|
| 2,9-liters diesel med 550 Nm.. Fra : Henrik B. |
Dato : 14-09-07 20:02 |
|
Hej i stuerne.
GM-koncernen kommer nu med en bomstærk diesella. Nu, vil for Saab's
vedkommende sige næste modelår (2009).
Det bliver en italiensk udviklet 2,9-liters diesel med 250 Hk / 550 Nm (!!).
Den får en meget avanceret rensning af udstødningen, og kommer at være i den
kommende Saab Crossover Saab 9-4X, samt i Saab 9-5.
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=59591
Spæææændende siger JEG bare......
--
Nu på Vista 64-Bit...
| |
Klaus G. (14-09-2007)
| Kommentar Fra : Klaus G. |
Dato : 14-09-07 20:24 |
| | |
Brian (14-09-2007)
| Kommentar Fra : Brian |
Dato : 14-09-07 21:50 |
|
"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:46eae02a$0$2505$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>> http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=59591
>>
>> Spæææændende siger JEG bare......
> Det lyder fandme vildt. Gearkasse og kobling i sådan en bil skal da godt
> nok være konstrueret stærkt. Og så kun på en 2.9liters motor, yirk!
Kun en 2.9liters? 400NM på en 1.9TDi fra VAG opnås rimeligt simpelt...
Der er selvf. en masse om forurening, holdbarhed osv. og det er nok mere
det, der er en præstation end at kunne frembringe disse 550NM.
| |
Benny (14-09-2007)
| Kommentar Fra : Benny |
Dato : 14-09-07 22:29 |
|
"Brian" <Suzuki@cool.dk> skrev i en meddelelse
news:46eaf3ec$0$4158$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> "Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:46eae02a$0$2505$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>>> http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=59591
>>>
>>> Spæææændende siger JEG bare......
>> Det lyder fandme vildt. Gearkasse og kobling i sådan en bil skal da godt
>> nok være konstrueret stærkt. Og så kun på en 2.9liters motor, yirk!
>
> Kun en 2.9liters? 400NM på en 1.9TDi fra VAG opnås rimeligt simpelt...
> Der er selvf. en masse om forurening, holdbarhed osv. og det er nok mere
> det, der er en præstation end at kunne frembringe disse 550NM.
Ahm.. Jeg mener at have set på STV at det er UDEN turbo. Så er det ret godt.
Den der komplicerede udstødnings rensning koster også kræfter. Spørg bare
Honda.
Benny
| |
Kent Oldhøj (14-09-2007)
| Kommentar Fra : Kent Oldhøj |
Dato : 14-09-07 22:34 |
|
"Brian" <Suzuki@cool.dk> wrote in
news:46eaf3ec$0$4158$ba624c82@nntp02.dk.telia.net:
> Kun en 2.9liters? 400NM på en 1.9TDi fra VAG opnås rimeligt simpelt...
> Der er selvf. en masse om forurening, holdbarhed osv. og det er nok
> mere det, der er en præstation end at kunne frembringe disse 550NM.
BMW bygger en 3.0'er med 286 hk og 580 Nm.
Alpina bygger en 2.0'er med 200 hk og 410 Nm.
Begge opfylder tidens krav til støj, røg og møg.
| |
Benny (15-09-2007)
| Kommentar Fra : Benny |
Dato : 15-09-07 00:27 |
|
"Kent Oldhøj" <kent@REMOVE.oldhoj.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns99ABEFB5AFF83kentoldhoj@oldhoj.dk...
> "Brian" <Suzuki@cool.dk> wrote in
> news:46eaf3ec$0$4158$ba624c82@nntp02.dk.telia.net:
>
>> Kun en 2.9liters? 400NM på en 1.9TDi fra VAG opnås rimeligt simpelt...
>> Der er selvf. en masse om forurening, holdbarhed osv. og det er nok
>> mere det, der er en præstation end at kunne frembringe disse 550NM.
>
> BMW bygger en 3.0'er med 286 hk og 580 Nm.
