Bensinkvalitet.
Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 21-09-07 10:39

Jeg har ikke interesseret mig så meget for debatterne omkring det der
superbensin. Oktan 100 og V-Power osv.

På ferieturen ville jeg lige se hvad Sonata'en ville synes om bedre
mad.

Efter 3 tanke kunne den køre hurtigere på toppen, end den før kunne,
meeen det kan jo også være et udslag af at den har kørt flere
kilometer, og dermed er blevet mere tilkørt.

Jeg bilder mig også ind at den kørte længere på hver liter, men det er
også svært at bedømme, fordi det kræver et ens køremønster. De sparede
dråber står så vidt jeg kan regne ud ikke i forhold til merprisen.

Er der nogen der har nogle facts de kan klaske på bordet om emnet?

I min verden er reklamer fra selskaberne ikke facts!

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : BJ

Dato : 21-09-07 10:46

> [...]
>
> Er der nogen der har nogle facts de kan klaske på bordet om emnet?
>
> I min verden er reklamer fra selskaberne ikke facts!

Hvis bilen motor er lagt ud til højoktanbenzin, så vil den vil miste kræfter
med lavoktan?

Jeg kan i hvert fald mærke rimelig forskel på oktan 95 og jet-fuel..

mvh
Bjørn J.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 21-09-07 10:49

On Fri, 21 Sep 2007 11:46:07 +0200, "BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk>
wrote:

> [...]
>med lavoktan?
>
>Jeg kan i hvert fald mærke rimelig forskel på oktan 95 og jet-fuel..

Den anbefalede kvalitet til min auto er 95 oktan, og det har det været
på de sidste mange biler jeg har haft, undtagen Stilo'en.

Det betyder jo ikke at skidtet ikke kører bedre på jet-fuelen.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : BJ

Dato : 21-09-07 10:53

KLIP

> Den anbefalede kvalitet til min auto er 95 oktan, og det har det været
> på de sidste mange biler jeg har haft, undtagen Stilo'en.
>
> Det betyder jo ikke at skidtet ikke kører bedre på jet-fuelen.

Du burde ikke få nogen fordel af jet-fuel, med mindre du er blevet snydt med
oktan 92 i søjlen, hvor du reelt har tanket oktan 95.

Du kan selvfølgelig også køre på en dårlig benzinkvalitet.

Er der forskel på kvaliteten i DK og ude i den vide verden?

Min øse er fra fabrikken udlagt til (mindst) oktan 98 (iht.
instruktionsbogen) for at få den optimale ydelse.

mvh
Bjørn J.

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-07 19:36

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in message

> Den anbefalede kvalitet til min auto er 95 oktan, og det har det været
> på de sidste mange biler jeg har haft, undtagen Stilo'en.
>
> Det betyder jo ikke at skidtet ikke kører bedre på jet-fuelen.

Hvis den er forsynet med turbo vil du få en mærkbar effektforøgelse ved at
anvende 98 oktan.

Ulrik

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-09-07 19:46

On Fri, 21 Sep 2007 20:35:54 +0200, "Ulrik Friis"
<ufj(snabela)get2net.dk> wrote:

>"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in message

>Hvis den er forsynet med turbo vil du få en mærkbar effektforøgelse ved at
>anvende 98 oktan.

Det kommer da an på hvad den er "kørt ind" til.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-07 20:11

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> wrote in message

> Det kommer da an på hvad den er "kørt ind" til.

De fleste biler med elektronisk motorstyring er forsynede med bankesensorer,
så man kan køre på alt mellem 92 og 98. På en motor uden turbo vil
anbefalingen normalt gå på 95, men derfor vil de alligevel køre fint på både
92 og 98, da bankesensoren indstiller tændingen, så der ikke opstår
bankning. 92 vil måske bidrage lidt til den positive side på
benzinøkonomien. 98 vil til gengæld være spild af penge. Men nogle motorer
har en så høj kompression, at de vil have svært ved at bruge 92.

