeg overvejer nu om jeg ikke ligeså godt kan købe en ny bil, eller om jeg
>> skal til Tyskland efter dækkene, som dækcenteret havde tænkt sig skulle
>> koste 5 kkr. monteret (Michelin Energy)?
>>
>> Hvilke dæk støjer mindst? (van).
>>
>> Kan man undgå at 205'er dæk slides mest på midten? (alm. kørsel). Eller
>> er
>> det et generelt problem ved brede dæk?
>>
>
> De findes til 4k monteret hos dækbutikken, men det ser ikke ud til at de
> er særligt fantastike:
> "Michelin Energy dækket som blev leanceret i 2003 har en utrolig
> slidstyrke. Dækket er samtidig godt på tør vej hvorimod det ikke er
> imponerende på våd vej. Størrelsen 195/65R15H fik i FDM motor april 2005
> en 4.plads"
>
> Mikkel Lund
Min erfaring med Michelin Energy er de har en fanstastisk slidstyrke, de er
gennemsnitlige på tør vej og dårlige på våd vej. De Bridgestone Turenza jeg
kører med nu er super på våd og tør vej, men jeg synes de larmer lidt og er
følsomme for flatspots hvis bilen har stået lidt.
Mvh
Thomas
| |
penta@panto.com (23-09-2007)
| Kommentar Fra : penta@panto.com |
Dato : 23-09-07 09:08 |
|
"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:46f5acf2$0$63746$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Det mærkede jeg lige da jeg forhørte mig om 4 nye dæk (205/55 R16). Det er
> da vist meningen at det skal være en god forretning at drive et dækcenter?
>
> Jeg overvejer nu om jeg ikke ligeså godt kan købe en ny bil, eller om jeg
> skal til Tyskland efter dækkene, som dækcenteret havde tænkt sig skulle
> koste 5 kkr. monteret (Michelin Energy)?
>
> Hvilke dæk støjer mindst? (van).
>
> Kan man undgå at 205'er dæk slides mest på midten? (alm. kørsel). Eller er
> det et generelt problem ved brede dæk?
>
> --
> M.V.H.
> Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk
>
>
Jeg har lige fået 2 nye fordæk Michelin Energy 205/60R15 for 2156,- alt
incl. Superdæk Århus
De gamle var jævnt slidt. Kørt 60kkm.
Men har lige fundet en regning fra april2007. 1 dæk skiftet bagpå efter
punktering. kr. 845 alt incl. Men så skiftede jeg jo også selv hjulet.
Quick Center Silkeborg.
Superdæk siger at brede dæk slides hurtigere generelt end smalle dæk. Men
mon ikke det har noget med bilens vægt at gøre ?
5kkr for 4 dæk lyder måske lidt i overkanten.
Men selvfølgelig billigt for en ny bil, hvis det er det du vælger.
/tomov
| |
alexbo (23-09-2007)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 23-09-07 09:29 |
|
"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev
> Jeg overvejer nu om jeg ikke ligeså godt kan købe en ny bil, eller om jeg
> skal til Tyskland efter dækkene, som dækcenteret havde tænkt sig skulle
> koste 5 kkr. monteret (Michelin Energy)?
>
> Hvilke dæk støjer mindst? (van).
Nu er dæk til en van dyrere end til en personbil, de har flere lag.
Men jeg mener faktisk ikke Energy findes til van's.
> Kan man undgå at 205'er dæk slides mest på midten? (alm. kørsel). Eller er
> det et generelt problem ved brede dæk?
Det er svært, problemet er at centrifugalkraften slynger midten ud når det
går lidt stærkt.
mvh
Alex Christensen
| |
Kent Oldhøj (23-09-2007)
| Kommentar Fra : Kent Oldhøj |
Dato : 23-09-07 10:16 |
|
"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in
news:46f623d3$0$7611$157c6196@dreader2.cybercity.dk:
> Nu er dæk til en van dyrere end til en personbil, de har flere lag.
> Men jeg mener faktisk ikke Energy findes til van's.
Hvad?
Siden hvornår har farven på nummerpladerne betydning for hvilke dæk der
monteres?
Eller mente du noget andet?
| |
jan@bygteknik.dk (23-09-2007)
| Kommentar Fra : jan@bygteknik.dk |
Dato : 23-09-07 11:19 |
|
"Kent Oldhøj" <kent@REMOVE.oldhoj.dk> skrev :
>Eller mente du noget andet?
der menes nok noget andet - Van's og look_a_likes kræver vist ofte
dæk, med kraftigere opbygning, f.eks 5 eller 7 lags karkasse
På grund ag bilens vægt, ikke farve på nummerplade
Jeg kunne ikke få Michelin Energy pasende til vor Previa
--
Jan_stevns
| |
Hans Paulin \(6310\) (23-09-2007)
| Kommentar Fra : Hans Paulin \(6310\) |
Dato : 23-09-07 14:00 |
|
Kent Oldhøj skrev:
> Hvad?
