|
| Nedtur - Ford Mondeo 2002 - ødelagt motor ~ Fra : Knuden |
Dato : 07-09-07 18:16 |
|
Hej
I går ville Mondeoen ikke rigtigt starte. Det var træls men det var
heldigvis den dag den skulle til service så jeg ringede efter Falck og fik
den på værksted.
Her får jeg senere den trælse nyhed, at motoren (2.0 Benzin 145 HK) havde
suget et spjæld, der åbenbart sidder i indsugningsmanifolden, ind i motoren
og at denne var kaput. Pris for en ny med montering 50.400,- danske
beskattede kroner.
Dyngen har 165.000 på tælleren og er en 2002 Trend St.Car.
Nu skal man jo så bruge weekenden til at gruble over om man skal skifte
bilen ud, skifte motoren med en brugt (det vil ca. koste 30.000,- med det
hele) eller tage en ny motor.
Nu er det så jeg gerne vil høre jeres indspark om dette - det er altid rart
at få udfordret sine tanker - især når tegnebogen har fået akut åndenød ved
udsigten til en regning på 50 kilo.
/Knud
| |
Tom (07-09-2007)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 07-09-07 18:33 |
|
"Knuden" <scholer_fjern@fjernget2net.dk> skrev i en meddelelse
news:46e1875f$0$7609$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Hej
>
> I går ville Mondeoen ikke rigtigt starte. Det var træls men det var
> heldigvis den dag den skulle til service så jeg ringede efter Falck og fik
> den på værksted.
>
> Her får jeg senere den trælse nyhed, at motoren (2.0 Benzin 145 HK) havde
> suget et spjæld, der åbenbart sidder i indsugningsmanifolden, ind i
> motoren og at denne var kaput. Pris for en ny med montering 50.400,-
> danske beskattede kroner.
>
> Dyngen har 165.000 på tælleren og er en 2002 Trend St.Car.
>
> Nu skal man jo så bruge weekenden til at gruble over om man skal skifte
> bilen ud, skifte motoren med en brugt (det vil ca. koste 30.000,- med det
> hele) eller tage en ny motor.
>
> Nu er det så jeg gerne vil høre jeres indspark om dette - det er altid
> rart at få udfordret sine tanker - især når tegnebogen har fået akut
> åndenød ved udsigten til en regning på 50 kilo.
Under alle omstændigheder en brugt motor. Den næste ejer er alligevel total
ligeglad om det var en ny eller brugt motor, han vil ikke give en krone
ekstra uanset hvad.
Om du skal sælge den bagefter eller ej, må du gøre op med dig selv
--
Tom
| |
joppe (07-09-2007)
| Kommentar Fra : joppe |
Dato : 07-09-07 18:44 |
|
On 7 Sep., 19:16, "Knuden" <scholer_fj...@fjernget2net.dk> wrote:
> Hej
>
> I går ville Mondeoen ikke rigtigt starte. Det var træls men det var
> heldigvis den dag den skulle til service så jeg ringede efter Falck og fik
> den på værksted.
>
> Her får jeg senere den trælse nyhed, at motoren (2.0 Benzin 145 HK) havde
> suget et spjæld, der åbenbart sidder i indsugningsmanifolden, ind i motoren
> og at denne var kaput. Pris for en ny med montering 50.400,- danske
> beskattede kroner.
>
> Dyngen har 165.000 på tælleren og er en 2002 Trend St.Car.
>
> Nu skal man jo så bruge weekenden til at gruble over om man skal skifte
> bilen ud, skifte motoren med en brugt (det vil ca. koste 30.000,- med det
> hele) eller tage en ny motor.
>
> Nu er det så jeg gerne vil høre jeres indspark om dette - det er altid rart
> at få udfordret sine tanker - især når tegnebogen har fået akut åndenød ved
> udsigten til en regning på 50 kilo.
>
> /Knud
Jeg tror jeg ville søge efter en orange/jysk reparation for det lyder
godt nok dyrt. Sluge et spjæld... Mon ford ikke burde nappe lidt på
kulance eller bare hjælpe med en motor fra en skadet bil.
Jeg ville selv byde på denne på ebay
http://cgi.ebay.de/Ford-Mondeo-Ghia-5-Tuerer-silber-metallic-106-tkm_W0QQitemZ280149295367QQihZ018QQcategoryZ9844QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
Så får du en hel bil mit der ganze molevitten, xenonlygter klima, esp,
fartpilot vinterdæk mm. Hvis du skal bruge motoren ku det være andre
har interesse i andre fine ting.