Sådan forholder det sig ikke med turbo motorer. På papiret har de jo en lav
kompression, hvilket ladetrykket så råder bod på. Jeg ved faktisk ikke hvad
en turbomotor har af kompression når den kører. Men min har en et mekanisk
kompressionsforhold på 1:8,5, hvor en motor uden turbo har en kompression på
1:10-11 stykker. På en af SAAB 9000 modellerne med turbo er der angivet i
manualen hvordan man får motoren justeret ind til det nye oktantal. Det er
noget med at køre med pedalen i bund i 2. gear i 30 sekunder. Her vil 92
give en mærkbar forringelse af effekten og 98 vil give en forbedring.

Jeg har ikke hørt om, at man har låst ECUen fast på et oktantal. Det er
sådan jeg opfatter din bem. "kørt ind".

Ulrik

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-09-07 20:17

>Jeg har ikke hørt om, at man har låst ECUen fast på et oktantal. Det er
>sådan jeg opfatter din bem. "kørt ind".

Det skal du ikke opfatte sådan, for det var ikke sådan ment

Jeg mente hvad den var optimeret til. Og er den optimeret til 98 er
det klart den yder bedre på det...

Men som min fx. den yder lige mange hk (+/- marginaler) om jeg kører
95 eller 98. Men den er mere stabil på 98.

Topfart, acc osv. er det samme. Men ynder fuldtryk finder den
hurtigere et stabilt leje og er det varmt i vejret kører den sjældnere
ned i tryk.

Jeg har iøvrigt ikke bankesensor på, men et "lidt" mere advanceret
system til styring af tænding, ladetryk osv.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-07 21:07

> Jeg mente hvad den var optimeret til. Og er den optimeret til 98 er
> det klart den yder bedre på det...

Øøøeeh ja - men hælder du 100 i tanken har du (i princippet) mere energi til
rådighed. Modsat hvis du hælder 95 på.

> Men som min fx. den yder lige mange hk (+/- marginaler) om jeg kører
> 95 eller 98. Men den er mere stabil på 98.

Stabil? Hvordan stabil? Det må da være ærgerligt, at du ikke kan udnytte
potentialet i 98.

> Topfart, acc osv. er det samme. Men ynder fuldtryk finder den
> hurtigere et stabilt leje og er det varmt i vejret kører den sjældnere
> ned i tryk.

Naturligvis. Når det er varmt i vejret er lufttrykket og iltkoncentration
lavere, hvilket turboen skal kunne kompensere for ved at arbejde noget
mere, da den jo er indstillet til at give et forudbestemt tryk. En turbo
motor mister heller ikke så meget af "pusten" når man kører rundt i de
højere luftlag, hvor lufttrykket er markant lavere end i lavtlandslande som
DK. En suge motor mangler jo luftpumpen, så den mister effekten så det kan
mærkes når man kører op i bjergene. Det gør turbomotoren ikke.

> Jeg har iøvrigt ikke bankesensor på, men et "lidt" mere advanceret
> system til styring af tænding, ladetryk osv.

Ja ja - det er godt med dig. Den er tilsyneladende ikke så avanceret, at den
kan udnytte 98-100 oktan. Når jeg ind imellem kører igennem Tyskland er det
første jeg gør at tanke med 100 oktan hos Shell eller Aral, og så nyder jeg
ellers turen, da forskellen fra den ugentlige spand 98 fra Statoil til den
tyske benzin er markant. Jeg vil tro(!) den får 15 hk ekstra. Den kører bare
så meget bedre.

Og så er vi tilbage ved emnet: benzinkvalitet. Jeg er tit i tvivl om der
overhovedet er 98 i den stander jeg tanker fra. 98 er jo bandlyst i DK, så
der nu er 30 km mellem tankstationer som sælger 98 oktan. Kunne det tænkes
at benzinselskaber "kommer til" at hælde 95 i 98 tankene. Og hvordan tjekker
man egentlig oktantallet?

