Ulykke på Herningmotorvejen
Fra : Jacob Rungwald

Dato : 08-09-07 09:25

Hvor tragisk det end er, så forstår jeg ikke helt hvordan ulykken kunne ske
ud fra de beskrevne her

http://ekstrabladet.dk/112/article335402.ece

Er der nogen der kan forklare hvordan lastbilen kan dække for bilen der
kommer fra nødsporet, og at den bagfrakørende samtidig kan køre ind i den
tyske bil ?

Mvh
Jacob

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 08-09-07 09:57

"Jacob Rungwald" <jacob@rungwald_fjernes.dk> skrev :

>Er der nogen der kan forklare hvordan lastbilen kan dække for bilen der
>kommer fra nødsporet, og at den bagfrakørende samtidig kan køre ind i den
>tyske bil ?

Kan du ikke få billedet på nethinden ?

En lastbil kører i højre bane, tyskerne er ved at sætte igang fra
nødsporet, og regner med at trække ud foran lastbilen - samtidigt med
en anden bil er ved at overhale lastbilen, og derfor trækker ind foran
lastbilen.

Bortset fra det, tror jeg desværre der er endnu en spiller i spil:

nemlig en der er ved at presse den bil der overhaler lastbilen, så
vedkommende holder lidt for meget øje med sit bakspejl.

--
Jan_stevns

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 08-09-07 10:24

jan@bygteknik.dk writes:

> [...]
>
> nemlig en der er ved at presse den bil der overhaler lastbilen, så
> vedkommende holder lidt for meget øje med sit bakspejl.

Ikke nødvendigvis. Nogen af os har lært trække ind efter overhaling
når man kan se den overhaledes forlygter i bakspejlet. Men hvis man er
så relativt tålmodig med at trække ind hvordan kan man så undgå at se
en bil foran på vej ud af nødsporet? Men det kan selvfølgelig være den
sædvanlige historie med at man ikke ser ting der ikke bør være der.

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 08-09-07 10:37

Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev :

>Ikke nødvendigvis. Nogen af os har lært trække ind efter overhaling
>når man kan se den overhaledes forlygter i bakspejlet.

Det er vel lidt forskelligt - jeg trækker ind når afstand og fart
passer så nogenlunde - og ja - den med at kunne se forlygterne på den
man trækker ind foran (i sit bakspejl) er da en ok pejling.

>Men hvis man er så relativt tålmodig med at trække ind hvordan kan man
>så undgå at se en bil foran på vej ud af nødsporet?

relativt tålmodig ? Hvad mener du med det ? Man trækker vel ind i
det tempo man finder passende ( *man* )

>Men det kan selvfølgelig være den sædvanlige historie med at man ikke
>ser ting der ikke bør være der.

sagtens ... det er nu blot et gæt på hvordan det kunne ske

--
Jan_stevns

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 08-09-07 10:59

jan@bygteknik.dk writes:

> relativt tålmodig ? Hvad mener du med det ? Man trækker vel ind i
> det tempo man finder passende ( *man* )

Ikke andet end at der tydeligvis er nogen der har mere travlt med at
trække ind foran end som så (fx. 1 m fra ens venstre forlygte...).

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 08-09-07 11:34

Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev :

>Ikke andet end at der tydeligvis er nogen der har mere travlt med at
>trække ind foran end som så (fx. 1 m fra ens venstre forlygte...).

Nåehhh ja *dem*

Dem der typisk har ligget i magnetbanen hele vejen fra Ishøj til
Køge/Ølby frakørslen, og så lige krydser 2 baner ind, fordi "nu er
frakørslen der"

.... eller lige skal nå at overhale endnu en bil, inden frakørslen,
istedet for at lægge sig ind bag bilen.

Ikke fordi den bane typisk er overfyldt da ......

--
Jan_stevns

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-09-07 13:28

Peter Dalgaard skrev:
> [...]
> en bil foran på vej ud af nødsporet? Men det kan selvfølgelig være den
> sædvanlige historie med at man ikke ser ting der ikke bør være der.

Eller også er det en af de "Karl Smart'er" jeg ser mange af, der
allerede er begyndt at trække ind inden de er forbi lastbilen.

Det sker mange gange at jeg har en overhalende bilist liggende med en
del af sin bil i højresporet (der hvor jeg kører) mens han stadig er på
siden af mit førerhus.

En sådan situation kan jeg godt se kan udvikle sig til det skete.