Held og lykke,
Jesper
| |
Knuden (07-09-2007)
| Kommentar Fra : Knuden |
Dato : 07-09-07 19:02 |
|
Jeg tror jeg ville søge efter en orange/jysk reparation for det lyder
godt nok dyrt. Sluge et spjæld... Mon ford ikke burde nappe lidt på
kulance eller bare hjælpe med en motor fra en skadet bil.
Det med kulancen er også faldet mig ind, men mon de springer til på en 5 år
gammel bil ?
Med hensyn til det jyske : Jeg er godt nok fra Jylland, og det er jo altid
fristende, men et skift af motor og hvad der så ellers bør tages med (Ford
sagde svinghjul og kobling når det hele alligevel var taget ud) er jo en
sag, man helst vil have en slags garanti på... Eller ?
Jeg ville selv byde på denne på ebay
http://cgi.ebay.de/Ford-Mondeo-Ghia-5-Tuerer-silber-metallic-106-tkm_W0QQitemZ280149295367QQihZ018QQcategoryZ9844QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
Så får du en hel bil mit der ganze molevitten, xenonlygter klima, esp,
fartpilot vinterdæk mm. Hvis du skal bruge motoren ku det være andre
har interesse i andre fine ting.
Det er vist en 1.8 125 HK, men fuldautomatisk klima ville være et skridt op
i forhold til min A/C og det er vel kun frontpanelet der er forskellen ?
/Knud
| |
Per Henneberg Kriste~ (08-09-2007)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 08-09-07 08:43 |
|
"Knuden" <scholer_fjern@fjernget2net.dk> skrev i meddelelsen
news:46e19228$0$7606$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Det er vist en 1.8 125 HK, men fuldautomatisk klima ville være et skridt
> op i forhold til min A/C og det er vel kun frontpanelet der er forskellen
> ?
Jeg kender ikke Ford, men jeg har læst på nettet om Golf IV, og der
fortæller ombyggerne at det er ganske umuligt at montere et Climatronik
(VW`sk for klimaanlæg) selv om der er Aircon i bilen i forvejen.
Men når man har en hel bil .....
--
Per
| |
Torben Madsen (08-09-2007)
| Kommentar Fra : Torben Madsen |
Dato : 08-09-07 16:21 |
|
"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:46e2526e$0$5155$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> Jeg kender ikke Ford, men jeg har læst på nettet om Golf IV, og der
> fortæller ombyggerne at det er ganske umuligt at montere et Climatronik
> (VW`sk for klimaanlæg) selv om der er Aircon i bilen i forvejen.
>
> Men når man har en hel bil .....
>
>
> --
> Per
Så er de vist lidt småfulde - det er ikke noget problem - det har jeg da
bygget i min...
mvh
Torben Madsen
| |
Uffe Bærentsen (08-09-2007)
| Kommentar Fra : Uffe Bærentsen |
Dato : 08-09-07 22:01 |
|
"Knuden" <scholer_fjern@fjernget2net.dk> skrev i en meddelelse
news:46e19228$0$7606$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Det er vist en 1.8 125 HK, men fuldautomatisk klima ville være et skridt
> op i forhold til min A/C og det er vel kun frontpanelet der er forskellen
> ?
Tom ved 'lidt' om turen.
Ved dog ikke hvor meget han har lavet.
--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i
Tipo 1,6i
| |
Tom (09-09-2007)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 09-09-07 08:11 |
|
"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:46e30d8e$0$19337$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Knuden" <scholer_fjern@fjernget2net.dk> skrev i en meddelelse
> news:46e19228$0$7606$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
>
>> Det er vist en 1.8 125 HK, men fuldautomatisk klima ville være et skridt
>> op i forhold til min A/C og det er vel kun frontpanelet der er forskellen
>> ?
>
> Tom ved 'lidt' om turen.
> Ved dog ikke hvor meget han har lavet.
Har ikke lavet det endnu, men det er ikke kun frontpanelet der skal skiftes.
Der skal også bruges et "PWM relæ" (transistor) og alt efter modellen 2-3
vacum-reguleringer til at flytte nogle spjælde med. Desuden skal der bruges
2 ekstra temperatursensorer og en lysmålesensor.
