Bør motorcykler synes hvert 2. år ligesom ~
Fra : H. Brønd

Dato : 11-09-07 16:04

Bør motorcykler synes hvert 2. år ligesom biler?

Ja

61%
Nej

34%
Ved ikke

5%

516 har stemt

På FDM's hjemme side har de en afstemning om vi skal syne Mc hvert andet år
lige som biler.
Som formanden for MCTC sagde i radioen " kom med nogle tal så vi kan se hvor
mange motorcykler der er indblandet i ulykker, der har fejl".

Brønd

begin 666 voteimage.gif
K1TE&.#EA`0`!`( ``"91=0```"'Y! ``````+ `````!``$```("1 $`.P``
`
end

Fra : Niels Bengaard

Dato : 11-09-07 16:33

> [...]
> Som formanden for MCTC sagde i radioen " kom med nogle tal så vi kan se
> hvor mange motorcykler der er indblandet i ulykker, der har fejl".

Et syn er jo ikke kun til for at finde fejl, der kan medføre ulykker. Der
tjekkes også for støj, forurening samt konstruktive ændringer man ikke kan
dokumentere er lovlige, osv. osv.

Mvh Niels

Fra : Anders Majland

Dato : 11-09-07 16:53

> Et syn er jo ikke kun til for at finde fejl, der kan medføre ulykker. Der
> tjekkes også for støj, forurening samt konstruktive ændringer man ikke kan
> dokumentere er lovlige, osv. osv.

De fleste motorcykler er "tussegamle" og fra før der var nogle særlige krav
til udstødning. Til de nyere er kravene løbene blevet skærpet og krotesk nok
er det nogle af de nye der har svært ved at leve op til kravene - ikke de
gamle øg der lovligt må forurene meget mere..

Tyske motorrad havde på et tidspunkt for et par år siden en artikel om
problemet - både mhs til at leve op til støj og miljøkravene

Mhs til konstuktive ændringer er det nok ikke det store problem - på nær et
lille mindretal primært af custom folk

Slip-on udstødninger og lign vil "folk" jo bare "slippe-af" for synet og så
montere igen

Men kan det dokumenteres at der køre mange "farlige" mc'er rundt og/eller at
tekniske fejl har en medvirkende årsag i et signifikant antal
motorcykeluheld så vil jeg også akceptere periodisk syn på mc. Men indtil
det vil jeg se det som en unødvendig udgift ...

/A

Fra : Niels Bengaard

Dato : 11-09-07 18:51

> [...]
> motorcykeluheld så vil jeg også akceptere periodisk syn på mc. Men indtil
> det vil jeg se det som en unødvendig udgift ...

Jeg har kigget på færdselsstyrelsens hjemmeside og der står ikke noget om
syn af motorcykler. Eneste jeg kunne finde er biler, hvor det opgives at 24%
ikke opnår mærkatet godkendt. Det er da en del. Så jeg vil gætte på ca. 10%
af motorcyklerne ville få problemer med et syn. Statistisk materiale i
større mængder får man først den dag man indfører synet.

Mvh Niels

Fra : MKS - 74

Dato : 11-09-07 20:16

On Tue, 11 Sep 2007 19:51:13 +0200, "Niels Bengaard"
<bengaardFJERNDETTE@850r.dk> wrote:

>Så jeg vil gætte på ca. 10%
>af motorcyklerne ville få problemer med et syn. Statistisk materiale i
>større mængder får man først den dag man indfører synet.

Du vil da ikke basere et periodesyn af MC'er på et gæt vil du? Anders
har sådan set allerede gennemgået nogle af de forskelle der naturligt
er på MC'ere og biler, og problemer der er i forhold til det man vil
opnå med periodesyn, men a priori bør man IMO se på hvilken
nytteeffekt et periodesyn kunne tænkes at ha', i forhold til den
ulempe man påfører en større gruppe. Og her må det helt umiddelbart
være det sikkerhedsmæssige aspekt, der er egentligt interessant, altså
i hvilken grad sikkerhedsmæssige fejl, der kunne ha' været
opdaget/undgået v.h.a. periodesyn, spiller en rolle ved uheld.

