Gule plader... Hvorfor egentlig ?
Fra : Kim

Dato : 08-09-07 19:26

Med tanke på alle de administrative regler der skal til,
og dermed store offentlige udgifter, kan det egentlig undre,
hvad grunden er til, at det overhovedet er tilladt for private
at erhverve biler på gule plader ?
Det ville da være nemmere, hvis det KUN var til rent erhverv,
man kunne få gule plader...
Jeg skal nok selv ha' en gul-pladebil, så det er ikke misundelse,
men almen undren over det danske afgiftssystem.

Mvh, Kim

Fra : Leonard

Dato : 08-09-07 19:49

On Sat, 8 Sep 2007 20:25:54 +0200, Kim wrote:

> Jeg skal nok selv ha' en gul-pladebil, så det er ikke misundelse,
> men almen undren over det danske afgiftssystem.

Som med alle reglerne om beskatning og afgifter, så er
registreringsafgiftsloven også et sammenkog af en masse ændringer og
kompromisser. Og da ingen poltiker tør tage fat ved roden og begynde
forfra med en helt ny samling af love til at inddrive penge til staten,
ja, så bliver det ved med at være noget kompliceret og mandskabstungt
skrammel.

--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/

Fra : BJ

Dato : 08-09-07 19:58

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> forfra med en helt ny samling af love til at inddrive penge til staten,
> ja, så bliver det ved med at være noget kompliceret og mandskabstungt

Tjaeee.. man får mere fornemmelsen af, politikerne gør det svært for
befolkningen for at få tiden til at gå på tinge.

At det så samtidig giver beskæftigelse til en masse, det er blot en fin
sidegevinst.

mvh
Bjørn J.

Fra : Nicolai

Dato : 08-09-07 20:02

> At det så samtidig giver beskæftigelse til en masse, det er blot en fin
> sidegevinst.

En fin sidegevinst vi der bl.a. gør vi alle betaler 60+% i marginalskat....

Men det er en HELT anden diskutuion!

Fra : BJ

Dato : 08-09-07 20:11

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> En fin sidegevinst vi der bl.a. gør vi alle betaler 60+% i
> marginalskat....

Der skal jo også være lidt plads til revisorens honorar....

> Men det er en HELT anden diskutuion!

Jep..

mvh
Bjørn J.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 08-09-07 23:30

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Nicolai" <spam2005@nifo.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Der skal jo også være lidt plads til revisorens honorar....

Når Skat og min egen skat har gaflet hvad der kan tilkomme dem,
så er der ikke meget tilbage af min løn.
Om jeg har noget imod det?
Nøøø, ikke det fjerneste egentlig

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : BJ

Dato : 09-09-07 00:19

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Når Skat og min egen skat har gaflet hvad der kan tilkomme dem,
> så er der ikke meget tilbage af min løn.
> Om jeg har noget imod det?
> Nøøø, ikke det fjerneste egentlig

Så stem på Helle næste gang.

Så går du i rødt..

mvh
Bjørn J.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 09-09-07 19:04

> "Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Så stem på Helle næste gang.
>
> Så går du i rødt..

En slet skjult hentydning til at jeg går i sort?
Næ, ikke endnu

Helle?
Tro mig, det er overvejet.
Det kan dårligt være værre end hvad der sidder på magten nu

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : BJ

Dato : 09-09-07 19:08

> [...]

> Helle?
> Tro mig, det er overvejet.
> Det kan dårligt være værre end hvad der sidder på magten nu

Sagtens, den fløj afleverer gerne en tom pengekasse.

Det er nemt at fjerne skattelettelser igen

Det er umuligt at nedsætte lønninger i Helles branche, når de først er sat
op. Dem hænger vi på til evig tid.

mvh
Bjørn J.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 09-09-07 20:56

> [...]
>
> Det er nemt at fjerne skattelettelser igen
>
> Det er umuligt at nedsætte lønninger i Helles branche, når de først er sat

Pest eller kolera?
Landets politikere er leveringsdygtige i det hele

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : BJ

Dato : 09-09-07 21:05

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Pest eller kolera?
> Landets politikere er leveringsdygtige i det hele

Jow, men en klog mand sagde en gang: "Borgernes penge ligger bedst i
borgernes lommer"..;)

mvh
Bjørn J.

