Karsten Nonbo - Angiv kamikaze-motorcyklis~
Fra : MKS - 74

Dato : 07-09-07 02:04

-Michael
Honda CBR600-info + div. CBR600-dele m.m. til salg på:
http://cbr600.dyndns.dk/

Fra : Jens S.

Dato : 07-09-07 05:22

"MKS - 74" skrev http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2007/09/06/232759.htm

> --
> -Michael
**************
Den har også lige været gengivet i JydskeVestkysten - dog suppleret med
fakta-tal over antallet af dræbte motorcyklister over en årrække.

Jeg har efterfølgende skrevet til journalisten:
I avisen d. 7. september skriver du om visse motorcyklisters høje fart og
antallet af dræbte motorcyklister.

Artiklen er skrevet på baggrund af udtalelser fra Karsten Nonbo, som
samtidig opfordrer til at angive "de vilde motorcyklister". Hvorfor i øvrigt
ikke samtidig angive "de vilde bilister (naboens "Brian" ?)" samt
spritbilisterne der kører hjem fra bryllupper, runde fødselsdage,
receptioner mm. Dem har vi vist alle set ? Men nå nej - de fleste kan jo
tåle en del glas vin, uden at de bliver synligt berusede .....

Jeg synes artiklen mangler lidt nuance !

Da der fokuseres på motorcykler, savner jeg rigtigt meget, at der nævnes den
procentmæssige stigning i antallet af motorcykler der kører på gaden.

Vi hører gang på gang, at antallet af nye motorcykler stiger og stiger, og
at det især er fordi "det grå guld" nu kaster sig over drengedrømmen.

Og ja: Statistikken siger også at der VIL være dræbte hvert år - men
antallet bør så absolut sættes i forhold til antallet af motorcyklister -
ellers kan det ikke bruges til noget.

Generelt er stemningen imod motorcykler, for "de kører altid for stærkt".
Hvad man glemmer er, at når en motorcyklist kører - også hvis vedkommende
kører for stærkt - så har motorcyklisten opmærksomheden rettet 110% mod
trafikken. Der høres ikke musik, snakkes i telefon, gestikuleres med
passagerer, tjekkes gps eller spises burger samtidig. Det samme er desværre
ikke gældende for bilisterne. Det ses også af, at langt hovedparten af uheld
er der biler indblandet i.

Man kan så vurdere, om motorcyklisten slipper billigere hvis vedkommende
kører langsomt fremfor at køre stærkt. Jeg tror det næppe, da motorcyklister
er utroligt udsatte - uanset om farten er 60 eller 120 km/t. Når det går
galt og der er biler indblandet - ja så går det rigtigt galt.Og bilisterne
sker der sjældent noget med. De sidder trygt og behøver ikke følger så meget
med i trafikken - for går det galt, har bilen jo meget sikkerhedsudstyr til
at beskytte dem !

Jeg er selv 43 år og har kørt motorcykel siden jeg var 18 - dvs. ca. 25 år.
Jeg har haft et uheld - i år 2000, hvor jeg blev påkørt af en bilist der
overså mig. Det medførte ingen varige mén, men min fart var også kun 35-40
km/t - til gengæld blev motorcyklen total-skadet. Jeg "fløj" på mirakuløs
vis af den. Havde jeg kørt stærkere, var jeg slet ikke blevet ramt, da han
valgte at køre direkte ud i mig fra en sidevej !

Håber at min lille mail evt. kan give oplæg til en uddybning af artiklen på
side 4 i dagens avis

God dag.
*****************
Så får vi se, om det kan give lidt debat i vor lokale "sprøjte".

Og NEJ: Dette er ikke en opfordring til at man bare skal køre stærkt, og
lade stå til. Det er en opfordring til ikke generelt at se negativt på
motorcyklister !

/jens s., esbjerg

Fra : Rasmus Raun-Nielsen

Dato : 07-09-07 06:19

"Jens S." <NoRespond@a.dk> skrev i en meddelelse
> "MKS - 74" skrev http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2007/09/06/232759.htm
SNIP

> /jens s., esbjerg

Udmærket formuleret og godt vægtet at du nævner din erfaring. Giver du lyd
herinde hvis der kommer svar?