Færdselssikkerhedskommissionen havde det med som en del af deres
forslagskatalog tidligere på året, men det stod ret hurtigt klart at
deres grundlag var meget tyndt (ikke-eksisterende i forhold til det
sikkerhedsmæssige aspekt), men mere bundede i f.eks et ønske om mindre
støjgener o. lign. (som Anders allerede har beskrevet vil et
periodesyns gavnlige effekt på dette område være stærkt dubiøs), og
man fik det distinkte indtryk at det nærmere var et
industriønske/lobbyarbejde (synsvirksomheder) end noget andet.

Jeg vil sige som Anders - Påvis/sandsynliggør og kvantificer om muligt
nytteeffekten først. At indføre det helt obskurt, med motiver som
enten ikke holder eller måske endda bunder i "misundelse" fra "visse
andre grupper" (som jeg i hvert fald har hørt flere gange som slet
skjult motiv virker hovedløst.

Eller også lad os få periodesyn på MC'er og i samme ombæring ens reg.
afgift på biler og MC'er (så vil der nemlig være råd til en masse
periodesyn for mange MC'ister) .

--
-Michael
Honda CBR600-info + div. CBR600-dele m.m. til salg på:

Fra : Anders Majland

Dato : 11-09-07 21:15

> Jeg vil sige som Anders - Påvis/sandsynliggør og kvantificer om muligt
> nytteeffekten først.

Og den "grundighed" der lå bag loven der forbyder børn under 135cm på mc
viser kun alt for tydeligt at der skal skabes opmærksomhed _inden_ loven
ændres.

Jeg er modstander af love for lovenes skyld. Hvis der ikke er et problem er
der ikke nogen grund til at lovgive imod det... Selvom den enkelt lov måske
lyder rimelig nok bør man hver gang vurdere om den er nødvendig ....

(Og det skal ske sagligt og velargumenterende - de båtnakker der har skrevet
smædebreve til nonbo opnår kun det stik modsatte....)

--
/Anders Majland

Fra : Morten Pedersen

Dato : 11-09-07 20:12

Hej,
lige et spørgsmål i den forbindelse - giver en anden end den originale
udstødning dårligere benzinøkonomi og/eller mere forurening end den
originale, godkendte udstødning?
Jeg overvejer en anden udstødning, men vil ikke "optimere" lyden hvis det så
betyder at jeg enten kører kortere på literen eller forurener mere.

mvh
Morten

Fra : Anders Majland

Dato : 11-09-07 21:19

> [...]
> Jeg overvejer en anden udstødning, men vil ikke "optimere" lyden hvis det
> så betyder at jeg enten kører kortere på literen eller forurener mere.

Det er ikke så enkelt - men er det en nyere mc med indsprøjtning kan du godt
regne med at fabrikken også har brugt tid på at beregne flowet i
udstødningen. Så det kan nok blive svært med en anden udstødning både at
leve op til støj og emissionskrav...

Men en mindre ændring i udstødningssystemet og en dysning (el. power
commander) kan måske godt give dig en mc der kører bedre, men regn ikke med
at den vil leve op til typegodkendelse derefter ...

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 11-09-07 21:34

"Mhs til konstuktive ændringer er det nok ikke det store problem - på nær et
lille mindretal primært af custom folk"

Jeg er bange for at du bliver klogere. Lige nu er sidevognskører "jagtet
vildt", nogle har fået astronomiske efterregninger, kender selv til 3. Og
jeg ved at det pt. debateres på borgen, hvor "grænsen" skal gå. Jeg kunne
godt nævne mindst en kategori mere (måske 2), som er i farezonen. Men vil
ikke gøre det i dette forum, da T&S helt sikkert kigger med her (desværre
Pia H, fra Odense T&S, du får ingen hjælp her..!)

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 11-09-07 23:16

"Henrik Nielsen" <xng@xpost.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke gøre det i dette forum, da T&S helt sikkert kigger med her (desværre
> Pia H, fra Odense T&S, du får ingen hjælp her..!)

Hej Henrik

Det kunne være rart, at høre lidt mere om debatten på borgen.
Håber du ved noget (bare lidt). Jeg kan ikke se noget om det på
medlemssiden og heller ikke i det nye klubblad.
Du må gerne maile mig direkte.

mvh Jens (0478)
Sydals
der står midt på side 13 i sidste nr.