Fra : claus b.p.

Dato : 08-09-07 20:21

"Kim" <No@money.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg skal nok selv ha' en gul-pladebil, så det er ikke misundelse,
> men almen undren over det danske afgiftssystem.

Jeg har selv undret det samme, men man har altså politisk valgt at
subsidiere visse brancher i erhvervslivet. Nu er det meget svært at definere
erhverv, for nogle har fx. eget firma, registreret som "personligt ejet",
nogen har bierhverv som fx. musikere, osv. Men hvorfor de skal have en
fordel ved at købe gulpladebil i stedet for hvidplade- det skal der vist en
politiker til at forklare. Blot er det helt sikkert, at det ikke er tænkt
for at hr. Jensen kan få en billigere bil fordi han ikke har børn. (Eller
kun har børn på gule plader - hi)

/Claus

Fra : urlex

Dato : 08-09-07 22:05

On 8 Sep., 21:25, "Kim" <N...@money.dk> wrote:
> [...]
> Jeg skal nok selv ha' en gul-pladebil, så det er ikke misundelse,
> men almen undren over det danske afgiftssystem.

I EØS-landene er det kun Norge - Danmark - Holland der har
"gulpladebiler". Hvis du kommer til andre EØS-lande med din
"gulpladebil" og skal have den på landets nr.plader, skal bilen bygges
tilbage til personbil og det kan ikke betale sig. Danskere der
bosætter sig i Middelhavslande og har medtaget deres "gulpladebil"
oplever gang på gang, at den bliver afvist. Private må ikke køre i VAN-
biler, de skal eje firma og være momsregistreret. Jeg kender nogle
danskere der måtte tage tilbage til Danmark og sælge deres
"gulpladebil".
vh urlex

Fra : Ukendt

Dato : 08-09-07 23:58

"Kim" <No@money.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg skal nok selv ha' en gul-pladebil, så det er ikke misundelse,
> men almen undren over det danske afgiftssystem.

Gulplade biler er primært varevogne og det der ligner. Hvis gule plader kun
var til rent erhverv, så skulle mange personbiler have gule plader på, da
der kører enormt mange sælgere rundt i alm. personbiler.

Ulrik

Fra : BJ

Dato : 09-09-07 00:22

"Ulrik Friis" <ufj(snabela)get2net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Gulplade biler er primært varevogne og det der ligner. Hvis gule plader
> kun var til rent erhverv, så skulle mange personbiler have gule plader på,
> da der kører enormt mange sælgere rundt i alm. personbiler.

...og de kosten en bondegård i skat.

Dem der har størst glæde af firmabilen, er dem med få firmakilometer og
rigtig mange privat ditto.

Til eks. regnskabschefen...

mvh
Bjørn J.

Fra : penta@panto.com

Dato : 09-09-07 07:38

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Dem der har størst glæde af firmabilen, er dem med få firmakilometer og
> rigtig mange privat ditto.
>
> Til eks. regnskabschefen...

Ironisk nok Ja - og hvis man kører mange firmakilometer og få private, så
kan det bedst betale sig at have privatbil.

/tomov

Fra : urlex

Dato : 10-09-07 07:40

On 9 Sep., 00:05, urlex <rolex6...@kokage.dk> wrote:

> [...]
> biler, de skal eje firma og være momsregistreret. Jeg kender nogle
> danskere der måtte tage tilbage til Danmark og sælge deres

Hej Jeg glemte at skrive at der findes biler i DK, der kører med lav
beskatning og på "gulpladeregler", men pga. etiske regler har fået lov
til at køre på "hvide" plader og som i ordets forstand er en
VAN(varebil) nemlig bedemændenes rustvogne (transport af ligkister).
Alle statens biler uanset personbil, varevogn, lastbil kører
allesammen på "hvide" plader, de er alle afgiftsfrie.
vh urlex

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-09-07 11:20

On 8 Sep., 20:25, "Kim" <N...@money.dk> wrote:
> Med tanke på alle de administrative regler der skal til,
> og dermed store offentlige udgifter, kan det egentlig undre,
> hvad grunden er til, at det overhovedet er tilladt for private
> at erhverve biler på gule plader ?