Med venlig hilsen
Rasmus

Fra : Jens S.

Dato : 07-09-07 16:57

"Rasmus Raun-Nielsen" skrev
> Udmærket formuleret og godt vægtet at du nævner din erfaring. Giver du lyd
> herinde hvis der kommer svar?
**********
Rimelig seriøs journalist lader det til. Han har svaret 3 timer efter jeg
sendte ham en mail.

Det lyder
Citat:
Hej Jens

Tak for din mail. Du har helt ret i, at man samtidig bør se på hvor mange
motorcykler, der egentlig er på vejene i forhold til antallet af ulykker.
Det vil jeg gøre i en artikel snarest.

Derudover har du også ret i, at der også er andre grupper af bilister som
man kunne opfordre til at angive. Jeg sidder faktisk netop og arbejder på en
historie om, at vi ikke er særligt gode til at tage nøglerne fra
spritbilister. Den burde komme i avisen en af de nærmeste dage - måske
allerede i morgen.

endnu engang tak for inputtet

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 07-09-07 18:30

Jens S. skrev:
> [...]
> historie om, at vi ikke er særligt gode til at tage nøglerne fra
> spritbilister. Den burde komme i avisen en af de nærmeste dage - måske

Det svar løfter journalistens troværdighed noget

--
Dun@nt
1K, SFau-R, White Gold

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 07-09-07 06:22

Jens S. skrev:
> [...]
>
> Jeg har efterfølgende skrevet til journalisten:
> I avisen d. 7. september skriver du om visse motorcyklisters høje fart og

Det er udmærket at bede journalisten om at tænke sig om, men det der for
alvor provokerer mig er Hr. Nonbo's datagrundlag.
citat//

"Nonbo har gennemgået notitserne om dødsulykkerne og konkluderer, at
langt de fleste skyldes motorcyklisterne selv"
// citat slut

Gudfader bevares hvor "dum" kan man være???

Om så en MC holder parkeret når den påkøres står der efterfølgende i
avisen at den sansynligvis kørte for stærkt.

Alene det faktum at en MC fremføres ved noget der ligner dobbelt så
mange omdrejninger som biler leder mange til at tro der er tale om en
der kører for hurtigt.

En politiker der qua sin position har nem adgang til de officielle data
og statistikker, baserer sine tåbeligt synspunkter på avis notitser -
rent setmme-mæssigt har han lige kvalificeret sig til et *PLOINK*

Fra : Jim Andersen

Dato : 07-09-07 09:14

"J.C.Kløve" wrote:
> [...]
>
> "Nonbo har gennemgået notitserne om dødsulykkerne og konkluderer, at
> langt de fleste skyldes motorcyklisterne selv"

Ja dén hang jeg også fast i.

> En politiker der qua sin position har nem adgang til de officielle
> data og statistikker, baserer sine tåbeligt synspunkter på avis
> notitser

Hvor står der noget om avis? Der står bare "notitser". Hvad er det for nogen
notitser? Får formanden for Færdselssikkerhedskommissionen en notits fra
politiet eller embedsmændene hver gang der sker en mc-dødsulykke? Det kan da
for fanden ikke passe at han udtaler sig om noget så dødsensalvorligt på
baggrund af en historie han har skimmet der er skrevet af en
journalist-praktikant der har Jeppe Nyboe som sit store forbillede?

/jim

Fra : Bongo

Dato : 07-09-07 07:18

> [...]
> receptioner mm. Dem har vi vist alle set ? Men nå nej - de fleste kan jo
> tåle en del glas vin, uden at de bliver synligt berusede .....