Men det indebærer at flere personer skal prise sig lykkelig for at
lastbilchaufføren kunne sit kram og ikke endte med at tromle begge biler
ned.

--
MVH Finn

Når folk nu med al ønskelig tydelighed har bevist at de hverken kan,
vil eller tør køre bil, hvorfor lader de så ikke være?

Fra : Mogens

Dato : 08-09-07 13:40

> [...]
> En sådan situation kan jeg godt se kan udvikle sig til det skete.
> Men det indebærer at flere personer skal prise sig lykkelig for at

Føljetonen fortsætter - lidt af ugens personlige hændelser:
Slingrende vogntog i tunnelen under Øresund. Det lange lys anvendes
hvor man så lige får "fingeren" efterfølgende (det lange lys). Jeg ville
blot imødegå en ulykke og gøre ham opmærksom på, vi andre
bilisters tilstedeværelse (der var flere, som ikke turde overhale)

Rundkørsel med flere vognbaner, hvor den tyske chauffør i det
splinternye MB-vogntog trækker over i højre vognbane inden
rundkørslen (han hvde inden rundkørslen kørt grundløst i venstre
vognbane i laaang tid) for efterfølgende midt i rundkørslen at
snitte "svinget" og derved bringe bilisterne på venstre side i en
aldeles farlig situation (chaufføren reddede den i sidste sekund).

Jow jow - jeg skal satme lige love for at kan deres kram da...

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-09-07 14:50

Mogens skrev:
> [...]
> snitte "svinget" og derved bringe bilisterne på venstre side i en
> aldeles farlig situation (chaufføren reddede den i sidste sekund).

Hvem kan da også være så dum at overhale en lastbil i en rundkørsel?

Det er da kun folk uden for mange hjerneceller at slås med der ikke ved
at rundkørsler er lavet til Legobiler og ikke til lastbiler, hvorfor "så
langt til højre som muligt" bliver at fylde hele rundkørslen.

> Jow jow - jeg skal satme lige love for at kan deres kram da...

Det er der nogen der er sure over og mange der er glade for.

Hvad det er der gør at folk får underlige manerer omkring lastbiler ved
jeg ikke, men undres stadig.

(Jeg ser flere Legobiler slingre ud af vejen end jeg ser lastbiler,
eneste forskel til lastbiler er dog at de er ca 1 m smallere.)

Fra : Mogens

Dato : 08-09-07 16:37

Finn skrev:

> [...]
> rundkørsler er lavet til Legobiler og ikke til lastbiler, hvorfor "så
> langt til højre som muligt" bliver at fylde hele rundkørslen.

Suk.
Hvorfor har du en fantastisk evne til at ikke at læse dét, der står?
"Rundkørsel med flere vognbaner..." betyder for en alm. dansk last-
vognschauffør selvfølgelig, at der er rigelig plads til alle.

Den tyske lastvogns forreste venstre hjørne ville have ramt bilisten i
B-søjlen,
Finn - altså ikke et pres fra sættervognens side eller andet...

> Det er der nogen der er sure over og mange der er glade for.
> Hvad det er der gør at folk får underlige manerer omkring lastbiler ved
> jeg ikke, men undres stadig.

Det er fordi der i samfundet er sket et skifte, Finn. Tidligere var
chauffører som regel gode habile bilister...

> (Jeg ser flere Legobiler slingre ud af vejen end jeg ser lastbiler, eneste
> forskel til lastbiler er dog at de er ca 1 m smallere.)

Ja, nu var det så ikke almindeligt "slingeri", der var tale om her,
men det forstår du sikkert ikke.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-09-07 21:29

Mogens skrev:
> [...]
> "Rundkørsel med flere vognbaner..." betyder for en alm. dansk last-
> vognschauffør selvfølgelig, at der er rigelig plads til alle.

Medmindre rundkørslen er lavet med plads til to lastbiler ved siden af
hinanden, og det er vist ikke mange der er det, er den IMO ikke stor nok
til at biler overhaler en lastbil i den.

> Den tyske lastvogns forreste venstre hjørne ville have ramt bilisten i
> B-søjlen,
> Finn - altså ikke et pres fra sættervognens side eller andet...

Vi ender stadig ved det tåbelige, overhovedet, at overhale en lastbil i
en rundkørsel. Specielt når man nu ved, da man forventes at havde sat
sig ind i at ikke alle andre biler i trafikken kan være på samme plads
som ens egen Legobil, at lastbilerne ikke kan holde sig inden for de, af
teoretikerne, fastsatte rammer.