Fra : MCdonal

Dato : 12-09-07 10:00

"Jens Meldgaard" <dsl333271@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

mere info om dette ønskes..

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 12-09-07 19:06

"mere info"

Der bliver ikke offtenliggjort noget pt. efter råd fra Advokaterne. I kan
evt. kontakte DMC eller DSK, hvis i hører til dem som har fået brev fra T&S.

Kører du med sidevogn?

Fra : BigMac

Dato : 12-09-07 19:34

> [...]
>
> Der bliver ikke offtenliggjort noget pt. efter råd fra Advokaterne. I kan
> evt. kontakte DMC eller DSK, hvis i hører til dem som har fået brev fra

jeg har en Suzuki med sidevogn og en Goldwing med støttehjul(triker)

Fra : Jim Andersen

Dato : 12-09-07 08:33

Anders Majland wrote:

> [...]
> antal motorcykeluheld så vil jeg også akceptere periodisk syn på mc.
> Men indtil det vil jeg se det som en unødvendig udgift ...

Den svarmulighed havde de sgu da vist glemt at få med.....

/jim

Fra : JBH

Dato : 11-09-07 23:20

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@850r.dk> skrev i en meddelelse

> Et syn er jo ikke kun til for at finde fejl, der kan medføre ulykker. Der
> tjekkes også for støj, forurening samt konstruktive ændringer man ikke kan
> dokumentere er lovlige, osv. osv.

Så var det måske mere relevant at man rettede fokus mht syn, mod knallerter.

mvh
JBH

Fra : Alex Henriksen

Dato : 11-09-07 17:52

H. Brønd wrote:
> [...]
>
> 516 har stemt
>
> På FDM's hjemme side har de en afstemning om vi skal syne Mc hvert andet år

Ja 41%

Nej 56%

Ved ikke 3%

860 har stemt

--
Regard Alex Henriksen / OZ2AFY
===========================

Fra : dots

Dato : 11-09-07 19:36

"Alex Henriksen" <oz2afy@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja 41%
>
> Nej 56%
>
> Ved ikke 3%
>
> 860 har stemt
>
> --
> Regard Alex Henriksen / OZ2AFY

Nemli, rart at få de exakte tal på.
Jeg har også stemt idag, og de første tal der blev præsenteret ovenfor i
tråden, havde hverken hoved eller hale i virkeligheden d.d..

- dots -
Dnepr MT16
Jawa 350 m. Velorex 700
Dansk Ural/Dnepr MC Klub
http://www.dfmc.dk/?id=216

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 11-09-07 18:02

Nyeste tal tirsdag 11. SEP 2007 kl. 19.00 dansk sommertid.

ja: 41%

nej: 56%

ved ikke: 3%

ialt 874 stemmer

Michael Dahlberg

Fra : vmx

Dato : 11-09-07 23:19

"H. Brønd" <brondfjerndette@c.dk> skrev i en meddelelse
> Bør motorcykler synes hvert 2. år ligesom biler?

> [...]

Selvom temaet er interessant, er afstemningen som de fleste andre
web-cookie-fjollede afstemninger ikke fem potter p*s værd mht.
udfaldet af afstemningen. Det eneste korrekte man kan udlede
af den type afstemning er: Antallet af afgivne stemmer totalt er lig
antallet af cookies webserveren har fået lov at placere på de
besøgendes harddiske......

Bortset fra ovennævnte synes jeg at det er meget interessant,
at der i Danmark sælges biler med betegnelsen "nysynet".
Det er fascinerende, at en sådan bil kan køres til syn
og kasseres.....14 dage efter handelen

Fra : Hekto

Dato : 12-09-07 12:04

vmx presented the following explanation :
> Bortset fra ovennævnte synes jeg at det er meget interessant,
> at der i Danmark sælges biler med betegnelsen "nysynet".
> Det er fascinerende, at en sådan bil kan køres til syn
> og kasseres.....14 dage efter handelen

Hvilket siger en del om systemets effektivitet og
den sikkerhed man opnår! Læs iøvrigt den
fraskrivelse af ansvar der står på den
dokumentation man får udleveret i forbindelse med
synet.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : HC

Dato : 12-09-07 09:56

H. Brønd wrote:

> Bør motorcykler synes hvert 2. år ligesom biler?