Vi angiver jo i højgrad spritbilister og forsøger at stoppe dem efter at der
blev sat en kampagne igang. Men selvfølgelig skal der være lighed for loven.
Brian skal med.
Ellers syntes jeg det er en rigtig god idé. Jeg tror at der kun er to mulige
udgange på sådan en kampagne:

1:
Ingen eller meget får anmeldelser. Hvilket måske kan rette fokus på andre
årsager til at mc opfattes som raketter. En artikel jeg undre mig over:

6. september 2007

Tirsdag aften blev en 44-årig motorcyklist dræbt i en højrekurve
på Hvamvej nær Borbjerg. Manden mistede herredømmet over motorcyklen,
hvilket fik ham til at køre over i den modsatte vejbane, hvor han ramte en
bil. Motorcyklisten var dræbt på stedet, mens den jævnaldrende bilist kun
kom lettere til skade.1. sektion, side 7
Kilder
Politiken
Journalist: Ingen angivet

Høj fart og manglende rutine kan være årsag til dén ulykke, den vil
sandsynligvis blive udlagt sådan. Men det kunne ligeså godt skyldes mistet
vejgreb som følge dårlig vejbelægning (butumi eller hvad det nu er det
hedder) eller manglende viden om de dæk der er valgt til cyklen!

2:
Politiet får knaldet nogle fart bøller! Og hvad så? Jeg kan helt ærligt kun
glæde mig over det. FOR det er jo fartbøller i lokalområdet der refereres
til. Altså folk der køre rigtig stærkt hvor det er rigtig farligt.

> [...]
> desværre ikke gældende for bilisterne. Det ses også af, at langt
> hovedparten af uheld er der biler indblandet i.

Jeg har måtte konstaterer en ændring af min opmærksomhed og fokus efter
montage af en GPS på min mc. Dette skyldes manglende lydkontakt hvorfor jeg
må orienterer mig visuelt. Vi kan jo så diskuterer hvor smart det er. :-9
Den taber jeg jo nok. Har du forøvrigt nogensinde forsøgt at blive af med et
stykke tyggegummi med hjelm på? Det er ikke nemt, det tog lidt tid af finde
teknikken. I processen har tyggegummiet så siddet på gashåndtag, handsker og
medtrafikanter har kunne undre sig over scenariet over en højre hånd der
febrilsk forsøger at blive af med et eller andet. Fundementalt har du ret:
Vi holder flere pauser og er mere opmærksomme.

> Og NEJ: Dette er ikke en opfordring til at man bare skal køre stærkt, og
> lade stå til. Det er en opfordring til ikke generelt at se negativt på
> motorcyklister !

Hvilket minder mig om en af de lokale og hendes onde øjne .-) Da jeg kørte
på min GS500 krævede det jo lidt omdrejning at få den op på de 80km/t i et
rimeligt tempo. Støjen udløste hendes vrede, ikke farten, for da GSeren blev
skiftet ud med TDMen (900ccm Twin) begyndte hun at smile til mig selv om jeg
kørte for stærkt forbi hendes hus som ligger tæt på en landevej.
Jeg hár bøjet mig for hende, jeg forstår godt hendes angst. Hun har 3 små
børn der inde bag hækken, så jeg tusser forbi med 50km/t nu.

Vh Bongo

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 07-09-07 07:24

Jens S. wrote:

> Og NEJ: Dette er ikke en opfordring til at man bare skal køre stærkt,
> og lade stå til. Det er en opfordring til ikke generelt at se
> negativt på motorcyklister !

Godt skrevet. Karsten Nonbo har alle dage været et kvaj.

--
mvh.
Kim Frederiksen

Alkohol i din rødvin, koffein i din kaff' - og smøgerne er fyldt med
tobak! Skal du ikk' ha' en livsforsikring? (Revoltage)

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 07-09-07 08:43

Prøv at finde tallene for billister.... De er sjovt nok også steget...

Godt skrevet.

--
Mvh.
Henrik

Fjern de 2 x'er i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Thomas Petersen

Dato : 07-09-07 12:36

> Og NEJ: Dette er ikke en opfordring til at man bare skal køre stærkt, og
> lade stå til. Det er en opfordring til ikke generelt at se negativt på
> motorcyklister !
>
> /jens s., esbjerg

Godt formuleret. Men jeg tror ikke vi skal regne med at avisen uddyber emnet
mere, med mindre der kommer flere rabiale udtalelser fra landsby tosser som
Karsten Nonbo.