> Det er fordi der i samfundet er sket et skifte, Finn. Tidligere var
> chauffører som regel gode habile bilister...

Vær du glad for at de fleste stadig er det.

At Legobilisterne regner med at lastbilchaufførerne er blevet lige så
ringe som de selv er skal de ikke komme og gøre til vores problem.

> Ja, nu var det så ikke almindeligt "slingeri", der var tale om her,
> men det forstår du sikkert ikke.

Hvor sætter du grænsen mellem "almindelig" slingeri og slingeri?

Fra : Mogens

Dato : 08-09-07 21:41

> [...]
> i at ikke alle andre biler i trafikken kan være på samme plads som ens
> egen Legobil, at lastbilerne ikke kan holde sig inden for de, af

Der var masser af plads - hvis han havde fulgt banen

> Vær du glad for at de fleste stadig er det.

Er de?

> At Legobilisterne regner med at lastbilchaufførerne er blevet lige så
> ringe som de selv er skal de ikke komme og gøre til vores problem.

Gør de heler ikke - lastbilerne er et kæmpeproblem på vejene idag

> Hvor sætter du grænsen mellem "almindelig" slingeri og slingeri?

Ja når knægten "indtager" noget af den anden vognbane også, bliver
det til slingeri ud over det almindelige....

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 08-09-07 22:11

"Mogens" <no@reply.nu> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Ja når knægten "indtager" noget af den anden vognbane også, bliver
> det til slingeri ud over det almindelige....

Drop det Mogens.
I Finns bog er kapitelet hvor 3500+kg biler laver fejl ikke skrevet endnu

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Mogens

Dato : 08-09-07 22:23

"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Drop det Mogens.
> I Finns bog er kapitelet hvor 3500+kg biler laver fejl ikke skrevet endnu

Ok...

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-09-07 22:39

Uffe Bærentsen skrev:
> Drop det Mogens.
> I Finns bog er kapitelet hvor 3500+kg biler laver fejl ikke skrevet endnu

Det er kapitlet om Legobilisters forståelse for lastbilers behov heller
ikke.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-09-07 22:31

Mogens skrev:
> Der var masser af plads - hvis han havde fulgt banen

Og du var sikker på at han kunne følge banen?

(Hvilken rundkørsel er der tale om?)

> Er de?

Hvis vi var lige så ringe som vi gøres til ville dødstallet være langt
højere.

> Gør de heler ikke - lastbilerne er et kæmpeproblem på vejene idag

Kun for dem der mener at de har ret til at kunne køre det tilladte (+
moms) uanset hvornår de ønsker at køre.

> Ja når knægten "indtager" noget af den anden vognbane også, bliver
> det til slingeri ud over det almindelige....

Dvs "almindelig slingereri" ser jeg hele tiden. (indenfor det jeg kan se
fremad er der oftes en der skal bruge hele banen for at komme fremad.)

Og slingeri udover det almindelige ser jeg så flere gange om dagen.

Begge dele fra Legobiler.

Fra : Mogens

Dato : 09-09-07 06:36

> Og du var sikker på at han kunne følge banen?

Ellers ville jeg ikke skrive det. Jeg hr selv kørt gennem den
rundkørsle i lastbil flere gange...

> Kun for dem der mener at de har ret til at kunne køre det tilladte (+
> moms) uanset hvornår de ønsker at køre.

Nej - der er himmelvid forskel på at passere DK eller for dens sags
skyld Tyskland en hverdag og i en week-end. Til hverdag er det ikke
til at sparke sig frem på motorvejen, grundet lastbiler, mens det i week-
end'en - trods mange ferie- og week-endpendlere på vejene - er langt
lettere.

Vedr. antallet af lastbiler på motorvejene har vi nået et så højt niveau,
at der må gøres noget her og nu. Det har udviklet sig til udholdelige
forhold for alle...

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-09-07 07:43

Mogens skrev:
> Ellers ville jeg ikke skrive det. Jeg hr selv kørt gennem den
> rundkørsle i lastbil flere gange...

Må vi vide hvilken det er?

> [...]
> til at sparke sig frem på motorvejen, grundet lastbiler, mens det i week-
> end'en - trods mange ferie- og week-endpendlere på vejene - er langt

Sjovt du siger det når fakta, for Tyskland, siger at søndag, den dag
lastbilerne ikke må køre, er den dag hvor der er mest kø på de tyske
motorveje.