--
Tom
| |
Niels Bengaard (07-09-2007)
| Kommentar Fra : Niels Bengaard |
Dato : 07-09-07 18:57 |
|
> I går ville Mondeoen ikke rigtigt starte. Det var træls men det var
> heldigvis den dag den skulle til service så jeg ringede efter Falck og fik
> den på værksted.
>
> Her får jeg senere den trælse nyhed, at motoren (2.0 Benzin 145 HK) havde
> suget et spjæld, der åbenbart sidder i indsugningsmanifolden, ind i
> motoren og at denne var kaput. Pris for en ny med montering 50.400,-
> danske beskattede kroner.
>
> Dyngen har 165.000 på tælleren og er en 2002 Trend St.Car.
>
> Nu skal man jo så bruge weekenden til at gruble over om man skal skifte
> bilen ud, skifte motoren med en brugt (det vil ca. koste 30.000,- med det
> hele) eller tage en ny motor.
>
> Nu er det så jeg gerne vil høre jeres indspark om dette - det er altid
> rart at få udfordret sine tanker - især når tegnebogen har fået akut
> åndenød ved udsigten til en regning på 50 kilo.
>
> /Knud
Når man er oppe på de priser hører man med flere værksteder, eks. et
uafhængigt.
Mvh Niels
| |
Tom (07-09-2007)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 07-09-07 19:06 |
|
"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@850r.dk> skrev i en meddelelse
news:fbs3bu$1n6l$1@newsbin.cybercity.dk...
>> I går ville Mondeoen ikke rigtigt starte. Det var træls men det var
>> heldigvis den dag den skulle til service så jeg ringede efter Falck og
>> fik den på værksted.
>>
>> Her får jeg senere den trælse nyhed, at motoren (2.0 Benzin 145 HK) havde
>> suget et spjæld, der åbenbart sidder i indsugningsmanifolden, ind i
>> motoren og at denne var kaput. Pris for en ny med montering 50.400,-
>> danske beskattede kroner.
>>
>> Dyngen har 165.000 på tælleren og er en 2002 Trend St.Car.
>>
>> Nu skal man jo så bruge weekenden til at gruble over om man skal skifte
>> bilen ud, skifte motoren med en brugt (det vil ca. koste 30.000,- med det
>> hele) eller tage en ny motor.
>>
>> Nu er det så jeg gerne vil høre jeres indspark om dette - det er altid
>> rart at få udfordret sine tanker - især når tegnebogen har fået akut
>> åndenød ved udsigten til en regning på 50 kilo.
>>
>> /Knud
>
>
> Når man er oppe på de priser hører man med flere værksteder, eks. et
> uafhængigt.
ALLE mekanikere kan skifte en motor.....og da også et stempel plus topstykke
hvis det kun er det som er røget. Tvivler på at det skulle være nødvendigt
at skifte hele motoren.
Tager ca. 2 dage at skifte motoren på en moderne bil
--
Tom
| |
jan@bygteknik.dk (07-09-2007)
| Kommentar Fra : jan@bygteknik.dk |
Dato : 07-09-07 19:25 |
|
"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev :
>Tager ca. 2 dage at skifte motoren på en moderne bil
Så skal man da være lam i begge arme !
<grin>
Hvad er temperaturen efterhånden ? <fnis>
--
Jan_stevns
| |
Tom (07-09-2007)
| Kommentar Fra : Tom |
Dato : 07-09-07 20:07 |
|
<jan@bygteknik.dk> skrev i en meddelelse
news:sp53e3drtn309vut6i0dsjeh3urcf1ju5r@dtext.news.tele.dk...
> "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev :
>
>>Tager ca. 2 dage at skifte motoren på en moderne bil
>
> Så skal man da være lam i begge arme !
>
> <grin>
Det er noget mere drilsk at pille ud af de nye biler hvor der sidder flere
sensorer, motoren er presset ned med et skohorn, forhjulstræk.....men med 2
dage mener jeg 2*8 timer, hvilket jeg tror er meget realistisk, når nu der
også skal afsættes tid til rustne skruer i udstødningen og afmontering af
motorhjælm osv.
> Hvad er temperaturen efterhånden ? <fnis>
3 cm?