Enig.

> Det ville da være nemmere, hvis det KUN var til rent erhverv,
> man kunne få gule plader...

Enig, gule plader burde kun være for momsreg.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og

Fra : Anders Majland

Dato : 10-09-07 13:10

> Enig, gule plader burde kun være for momsreg.

Og samtidig uden mulighed for privat anvendelse ? Altså ikke noget med lige
at handle ind på vejen hjem og/eller have børn med til børnehaven osv ? Det
vil da gøre det temmelig besværligt for mange erhversdrivende ....

(De private der kører gulplade vil jo kun opleve det som en ulempe på
tegnebogen)

Eneste løsning er imho er harmonisering af afgifterne ... Ikke bare de
småjusteringer vi har set ...

Hvis det skal være provenu neutralt vil for en erhversdrivende så sikkert
betyde at der skal bindes mere kapital i bilerne (og gøre varene / ydelserne
dyrere)

Fra : BJ

Dato : 10-09-07 13:36

KLIP

> Hvis det skal være provenu neutralt vil for en erhversdrivende så sikkert
> betyde at der skal bindes mere kapital i bilerne (og gøre varene /
> ydelserne dyrere)

Midt i al jeres oprigtige bekymring, her denne lille historie som måske kan
mane til lidt eftertænksomhed:

Gentlemen, apropos de seneste dages diskussion om skattelettelser, som
åbenbart rigtig mange (socialdemokrater og lign.) ikke rigtig fatter hvordan
hænger sammen.
Et forsøg på en forklaring er historien om de ti
personer, der hver dag går ud på restaurant og spiser middag sammen. Den
fælles regning på restauranten ender hver dag på 1.000 kroner, og de ti
deler den op på nogenlunde samme måde, som vi betaler skatter her i landet.

De første fire - de fattigste - skal derfor ikke betale noget. Den femte
skal betale 10 kroner, den sjette 30 kroner, den syvende 70 kroner, den
ottende 120 kroner og den niende 180 kroner. Den tiende, den rigeste af dem,
skal betale 590 kroner.

Rod med rabatten
Sådan spiser de sammen hver dag, og alle er de glade for den måde, de deler
regningen på. Lige ind til restauratøren pludselig giver dem rabat.
kroner i rabat på jeres middage.« En middag for ti personer koster derefter
800 kroner.

Gruppen vil stadig betale regningen på samme måde, som vi betaler skatter
her i landet. Så de første fire bliver ikke påvirket: De skal stadig ikke
betale.

Men hvad med de seks andre - dem som betaler - hvad skal de gøre? Hvordan
skal de fordele rabatten på 200 kroner, så alle får en lige del? Og nu skal
man holde ørene stive:

De finder ud af, at 200 kroner divideret med seks bliver til 33,33 kroner.
Hvis de trækker det beløb fra hver persons andel, skal den femte og sjette
person have penge for at spise.

Restauratøren foreslår, at det mest rimelige vil være at reducere hver
person regning omtrent jævnt, og han sætter sig til at regne på, hvad hver
person skal betale.
Resultatet bliver, at også den femte person kan spise gratis, den sjette
skal betale 20 kroner, den syvende 50 kroner, den ottende 90 kroner, den
niende 120 kroner. Den tiende skal betale 520 kroner i stedet for de 590.
Alle seks personer får en lavere pris end tidligere, og de fire første kan
fortsat spise gratis.
Men så er det, at én i selskabet begynder at sammenligne, hvad de hver især
har sparet. De står uden får restauranten. »Jeg fik kun 10 kroner af de 200
kroner,« begynder den sjette person og peger på den tiende. »Men du tjente
er uretfærdigt, at han fik syv gange mere end mig!«
når jeg kun fik 20? De rige skal altid have det bedre!!!«
Det her system udnytter de fattige.«

De ni personer omringer den tiende og giver ham tæsk.
Næste aften kommer han slet ikke til middagen, men de ni andre sætter sig
til bordet og spiser uden at vente på den tiende. Da regningen kommer,
opdager de noget.

