Ny PampersBomber
Fra : Fly Christensen

Dato : 14-09-07 11:49

Davs!

Konens Carina E bæller kølervædske. I vinters var det helt slemt. Her i
det lange forår er der næsten ikke forsvundet noget. Sikkert en
toppakning eller lignende, som er stået af, da den damper bagud. Bilen
er fra 97 og har kørt 202.000. Det kan altså ikke rigtig betale sig for
os at begynde en større eftersøgning af problemet. Altså: Ny bil.

Valget er faldet på den nye Galaxy med 2.0 145 HK motor i Trend udgaven
med lidt ekstraudstyr. Pris i alt: 190.000 DKK inklusive gasanlæg,
Stargas LPG. Så nu kører vi billigere og renere end dieseloserne. Diesel
koster 114,9 Cent og LPG 63,9 Cent. Da bilen er en re-import fra Danmark
har vi sparet 75.000 DKK i forhold til en tilsvarende her.

Ungerne elsker allerede kassen. De sidder højt i forhold til forsædet,
som allerede er højere end i en normal bil. Opbevaringstingesterne i
loften er også blevet tildelt hver deres opgave: Tegneting, CD'er og
afspiller etc.

Fly

Fra : Mogens

Dato : 15-09-07 05:51

> Davs!

Morn :)

> Altså: Ny bil.
> Valget er faldet på den nye Galaxy med 2.0 145 HK motor Trend udgaven med
> lidt ekstraudstyr. Pris i alt: 190.000 DKK

Tillykke med din nye bil!
Det blev aldrig til noget med den V90 - en sjældenhed på
motor og i www.mobile.de

> inklusive gasanlæg, Stargas LPG. Så nu kører vi billigere og renere end
> dieseloserne. Diesel koster 114,9 Cent og LPG 63,9 Cent.

Hvad!?
Hvorfor er der så ik' flere, der gør det? - er der andre afgifter,
som ødelægger regnestykket.

Hvad med E85 i Tyskland?

Fra : Fly Christensen

Dato : 15-09-07 06:33

Mogens wrote:
> "Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev i en meddelelse

> Morn :)

> Tillykke med din nye bil!

Tak.

> Det blev aldrig til noget med den V90 - en sjældenhed på
> motor og i www.mobile.de

Den spøger da så absolut i baggrunden, men den er ved at være gammel -
så det skal nok være en S80 i stedet.
Jeg havde håbet, at det var min Galant, som døde først - så var der
blevet indkøbt en E39 540 - et gasanlæg i og den er billigere i drift
end 530D. .

> Hvad!?

Yup. Ingen afgifter indtil år 2018.

> Hvorfor er der så ik' flere, der gør det? - er der andre afgifter,
> som ødelægger regnestykket.

Anlægget koster 2000-3000 Euro alt efter anlæggets art og antal
cylindre. Vi har et Vollsequetielles system. Desuden er forbruget 10-15%
højere end med benzin - men til cirka det halve per liter. Og så har du
den der tyske med: Mein Auto ist mein Burg!

> Hvad med E85 i Tyskland?

Finder du højest på et landkort angivet som Autobahn.

Fly

Fra : Mogens

Dato : 15-09-07 06:45

> Den spøger da så absolut i baggrunden, men den er ved at være gammel - så
> det skal nok være en S80 i stedet.

T6?

> Jeg havde håbet, at det var min Galant, som døde først - så var der blevet
> indkøbt en E39 540 - et gasanlæg i og den er billigere i drift end 530D

Eller den, der er større. Hvad med effekten?!?

> [...]
> Vi har et Vollsequetielles system. Desuden er forbruget 10-15% højere end
> med benzin - men til cirka det halve per liter.

Kan godt se, at der ombygges en del, men hvad md hk?
http://bk-autocenter.de/index.php?kategorie=7&hersteller=alle&PHPSESSID=21e14be7aefc85d61bdf8bca8ccc9347

> Finder du højest på et landkort angivet som Autobahn.

He he - Ethanol anvendes i vid udstrækning hér.
Bi-fuel-biler er en markant del af bybilledet.

Fra : Fly Christensen

Dato : 15-09-07 07:15

Mogens wrote:
> "Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev i en meddelelse

> T6?

Wenn schon, denn schon! Men hellere E39.

> Eller den, der er større. Hvad med effekten?!?
> Kan godt se, at der ombygges en del, men hvad md hk?

Du mister maks 1-2%, hvis du i det hele taget mister noget. Biler som T6
og 540 ville jeg kun udstyre med et mulipoint injection system. Koster
lidt mere, men det er bedre end et vollsequentielle.

Forskellen er, at et VS-system fungerer ved, at den flydende gas føres
hen til luftindtaget lige før cylinderen, hvor gassen går fra at være
flydende til at være i gas form. Her tilføres gassen så til
indsugningsluften.
Et Mulitpoint Injection fungere på nøjagtig samme måde som en normal
benzinindsprøtning. Der bores ekstra huller til indsprøjtningdyserne til
gassen. Det giver en lidt bedre økonomi end VS-systemet. Samtidig har
gassen samme kølende effekt som benzinen har. Anlægget bruger bilens
egen motorstyring til at regulere gassen med.