> Vedr. antallet af lastbiler på motorvejene har vi nået et så højt niveau,
> at der må gøres noget her og nu. Det har udviklet sig til udholdelige
> forhold for alle...

Akkurat det samme kan siges om Legobilerne. Det er til at få spat af at
se Køge Bugt Motorvejen lukket hver morgen og hver aften af Legobiler
med kun een person i. Det kunne jo så nemt være anderledes.

Fra : Mogens

Dato : 09-09-07 08:01

> Må vi vide hvilken det er?

Det kunne være hvilken som helst rundkørsel - det er ikke
dét, der er pointen. "Ikea" Taastrup...

> Sjovt du siger det når fakta, for Tyskland, siger at søndag, den dag
> lastbilerne ikke må køre, er den dag hvor der er mest kø på de tyske
> motorveje.

Næppe average, men måske i sommerferieperioden...

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-09-07 08:11

Mogens skrev:
> Det kunne være hvilken som helst rundkørsel - det er ikke
> dét, der er pointen. "Ikea" Taastrup...

Det er netop det der er min pointe.

Netop i den rundkørsel er det et mareridt at komme rundt med en lastbil.
Skal man mere end 1/4 -1/2 rundtskal man jo ind i sporet nærmest midten.
Og så er der ikke særlig god plads til lastbiler. Og man ender oftest op
med at holde i flere spor da man jo skal stoppe for lyset mens man er
ved at finde ind hvor man skal være.

> Næppe average, men måske i sommerferieperioden...

Nej, det er året rundt at det er sådan. Størrelsen varierer blot med
årstiden.

Fra : Mogens

Dato : 09-09-07 08:27

> Netop i den rundkørsel er det et mareridt at komme rundt med en lastbil.

Suk - Uffe, du fik ret...

> Nej, det er året rundt at det er sådan. Størrelsen varierer blot med
> årstiden.

Så må jeg køre på tidspunkter, som er ret heldige set ud fra et kø-
mæssigt synspunkt. På vor netop overståede sommeferie sad vi netop
og talte om den markante forskel, der ér på at køre på en hverdag
og i week-end.

Nuvel, det rager mig en høstblomst - jeg har nu fundet ud af,
hvorledes jeg sprinter i bil fra DK til "Italien" uden kø, såh det

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-09-07 09:29

Mogens skrev:
> Suk - Uffe, du fik ret...

Hvis du er vandt til at komme der kan du naturligvis sagtens være
hovskisnovski overfor dem der ikke er.

> [...]
> mæssigt synspunkt. På vor netop overståede sommeferie sad vi netop
> og talte om den markante forskel, der ér på at køre på en hverdag

Det må du være.

> Nuvel, det rager mig en høstblomst - jeg har nu fundet ud af,
> hvorledes jeg sprinter i bil fra DK til "Italien" uden kø, såh det

Heldigt for dig.

(Ps. det var officielle tyske tal jeg brugte, ikke personlige
observationer.)

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 09-09-07 19:00

> Hvis du er vandt til at komme der kan du naturligvis sagtens være
> hovskisnovski overfor dem der ikke er.

I rest my case.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 15-09-07 20:52

On Sun, 09 Sep 2007 07:01:19 GMT, "Mogens" <no@reply.nu> wrote:

> [...]
>dét, der er pointen. "Ikea" Taastrup...

>Næppe average, men måske i sommerferieperioden...

Det kommer i nogen grad an på, hvor og i hvilken retning man kører.

Jeg har en vis erfaring med week-endkørsel i Tyskland, da vi har
tilladelse til at køre dernede også i week-ends.

Søndag er ikke nogen god dag at køre i Tyskland. Især ikke hvis man er
uheldig at køre på en strækning der fører fra havet og ind mod de
større byer.

F.eks. er det en sand plage at komme over med Gedser-Rostock, og
derefter skulle rundt om Berlin på en søndag eftermiddag.

Hele Berlin har fand'me været til store badedag oppe ved Østersøen.

Det problem er værst om sommeren.

Lørdagene er bedre, men det er godt at vide hvilke fodboldhold der
spiller på hjemmebane.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 09-09-07 09:03

Finn Guldmann <n@a.invalid> skrev :

>Akkurat det samme kan siges om Legobilerne. Det er til at få spat af at
>se Køge Bugt Motorvejen lukket hver morgen og hver aften af Legobiler
>med kun een person i.

