"Service" ikonet lyser - kan det fjernes u~
Fra : Morten

Dato : 14-09-07 14:39

Hej

Jeg har en Citroen Xsara Picasso fra 2001.

Den har et ikon med en svensknøgle (tror jeg det hedder) i displayet som
lyser når den skal til service, og derudover står der "Arrange Service" de
første ca. 30 sekunder når man starter den - det gør den nu.

Jeg har dog ikke lyst til at ofre det det koster på service, og planen var
selv at skifte olie og tændrør og så lade det blive ved det - men så lyser
ikonet jo stadig, og det er jo bestemt ikke positivt når bilen skal sælges,
at det står så tydeligt at det virker som en fejl på bilen.

Er der nogen måde at få dette fjernet igen? - Citroen vil ikke gøre det uden
at man betaler for en fuld service...

/Morten

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-09-07 14:49

Morten skriver:

> Jeg har en Citroen Xsara Picasso fra 2001.

http://www.citronik.dk/jforum/posts/list/2682.page#23291

Husk lige at tjekke alt det andet end blot olie og tændrør.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Morten

Dato : 14-09-07 15:05

> Husk lige at tjekke alt det andet end blot olie og tændrør.

.... nu er det ikke fordi jeg ved det store om biler, men er der et sted man
kan se en kort oversigt? ... grunden til at jeg ikke mener at det er pengene
værd at køre den til service, er at det er en bil til 55 - 60.000,- .. jeg
høre gerne hvis nogen mener der er økonomi i at køre den til "rigtig"
service...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-09-07 15:09

Morten skriver:

> ... nu er det ikke fordi jeg ved det store om biler, men er der et sted man
> kan se en kort oversigt?

Nu har jeg en VW Golf, her står det simplethen i servicebogen.
Alternativt køb en haynes bog. Vi andre vil de være glade for at du
tjekker bremser, herunder også bremsvædske (kogepunkt).

> [...]
> værd at køre den til service, er at det er en bil til 55 - 60.000,- .. jeg
> høre gerne hvis nogen mener der er økonomi i at køre den til "rigtig"

Nu er der jo andet mellem gør det selv og autoriseret værksted........

Der findes massevis af små mekanikeværksteder der kan lave service på
din bil til rimelige penge. På den anden side behøves autoriseret
service ikke at være så dyrt. Jeg betalte 2350 kr for 60.000 km service
på Golfen hos VW.

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-07 17:54

"Morten" <FJERN_post@simonsen.mail.dk> wrote in message
> [...]
> pengene værd at køre den til service, er at det er en bil til 55 -
> 60.000,- .. jeg høre gerne hvis nogen mener der er økonomi i at køre den

Når du nu ikke ved det store om bilmekanik, så ville det være en rigtig god
ide, at en fagmand kiggede din bil igennem mindst 1 gang årligt for bremser
(klodser, skiver, kalibre, slanger, samlinger, forstærker, bremsecylinder,
bremsevæske, håndbremsekabler m.m.), styretøj (servo, tandstang,
styrekugler) samt øvrigt ophæng samt tjekkede evt. fejlmeldinger lejret i
ECUen, så din bil ikke forurener mere end højst nødvendigt. Når du selv kan
skifte olie, oliefilter, tændrør og luftfilter, kan du sikkert også holde
øje med at der er luft nok i dine dæk og at de har min. 3 mm slidbane.

Ulrik

Fra : Lars Knudsen

Dato : 14-09-07 19:13

On Fri, 14 Sep 2007 16:05:02 +0200, "Morten"

> [...]
>værd at køre den til service, er at det er en bil til 55 - 60.000,- ..

Hvad koster et "rigtigt" service på den?

>jeg
>høre gerne hvis nogen mener der er økonomi i at køre den til "rigtig"
>service...

Der er altid økonomi i at vedligeholde bilen korrekt. Om du så vælger
et autoriseret værksted eller nogen andre er formentlig af mindre
betydning. Men service er altså ikke kun olie+oliefilter.

** Lars

Fra : Bjarne Rosenkrands

Dato : 14-09-07 17:44

"Morten" <FJERN_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen måde at få dette fjernet igen? - Citroen vil ikke gøre det
> uden at man betaler for en fuld service...

Tog lige en kopi fra en hjemmeside, som måske kan bruges "Omhandler Peugeot
og Citroen)

1) Ensure "ignition" key is turned off.
2) Depress and hold the odometer reset button whilst turning the "ignition"
switch to the on position.
3) Keep the odometer reset button depressed for 10 seconds whilst the
service display counts down from 10 to 0. When the count down reaches zero
the spanner icon will vanish from the display and the service indicator will
be reset.

Bjarne

Fra : Morten

Dato : 14-09-07 18:08

"Bjarne Rosenkrands" <dsl196465@FJERNvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Tog lige en kopi fra en hjemmeside, som måske kan bruges "Omhandler
> Peugeot og Citroen)

Jep, det var den samme (bare på dansk) Klaus linkede til, og det virkede -
dejlig enkel løsning.

Mht. service, så tror jeg lige jeg vil tage en ringe-runde mandag og se på
priserne ...

Fra : Lars Knudsen

Dato : 14-09-07 19:11

On Fri, 14 Sep 2007 15:38:42 +0200, "Morten"
> [...]

>ikonet jo stadig, og det er jo bestemt ikke positivt når bilen skal sælges,
>at det står så tydeligt at det virker som en fejl på bilen.

Når bilen skal sælges igen virker det bestemt heller ikke positivt at
man selv lige har fusket service hjemme i carporten. Serviceindikator
eller ej.

Kør den dog på et ikke-mærke værksted. Det ER altså vigtigt at
bremser, styretøj, osv også bliver checket. Tændrør er derimod nok
mindre kritisk at skifte. Hav også styr på hvornår den skal have
skiftet tandrem.

Men det hele plejer faktisk at stå i servicehæftet, altså hvad der
skal ske ved hvilke km-tal.

** Lars