Mere om dæk(-støj)...
Fra : Asger Ellekrog

Dato : 06-09-07 19:07

Jeg overvejer kraftigt, at udskifte mine Michelin Pilot Primacy på min
Peugeot 407SW, selv om der stadig er meget mønster tilbage. De larmer! - og
har faktisk altid gjort det. Jeg fik leveret bilen fra ny, med dækkene.

Men nu er en begyndende 'hæl-tå'-slitage(?), fra baghjulene, ved at drive
mig til vanvid, med en svag, men irriterende 'syngende' lyd.

Hvilke dæk vil I anbefale? Jeg kører 35-40000 km/år så de skal
'selvfølgelig' være de bedste under alle (sommer-)forhold, men lavt
støjniveau vægter jeg især højt! Størrelsen er 205/60 R16. Bilen har i
øvrigt kørt ca. 60000 km, om vinteren med Michelin Alpin.

Jeg er ikke 'dæk-religiøs', men betaler gerne for kvalitet. Nogen
bud/erfaringer?

/Asger Ellekrog

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 06-09-07 19:18

> [...]
> støjniveau vægter jeg især højt! Størrelsen er 205/60 R16. Bilen har i
> øvrigt kørt ca. 60000 km, om vinteren med Michelin Alpin.

Jeg har været glad for Conti pem. contact. og Pirelli P7 godt greb i tørt og
våd føre.

Stef

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 06-09-07 19:44

"Asger Ellekrog" <asger.ellekrog@fjerndette.tv.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er ikke 'dæk-religiøs', men betaler gerne for kvalitet. Nogen
> bud/erfaringer?

Det er bilen som laver "hæl- tå" før el. siden. Andre dæk "pynter" kun, læs;
køb de dæk som du tror på, er de rigtige... .

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-07 19:54

"Asger Ellekrog" <asger.ellekrog@fjerndette.tv.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> øvrigt kørt ca. 60000 km, om vinteren med Michelin Alpin.
>
> Jeg er ikke 'dæk-religiøs', men betaler gerne for kvalitet. Nogen

De fleste nyere biler laver hæl-tå slitage. skift dækkene fra bag til for
ved ca 10-15000km, så holder man det "nede".

--
/HB

Fra : Asger Ellekrog

Dato : 07-09-07 07:12

"Asger Ellekrog" <asger.ellekrog@fjerndette.tv.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er ikke 'dæk-religiøs', men betaler gerne for kvalitet. Nogen
> bud/erfaringer?

Takker for svarene!
Vil en ombytning af for- og baghjul ikke bare flytte lyden? Eller vil
hæl-tå-slitagen (hurtigt?) blive sildt af? Jeg vil ikke ha' det godt med, at
smide dæk med så meget mønster tilbage, ud, hvis problemet umiddelbart kan
afhjælpes ved en ombytning.

/Asger

Fra : Ukendt

Dato : 07-09-07 12:24

> [...]
> at smide dæk med så meget mønster tilbage, ud, hvis problemet umiddelbart

De trækkende hjul vil slide det ned tiden, men det varer jo lige lidt tid -
Er det rigtig meget, altså så meget at man kan se det på afstand er det for
sent.

--
/HB

Fra : Asger Ellekrog

Dato : 08-09-07 16:12

"HB" <hbOOsnabela.dk> skrev i en meddelelse

> De trækkende hjul vil slide det ned tiden, men det varer jo lige lidt
> tid - Er det rigtig meget, altså så meget at man kan se det på afstand er
> det for sent.

Jeg synes dog ikke, at det kan ses, men det kan ret tydeligt mærkes, hvis
man stryger hånden hen over mønsteret. Jeg må ha' dem byttet om, og så håbe
det hjælper...

Nogen ide om, hvorfor hæl-tå-slitage overhovedet opstår..?

/Asger

Fra : Ukendt

Dato : 08-09-07 18:36

> [...]
> håbe det hjælper...
>
> Nogen ide om, hvorfor hæl-tå-slitage overhovedet opstår..?

Det er normalt at man mærker det når man fører hånden over dækmønsteret. Det
er jævnt den ene vej, men ujævnt den anden - mønsteret "stejler" på en måde.

Det skyldes sporingen, og jeg går med en ond knude i maven, da jeg på mit
værksted fik at vide at jeg for egen regning skal skifte dem rundt.
Forinden havde værkføren fortalt at de fleste nye biler i dag laver hæl og
tå....og at min skulle have dem skiftet rundt ved 10 - 12000km = 3mdr. for
mit vedkommende.
Hvorfor skal jeg som køber af en sprit ny bil betale for at få hjulene
skiftet rundt, når man bevidst laver bilen på den måde? - nå lige et surt
opstød.

Jeg tror faktisk der er mange der kører rundt med hæl-tå dæk. de har
langsomt vænnet sig til de "syngende" dæk, så man foretager sig ikke rigtig
noget

Fra : Asger Ellekrog

Dato : 09-09-07 16:25

> Det er normalt at man mærker det når man fører hånden over dækmønsteret.
> Det er jævnt den ene vej, men ujævnt den anden - mønsteret "stejler" på en
> måde.

Præcis.

> [...]
> tå....og at min skulle have dem skiftet rundt ved 10 - 12000km = 3mdr. for

Jeg fik samme forklaring, på mit værksted; at de fleste nye biler 'får'
hæl-tå-slitage, uden at jeg dog fik spurgt til, hvorfor det er sådan, og
hvorfor det åbenbart er mere udtalt, på nyere biler....

> Hvorfor skal jeg som køber af en sprit ny bil betale for at få hjulene
> skiftet rundt, når man bevidst laver bilen på den måde? - nå lige et surt
> opstød.

Hørt!

> Jeg tror faktisk der er mange der kører rundt med hæl-tå dæk. de har
> langsomt vænnet sig til de "syngende" dæk, så man foretager sig ikke
> rigtig noget

Givet vis...
Nu skal øsen til 60000 km-tjek. Så må de bytte dem rundt, mens jeg krydser
fingre for, at det hjælper...

/Asger