Lukket ? Hvordan får du den opfattelse - jeg kommer da fint gennem
hver morgen, og retur senere på dagen - bevares - det tager lidt tid -
og hvad så ?

Der er vist også typisk kun 1 person i hver lastpram - og den fylder
mere i LegoBilerne - så hvorhen vil du med det ?

>....Det kunne jo så nemt være anderledes.

Ja - forbyd lastbilerne adgang til motorvejene i myldretiderne - Så
nemt kan det gøres ;)
--
Jan_stevns

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-09-07 09:33

jan@bygteknik.dk skrev:
> Lukket ? Hvordan får du den opfattelse - jeg kommer da fint gennem
> hver morgen, og retur senere på dagen - bevares - det tager lidt tid -
> og hvad så ?

Nogen har mere tålmodighed end andre. Og dem der har lidt har det med at
give lastbilerne skylden.

> Der er vist også typisk kun 1 person i hver lastpram - og den fylder
> mere i LegoBilerne - så hvorhen vil du med det ?

Det bliver lidt svært for mig at køre med andre, når jeg har 20-35 tons
gods jeg skal have med også.

Din madpakke vejer og fylder vist ikke så meget?

> Ja - forbyd lastbilerne adgang til motorvejene i myldretiderne - Så
> nemt kan det gøres ;)

Det skulle fedt hjælpe. Du får jo ikke mindsket antallet af Legobiler
ved det.

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 09-09-07 09:47

Finn Guldmann <n@a.invalid> skrev :

>Nogen har mere tålmodighed end andre. Og dem der har lidt har det med at
>give lastbilerne skylden.

Kan det skyldes at man kun vanskeligt kan køre ind på motorvejen - da
de dersens store skrumler ligger og flokkes i den bane man gerne vil
ind i

Jeg tror sgu' de skrumler bygger reder omkring alle til og frakørsler.

Er vi behageligt fri for dem, kan alle 3 baner jo forceres med fuld
fart. Glemte jeg at foreslå at man også indførte en minimumsfart på
motorvejen på mindst 100 ?

>Det bliver lidt svært for mig at køre med andre, når jeg har 20-35 tons
>gods jeg skal have med også.

Jamen - siden du ikke må placere skrumlet på motorvejen i myldretiden,
er det jo ganske irrelevant om du kunne have 300 perosner med dig.

>Din madpakke vejer og fylder vist ikke så meget?

Madkasse - om "jeg må be" madkasse !

MC folket finder sig i jeg kalder deres apparater "bambusraketter" -
og jeg tolererer mine biler omtalt som madkasser.

Men "pakker" - *der* sætter jeg sgu' grænsen ;)

pakker er noget man læsser af og på - hmmmmmm... insinuerer du
monstro noget ???? me wonders...

>Det skulle fedt hjælpe. Du får jo ikke mindsket antallet af Legobiler
>ved det.

nej - men der vil blive plads til ganske mange flere ved det - og når
de er mødt på arbejde - har skrumplerne jo plads.

altså mit forslag må da give lidt

(og månen er lavet af grøn ost :)

--
Jan_stevns

Fra : Finn Guldmann

Dato : 15-09-07 01:34

jan@bygteknik.dk skrev:
> Kan det skyldes at man kun vanskeligt kan køre ind på motorvejen - da
> de dersens store skrumler ligger og flokkes i den bane man gerne vil
> ind i

At du ikke kan komme ind på motorvejen i en tilkørsel er fordi folk
kører for tæt. Det er ikke alene et lastbilproblem. Ingen holder
passende afstand i dag.

> Jeg tror sgu' de skrumler bygger reder omkring alle til og frakørsler.

Hvorfor skulle de dog det? Det er da tværtom med at komme væk fra dem.

> Er vi behageligt fri for dem, kan alle 3 baner jo forceres med fuld
> fart. Glemte jeg at foreslå at man også indførte en minimumsfart på
> motorvejen på mindst 100 ?

Prøv lige at gennemtænk konsekvenserne af det. Alle konsekvenserne.

> Jamen - siden du ikke må placere skrumlet på motorvejen i myldretiden,
> er det jo ganske irrelevant om du kunne have 300 perosner med dig.

Om du fjerner lastbilerne vil myldretiden jo stadig være det. Du kommer
ikke en snus hurtigere frem af det.

Men prøv at tæl hvor mange pendlerbiler der kører med kun een person i.
Og halver antallet af dem. Og så overvej hvad det vil gøre ved
myldretidstrafikken.