Thomas. Esbjerg

Fra : BoA

Dato : 07-09-07 12:41

Godt gået Jens !
Jeg synes, at det er godt at du skriver et seriøst og
behersket svar til journalisten.
Desværre skal du nok ikke vente den store reaktion. På en
nyheds-redaktion skal det først og fremmest gå stærkt, og
pågældende journalist er på nuværende tidspunkt allerede i
gang med noget helt andet.
Kun en gentagen påvirkning fra mange forskellige, kan måske
gøre det til en nyhed at skrive om, at der er kommet et
modsvar !
Det hjælper ikke en døjt, at vi sidder her på denne gruppe
og brokker os over, at tåber i diverse kommisioner, udvalg
og ministerier udtaler sig offentligt om noget, som de helt
åbenlyst intet aner om.
Såvidt jeg kunne høre fra K. Nonbo, da han blev interviewet
i morgenradioen, var han aktuelle udgydelse foranlediget af,
at han for kort tid siden selv havde set en mc-kører lave en
overhaling i en rundkørsel.
Dette kan de fleste af os nok være enige om ikke er god
trafikopførsel, men det er bare et af mange exempler på den
voksende tendens til hensynsløs egoisme i trafikken - også
hos bilister.
Hvis vi som seriøse mc-kørere skal have nogen som helst
mulighed for indflydelse på den offentlige holdning til
motorcykler, må vi være aktive i den trafikpolitiske debat,
i nyhedsmedierne, samt - ikke mindst - klart tilkendegive
over for uansvarlige mc-kørere, at vi synes at de kører
råddent, og ødelægger motorcyklismens rennomé for os alle
sammen.
Hvis vi bare lader stå til, kan vi forvente at motorcyklisme
bliver udsat for en hetz svarende til den, som nu føres over
for rygning,(nej-jeg ryger ikke!)og vi kan forvente indgreb
med voldsomme restriktioner mod fx. udstødnings-lyd,
hk.-størrelse, tophastighed osv osv.

Pyh-ha det blev en længere smøre. Nu holder jeg !

BoA

Fra : Anders Majland

Dato : 07-09-07 12:50

> [...]
> tilkendegive over for uansvarlige mc-kørere, at vi synes at de kører
> råddent, og ødelægger motorcyklismens rennomé for os alle sammen.

Kan kun være enig ...

Og en stor fordel ved de mange online medier at det jo ofte er muligt at
knytte en kommentar/læserbrev direkte. Jeg ved ikke hvor mange online læsere
de har og/eller om de også vælger at trykke nogle af dem. Ingeniøren /
version2 trykker regelmæssigt onlineindlæg ....

Men en af de få gange jeg er gået efter haserne på en journalist fik jeg
intet ud af det. Jeg havde spurgt til kilden til nogle uheldstal han havde
bragt i et dagblad - og som efterfølgende blev citeret mange steder - incl
på sikkertrafik.dk ...

Der fik jeg svaret at han ikke kunne huske sin kilde og ikke finde sine
notater ..... Ja så meget for den troværdighed ....

/Anders Majland

Fra : Helle

Dato : 07-09-07 13:21

Karsten Nonbo er ikke en helt normal politiker.
Han har jo været formand for det der vistnok hedder trafikpolitisk udvalg.

Han bekæmper bla. alt der har med udbygning af veje i Jylland.
Han er selv valgt på sjælland.

Da han sad som formand for udvalget, skulle alle en tur til Jylland og se på
trafikproblemer.

Her i Randers har vi en stort trafikknudepunkt, som er Randers bro.
I dag kører der 43.000 biler over Randers Bro i døgnet.
Det er vel at mærke biler, der føres direkte ind i centrum Randers.

Kun et sted i landet overgåes dette store tal, har jeg hørt.

Udvalget var inviteret til Randers og andre Jydske byer, for at se på
trafik.
Karsten Nobo, ville overhovedet ikke høre tale om at der kunne være
trafikproblemer større end på Sjælland, så han valgt at udeblive fra turen.

Her skal man lige tænke på at han var formand.

Tilsyneladende er Karsten Nonbo overbevist om, at befolkningen i Jylland
består af hedebønder, hosekræmmere og kvæghyrder, der alle sammen har deres
egen lille motorvej, hvor de kan trille af sted i deres Opel Ascona fra ´77.

....og det samme gør så nok også gælden mht. hvordan motorcykelister opfører
sig.