>
> Alpina bygger en 2.0'er med 200 hk og 410 Nm.
>
> Begge opfylder tidens krav til støj, røg og møg.
De er begge med turbo, og opfylder som de fleste europæiske biler nok ikke
de Californiske miljøkrav. Diesel er af samme grund et ukendt fænomen i
Californien. Partikkelfiltert skulle tilføjes på en trailer bagefter bilen.
Benny
| |
Klaus D. Mikkelsen (15-09-2007)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 15-09-07 07:46 |
| | |
Benny (15-09-2007)
| Kommentar Fra : Benny |
Dato : 15-09-07 20:14 |
|
"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i en meddelelse
news:46EB7F98.6D201231@du.kan.finde.den...
> Benny skriver:
>>
>> De er begge med turbo
>
> Er den nye "SAABmotor" ikke også det ?
Det forstod jeg at den ikke var. Kunne have misforstået det.
Benny
| |
Kent Oldhøj (16-09-2007)
| Kommentar Fra : Kent Oldhøj |
Dato : 16-09-07 10:49 |
|
"Benny" <hojvaelde R E M O V E@gmail.com> wrote in
news:46ec2ef3$0$2119$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:
>>> De er begge med turbo
>> Er den nye "SAABmotor" ikke også det ?
> Det forstod jeg at den ikke var. Kunne have misforstået det.
Der bygges stortset ikke personbilsdiesel uden turbo mere.
VAG har vist stadig en 64 hestes 1.9'er i deres program, men ellers ser det
sløjt ud.,
| |
Per (15-09-2007)
| Kommentar Fra : Per |
Dato : 15-09-07 08:22 |
|
Benny wrote:
> "Kent Oldhøj" <kent@REMOVE.oldhoj.dk> skrev i en meddelelse
> news:Xns99ABEFB5AFF83kentoldhoj@oldhoj.dk...
>> "Brian" <Suzuki@cool.dk> wrote in
>> news:46eaf3ec$0$4158$ba624c82@nntp02.dk.telia.net:
>>
> De er begge med turbo, og opfylder som de fleste europæiske biler nok
> ikke de Californiske miljøkrav. Diesel er af samme grund et ukendt
> fænomen i Californien
= Diesel forurener mere end benzin - så kan det vist ikke siges mere
tydeligt.
/Per
| |
Rune S. Larsen (15-09-2007)
| Kommentar Fra : Rune S. Larsen |
Dato : 15-09-07 11:56 |
|
Per skrev:
> Benny wrote:
>> "Kent Oldhøj" <kent@REMOVE.oldhoj.dk> skrev i en meddelelse
>> news:Xns99ABEFB5AFF83kentoldhoj@oldhoj.dk...
>>> "Brian" <Suzuki@cool.dk> wrote in
>>> news:46eaf3ec$0$4158$ba624c82@nntp02.dk.telia.net:
>>>
>
>> De er begge med turbo, og opfylder som de fleste europæiske biler nok
>> ikke de Californiske miljøkrav. Diesel er af samme grund et ukendt
>> fænomen i Californien
>
> = Diesel forurener mere end benzin - så kan det vist ikke siges mere
> tydeligt.
Man kan forurene mange ting - havet, indeklimaet, atmosfæren, byluften osv.
Groft sagt forurener diesel luften lokalt med partikler mens benzin
forurener atmosfæren globalt med CO2.
| |
Benny (15-09-2007)
| Kommentar Fra : Benny |
Dato : 15-09-07 20:11 |
|
"Rune S. Larsen" <not@working.email> skrev i en meddelelse
news:46ebba57$0$7606$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Per skrev:
>> Benny wrote:
>>> "Kent Oldhøj" <kent@REMOVE.oldhoj.dk> skrev i en meddelelse
>>> news:Xns99ABEFB5AFF83kentoldhoj@oldhoj.dk...