Der mangler 520 kroner...

mvh

Bjørn J.

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 10-09-07 13:41

"BJ" <mrbear_REMOVE_@post.tele.dk> skrev :

>Der mangler 520 kroner...

Hvor hulen finder du sådan noget ? <grin>

--
Jan_stevns

Fra : BJ

Dato : 10-09-07 13:43

<jan@bygteknik.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvor hulen finder du sådan noget ? <grin>

Hvor utroligt det end lyder, én har da nogen venner, selv blandt
socialdemokrater..

mvh
Bjørn J.

Fra : Anders Majland

Dato : 10-09-07 19:26

> Midt i al jeres oprigtige bekymring, her denne lille historie som måske
> kan mane til lidt eftertænksomhed:

KLAP KLAP KLAP

Den vil jeg gemme og bruge igen ved lejlighed - fordi den rammer så præcist
at selv gratisterne og dem der ikke får meget rabat burde forstå det ....

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-07 20:53

On Sat, 8 Sep 2007 20:25:54 +0200, "Kim" <No@money.dk> wrote:

> [...]
>Jeg skal nok selv ha' en gul-pladebil, så det er ikke misundelse,
>men almen undren over det danske afgiftssystem.

Det er jo et sammensurium af kompromis'er og ønsket om, at "den lille
mand" med egen nystartet virksomhed også kunne blive kørende uden at
skulle have to biler osv. osv. Egentlig er det vel en følge af, man
engang opfandt "papegøjepladerne" og så har den private brug fuldt de
gule plader siden. Det har så ført til nogle tåbelige regler, hvor
smarte mennesker udnyttede disse regler til at indregistrere alt
muligt til erhvervsbrug. Og næste trin er på vej med fx. Audi RS6 van,
Mercedes E63 Van og BMW har sikkert også en, der med garanti kommer
til at flytte en masse pakker i en pokkers fart )
Om ikke andet skaber det da noget debat og noget beskæftigelse hos
SKAT, som skal forvalte disse regler, politikerne efter 37 timers
forhandling uden pause har udformet - typisk med en masse huller, som
findes af disse smarte mennesker. Nedvejningen af et hav af
gulpladekøretøjer uden at skulle berigtige afgift er den seneste
bommert, men Applus og de andre synsvirksomheder har fået lidt ekstra
omsætning.
Jeg har ikke løsningen på problemet - jeg tror egentlig ikke, at der
er nogen, der kan totalombygge systemet uden en form for indtægtstab
og så knækker filmen hos politikerne. En start var at kræve at gule
plader betød "erhverv" og ikke andet - og den der med, at man ikke
lige må holde ind et sted holder ikke, for hvis virksomheden har
trukket moms fra må den ikke køre en privat meter før det kan få
konsekvenser.
Men jeg mener, at det slet ikke er nok - man skal have totalrenoveret
vores system med bilafgifter.......som bør tilpasses vore nabolande.
FDM havde et forslag, som da så spændende ud, men i en periode ville
de nye "billigere" biler være svære at sælge som brugte pga. højere
ejerafgift.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-07 21:38

> [...]
> lige må holde ind et sted holder ikke, for hvis virksomheden har
> trukket moms fra må den ikke køre en privat meter før det kan få
På et eller andet tidspunkt vil EU nok skubbe til afgifterne. Det eneste
fornuftige er at afvikle afgifterne over en 10 årig periode til et niveau
der ligner det svenske eller tyske. Men politikerne kan jo ikke tænke
længere end én valgperiode.

I den periode kan det ikke undgås at priserne på brugte biler bliver
flydende, og at der vil være et større værditab. Men lad os få det overstået
og komme videre. Hvis man så samtidig bibeholder ordningen med, at
reg.afgiften kan betales tilbage ved salg til udlandet, så kan de helt store
værditab begrænses. Der vil stadigvæk være aftagere til vores brugte biler i
områder af Europa, hvor bilparken er endnu dårligere end hos os.

Ulrik