> Madkasse - om "jeg må be" madkasse !

Hvad ved jeg om hvormeget du spiser? Min skal nok være størrere end din,
men den skal også holde hele ugen.

> MC folket finder sig i jeg kalder deres apparater "bambusraketter" -
> og jeg tolererer mine biler omtalt som madkasser.
> Men "pakker" - *der* sætter jeg sgu' grænsen ;)

Jeg viste ikke at du også spiste biler.

> pakker er noget man læsser af og på - hmmmmmm... insinuerer du
> monstro noget ???? me wonders...

Du har måske firma med kantine?

> nej - men der vil blive plads til ganske mange flere ved det - og når
> de er mødt på arbejde - har skrumplerne jo plads.

Til flere måske, men ikke mange. Og de vil stadig blot parkere

> altså mit forslag må da give lidt

Sikkert, men ikke plads på vejene.

> (og månen er lavet af grøn ost :)

Du er sikker på det ikke er blå ost?

Fra : Fly Christensen

Dato : 11-09-07 19:49

Finn Guldmann wrote:

> Sjovt du siger det når fakta, for Tyskland, siger at søndag, den dag
> lastbilerne ikke må køre, er den dag hvor der er mest kø på de tyske
> motorveje.

Det skyldes sikkert de lastbiler, som kører alligevel. De søndags-køer,
vi har været i, skyldtes vejarbejde eller lastbiler.

Fly

Fra : Mogens

Dato : 11-09-07 19:53

> Det skyldes sikkert de lastbiler, som kører alligevel. De søndags-køer, vi
> har været i, skyldtes vejarbejde eller lastbiler.

Ja, det er simpelthen øjensynlig for enhver, der bevæger
sig lidt sydpå ad den tyske motorvej...

Fra : Finn Guldmann

Dato : 15-09-07 01:37

Fly Christensen skrev:
> Det skyldes sikkert de lastbiler, som kører alligevel. De søndags-køer,
> vi har været i, skyldtes vejarbejde eller lastbiler.

Kan du så ikke lige forklare hvorfor tyskerne konstaterer mest kø om
søndagen når der kører 5-10 gange så mange lastbiler til hverdag?

Fra : Fly Christensen

Dato : 15-09-07 06:48

Finn Guldmann wrote:

> Kan du så ikke lige forklare hvorfor tyskerne konstaterer mest kø om
> søndagen når der kører 5-10 gange så mange lastbiler til hverdag?

Du har sådant set selv svaret på det: 5-10 gang så mange lastbiler til
hverdag. Det betyder, at der kører alt for mange lastbiler om søndagen.
Der er simpelthen ikke plads til dem om søndagen.

Fly

Fra : Finn Guldmann

Dato : 15-09-07 08:52

Fly Christensen skrev:
> Du har sådant set selv svaret på det: 5-10 gang så mange lastbiler til
> hverdag. Det betyder, at der kører alt for mange lastbiler om søndagen.
> Der er simpelthen ikke plads til dem om søndagen.

Din logik lurer mig.

Er det de lastbiler der kører til hverdag der gør at der er kø om søndagen?

For det kan ikke være de, få, lastbiler der kører om søndagen der skaber
søndagskøerne.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 15-09-07 21:01

On Sun, 09 Sep 2007 05:36:19 GMT, "Mogens" <no@reply.nu> wrote:

>"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i en meddelelse

>Ellers ville jeg ikke skrive det. Jeg hr selv kørt gennem den
>rundkørsle i lastbil flere gange...

>--

Nu kan jeg ikke lige huske det, men er du i besiddelse af et
hængerkort? Altså kategori E?

En lastvogn er altså flere ting, og kommer i mange varianter. Nogen er
nemmere at få igennem en rundkørsel end andre.

Og forresten, tro nu ikke at jeg forsvarer Finn.

Finn og jeg oplever ikke altid det samme på vejene.

> [...]

>Vedr. antallet af lastbiler på motorvejene har vi nået et så højt niveau,
>at der må gøres noget her og nu. Det har udviklet sig til udholdelige

Du har fuldstændigt ret. Der er en helvedes masse lastbiler ude at
køre overalt. Og når de ikke kører, holder de parkeret der hvor jeg
gerne vil holde og sove.

Jeg er bange for at der kun er én løsning på problemet, og det er en
kraftig reduktion af folks forbrug, worldwide.