Hvorfor er det lige at du vedhæfter 1x1 pixel gif-fil?

--
Keep the rubber side down and the shiny side up!
Honda CB1300 ABS 2005

Fra : H. Brønd

Dato : 12-09-07 15:45

"HC" <hc@saustrup.net> skrev i en meddelelse

> Hvorfor er det lige at du vedhæfter 1x1 pixel gif-fil?
>

> --
> Keep the rubber side down and the shiny side up!
> Honda CB1300 ABS 2005
Ved ikke. Den må være smuttet med fra FDM da jeg kopierede teksten?

Fra : MCdonal

Dato : 12-09-07 10:03

> [...]

> 34%
>
> 516 har stemt
>
> På FDM's hjemme side har de en afstemning om vi skal syne Mc hvert andet

nu er FDM jo et Bilblad/Forening, så det siger vel lidt om stemmerne....

- hvis jeg skal til syn hvert 2. år, så skal de andre sku også -

Fra : MCdonal

Dato : 12-09-07 10:10

"H. Brønd" <brondfjerndette@c.dk> skrev i en meddelelse

> På FDM's hjemme side har de en afstemning om vi skal syne Mc hvert andet
> år lige som biler.

har du et link ??

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-07 10:33

> har du et link ??

Linket er www.fdm.dk

Lige nu Kl.11.30 er der
1638 stemmer
29% Ja
69% Nej
2% Ved ikke
--
Venlig hilsen
Bo S.

Fra : MCdonal

Dato : 12-09-07 11:48

"Bo S." <hanbo(snabelA)tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Linket er www.fdm.dk
>
> Lige nu Kl.11.30 er der
> 1638 stemmer
> 29% Ja
> 69% Nej
> 2% Ved ikke
> --
> Venlig hilsen
> Bo S.

selvfølgelig skal MCer ikke til syn hvert 2. år, det er jo kun en
pengemaskine....

Fra : Niels Bengaard

Dato : 12-09-07 16:53

> selvfølgelig skal MCer ikke til syn hvert 2. år, det er jo kun en
> pengemaskine....

Hvad andet år er måske lige tit nok, hvert fjerde år er nok mere passende.

Mvh Niels

Fra : BigMac

Dato : 18-09-07 20:51

> [...]
>>> 29% Ja
>>> 69% Nej
hvad sluttede resultatet så på??
syntes ikke lige man kan finde det på FDMs hjemmeside!

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 12-09-07 16:56

> selvfølgelig skal MCer ikke til syn hvert 2. år, det er jo kun en
> pengemaskine....
som derudover suger arbejdskraft ud af markedet. Hørt.
Der er forresten 71% Nej'ere på fdm.dk nu. Det ender nok på 90.
Og hvornår kommer der så periodiske syn af campingvogne, trailere,
knallerter og invalidecykler? For så kan jeg bruge alle mine penge på syn og
al min tid på at fikse køretøjer klar til syn. Hurra.

FOCs
2 x bil, 1x Mc, 1x Maxi Puch (lovlig!), 1xcampingsvogn og 1xtrailer og ca 15
trædecykler

Fra : Anders Majland

Dato : 12-09-07 17:17

> Og hvornår kommer der så periodiske syn af campingvogne, trailere,
> knallerter og invalidecykler?

Ja det er nok mindst lige så relevant som motorcykler... Specielt ældre
trailer der ikke bruges ret meget ser ofte ud til at være i en ret dårlig
stand (efter mine observationer på genbrugspladsen)

> For så kan jeg bruge alle mine penge på syn og al min tid på at fikse
> køretøjer klar til syn. Hurra.

Øeh - de skulle da gerne være istand til at klare et syn en vilkårlig dag

/A

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 12-09-07 18:40

> Øeh - de skulle da gerne være istand til at klare et syn en vilkårlig dag

Ikke helt enig. Når man har ældre brugte biler vil en emsig synsmand næsten
altid kunne finde et eller andet at knalde dig på. Tag f.eks. støddæmpere,
en mikroskopisk smul slub i en styrekugle, en stenslag i forrude, etc etc.
Så hvis man møder op med en bil der er beskidt og tydeligvis ikke har været
gennemgået inden syn, kan jeg faktisk godt forstå at synsmanden bliver lidt
irriteret.