Forbremsesystem. 1 vs. 2 disk
Fra : Kasper Egebo

Dato : 10-09-07 01:42

Har gjort mig lidt overvejelser omkring emnet, da jeg indenfor nær
fremtid vil have bygget mig en lille to-takt racer til at køre lidt på
bane med.

Jeg overvejer så fx hvilket der egner sig bedst til banekørsel:
1 x 320mm
2 x 180mm

Vægtmæssigt tror jeg det er meget lige, dog med lidt overvægt til 2-
disk systemet pga den extra kalipre.
Med 4 cm bred bremseflade blir det samlede bremseflade areal
fundstændigt ens i begge.

Bremseevnen vil jeg anslå til at være 10-15% bedre i 2 disk systemet.
Desuden burde man undgå vrid i forgaflen ved nedbremsning og derved en
mere stabil følelse.

Hvad er jeres meninger og erfaringer omkring emnet?

Fra : Armand

Dato : 10-09-07 15:37

"Kasper Egebo" <kasper_egebo@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Desuden burde man undgå vrid i forgaflen ved nedbremsning
> Hvad er jeres meninger og erfaringer omkring emnet?

Uanset størrelse af bremseklodser og bredde af spor på skive/r vil en
nedbremsning altid producere samme varme. Hvis det holder at de to små
skiver tilsammen vejer det samme som den ene store, vil varmeopbygningen
være den samme p.g.a. mængden af energi bliver lagt i samme mængde
skive-metal!
Men bremseenergien afgøres i høj grad også af hvor tungt at køretøjet er og
bliver dit projekt en letvægter burde én skive kunne klare sagen, akkurat
som det er tilfældet af RR-cirkus'ets mindste racere: 125'erne!

P.g.a. to skiver/calibres flere (og derved større) kontaktflader vil samme
nedbremsning kunne gøres med mindre pedaltryk end for den enkelte skives
vedkommende. Derved vil opbremsningen måske (det er til stor debat om en
hård fast bremse eller en letter og derved lidt blødere, er at foretrække,
men generelt foretrækker de hårdeste racing-hunde et fast og hårdt
forbremsetryk) kunne reguleres bedre!
Selvom skive-massen er den samme vil de to skiver have en bedre
varmeafledning, især p.g.a. den dobbelte kontakt til navet, og således
borgre for at bremsen har sværere ved at overophede!

Omkring bremsekraft, er der lige en tillægsbetragtning omkring
bremsemomentet:
I lighed med at man bedre kan trampe op ad bakke hvis ens cykel får længere
pedaler vil en større (á større radius) skive lettere kunne optage
bremsekræfterne, og det er dét der taler for én stor bremse á eks.vis
Buell's fælgmonterede enkelt-skive!
Men hvor vandene skiller kan jeg ikke gennemskue.
Måske et studie af Yamaha TZR's enkeltskive vs. de lidt yngre Suzuki RGV og
Kawasaki KR1 der har to, endda temmeligt store, skiver foran, kan give et
clou :-/

--
Armand.

Fra : Kasper Egebo

Dato : 11-09-07 01:17

On 10 Sep., 16:36, "Armand" <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> [...]
> bliver dit projekt en letvægter burde én skive kunne klare sagen, akkurat
> som det er tilfældet af RR-cirkus'ets mindste racere: 125'erne!

Helt korrekt.
Håber på at komme ned på omkring 50-55 kg tørvægt, og have en max
hastighed omkring 120 -150 km/t.
Begge bremsesystemer er nok lidt overkill, men hellere lidt for meget
end lidt for lidt.

Hvad med vrid i forgaflen. 2 må jo udline hinanden så hjulet ikke
kommer ud af centerlinien.

> [...]
> varmeafledning, især p.g.a. den dobbelte kontakt til navet, og således
> borgre for at bremsen har sværere ved at overophede!

Også korrekt. personligt synes jeg det er lækkert med en hård og
præcis bremse.
Kræver tilvænning men det kommer.

> [...]
> Kawasaki KR1 der har to, endda temmeligt store, skiver foran, kan give et

Præcis. Forholdet mellem hjul diameter og bremseskive diameter er
afgørende.
Men tilregner man at der er 2 af de små skiver, bliver det faktisk
bedre også.