BMW restvarmeanlæg
Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 12-09-07 14:42

Hej BMW-forum

Når nu man sidder på Bilbasen og kigger efter hvad den næste BMW skal
være for én støder man pludselig på udstyr som "restvarmeanlæg" i en
330i E90.

Er der mon nogen her i gruppen, som kan hjælpe med at opklare, hvad
sådan en himstregims kan og hvorfor man skal have én?

På forhånd tak,

--
Jacob

Fra : alexbo

Dato : 12-09-07 14:52

"Jacob Buus Smidt" skrev

> [...]
>Er der mon nogen her i gruppen, som kan hjælpe med at opklare, hvad
>sådan en himstregims kan og hvorfor man skal have én?

Der findes nogle anlæg der under kørslen fylder en isoleret tank i
bagagerummet med varmt vand, dette varme vand sender man rundt i motoren
næste morgen for at forvarme.
Om det er det der menes skal jeg ikke kunne sige.

mvh
Alex Christensen

Fra : Lars Ola Monsen

Dato : 12-09-07 16:39

> [...]
> næste morgen for at forvarme.
> Om det er det der menes skal jeg ikke kunne sige.

Saab hadde dette systemet på sine biler for noen år siden.

Lars Ola

Fra : alexbo

Dato : 12-09-07 16:48

"Lars Ola Monsen" skrev

> Saab hadde dette systemet på sine biler for noen år siden.

Som fabriksmonteret standard eller ekstraudstyr?
Jeg er ikke imponeret over systemet, hvis man har brug for startvarme, så er
en bensin/dieselvarmer meget bedre, lidt dyrere måske, men meget mere
anvendelig, og man undgår tank og slanger.

mvh
Alex Christensen

Fra : Fly Christensen

Dato : 12-09-07 17:35

Jacob Buus Smidt wrote:
> [...]
>
> Er der mon nogen her i gruppen, som kan hjælpe med at opklare, hvad
> sådan en himstregims kan og hvorfor man skal have én?

Varmesystemet tapper motoren for den varme, der stadig er, selvom, at du
har slukket motoren. På den måde kan du gå på indkøb og stadig komme
tilbage til en varm bil.

Fly

Fra : alexbo

Dato : 12-09-07 19:06

"Fly Christensen" skrev

> Varmesystemet tapper motoren for den varme, der stadig er, selvom, at du
> har slukket motoren. På den måde kan du gå på indkøb og stadig komme
> tilbage til en varm bil.

Det passer bedre til navnet restvarmeanlæg.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jacob Buus Smidt

Dato : 12-09-07 18:41

On 12 Sep., 18:34, Fly Christensen <x_nospa...@gmx.net> wrote:

> Varmesystemet tapper motoren for den varme, der stadig er, selvom, at du
> har slukket motoren. På den måde kan du gå på indkøb og stadig komme
> tilbage til en varm bil.
>
> Fly

Tak til alle for svarene. Nu giver det lidt mening...men ikke
livsnødvendigt udstyr

--
Jacob

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-07 18:51

"Jacob Buus Smidt" <nospam_j@nddata.dk> skrev i meddelelsen

>Tak til alle for svarene. Nu giver det lidt mening...men ikke
>livsnødvendigt udstyr

Nej måske ikke livsnødvendigt, men dælme dejligt når vejret står på sne og
frost.

--
/HB

Fra : Jacob Pedersen

Dato : 12-09-07 19:57

"Jacob Buus Smidt" <nospam_j@nddata.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tilbage til en varm bil.
>
> Fly

Tak til alle for svarene. Nu giver det lidt mening...men ikke

I vores BMW er det en funktion der følger med når bilen har "rigtig"
klimaanlæg...jeg vil tro det også er det selv om den ikke er helt ny - og
det er ganske rigtigt som fly siger, muligheden for at komme tilbage til en
varm bil når du smutter i kort tid.

Jacob Pedersen

Fra : Brian S Jensen

Dato : 12-09-07 22:08

"Jacob Pedersen" <jacob*spam*@*spam*eculture.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det er ganske rigtigt som fly siger, muligheden for at komme tilbage til

Hej Jacob

Jeg tror du forveksler "REST"-knappen (eller "MAX" i nyere modeller) med
den "rigtige" restvarme-beholder

REST-knappen sidder ganske rigtigt på klima-panelet, men den blæser bare
luft
gennem varmeapp. indtil kølevandstemperaturen kommer under 20 grader
(så vidt jeg husker)

Den restvarme med beholderen, holder på varmen i over 1 døgn

Hvad er det for en BMW du har

Mvh.
Brian S Jensen - www.bmw-club.dk
BMW 528i Steptronic
Toyota Previa 2.4i

Fra : Jacob Pedersen

Dato : 13-09-07 17:24

"Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hej Jacob
>
> Jeg tror du forveksler "REST"-knappen (eller "MAX" i nyere modeller) med
> den "rigtige" restvarme-beholder

Hmm...det er da muligt - jeg syntes ellers jeg granskede ekstraudstyrslisten
grundigt inden den blev bestilt (det blev i hvert fald til en pæn
ekstraregning på den front), men jeg erindre ikke at have stødt på en sådan
indretning - nuvel, måske det kun er på de større modeller.

> REST-knappen sidder ganske rigtigt på klima-panelet, men den blæser bare
> luft
> gennem varmeapp. indtil kølevandstemperaturen kommer under 20 grader
> (så vidt jeg husker)

Jeg kan ikke lige huske hvad der står på knappen - bilen er fra slutningen
af maj, så jeg har ikke brugt funktionen endnu.

> Den restvarme med beholderen, holder på varmen i over 1 døgn
>
> Hvad er det for en BMW du har

Det er en faceliftet 118d - en ret pæn opgradering fra den gamle 307 hdi'er
og så kom der jo lige 27k retur pga omlægning af registreringsafgiften, når
man har købt en bil der kan alt det moderne - 21,3 km/l, DPF, 5* ved
EuroNCAP osv...det var en rar ting!

Jacob Pedersen