>
> Siden hvornår har farven på nummerpladerne betydning for hvilke dæk
> der monteres?
>
> Eller mente du noget andet?
Er blevet sendt hjem fra syn med en Granada van med besked på at få andre
dæk på - havde det været en stationcar havde der ikke været noget problem.
--
Med venlig hilsen
Hans
http://kortlink.dk/2hsd
| |
Ukendt (23-09-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 23-09-07 13:13 |
|
>> Kan man undgå at 205'er dæk slides mest på midten? (alm. kørsel). Eller
>> er
>> det et generelt problem ved brede dæk?
>
> Det er svært, problemet er at centrifugalkraften slynger midten ud når det
> går lidt stærkt.
Og derfor siger min mekker, at der skal mere luft i dækkene, hvis de slides
på midten, og ikke mindre som flere andre skriver i denne tråd?
Min erfaring siger, han har ret (har haft problemet selv)
Med venlig hilsen
Rune.
| |
Leo Jensen (23-09-2007)
| Kommentar Fra : Leo Jensen |
Dato : 23-09-07 19:11 |
|
<Rune Nicolajsen> skrev i en meddelelse
news:46f65818$0$2095$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>> Kan man undgå at 205'er dæk slides mest på midten? (alm. kørsel). Eller
>>> er
>>> det et generelt problem ved brede dæk?
>>
>> Det er svært, problemet er at centrifugalkraften slynger midten ud når
>> det går lidt stærkt.
>
> Og derfor siger min mekker, at der skal mere luft i dækkene, hvis de
> slides på midten, og ikke mindre som flere andre skriver i denne tråd?
>
> Min erfaring siger, han har ret (har haft problemet selv)
Jeg har hørt det samme, men hvor bredt et dæk skal være for at reagere på
denne måde ved jeg ikke. Dækkets profil og karkassens stivhed må også betyde
noget. Mine 225/60 R 16 med lastindex tæt på 100 tror jeg ikke skal have
mere tryk for at fjerne slid på midten. Det har jeg nu heller ikke problemer
med, men sådan rent teoretisk...
MVH Leo
| |
Preben Riis Sørensen (23-09-2007)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 23-09-07 19:45 |
|
Så er vi gennem en del overvejelser, og jeg takker. Men der var ikke noget
om at få dæk skiftet i Tyskland.
Hvis der er mere ang. van, så er det en C-max på 2000 kg højeste total, og
det skal være type H.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Brian (23-09-2007)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 23-09-07 19:51 |
|
Preben Riis Sørensen wrote:
> Så er vi gennem en del overvejelser, og jeg takker. Men der var ikke
> noget om at få dæk skiftet i Tyskland.
Alternativ til at køre til Tyskland, kunne være at købe dæk via
www.daekonline.dk og finde en montør i dit lokalområde. På førnævnte side,
kan du endda finde dækmontører der gerne monterer dæk du selv kommer med.
Typisk er prisen 100-125,- pr. dæk, afhængig om det er alufælg, eller ej.
/Brian
| |
me (24-09-2007)
| Kommentar Fra : me |
Dato : 24-09-07 09:57 |
|
> Det mærkede jeg lige da jeg forhørte mig om 4 nye dæk (205/55 R16). Det er
> da vist meningen at det skal være en god forretning at drive et dækcenter?
>
> Jeg overvejer nu om jeg ikke ligeså godt kan købe en ny bil, eller om jeg
> skal til Tyskland efter dækkene, som dækcenteret havde tænkt sig skulle
> koste 5 kkr. monteret (Michelin Energy)?
>
Har du kigget på http://www.daekonline.dk/
Så skal de bare sætte spå fælge og afbalanceres.
Det er det jeg overvejer at gøre næste gang.
/Jeppe
| |
me (24-09-2007)
| Kommentar Fra : me |
Dato : 24-09-07 10:02 |
|
>
> Har du kigget på http://www.daekonline.dk/
>
> Så skal de bare sætte spå fælge og afbalanceres.
>
> Det er det jeg overvejer at gøre næste gang.
>
Ups Brian var hurtigere
| |
Christian B. Andrese~ (24-09-2007)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 24-09-07 11:38 |
|
On 23 Sep., 08:20, "Brian Kærgård" <dsl166095(SNABEL-
A)vip.cybercity.dk> wrote:
> "Karsten Feddersen" <kars...@feddersen.dk> skrev i en meddelelsenews:46f60106$0$2381$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> > Hej
>
> > Preben Riis Sørensen skrev:
> >> Kan man undgå at 205'er dæk slides mest på midten? (alm. kørsel). Eller
> >> er
> >> det et generelt problem ved brede dæk?
>
> > Hvis de slides mest på midten, så kører du med for lidt luft i dækkene.
>
> Nej, jeg mener nu det er for meget luft i dækket.....
Ikke når det er brede dæk.
--
Christian...... http://www.yee-haw.dk
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og
en fræser til at sætte bagefter traktoren.
Helst max. 50 km fra Randers.
| |
|
|