>>>> "Brian" <Suzuki@cool.dk> wrote in
>>>> news:46eaf3ec$0$4158$ba624c82@nntp02.dk.telia.net:
>>>>
>>
>>> De er begge med turbo, og opfylder som de fleste europæiske biler nok
>>> ikke de Californiske miljøkrav. Diesel er af samme grund et ukendt
>>> fænomen i Californien
>>
>> = Diesel forurener mere end benzin - så kan det vist ikke siges mere
>> tydeligt.
>
> Man kan forurene mange ting - havet, indeklimaet, atmosfæren, byluften
> osv.
>
> Groft sagt forurener diesel luften lokalt med partikler mens benzin
> forurener atmosfæren globalt med CO2.
Lidt fejl. Dieselolie indeholder mere energi end benzin (liter per liter)
ca. 10-15% og det er først de seneste år med turbo at der har kunnet
tilføres så meget luft til motoren at dieselmotoren er blevet mindre CO2
forurenende en benzinen.
Diesel biler uden turbo er generelt mere CO2 belastende en benziner. Årsag:
20 - 25 hk/liter giver ikke mange købere. Der skal være stor iltoverskud i
udstødningen for at få CO2 minimal.
Benny
| |
Henrik B. (15-09-2007)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 15-09-07 08:00 |
|
>Brian" <Suzuki@cool.dk> skrev i meddelelsen
>news:46eaf3ec$0$4158$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> "Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:46eae02a$0$2505$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Kun en 2.9liters? 400NM på en 1.9TDi fra VAG opnås rimeligt simpelt...
> Der er selvf. en masse om forurening, holdbarhed osv. og det er nok mere
> det, der er en præstation end at kunne frembringe disse 550NM.
Ja, kan opnåes rimelig simpelt. Hvad kan der så ikke opnåes på den
2,9-liters efterfølgende - 700 Nm?
--
Nu på Vista 64-Bit...
| |
Mogens (15-09-2007)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 15-09-07 08:52 |
|
"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:46eb8300$0$26768$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Ja, kan opnåes rimelig simpelt. Hvad kan der så ikke opnåes på den
> 2,9-liters efterfølgende - 700 Nm?
Hva' med gearkassen - hvilket fabrikat?
VAG's er jo ikke særlig go' på det punkt...
| |
Anders Thorup (15-09-2007)
| Kommentar Fra : Anders Thorup |
Dato : 15-09-07 13:43 |
|
"Brian" <Suzuki@cool.dk> wrote in message
news:46eaf3ec$0$4158$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> "Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:46eae02a$0$2505$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>>> http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=59591
>>>
>>> Spæææændende siger JEG bare......
>> Det lyder fandme vildt. Gearkasse og kobling i sådan en bil skal da godt
>> nok være konstrueret stærkt. Og så kun på en 2.9liters motor, yirk!
>
> Kun en 2.9liters? 400NM på en 1.9TDi fra VAG opnås rimeligt simpelt...
GM har selv en 1,9 med 180Hk og 400Nm. Den er udviklet i samarbejde med
bl.a. FIAT.
Den bliver stoppet i den netop faceliftet Saab 9-3 omkring ved årskiftet,
måske lidt før.
Mvh
Anders
| |
Specks6812 (15-09-2007)
| Kommentar Fra : Specks6812 |
Dato : 15-09-07 22:57 |
|
"Anders Thorup" <andersinscotland@yahoo.co.uk> said in
news:46ebd342$0$7610$157c6196@dreader2.cybercity.dk:
>
> "Brian" <Suzuki@cool.dk> wrote in message
> news:46eaf3ec$0$4158$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>> "Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>> news:46eae02a$0$2505$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>>>> http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=59591
>>>>
>>>> Spæææændende siger JEG bare......
>>> Det lyder fandme vildt. Gearkasse og kobling i sådan en bil skal da
>>> godt nok være konstrueret stærkt. Og så kun på en 2.9liters motor,
>>> yirk!
>>
>> Kun en 2.9liters? 400NM på en 1.9TDi fra VAG opnås rimeligt
>> simpelt...
