Toyota Auris - kan ikke kører ligeud - upd~
Fra : Søren Bo Christianse~

Dato : 06-09-07 20:24

Så er der nyt i sagen om min Auris, der ikke kan kører ligeud !!

For at opdaterer : Bilen er ikke retningsstabil. Den trækker t.h., specielt
under acceleration. Ved motorvejskørsel bliver kørslen let slingrende, da
man hele tiden sidder og korrigerer på rattet.
Min forhandler er meget imødekommen. Jeg har fået lavet en udmåling af
styretøj, som var o.k. Man har resat computer. Man har prøver forskelligt
dæktryk. Man har skiftet dækkene rundt.
Stadig samme fejl. Jeg har, sammen med værkføreren prøvet en ny Auris, den
har ikke fejlen.
Det skal siges, at bilen ved levering, havde et defekt højre fordæk. (et
stykke af slidbanen var 'skåret - snittet' af, jeg fik et nyt dæk på)
Er der nogen der har en ide.

Venligst
Søren

Fra : Mogens

Dato : 06-09-07 20:34

"Søren Bo Christiansen" <a@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det skal siges, at bilen ved levering, havde et defekt højre fordæk. (et
> stykke af slidbanen var 'skåret - snittet' af, jeg fik et nyt dæk på)

Havs sagde/gjorde importøren?

Fra : alexbo

Dato : 06-09-07 20:39

"Søren Bo Christiansen" skrev

> Stadig samme fejl. Jeg har, sammen med værkføreren prøvet en ny Auris, den
> har ikke fejlen.

Det næste logiske skridt er at låne hjulene fra den.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-07 20:57

On Thu, 6 Sep 2007 21:24:08 +0200, "Søren Bo Christiansen"
<a@post.tele.dk> wrote:

> [...]
>Det skal siges, at bilen ved levering, havde et defekt højre fordæk. (et
>stykke af slidbanen var 'skåret - snittet' af, jeg fik et nyt dæk på)

Der er jo efterhånden prøvet så meget, at jeg kun kan forestille mig,
at dækket er kommet til skade ved en eller anden voldsom passage af en
niveauforskel under transporten - så kunne man jo forestille sig, at
der var en komponent i hjulophæng/styretøj i den side, som havde taget
skade, selv om den måler inden for tolerancerne.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Søren Bo Christianse~

Dato : 06-09-07 21:23

Du har nok fat i noget Ivan, jeg er ikke teknik-kyndig, men jeg vil sende
dit svar til værkføreren, så må vi se hvad der sker.

M.h.t. Toyota's tekniske afd. kender de problemet, men ifølge værkføreren,
er løsningen ikke optimal. (noget med at forøge sløret i styretøjet omkring
0 punktet !!!!)
/Søren

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 06-09-07 21:22

> [...]
> Det skal siges, at bilen ved levering, havde et defekt højre fordæk. (et
> stykke af slidbanen var 'skåret - snittet' af, jeg fik et nyt dæk på)

Er der kun foretaget udmåling af styretøjet, eller er der foretaget
4-hjuls-opmåling?
Det er set at en fejl på bagtøjet kan give underlige fejl.

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 06-09-07 21:41

"Søren Bo Christiansen" <a@post.tele.dk> writes:

> [...]
> Det skal siges, at bilen ved levering, havde et defekt højre fordæk. (et
> stykke af slidbanen var 'skåret - snittet' af, jeg fik et nyt dæk på)

Det lyder da i det mindste som om alle nu er enige om at der er noget
galt...

Jeg må nok heller lade være med at gøre mig klog på det, men jeg er
ved at være ret nysgerrig efter hvad fejlen er.

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-07 22:37

"Søren Bo Christiansen" <a@post.tele.dk> wrote in message
> [...]
> Det skal siges, at bilen ved levering, havde et defekt højre fordæk. (et
> stykke af slidbanen var 'skåret - snittet' af, jeg fik et nyt dæk på)

Du skal have foretaget en komplet 4-hjulsudmåling hos fx. FDM eller andre
som kan det der, så du kan få fastlagt om bilen er skæv. Du har ikke omtalt
rystelser i styretøjet eller andet som kan tyde på ovale hjul. Hvis der er
snittet noget af dækket under transporten, så har der været store kræfter på
spil, da et dæk er ufatteligt solidt, så måske er affjedringen blevet banket
i bund og har forskubbet noget i karossen. Måske har baghjulet i samme side
også fået en på hatten. Hvis det er en ny bil ville jeg få den byttet
pronto.

Ulrik

Fra : sbc

Dato : 07-09-07 14:38

On Thu, 6 Sep 2007 23:36:36 +0200, "Ulrik Friis"
<ufj(snabela)get2net.dk> wrote:

> [...]
>i bund og har forskubbet noget i karossen. Måske har baghjulet i samme side
>også fået en på hatten. Hvis det er en ny bil ville jeg få den byttet

Tak for de mange svar.
Jeg er blevet indkaldt til mit værksted på mandag, hvor man vil prøve
endnu en ting. Jeg giver dem denne sidste chance, hvorefter jeg vil
følge rådene ang. FDM.

At bytte bilen bliver jo nok ikke nemt. Extraudstyr (trækkrog -
undervognsbehandling - fartpilot osv.)
Men jeg håber meget på en løsning, og vil selvfølgelig holde gruppen
opdateret.

God weekend
Søren

Fra : Ukendt

Dato : 07-09-07 23:40

"sbc" <sbcellis@hotmail.dk> wrote in message
> [...]
> undervognsbehandling - fartpilot osv.)
> Men jeg håber meget på en løsning, og vil selvfølgelig holde gruppen

Altså - Toyota skal sgu ikke sælge dig en ny bil som ikke kan køre ligeud og
som gør at du slingrer ud ad motorvejen. Det er da helt godnat. Det koster
kun 500 kr.eller deromkring at være medlem af FDM, men det vil måske være de
mest fornuftige 500 kr du har givet ud, da FDM kan bistå dig med såvel
teknisk som juridisk expertise. Og så snart forhandler/importør finder ud af
at du er medlem, så skal de nok få taget sig sammen, da det jo lyder
fuldstændigt forrykt at man har solgt dig den bil.

Toyota skal forsyne dig med en bil som kører ordentligt, og der skal ikke
fuskes med styretøjet for at æsken kan køre ligeud. Hvis det især er under
accelleration den trækker til højre, så betyder det jo at der er et eller
andet i fortøjet som flexer under påvirkning, som IKKE skal flexe. Jeg har
sgu aldrig hørt magen til historie længe. Og den byttebil du får skal være
undervognsbehandlet og have trækkrog og fartpilot.

Toyota fik en ordentlig én over nakken salgsmæssigt, da de for nogle år
siden lancerede en Corolla som kørte ad helvede til. Hvis det viser sig at
deres Auris har voldsomme problemer med at køre ligud vil det også afspejle
sig i salgstallene. Så du skal bare klø på og forlange en anden bil. Du
skriver at Toyotas tekniske afdeling godt kender problemet - det er lidt
kryptisk formuleret, er det dit problem de godt kender eller er det dit
indtryk at det er et genelt problem, som de kender godt? Hvis det er et
generelt problem vil jeg endnu kraftigere opfordre dig til at lade handlen
gå tilbage.

Held og lykke!!!

Ulrik