--
Tom
| |
jan@bygteknik.dk (07-09-2007)
| Kommentar Fra : jan@bygteknik.dk |
Dato : 07-09-07 21:10 |
|
"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev :
>Det er noget mere drilsk at pille ud af de nye biler hvor der sidder flere
>sensorer, motoren er presset ned med et skohorn, forhjulstræk.....men med 2
>dage mener jeg 2*8 timer, hvilket jeg tror er meget realistisk, når nu der
>også skal afsættes tid til rustne skruer i udstødningen og afmontering af
>motorhjælm osv.
njaehhhh, ok - jeg kommer nok desværre snart selv at prøve showet ;(
--
Jan_stevns
| |
Uffe Bærentsen (07-09-2007)
| Kommentar Fra : Uffe Bærentsen |
Dato : 07-09-07 21:40 |
|
<jan@bygteknik.dk> skrev i en meddelelse
news:hvb3e396r7f8fm63lcj8oomkml73ninp23@dtext.news.tele.dk...
> "Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev :
>
>>Det er noget mere drilsk at pille ud af de nye biler hvor der sidder flere
>>sensorer, motoren er presset ned med et skohorn, forhjulstræk.....men med
>>2
>>dage mener jeg 2*8 timer, hvilket jeg tror er meget realistisk, når nu der
>>også skal afsættes tid til rustne skruer i udstødningen og afmontering af
>>motorhjælm osv.
>
> njaehhhh, ok - jeg kommer nok desværre snart selv at prøve showet ;(
På en Mondeo?
Hvad er jeg _nu_ gået glip af?
Ved hjælp af skohorn og stædighed, så kan motoren lirkes ud af en 'deo,
uden at afmontere hjælperammen.
--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i
Tipo 1,6i
| |
jan@bygteknik.dk (08-09-2007)
| Kommentar Fra : jan@bygteknik.dk |
Dato : 08-09-07 05:05 |
|
"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev :
>> njaehhhh, ok - jeg kommer nok desværre snart selv at prøve showet ;(
>På en Mondeo?
Nej - på en Völle
>Hvad er jeg _nu_ gået glip af?
Ikke noget .... slet ikke noget .... overhovedet ikke
<grin>
Men nogen fik sig vist en på opleveren da lortet sprang i luften, og
spyede en regn af gnister - herunder også en del af resterne fra en
turboladers indhold *1
Ikke alt blev åbenbart fanget i mellemkøleren
>Ved hjælp af skohorn og stædighed, så kan motoren lirkes ud af en 'deo,
>uden at afmontere hjælperammen.
Har du nogensinde hørt om vaseline ;)
*1 Vi fik toppen pillet af sent i nat, og må nok konstatere at den
motor nok ikke bare sådan lige kommer til at køre igen, alt indenbords
er lavet om til konfetti
Jeg skulle nok ikke have gjort det jeg gjorde - Men fyfasan det var
sjovt......
Mit projekt Völle er lagt i graven, og resterne blev kørt til Svea's
rige på en trailer... jeg er først lige kommet hjem her til morgen.
--
Jan_stevns
| |
Uffe Bærentsen (08-09-2007)
| Kommentar Fra : Uffe Bærentsen |
Dato : 08-09-07 23:39 |
|
<jan@bygteknik.dk> skrev i en meddelelse
news:sd74e3t1gata0embpk603g00ib15r0q7pu@dtext.news.tele.dk...
> "Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev :
>
>>> njaehhhh, ok - jeg kommer nok desværre snart selv at prøve showet ;(
>
>>På en Mondeo?
>
> Nej - på en Völle
>
>>Hvad er jeg _nu_ gået glip af?
>
> Ikke noget .... slet ikke noget .... overhovedet ikke
>
> <grin>
Når en Stevning griner på den måde, så stikker der noget under!
> Men nogen fik sig vist en på opleveren da lortet sprang i luften, og
> spyede en regn af gnister - herunder også en del af resterne fra en
> turboladers indhold *1
Spirillen er nok ikke alene om at kunne slå store prutter
> Ikke alt blev åbenbart fanget i mellemkøleren
Konstatering: Intercooler fungerer _ikke_ som luftfilter
>>Ved hjælp af skohorn og stædighed, så kan motoren lirkes ud af en 'deo,
>>uden at afmontere hjælperammen.
>
> Har du nogensinde hørt om vaseline ;)
Kom til at tænke på en vittighed.