>
> GM har selv en 1,9 med 180Hk og 400Nm. Den er udviklet i samarbejde
> med bl.a. FIAT.
> Den bliver stoppet i den netop faceliftet Saab 9-3 omkring ved
> årskiftet, måske lidt før.
>
> Mvh
> Anders
>
>
Den er ikke udviklet i samarbejde med Fiat.
Den er udviklet af Fiat.
GM har bestilt/købt den motor til flere af deres biler, heriblandt SAAB,
Cadillac og Opel.
| |
Henrik B. (16-09-2007)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 16-09-07 14:28 |
|
"Anders Thorup" <andersinscotland@yahoo.co.uk> skrev i meddelelsen
news:46ebd342$0$7610$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> Kun en 2.9liters? 400NM på en 1.9TDi fra VAG opnås rimeligt simpelt...
>
> GM har selv en 1,9 med 180Hk og 400Nm. Den er udviklet i samarbejde med
> bl.a. FIAT.
> Den bliver stoppet i den netop faceliftet Saab 9-3 omkring ved årskiftet,
> måske lidt før.
Jep, dén står allerede hos forhandlerne. )
--
Nu på Vista 64-Bit...
| |
Anders Thorup (16-09-2007)
| Kommentar Fra : Anders Thorup |
Dato : 16-09-07 15:15 |
|
"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote in message
news:46ed2f77$0$143$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> "Anders Thorup" <andersinscotland@yahoo.co.uk> skrev i meddelelsen
> news:46ebd342$0$7610$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
>>> Kun en 2.9liters? 400NM på en 1.9TDi fra VAG opnås rimeligt simpelt...
>>
>> GM har selv en 1,9 med 180Hk og 400Nm. Den er udviklet i samarbejde med
>> bl.a. FIAT.
>> Den bliver stoppet i den netop faceliftet Saab 9-3 omkring ved årskiftet,
>> måske lidt før.
>
> Jep, dén står allerede hos forhandlerne. )
>
>
Nej, det gør den ikke, det tør jeg godt love
Mvh
Anders
| |
Henrik B. (16-09-2007)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 16-09-07 17:16 |
|
"Anders Thorup" <andersinscotland@yahoo.co.uk> skrev i meddelelsen
news:46ed3a63$0$7609$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> Jep, dén står allerede hos forhandlerne. )
>>
>>
>
> Nej, det gør den ikke, det tør jeg godt love
Eftersom den faceliftede 9-3 ér kommet - den introduceres offiicielt idag,
men jeg fik snigpremiere invitation for 2 uger siden. Og 1,9TiDS, med 180 Hk
er der også! 465.000,- som sedan. Så deeettt......
--
Nu på Vista 64-Bit...
| |
Anders Thorup (16-09-2007)
| Kommentar Fra : Anders Thorup |
Dato : 16-09-07 17:33 |
|
"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote in message
news:46ed56b1$0$178$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> "Anders Thorup" <andersinscotland@yahoo.co.uk> skrev i meddelelsen
> news:46ed3a63$0$7609$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
>>> Jep, dén står allerede hos forhandlerne. )
>>>
>>>
>>
>> Nej, det gør den ikke, det tør jeg godt love
>
> Eftersom den faceliftede 9-3 ér kommet - den introduceres offiicielt idag,
> men jeg fik snigpremiere invitation for 2 uger siden. Og 1,9TiDS, med 180
> Hk er der også! 465.000,- som sedan. Så deeettt......
Ja, en 1,9 TIDS har 150Hk, 180Hk versionen kommer til at hedde TTID, og har
ikke engang fået sin EWVTA (European Whole Vehicle Type Approval) endnu.
Der er en svag chance for at du har set en Hirsch tunet version af 150Hk
motoren.