Karsten Nonbo, sætter sig ikke ind i sagerne og han er en dårlig politiker.
Heldigvis ved alle de andre politikere i folketinget det også, incl. hans
egne Venstre-folk, og han bliver ikke taget så alvorlig mere.

Det er altid nemt at få stemmer på enkelt-sager, og nu hvor der måske snart
kommer et valg, er han ude med markante synspunkter.

Helle

Fra : Claus Rittig

Dato : 07-09-07 14:04

"Helle" <Helle.Pedersen@gmail.com> skrev i en meddelelse

Snip - kloge ord!

Godt indlæg, Helle!
Det er vigtigt at kende sine "modstandere", for at kunne sætte ind med de
rette midler. Måske burde vi sende nogle mails til hans partikolleger, og
spørge dem om dette virkelig er holdningen i deres parti? Så hans bagland
kunne blive opmærksom på at hans populisme koster støtte fra de mere
tænkende individer i samfundet

Rittig

Fra : Niels Pein

Dato : 07-09-07 21:14

"Claus Rittig" skrev ...

> Måske burde vi sende nogle mails til hans partikolleger, og spørge dem om
> dette virkelig er holdningen i deres parti?

Det er en rigtig god taktik. Jeg har brugt den før i anden sammenhæng
(pudsigt nok også Venstre), og på det svar jeg modtog så det ud som om det
var noget der virkede.
--
Hilsen Niels
Bandit 1250 SA

Fra : Hekto

Dato : 12-09-07 12:21

Helle laid this down on his screen :
> Karsten Nonbo er ikke en helt normal politiker.

Alt tyder da ihvertfald på at han er en helt
normal 'taburetklæber'!!!

Hans politiske arbejde tager udgangspunkt i at
sikre at han bliver på taburetten!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Claus Rittig

Dato : 07-09-07 14:00

"MKS - 74" <mks74temp@gmail.com> skrev i en meddelelse
> http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2007/09/06/232759.htm

Jeg bed især mærke i:
"Angiv motorcyklister med gashåndtaget i bund, inden de når at slå andre
mennesker ihjel, lyder det fra venstremanden Karsten Nonbo"

Hvor tit er det lige motorcyklister slår nogen ihjel?

Det er oftest kun sig selv de slår ihjel. Det kan selvfølgelig være galt
nok, og ja, med det antal dræbte motorcyklister der er i år, skal der da en
eller anden form for indsats til. Meen...

De uheld jeg lige husker omtale om fra aviserne, er ikke kun "for høj fart",
det er også "Bil overholdt ikke vigepligt" og "Bil foretog U-vending", så
måske skulle vi hellere rette indsatsen mod de uopmærksomme eller dårligt
uddannede bilister - det ville sikkert få større effekt.

Spritbilister slår ofte folk ihjel, og kedeligt nok sjældent sig selv.
Uopmærksomme bilister slår folk ihjel.
Bilister der overser eller fejlbedømmer motorcykler og knallerter slår folk
ihjel
Brian'er der kører racerløb på offentlig vej slår folk ihjel, men faktisk
klart oftest hvis de kører bil.

Husk Karsten Nonbo næste gang der skal sættes et kryds på en stemmeseddel -
og send ham en mail med jeres mening om hans grundighed og overblik, så han
er klar over hvor meget han har dummet sig!

Rittig

Fra : Ukendt

Dato : 07-09-07 16:49

Med lov og ret skal land bygges og når vi nu er i gang så var det vist lige
det der skete i Øst Tyskland , og nøjjj hvor de savner det alså at angive
hihanden

Her er FJOLSET
http://www.ft.dk/billeder/foto/VKANO.jpg

http://www.metroxpress.dk/dk/article/2007/09/06/15/3913-51/index.xml

http://www.road-trip.dk/uslov.html
--
PE
x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK

Fra : CL

Dato : 07-09-07 18:42

PE wrote:
> Med lov og ret skal land bygges og når vi nu er i gang så var det
> vist lige det der skete i Øst Tyskland , og nøjjj hvor de savner det
> [...]
Helt enig det er et frygtelig stikker samfund, som visse
tumber, ønsker at vi skal leve i.
Jeg syntes at vi skal oprette en fond, hvor man kan indsette
penge, s[ man kan sende dem p[ en oplevelse rejse, til
Nord korea.