Ulrik

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-09-07 21:12

>Øøøeeh ja - men hælder du 100 i tanken har du (i princippet) mere energi til
>rådighed. Modsat hvis du hælder 95 på.

Jeg får en trykladning der er nemmere, at styre.

>Stabil? Hvordan stabil? Det må da være ærgerligt, at du ikke kan udnytte
>potentialet i 98.

Nu kører jeg udelukkende 98 for netop, at udnytte det potentiale men
ellers ja.

Med stabil mener jeg når jeg klamper pedalen så finder den hurtigere
et stabilt leje på 98 end 95. På 95 er det ligesom den er mere
forsigtig.

>Ja ja - det er godt med dig. Den er tilsyneladende ikke så avanceret, at den
>kan udnytte 98-100 oktan.

Jo da. Hvis du læser hvad jeg skriver er din ovenstående sætning helt
malplaceret ;)

Og jo.. den _er_ advanceret.

> Når jeg ind imellem kører igennem Tyskland er det
>første jeg gør at tanke med 100 oktan hos Shell eller Aral, og så nyder jeg
>ellers turen,

Samme her.

> da forskellen fra den ugentlige spand 98 fra Statoil til den
>tyske benzin er markant. Jeg vil tro(!) den får 15 hk ekstra. Den kører bare
>så meget bedre.

Det gør min også - altså bedre. Men bare ikke på effektområdet -
dertil har jeg for lidt ladetryk endnu ;) Men bare vent.. i næste uge
kan det godt tænkes jeg er tvunget til 98 hvis jeg vil udnytte max.
Det bliver spændende, at se.

> [...]
>at benzinselskaber "kommer til" at hælde 95 i 98 tankene. Og hvordan tjekker

Jeg har tit tænkt samme tanke som dig - bliver vi mon snydt?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-09-07 21:14

On Fri, 21 Sep 2007 22:12:27 +0200, "Martin Johansen [6000]"
<martinlj@tiscali.dk> wrote:

>Jeg får en trykladning der er nemmere, at styre.

Det lød bare SÅ forkert.. kan jeg se her bagefter..

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-09-07 20:21

> [...]
>noget med at køre med pedalen i bund i 2. gear i 30 sekunder. Her vil 92
>give en mærkbar forringelse af effekten og 98 vil give en forbedring.

Ikke helt korrekt.

For det første står det ikke i manualen (ikke i min ihvertfald) og for
det andet er det kun T5 du skal adapte. Jeg mener ikke de ældre
kan/skal - de kører også et helt andet system.

Det foregår i højt gear. fx 4. ..fuld pedal mellem 2000-3500 rpm..
gentag 4 gange og den er "kørt ind". Det er noget man gør når
batteriet har været taget fra og ikke fordi man skifter oktan - det
mærker den lynhurtigt under normal kørsel.

Grunden til, at det ikke står i manualen er, at man ikke skal gøre
det. Forståes på den måde, at bilen under en længere blandet tur
adapter sig selv. Men skal det gå stærkt udfører man ovenstående.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 23-09-07 12:21

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i meddelelsen

> Ikke helt korrekt.
>
> For det første står det ikke i manualen (ikke i min ihvertfald) og for
> det andet er det kun T5 du skal adapte. Jeg mener ikke de ældre
> kan/skal - de kører også et helt andet system.

Alle Saab'er med Trionic kan adapteres. D.v.s. som MArtin også skriver, fra
T5 ->

> [...]
> batteriet har været taget fra og ikke fordi man skifter oktan - det
> mærker den lynhurtigt under normal kørsel.

Helt nøjatig foregår en adaption på en T5-motor mellem 2750 og 3250 rpm. Og
grunden til at det skal ske i højgear´er, at man skal ligge indenfor disse
omdrejninger i min. 2 - 3 sek.