Mvh
Anders
| |
Henrik B. (18-09-2007)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 18-09-07 07:01 |
|
"Anders Thorup" <andersinscotland@yahoo.co.uk> skrev i meddelelsen
news:46ed5ab1$0$7608$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Ja, en 1,9 TIDS har 150Hk, 180Hk versionen kommer til at hedde TTID, og
> har ikke engang fået sin EWVTA (European Whole Vehicle Type Approval)
> endnu.
Tjah, du bør jo nok vide det bedre, eftersom du sidder med netop de ting,
hos GM Danmark. )
Skulle lige have tjekket navnet først - men den ringede først lidt sent.
--
Nu på Vista 64-Bit...
| |
Anders Thorup (18-09-2007)
| Kommentar Fra : Anders Thorup |
Dato : 18-09-07 15:42 |
|
> Tjah, du bør jo nok vide det bedre, eftersom du sidder med netop de ting,
> hos GM Danmark. )
Nu skriver jeg naturligvis kun herinde som privatperson, og synspunkter m.m
er kun mine egne.
Kender jeg dig?
Mvh
Anders
| |
Henrik B. (18-09-2007)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 18-09-07 16:49 |
|
"Anders Thorup" <andersinscotland@yahoo.co.uk> skrev i meddelelsen
news:46efe3ce$0$21924$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
>> Tjah, du bør jo nok vide det bedre, eftersom du sidder med netop de ting,
>> hos GM Danmark. )
>
> Nu skriver jeg naturligvis kun herinde som privatperson, og synspunkter
> m.m er kun mine egne.
Sæ'fø'li'....
> Kender jeg dig?
Kun af korrespondance - du hjalp med en Typegodkendelse til min tyske 9-5
Aero Estate, tilbage i juni.
--
Nu på Vista 64-Bit...
| |
Anders Thorup (18-09-2007)
| Kommentar Fra : Anders Thorup |
Dato : 18-09-07 17:52 |
|
> Kun af korrespondance - du hjalp med en Typegodkendelse til min tyske 9-5
> Aero Estate, tilbage i juni.
>
Ok, må desværre indrømme at jeg ikke lige kan huske alle de kontakter jeg
får gennem arbejdet, det bliver jo til nogle stykker efterhånden.
Mvh
Anders
| |
Martin Johansen [600~ (18-09-2007)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 18-09-07 15:48 |
|
>Skulle lige have tjekket navnet først - men den ringede først lidt sent.
Vil det rent fakta sige, at SAAB-Henrik tog fejl?? *LOL*
--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk
| |
Per Henneberg Kriste~ (15-09-2007)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 15-09-07 08:33 |
|
"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
news:46eadabd$0$27702$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej i stuerne.
>
> GM-koncernen kommer nu med en bomstærk diesella. Nu, vil for Saab's
> vedkommende sige næste modelår (2009).
> Det bliver en italiensk udviklet 2,9-liters diesel med 250 Hk / 550 Nm
> (!!). Den får en meget avanceret rensning af udstødningen, og kommer at
> være i den kommende Saab Crossover Saab 9-4X, samt i Saab 9-5.
Og?
I 2002:
http://www.bilpriser.dk/news.do?newsid=766
--
Per
| |
Kent Oldhøj (16-09-2007)
| Kommentar Fra : Kent Oldhøj |
Dato : 16-09-07 11:02 |
|
"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in news:46eb8aa9$0
$7556$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:
> I 2002:
> http://www.bilpriser.dk/news.do?newsid=766
Ikke så højt, Per
Både AMG og Mercedes vil vist gerne glemme netop dén motor:
Trak som en okse, lød som en traktor og røg som en brændende kornmark.
| |
Henrik B. (16-09-2007)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 16-09-07 14:29 |
|
"Kent Oldhøj" <kent@REMOVE.oldhoj.dk> skrev i meddelelsen
news:Xns99AD7A6AA26DAkentoldhoj@oldhoj.dk...
> Trak som en okse, lød som en traktor og røg som en brændende kornmark.
*LOL*
--
Nu på Vista 64-Bit...
| |
|
|