> He he - Ethanol anvendes i vid udstrækning hér.
> Bi-fuel-biler er en markant del af bybilledet.

Vores er også bi-fuel nu! Ethanol er sådan lidt ambivalent. Nogle steder
kan du læse, at Bio-ethanol giver dårligere udstødning end benzin.
Normal ethanol giver bedre udstødning.

Fly

Fra : Mogens

Dato : 15-09-07 07:52

> Wenn schon, denn schon! Men hellere E39.

He he - gudebilen

> Du mister maks 1-2%, hvis du i det hele taget mister noget.

Nice...

> [...]
> gassen samme kølende effekt som benzinen har. Anlægget bruger bilens egen
> motorstyring til at regulere gassen med.

Interessant...

> Vores er også bi-fuel nu! Ethanol er sådan lidt ambivalent. Nogle steder
> kan du læse, at Bio-ethanol giver dårligere udstødning end benzin. Normal
> ethanol giver bedre udstødning.

Men det er dælme billigt

Fra : KASO

Dato : 18-09-07 10:35

> [...]
> 114,9 Cent og LPG 63,9 Cent. Da bilen er en re-import fra Danmark har vi
> sparet 75.000 DKK i forhold til en tilsvarende her.

Tillykke!

Spøjst - jeg troede gas var "død" - men åbenbart kun herhjemme. I gl. dage
blev det for besværligt: Ingen selvtankning, bagagerummet optaget af en stor
gastank (med lille aktionsradius) - og bilen mistede mange HK. Jeg kan se,
at forbruget stadig er højere - men hvordan med rækkevidden?
Hvor megen plads æder tanken?

Fra : William 'Billy-Boy' ~

Dato : 18-09-07 10:42

On Tue, 18 Sep 2007 11:35:04 +0200, "KASO" <a@b.dk> wrote:

>"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> skrev i en meddelelse

>Tillykke!
>
>Spøjst - jeg troede gas var "død" - men åbenbart kun herhjemme.

Nej, der findes mange nye køretøjer der er gasdrevne....Still laver da
nogle fine eksemplarer.

Det Gas! I ka' ta' det!

--
Don't mess with left-wing activists.....

.....it's not nice to pick on retards!

Fra : Martin Sørensen

Dato : 18-09-07 11:09

On 18 Sep., 11:35, "KASO" <a...@b.dk> wrote:
> [...]
> gastank (med lille aktionsradius) - og bilen mistede mange HK. Jeg kan se,
> at forbruget stadig er højere - men hvordan med rækkevidden?

Overhovedet ikke. I Tyskland, Italien, Holland og Portugal (for at
nævne de lande jeg kender til) er det et rimeligt hit.

Man må nu tanke selv.

På nogle biler ofrer man resevehjulet (og købet et lappekit) og
monterer en baderingstank der i stedet.

Og da man beholder benzintanken kan man altid skifte over, så
rækkevidden er ok. Og man må nu tanke selv.

Med moderne anlæg mister man vist typisk under 10% af hypperne.

Vi overvejer det til Portugal.

Største ulempe er at man ikke må komme i parkeringskældre.

/Martin

Fra : Fly Christensen

Dato : 18-09-07 12:47

Martin Sørensen wrote:

> På nogle biler ofrer man resevehjulet (og købet et lappekit) og
> monterer en baderingstank der i stedet.

Vi har en cylindertank i vores. Der er plads til cirka 50 liter. Den
største ulempe er, at du kun må fylde den ca 80%, da gassen udvider sig,
når det er varmt.

> Og da man beholder benzintanken kan man altid skifte over, så
> rækkevidden er ok. Og man må nu tanke selv.
>
> Med moderne anlæg mister man vist typisk under 10% af hypperne.

Så er det ikke det bedste moderne anlæg. 1-2% burde være maksimum. Med
indsprøjtningsanlæggene har du endda mulighed for at få flere heste, da
LPG er 110 oktans brændstof, men igen de 1-2%.

> Største ulempe er at man ikke må komme i parkeringskældre.

Vores anlæg må parkere over det hele.

Fly

Fra : Martin Sørensen

Dato : 18-09-07 16:04

On 18 Sep., 13:47, Fly Christensen <x_nospa...@gmx.net> wrote:

> Så er det ikke det bedste moderne anlæg. 1-2% burde være maksimum. Med
> indsprøjtningsanlæggene har du endda mulighed for at få flere heste, da
> LPG er 110 oktans brændstof, men igen de 1-2%.

Jeg gav bare et konservativt svar, udfra hukommelsen. Det var jo ikke
direkte forkert, vel

> Vores anlæg må parkere over det hele.
>
> Fly

Ikke i Schweiz eller Portugal. Det kommer an på national lovgivning.

Men tillykke!

/Martin