Crashtest: Ny lille slår stor gammel
Fra : retroman

Dato : 08-09-07 07:40

En Sierra er da for mig en mindre bil end en ny Fiesta,-komfortmål er da
bedre i en Fiesta, og en ny Fiesta vejer også mere end en gammel Sierra.

http://fpn.dk/motor/bil/article1076538.ece

Fra : KASO

Dato : 08-09-07 07:52

"retroman" <retroman@(nonono).no> skrev i en meddelelse
> En Sierra er da for mig en mindre bil end en ny Fiesta,-komfortmål er da
> bedre i en Fiesta, og en ny Fiesta vejer også mere end en gammel Sierra.
>
> http://fpn.dk/motor/bil/article1076538.ece

Ikke helt korrekt: Fiesta'en vejer iflg. artiklen 100kg. mindre end
Sierra'en og er i enhver henseende en mindre bil.

http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/761A6160-99A8-487F-B09A-74E4689E364D/0/2428.pdf

Så alle "drømme" om at at Sierra er en sikker bil med henvisning til Folksam
etc., der har verseret i gruppen, må nu siges at være bristet. Samtidig
understreger det, at Folksam undersøgelsen kun kan bruges til at sammenligne
(meget) gamle biler indbyrdes - den siger intet om sikkerheden ifht.
nutidige biler.

Fra : Tom

Dato : 08-09-07 08:15

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> "retroman" <retroman@(nonono).no> skrev i en meddelelse

> Ikke helt korrekt: Fiesta'en vejer iflg. artiklen 100kg. mindre end
> Sierra'en og er i enhver henseende en mindre bil.

Sierra 1.6 = 1050 Kg (jfr. min tidl. reg. attest)
Sierra 2.0 = 1100 Kg ======" " ========

Fiesta 1.4 = 1000 Kg
(http://bilmodel.dk/Biler/Ford/Fiesta/Mk_IV/Fiesta_1%2C4_Ghia_80HK_3d_8598)

--
Tom

Fra : retroman

Dato : 08-09-07 08:19

> [...]
> sammenligne (meget) gamle biler indbyrdes - den siger intet om sikkerheden

jeg får en sierra til kg.975 og en Fiesta til kg. 1025

http://www.klassiskebiler.dk/museum/indhold/tyskland/ford/sierra/sierra1986.htm

http://www.ford.dk/ie/Fiesta/-/fie_specs_model/-/-/-/-

Fra : retroman

Dato : 08-09-07 08:31

> [...]
> understreger det, at Folksam undersøgelsen kun kan bruges til at
> sammenligne (meget) gamle biler indbyrdes - den siger intet om sikkerheden
Folksam siger noget om føren, dvs. hvilken pris man skal betale hvis man har
XX bil, man ser på den SAMLEDE skadesrisiko da feks. Brian og Ali helst vil
køre i en BMW, og Karl Smart vil have en Alfa..så er skadesrisikoen jo
højere for disse bilister baseret på den samlede erfaring, mens Frikadelle
Bent i sin Huyndai Accent jo statistisk set køre pænere, og har færre skader
på vejen.

Fra : KASO

Dato : 08-09-07 11:45

> [...]
> skadesrisikoen jo højere for disse bilister baseret på den samlede
> erfaring, mens Frikadelle Bent i sin Huyndai Accent jo statistisk set køre

Nej! Folksam fortæller noget om skadesrisiko, når skaden _er_ sket - ikke om
risikoen for at skaden _opstår!

De opgør skaderne pr. bilmodel og holder dem op med gennemsnittet af biler i
undersøgelsen - og da bilerne i undersøgelsen er temmeligt gamle (i den
nyeste tilgængelige undersøgelse), skal der ikke meget til at nå et
fornuftigt resultat.

Fra : Ukendt

Dato : 08-09-07 10:14

> [...]

> sammenligne (meget) gamle biler indbyrdes - den siger intet om sikkerheden

De data Folksam oplyste tidligere gælder såmænd stadig.
Men glædeligt Fiesta'en er blevet en mere sikker bil.
Ford lærte en del af, at få Volvo ind i folden. Bla. derfor,
Focus'en er blandt de mest sikre biler.

Så størrelse og konstruktionsåret på bilen er stadig
det vigtigste når man snakker bilers sikkerhed.
Og så kan man teste på kryds og tværs, og få
cirka forventede resultater.

Var det ikke TopGear som lavede lign. test
med en Espace el. lign. for et par uger siden ?

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 08-09-07 10:43

> Var det ikke TopGear som lavede lign. test
> med en Espace el. lign. for et par uger siden ?

Fifth Gear lavede en test for nogle år siden...
http://www.youtube.com/results?search_query=fifth+gear+renault+espace+crash

/Kasper Hansen

Fra : KASO

Dato : 08-09-07 12:12

"eque" <n/a> skrev i en meddelelse

> "KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> De data Folksam oplyste tidligere gælder såmænd stadig.

Ja - man skal bare huske på præmisserne - det er ikke en vurdering ifht.
nutidens standard - det er en vurdering ifht. 10-30 år gl. konstruktioner.

> [...]
> Focus'en er blandt de mest sikre biler.
>
> Så størrelse og konstruktionsåret på bilen er stadig
> det vigtigste når man snakker bilers sikkerhed.

Enig!

> Og så kan man teste på kryds og tværs, og få
> cirka forventede resultater.

Jeps!

Fra : Ukendt

Dato : 12-09-07 15:43

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> Ja - man skal bare huske på præmisserne - det er ikke en vurdering ifht.
> nutidens standard - det er en vurdering ifht. 10-30 år gl. konstruktioner.

Der kører stadig 10 år gamle konstruktioner rundt på vejene.
Så hvorfor egentlig nævne FolkSam i første runde hvis det
er helt malplaceret i sammenligningen ?

Fra : master.clio@12move.d~

Dato : 08-09-07 11:45

Her lader Top Gear en Renault megane kører ind i siden på en anden
bil.

http://www.youtube.com/watch?v=hAOruFFmZz8

Venligst

Helskov