Min mavefølelse siger mig, at denne løsning ikke er nært forestående.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Niels Pein

Dato : 08-09-07 19:31

"Finn Guldmann" skrev ...

> Men det indebærer at flere personer skal prise sig lykkelig for at
> lastbilchaufføren kunne sit kram og ikke endte med at tromle begge biler
> ned.

Jep, det var ret heldigt at lastbilchaufføren var klar til at bremse ned da
der opstod fare foran. Man kunne jo nemt have mødt een der var knap så klar!
--
Niels

Fra : Ukendt

Dato : 08-09-07 10:33

On Sat, 08 Sep 2007 10:56:58 +0200, jan@bygteknik.dk wrote:

> [...]
>
>nemlig en der er ved at presse den bil der overhaler lastbilen, så
>vedkommende holder lidt for meget øje med sit bakspejl.

Det var egentlig også min tanke, men jeg kunne ikke lige få det
formuleret - for man kan uden tvivl se en bil i nødsporet når man
kommer tilpas langt frem, hvis man ikke har travlt med noget andet.
Selvfølgelig kan det også være sket det, at den overhalende har set
bilen i nødsporet og fejlvurderet dens hensigt.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Jacob Rungwald

Dato : 08-09-07 17:16

<jan@bygteknik.dk> wrote in message

> [...]
> nødsporet, og regner med at trække ud foran lastbilen - samtidigt med
> en anden bil er ved at overhale lastbilen, og derfor trækker ind foran

Jo , det billede kan jeg sagtens få ind, men jeg forstår ikke at vedkomne
der er ved at overhale lastbilen, trækker ind. For at denne ulykke skulle
kunne ske, kræver det jo at ham der trækker ind, trækker ind med så kort
afstand mellem lastbil og tyskeren, at lastbilen ville have ramt tyskeren,
hvis ikke ham der overhalede havde trukket ind. Og da lastbilen ikke har
ramt noget, må vedkomne der trækker ind, have været mere end uopmærksom
siden det kunne ske.

> Bortset fra det, tror jeg desværre der er endnu en spiller i spil:
>
> nemlig en der er ved at presse den bil der overhaler lastbilen, så
> vedkommende holder lidt for meget øje med sit bakspejl.

Ja, det kan sagtens tænkes, jeg forstår dog stadig ikke at der trækkes ind
overhovedet, der har jo ikke været "plads", med mindre selvfølgelig at han
har trukket ind med blikket fastlåst i bakspejlet, og har haft det der i
lang tid, siden han kunne overse tyskeren.

Et andet scenarie, som jeg faktisk hælder mere til nu jeg tænker over det,
så er det at ham der trækker ind, har trukket ind foran lastbilen, MENS
tyskeren har holdt i nødsporet, tyskeren har så trukket direkte ud i
nødsporet med ca 20km/t (det har jeg oplevet på motorvejen til århus). Men
det betyder også at ham der trak ind, må have kørt noget tid foran lastbilen
og lagt afstand, for ellers ville lastbilen også have været indblandet. Og
dvs tyskeren har trukket direkte ud foran ham der overhalede, og han har så
ikke kunnet nå at trække mod venstre (eller været uopmærksom).

Men jeg håber helt klart vedkomne overlever, det kan vel ikke være andre end
tyskerens skyld når det kommer til stykket.

Mvh
Jacob

Fra : Finn Guldmann

Dato : 08-09-07 21:58

Jacob Rungwald skrev:
> [...]
> hvis ikke ham der overhalede havde trukket ind. Og da lastbilen ikke har
> ramt noget, må vedkomne der trækker ind, have været mere end uopmærksom

Kan, for høj hastighed og for tidelig afslutning af overhalingen, hjælpe
dig til at forstå en mulig situation?

Det sker tit (mange gange dagligt) at en der overhaler mig er inde i mit
spor mens han stadig er på siden af mig, og passerer mit forreste
venstre hjørne i en afstand mindre end ½ m. Og med 130+ km/t kan det
godt betyde mangel på overblik over det område han passerer ind i.

> [...]
> har trukket ind med blikket fastlåst i bakspejlet, og har haft det der i
> lang tid, siden han kunne overse tyskeren.

Der er mange ting i trafikken man får dårlige nerver af hvis man prøver
at forstå hvorfor.

> [...]
> dvs tyskeren har trukket direkte ud foran ham der overhalede, og han har så
> ikke kunnet nå at trække mod venstre (eller været uopmærksom).