Så man kan godt vente til 2500 rpm, inden man "klør på". ))

Med Trionic 7, er omdrejningsområdet ændret. Jeg kan ikke lige huske til
hvad.

--
Nu på Vista 64-Bit...

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-09-07 13:33

>Helt nøjatig foregår en adaption på en T5-motor mellem 2750 og 3250 rpm. Og
>grunden til at det skal ske i højgear´er, at man skal ligge indenfor disse
>omdrejninger i min. 2 - 3 sek.

Hvis jeg ikke husker helt forkert så er det vist 4 sekunder man helst
skal "holde den der" ?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 23-09-07 15:09

> Hvis jeg ikke husker helt forkert så er det vist 4 sekunder man helst
> skal "holde den der" ?

Det er min. 3 sek. Men jo længere, desto bedre.

--
Nu på Vista 64-Bit...

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-09-07 16:53

On Sun, 23 Sep 2007 16:09:22 +0200, "Henrik B."
<saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote:

>"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i meddelelsen

>Det er min. 3 sek. Men jo længere, desto bedre.

Yes mente nok. Gad vide hvor mange sekunder 2.gear tager med bundgas..
ikke 30 ihvertfald.. lol

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 23-09-07 18:29

--
Nu på Vista 64-Bit...

Fra : Torben E

Dato : 21-09-07 23:01

"Ulrik Friis" <ufj(snabela)get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>med pedalen i bund i 2. gear i 30 sekunder. Her vil 92 give en mærkbar
>forringelse af effekten og 98 vil give en forbedring.

Tak skal du ha, det var noget af en test af rpm begrænseren

Torben E

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-09-07 23:25

On Sat, 22 Sep 2007 00:00:40 +0200, "Torben E"
<topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote:

>"Ulrik Friis" <ufj(snabela)get2net.dk> skrev i en meddelelse
>

>Tak skal du ha, det var noget af en test af rpm begrænseren

Vigtigt den virker jo )

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Leonard

Dato : 21-09-07 12:10

On Fri, 21 Sep 2007 11:46:07 +0200, BJ wrote:

> Jeg kan i hvert fald mærke rimelig forskel på oktan 95 og jet-fuel..

Ja, det tror da pokker, da jet-fuel nærmest ligner dieselolie
Hvis du endelig vil tanke i en lufthavn, så tank 100LL.

--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/

Fra : Jakob

Dato : 21-09-07 14:56

> [...]
>
> Er der nogen der har nogle facts de kan klaske på bordet om emnet?
>
> I min verden er reklamer fra selskaberne ikke facts!

Min bil taber 0.1bar ladetryk hvilket svarer til 10-15hk ved at køre med 95
imod 98. Så lidt giver det da :)

Fra : Tom

Dato : 21-09-07 15:17

"Jakob" <Jake@airsoftzone(fjern).dk> skrev i en meddelelse

> Min bil taber 0.1bar ladetryk hvilket svarer til 10-15hk ved at køre med
> 95 imod 98. Så lidt giver det da :)

Hvad er det for en bil?
Her gik jeg og troede at skift i oktantal blev "justeret" via bankesensor på
tændingstidpunktet, hvilket intet har med ladetrykket at gøre.

--
Tom

Fra : BJ

Dato : 21-09-07 15:21

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Her gik jeg og troede at skift i oktantal blev "justeret" via bankesensor
> på tændingstidpunktet, hvilket intet har med ladetrykket at gøre.

Jep.

http://da.wikipedia.org/wiki/Oktantal

mvh
Bjørn J.

Fra : Torben E

Dato : 21-09-07 16:24

> [...]
> Her gik jeg og troede at skift i oktantal blev "justeret" via bankesensor
> på tændingstidpunktet, hvilket intet har med ladetrykket at gøre.

Kun i gamle dage, det er en usund (varme), og uøkonomisk
måde at regulere på, nu er det trykstyring der gælder, og så tænding
hvis det er helt tosset.