Noget om tapet )))
> *1 Vi fik toppen pillet af sent i nat, og må nok konstatere at den
> motor nok ikke bare sådan lige kommer til at køre igen, alt indenbords
> er lavet om til konfetti
>
> Jeg skulle nok ikke have gjort det jeg gjorde - Men fyfasan det var
> sjovt......
Så nu ved du at sådan en Völle-mölle ikke kan klare 10.000rpm
> Mit projekt Völle er lagt i graven, og resterne blev kørt til Svea's
> rige på en trailer... jeg er først lige kommet hjem her til morgen.
Easy come - easy go.
--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i
Tipo 1,6i
| |
jan@bygteknik.dk (09-09-2007)
| Kommentar Fra : jan@bygteknik.dk |
Dato : 09-09-07 06:28 |
|
"Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev :
>> Har du nogensinde hørt om vaseline ;)
>Kom til at tænke på en vittighed.
>Noget om tapet )))
Ok - jeg kender kun den om malermesteren, der havde ansat en
tidligere gynækolog , og kom op til en kunde, der ikke var hjemme,
hvorfor de måtte male en 3 værelses gennem brevsprækken ;)
>> Mit projekt Völle er lagt i graven, og resterne blev kørt til Svea's
>> rige på en trailer... jeg er først lige kommet hjem her til morgen.
>Easy come - easy go.
Jaeh - det sker - men fat mod venner ! Nu har jeg fået alt på lager,
til at sy en Omega motor ned i en Rekord og med alt menes alt!
Det bliver eddersjovt at se synsmanden's ansigt.
Jeg ved ikke helt hvordan det sker, men hver gang der kommer en "ny
bil" - til familien, så sker det besynderlige - en søster, eller bror,
dukker op forundrende hurtigt
Omega x 2, Rekord x2, Scorpio x2, Sierra x2, eller 3 eller 4 .......
--
Jan_stevns
| |
Uffe Bærentsen (09-09-2007)
| Kommentar Fra : Uffe Bærentsen |
Dato : 09-09-07 19:13 |
|
<jan@bygteknik.dk> skrev i en meddelelse
news:rm07e3t27rr7kbfa8p7gujqomec4pb2hfr@dtext.news.tele.dk...
> "Uffe Bærentsen" <leitiFJERNES@hotmail.com> skrev :
>
>>> Har du nogensinde hørt om vaseline ;)
>
>>Kom til at tænke på en vittighed.
>>Noget om tapet )))
>
> Ok - jeg kender kun den om malermesteren, der havde ansat en
> tidligere gynækolog , og kom op til en kunde, der ikke var hjemme,
> hvorfor de måtte male en 3 værelses gennem brevsprækken ;)
Se i bunden af denne posting
>>> Mit projekt Völle er lagt i graven, og resterne blev kørt til Svea's
>>> rige på en trailer... jeg er først lige kommet hjem her til morgen.
>
>>Easy come - easy go.
>
> Jaeh - det sker - men fat mod venner ! Nu har jeg fået alt på lager,
> til at sy en Omega motor ned i en Rekord og med alt menes alt!
>
> Det bliver eddersjovt at se synsmanden's ansigt.
>
> Jeg ved ikke helt hvordan det sker, men hver gang der kommer en "ny
> bil" - til familien, så sker det besynderlige - en søster, eller bror,
> dukker op forundrende hurtigt
>
> Omega x 2, Rekord x2, Scorpio x2, Sierra x2, eller 3 eller 4 .......
Parker Omega ved siden af Rekord og der dukker måske en Corsa op.
Parker Scorpio ved siden af Sierra og der dukker måske en Fiesta op.
Spørgsmål: Hvad sker der hvis 2 bøsser tager fejl af vaseline og
tapetklister?
Tapeten falder ned igen
--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i
Tipo 1,6i
| |
Ukendt (07-09-2007)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 07-09-07 21:14 |
|
On Fri, 07 Sep 2007 20:24:56 +0200, jan@bygteknik.dk wrote:
>"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev :
>
>>Tager ca. 2 dage at skifte motoren på en moderne bil
>
>Så skal man da være lam i begge arme !
>
><grin>
Han skrev en moderne bil ) Ikke de der luksusmodeller, hvor man har
plads til mekanikeren i motorrummet mens man kører (sådan var det i
hvert fald i min gamle Kadett C ) )
>
>Hvad er temperaturen efterhånden ? <fnis>
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi
Fiat Punto JTD
| |
|
|