Carsten Larsen
CBR 1K DUAL

Fra : Anders Majland

Dato : 07-09-07 20:22

> Helt enig det er et frygtelig stikker samfund, som visse
> tumber, ønsker at vi skal leve i.

Men vi er desværre temmeligt meget ovre i den anden grøft - hvor ingen
tør/vil blande sig.

Der er jo ikke nogen grund til at ringe til politiet hvis det kan klares
"lokalt" .f.eks tage nøglerne fra en fulderik inden han bliver til en
spritbilist eller bare gøre andre opmærksomme på at man finder deres
handling uakceptabel ... Har det ingen effekt kan man jo overveje næste
skridt ...

Jeg har en enkelt gang anmeldt en medtrafikant for groft uforsvarlig kørsel
(var i bil og det var nemt at kribe knoglen) men jeg har flere gange stoppet
medtrafikanter... De tre seneste

Fra : Bo Bjerre

Dato : 07-09-07 22:49

Var det en idé at oprette en "hade-liste" over politikere, der kommer med
den slags udgtdelser ?
--
Bo Bjerre
XV750SE (1981)

Fra : EK

Dato : 08-09-07 00:10

Hr. Nonbo beviser endnu en gang, at han ikke har ret mange brikker at flytte
med.
Jeg har endnu aldrig oplevet en udtalelse fra den mand, hvor jeg har følt
mig overbevist om, at han har sat sig ordentlig ind i de ting, han udtaler
sig om. Til gengæld har jeg set utallige eksempler på det modsatte.
Det er ufatteligt, at han kan være medlem af venstre og gang på gang få lov
til at udtale sig om ting, han ikke har forstand på og endnu mere underligt
er det, at medierne gang på gang hopper med på hans udokumenterede påstande.
Dette kan kun skyldes elendige journalister....

Jeg vil foreslå, at senge forbydes fremstillet og/eller solgt i Danmark. De
er jo langt farligere end motorcykler - der er ihvertfal langt flere, der
dør i sengen. Og det kan bevises uden vanskeligheder !

Selvfølgelig er der da nogen iblandt os, som kører alt for stærkt og det er
i lighed med Bil-Brianers opførsel ikke særligt smart - især hvis det
foregår i byer og på strækninger med dårlig oversigt og/eller stærk trafik.

God tur derude og pas godt på Jer selv - bilisterne er livsfarlige!

Erik

Fra : Hekto

Dato : 12-09-07 12:26

Bo Bjerre wrote :
> Var det en idé at oprette en "hade-liste" over politikere, der kommer med den
> slags udgtdelser ?

Ja, en liste i retning af:

- Vi stemmer ikke på LeneEspersen p.gr.a. den
sjuskede gennemførelse af en ringe lov om børn på
motorcykler
- Vi stemmer ikke på Christian Wedell-Neergård
p.gr.a. forslaget om forhøjede bødesatser på
larmende udstødninger, uden tilsvarende
forhøjelser på andre, farlige, trafikforseelser.
- Vi stemmer ikke på Karsten Nonbo p.gr.a. ...
o.s.v.

Fra : TWL

Dato : 08-09-07 07:12

MKS - 74 wrote:
> http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2007/09/06/232759.htm

Jeg kom til at læse artiklen fra JydskeVestkysten istedet
http://www.jv.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20070907/INDLAND/70907002/1012

"– Vi er derhenne, hvor vi må sige, at vi bør glæde os over, at de er
væk fra vejene og ikke har taget andre end dem selv med. Jeg ved, det
lyder barskt, men vi bliver nødt til at tale rent ud af posen, hvis vi
skal have stoppet de her kanonkugler, der bliver fyret af med 180 i
timen. De er potentielle mordere, som heldigvis indtil nu er endt som
selvmordere, fastslår han."

Jeg er dybt rystet.

Thomas

Fra : CL

Dato : 08-09-07 07:40

MKS - 74 wrote:
> http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2007/09/06/232759.htm

Og hvis der skulle være nogen der har lyst,
til at fortælle ham et eller andet vkano@ft.dk

Carsten Larsen
CBR 1K DUAL