Torben E

Fra : BJ

Dato : 21-09-07 16:28

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Kun i gamle dage, det er en usund (varme), og uøkonomisk
> måde at regulere på, nu er det trykstyring der gælder, og så tænding
> hvis det er helt tosset.

Vil det sige, en moderne trykladet motor nedsætter bl.a. trykket ved
manglende oktantal?

Føj, jeg har jo 2, der taber pusten så.

mvh
Bjørn J.

Fra : Torben E

Dato : 21-09-07 19:32

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Vil det sige, en moderne trykladet motor nedsætter bl.a. trykket ved
> manglende oktantal?
>
> Føj, jeg har jo 2, der taber pusten så.

Ja, de behøver ikke engang være så nye, saab har nok
haft systemet i ca 20 år..

Torben E

Fra : BJ

Dato : 21-09-07 19:36

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ja, de behøver ikke engang være så nye, saab har nok
> haft systemet i ca 20 år..

O.k., Mogens (Sverige) og jeg, har så hut jeg viske, før talt om her, jeg
kunne mærke stor forskel på bilen, når jeg tankede op med 98/100 oktan, når
jeg kører mellem DK og NL.

Så er det jo løst..

mvh
Bjørn J.

Fra : Mogens

Dato : 21-09-07 19:53

> O.k., Mogens (Sverige) og jeg, har så hut jeg viske, før talt om her, jeg
> kunne mærke stor forskel på bilen, når jeg tankede op med 98/100 oktan,
> når jeg kører mellem DK og NL.

Jep, den rykker, når maskinen får tilført oktan 100, som kan
købes overalt hér. Motoren er "lagt ud til" oktan 98...

Fra : BJ

Dato : 21-09-07 19:58

"Mogens" <no@reply.nu> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jep, den rykker, når maskinen får tilført oktan 100, som kan
> købes overalt hér. Motoren er "lagt ud til" oktan 98...

Nu har du jo også fået en bi-turbo. Det havde du ikke den gang..;)

mvh
Bjørn J.

Fra : Mogens

Dato : 21-09-07 20:03

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Nu har du jo også fået en bi-turbo. Det havde du ikke den gang..;)

Danny's tidligere BMW 323i gik helt forrygende, når den
fik oktan 100 i tanken. Topfarten lå højere = more power...

Fra : BJ

Dato : 21-09-07 20:05

"Mogens" <no@reply.nu> skrev i en meddelelse

KLIP

> Danny's tidligere BMW 323i gik helt forrygende, når den
> fik oktan 100 i tanken. Topfarten lå højere = more power...

O.k., så er det jo bekræftet.

Oktan 100 rule..

mvh
Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 23-09-07 12:25

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> O.k., så er det jo bekræftet.
>
> Oktan 100 rule..

Ja fan'me. Kører ikke på andet, når man bevæger sig 25 km syd for grænsen.

Specielt er det ekstra moment feeedt, når man kører en feriepakket bil
sydpå.
Hvem vil nøjes med 450 Nm, når man kan får 480 Nm. )

--
Nu på Vista 64-Bit...

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-09-07 19:48

>Vil det sige, en moderne trykladet motor nedsætter bl.a. trykket ved
>manglende oktantal?

Ikke nødvendigvis.

På min egen foreksempel har jeg samme ladetryk om jeg vælger 95 eller
98.. MEN jeg har mere stabil tryk ved 98 og under hårdede betingelser.

>Føj, jeg har jo 2, der taber pusten så.

Måske..

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : BJ

Dato : 21-09-07 20:02

KLIP

> Ikke nødvendigvis.
>
> På min egen foreksempel har jeg samme ladetryk om jeg vælger 95 eller
> 98.. MEN jeg har mere stabil tryk ved 98 og under hårdede betingelser.

> Måske..

Jeg vil nu ikke "købe" dit 'måske'.