Selvom det er en mulighed der ikke er videre velset kan det jo være at
grunden til at lastbilen ikke er involveret i sammenstødet er at
chaufføreren havde så meget overblik at han forudså at det kunne gå galt
og begyndte at bremse ned inden de stødte sammen.

Fra : Lars Kristensen

Dato : 08-09-07 11:09

Jacob Rungwald wrote:
> [...]
>
> Er der nogen der kan forklare hvordan lastbilen kan dække for bilen der
> kommer fra nødsporet, og at den bagfrakørende samtidig kan køre ind i den

Jeg synes det er mere utroligt at man kan læse dette:
"Bilen nåede dog slet ikke op i fart og blev påkørt bagfra ..."

Hvorfor pokker afpasser folk ikke deres hastighed til det spor de gerne
vil ind på inden de skifter?
Samme spørgsmål kan man stille ved overhalinger hvor de burde have plads
foran sig til at accelerere op og på tilkørselsramper.

Min "sløve" disco der kan præstere 0-100 km/t på ca. 15 sek. kan godt nå
op på de omkring 110 ned af de fleste tilkørelsesramper. Når den kan,
kan de fleste andre biler også nå det.

Ok, indrømmet. I dette tilfælde kunne der være en forhindring i
nødsporet der nødvendiggjorde et tidlig sporskifte, men ofte når folk
laver det stunt så er der ikke.

- Lars

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 08-09-07 11:35

Lars Kristensen <spam@acdc.dk> skrev :

>Min "sløve" disco der kan præstere 0-100 km/t på ca. 15 sek. kan godt nå
>op på de omkring 110 ned af de fleste tilkørelsesramper. Når den kan,
>kan de fleste andre biler også nå det.

Jeg kan nævne en håndhuld ramper hvor det så er uopnåeligt, men pyt da
også - man skulle gerne matche farten i det spor man kører ind i - den
er sjældent hele 110...

--
Jan_stevns

Fra : Niels Pein

Dato : 08-09-07 19:23

"Jacob Rungwald" skrev ...
> [...]
>
> Er der nogen der kan forklare hvordan lastbilen kan dække for bilen der
> kommer fra nødsporet, og at den bagfrakørende samtidig kan køre ind i den

Når man trækker ind foran en lastbil efter overhaling på normal måde, så har
man fuldt overblik over det der er foran, og kan sagtens se hele nødsporet
også inden man trækker ind, for man kan jo af gode grunde ikke trække ind
før man er kommet forbi førerhuset på lastbilen.

Men hvis man slynger bilen ind til højre klods foran lastvognen, og har
"planlagt" dette allerede under overhalingen, så kan man vel godt blive
overrasket over noget der måtte dukke op fra nødsporet.

Og når to bilister der begge kører dårligt kommer tæt på hinanden, så kan
det jo gå galt. Bare den ene af dem havde kørt nogenlunde ordentligt, så var
det ikke sket.
--
Hilsen Niels
Chevrolet Nubira 1.8 CDX

Fra : Ukendt

Dato : 08-09-07 19:26

On Sat, 8 Sep 2007 20:23:28 +0200, "Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk>
wrote:

<...>

>Og når to bilister der begge kører dårligt kommer tæt på hinanden, så kan
>det jo gå galt. Bare den ene af dem havde kørt nogenlunde ordentligt, så var
>det ikke sket.

Nææh, det kan du have ret i. Det oplever 10-20000 biler hver/hveranden
morgen på en af motorvejene omkring tjøihaunstrup
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-09-07 10:27

On 8 Sep., 14:39, "Mogens" <n...@reply.nu> wrote:
> Jow jow - jeg skal satme lige love for at kan deres kram da...

Det kan være svært at styre alt isenkrammet

-
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og
en fræser til at sætte bagefter traktoren.
Helst max. 50 km fra Randers.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-09-07 10:54

On 9 Sep., 10:03, j...@bygteknik.dk wrote:

> [...]
> mere i LegoBilerne - så hvorhen vil du med det ?

> Ja - forbyd lastbilerne adgang til motorvejene i myldretiderne - Så

Forbyd langsomme og usædvanligt lange særtransporter som
vindmøllevinger og betonelementer i myldertiden morgen og eftermiddag.
Hvorfor skal de absolut transporteres på de tidspunkter til stor
cikane for mange menneskser ?
De er meget tit (flere gange om ugen) skylde i meget langsom og tæt
trafik fra Randers og til Århus S.