Jeg kan rent faktisk mærke stor forskel på potten om den kører på oktan
98/100 eller 95, når jeg kører fra den dansk/tyske grænse til den
tysk/hollandske og retur.

Den er meget mere villig til at komme op på de høje nagler, ja jeg har endda
prøvet at 'stå fast' på 220/230 med oktan 95.

Med højoktan smutter den forbi ovennævnte som en svensk elgtyr i brunst.;)

mvh
Bjørn J

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-09-07 20:14

> [...]
>prøvet at 'stå fast' på 220/230 med oktan 95.
>
>Med højoktan smutter den forbi ovennævnte som en svensk elgtyr i brunst.;)

Det var også derfor jeg skrev måske.. det lød som om du var overrasket
over at du kunne mangle pga. det.. Men du har jo selv testet og ved
det er derfor :)

Men i mit eget tilfælde er jeg lige flyvende uanset hvad.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : BJ

Dato : 21-09-07 20:18

KLIP

> Men i mit eget tilfælde er jeg lige flyvende uanset hvad.

Det er jeg kun, hvis jeg brænder enten en nitroblanding eller blyfri 92. Det
er dog en helt anden snak..

mvh
Bjørn J.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-09-07 20:22

On Fri, 21 Sep 2007 21:17:55 +0200, "BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk>
wrote:

>"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
>
>KLIP

>Det er jeg kun, hvis jeg brænder enten en nitroblanding eller blyfri 92. Det
>er dog en helt anden snak..

LOL

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Torben E

Dato : 21-09-07 22:56

> Ikke nødvendigvis.
>
> På min egen foreksempel har jeg samme ladetryk om jeg vælger 95 eller
> 98.. MEN jeg har mere stabil tryk ved 98 og under hårdede betingelser.

Ja hvis der ikke er bank ved 95, så hjælper det ikke med 98

Torben E

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-09-07 23:26

>Ja hvis der ikke er bank ved 95, så hjælper det ikke med 98

Nemlig. Og det har jeg kun under hårde betingelser (varme mv). Og så
skruer den ned. Op i fart = fartvind = god køling og der er igen max
effekt. Med 98 kan jeg mindske lidt for den "skruen-ned". Men når der
er køling nok lader begge oktaner lige højt under gode betingelser.

Men da jeg godt kan lide gode betingelser så ofte som muligt tanker
jeg helst kun 98

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 21-09-07 16:30

Tom wrote:
> [...]
> Her gik jeg og troede at skift i oktantal blev "justeret" via bankesensor på
> tændingstidpunktet, hvilket intet har med ladetrykket at gøre.

Højere ydelse giver mulighed for højere ladetryk. Højere oktan, giver
mulighed for højere kompression, og den "dynamisk" kompression er jo
direkte afhængig af ladetrykket.
Så det er da helt klart at højere oktan kan øge tryk/ydelse. Hvis
motoren altså er i stand til at yde.. :)

-Thomas

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 21-09-07 18:21

> Er der nogen der har nogle facts de kan klaske på bordet om emnet?
>
> I min verden er reklamer fra selskaberne ikke facts!

Elementært kære Watson, da din drosche sikkert er udstyret med bankesensor,
vil den stille tændingen "højere" med højere oktan, og udnytte fulen bedre.
Det er logik for perlehøns ;). Selv hæver jeg oktanen med lidt ethanol,
desværre koster det en jetjager i DK. :(.

Fra : Klaus Andersen

Dato : 21-09-07 19:00

> Jeg har ikke interesseret mig så meget for debatterne omkring det der
> superbensin. Oktan 100 og V-Power osv.
>
> Er der nogen der har nogle facts de kan klaske på bordet om emnet?

Jeg kører Octavia 2.0 FSI, og den er konstrueret til at kører på 98.

Motoren lider ikke just af kultur, og hvis jeg tanker 95 er den faktisk ikke
særlig behagelig at kører.

Med 98 kører den meget mere smidigt, rykker bedre og går længere på literen
(sikkert ikke nok til at merprisen opvejes).
Det går sådan nogenlunde med 97 VPover, og til nød fylder jeg en eller anden
95 aditiv benzin på (Dynamic etc.), men aldrig mere 95.

Så jo ... her gør det en stor forskel.

Mvh

KA

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-07 19:28

"Klaus Andersen" <klaus_andersen@yahoo.com> wrote in message

> Jeg kører Octavia 2.0 FSI, og den er konstrueret til at kører på 98.
>
> Motoren lider ikke just af kultur, og hvis jeg tanker 95 er den faktisk
> ikke særlig behagelig at kører.

Gi' den noget dyserens. Det skulle efter sigende ikke blot rense dyserne men
også forbrændingskammeret. Jeg giver min P406T en flaske dyserens ved hver
10kkm, og det kan den rigtig godt lide.

Ulrik

Fra : Finn

Dato : 21-09-07 19:37

Her i foråret købte jeg på min tur i tyskland et bilblad der lavede en
lille test.
Svjh var der 3 eller 4 forskellige biler der blev testet i testbænk for
at gøre det så ens som muligt. Resultatet var at der stort set ikke var
nogen forskel på forbrug men at der var på den ene af bilerne en synlig
stigning i ydelsen (jeg husker ikke om det var nm eller hk) mens de
andre kun var marginal højere.
Jeg mener der var Aral de testede på inkl. deres "højoktan".

Ja og så er det jo jeg tager forbehold for eventuelle mangler i
hukommelsen men det er noget i den retning

Mvh
Finn

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-07 21:18

"Finn" <post@min.dk> wrote in message
> [...]
> marginal højere.
> Jeg mener der var Aral de testede på inkl. deres "højoktan".

En test i bænk kan man ikke bruge til noget mht. benzinforbrug, da det er
luftmodstanden, der er den største modstand, der skal overvindes.
Luftmodstanden stiger med kvadratet på hastigheden, så det er afgørende at
en bil også er aerodynamisk med så lav luftmodstand som muligt.
Aerodynamikken omkring en bil er en kompliceret sag, hvilket man kan se ved
at iagttage udviklingen i spoilers/vinger på F1 racerne. Bl.a. findes der
den såkaldte inducerede luftmodstand som bliver større når man tager farten
af!!! Selvfølgelig kun til et vist punkt. Men bremser man ned fra 300 til
100 vil man opleve dette fænomen.

Jeg vil skyde på at den motor der fik mere effekt var en turbomotor.

Ulrik

Fra : master.clio@12move.d~

Dato : 22-09-07 12:26

Er det ikke noget med at Danmark har højere svovl indhold i benzinen
end landene omkring os?

Kan huske noget med at da VW kom med FSI motoren, kunne de ikke
garantere samme effekt
i Danmark som i landene omkring os.

Venligst

Fra : Henrik B.

Dato : 23-09-07 12:23

<master.clio@12move.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> end landene omkring os?
>
> Kan huske noget med at da VW kom med FSI motoren, kunne de ikke

Ikke længere - det blev fjernet/reduceret, april 2006!

--
Nu på Vista 64-Bit...

Fra : Ukendt

Dato : 22-09-07 16:17

> Jeg har ikke interesseret mig så meget for debatterne omkring det der
> superbensin. Oktan 100 og V-Power osv.

> Er der nogen der har nogle facts de kan klaske på bordet om emnet?

Kører jeg en 95 istedet for 98, taber bilen fart op ad bakke.
Det gør den ikke med en 98, og det er ikke nødvendigt
at gi' pedalen 2-3 mm. mere for at holde farten.
Den kan også finde på at banke med en 95. Dette
er også passê med 98. Så 98 oktan i tanken fremover
for mit vedkommende.

> I min verden er reklamer fra selskaberne ikke facts!

I min verden er diesel også for dyrt.