Ville du vælge Yokohama dæk?
Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-09-07 14:13

Hej,

Jeg skal snart have 4 nye dæk til en Corolla, årgang 2002. Umiddelbart
havde jeg udset mig Bridgestone Turanza ER 300, da bilen er leveret med
Bridgestone dæk (dog en anden model) fra ny af.

Det lokale Toyota værksted vil dog i stedet anbefale Yokohama DB V500*,
da de "har meget gode erfaringer med disse", som også skulle være meget
støjsvage dæk. Jeg kender slet ikke fabrikatet, så selvom jeg har god
tiltro til værkstedet og vægter deres ord højt, vil jeg da gerne hører
om nogen herinde har erfaring med dette mærke?

Jeg har læst lidt hist og pist, også tilbage her i gruppen, hvor der
bl.a. er nævnt at Yokohama ikke er så langtidsholdbare. Men hvad vil det
sige sådan cirka i kilometer? De nuværende Bridgestone dæk har holdt til
snart 60.000 kilometer, men hvad tror I at Yokohama kan kører, 40-50.000
eller snakker vi langt mindre?

Der er i øvrigt tale om 195/60 R15 88H dæk. Jeg har dog overvejet at gå
op i 195/65, da de tilsyneladende er billigere (måske mere udbredte?).
Er dette en dårlig idé, eller vil de 5% (vel kun 1 cm højere dæk) ikke
give nogen mærkbar ændring i hvordan bilen opfører sig?

På forhånd mange tak.

--
Michael Rasmussen
»If you don't fail at least 90 percent of the time,

Fra : Allan F

Dato : 06-09-07 14:48

"Michael Rasmussen" <news@irczone.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> dette en dårlig idé, eller vil de 5% (vel kun 1 cm højere dæk) ikke give
> nogen mærkbar ændring i hvordan bilen opfører sig?

Uden at gøre mig klog på dit lokale værksted, så vil jeg mene du kan få en
bedre handel ved at gå til en decideret dæk-forhandler.

Med hensyn til dit dækvalg, så er det den forkerte vej at gå. At du gør
profilen højere, vil give dig dårligere køreegenskaber. Ikke meget, men
måske alligevel nok til at det kan mærkes.

Yokohama er et japansk mærkevaredæk, og jeg er sikker på FDM har en test,
hvis du søger længe nok.

Hvis du kører så langt på dine dæk, hvorfor så ikke lige bruge den sidste
1000-krone for et sæt og få noget der er rigtig godt, istedet for at få
noget der er nogenlunde? Hvis du kører 50.000 på et sæt dæk, så er det jo
kun 2 øre pr. km. Når man sammenligner med brændstofpriserne, så er det jo
småpenge i sammenligning med. Der er stor stor forskel på forskellige dæks
egenskaber på våd og tør vej. Sådan noget som Viking og alle de andre
ultra-lavpris dæk ville jeg i hvert fald ikke sætte mit liv og helbred på
spil på.

Jeg har prøvet at køre en Toyota Avensis hjem fra Frankfurt i regnvejr, og
ikke kunnet køre mere end 80-90 på grund af de elendige billig-dæk min fars
værksted havde sat på hans bil. Det tog 12 timer, og jeg skulle stadig køre
80 km for at aflevere bilen og tage min egen med hjem. Da var klokken 6 om
morgenen. Jeg kan ikke huske hvad det var for nogle Toyo-dæk der var på, men
hvis jeg havde haft valget (dvs. tiden), så havde jeg købt noget ordenligt
til min far INDEN vi lånte bilen.

Selv kører jeg på Bridgestone på Passaten, både sommerdæk og vinterdæk
(ville hellere have Michelin Alpine, men de fås åbenbart ikke i 215/55R16).
Poloen kører på Michelin Alpine A3 195/55R15 om vinteren og Kleber Hydraxer
205/45R16 om sommeren.

På den foregående Passat kørte jeg udelukkende Michelin Energy og Alpine. De
sidste Alpine kørte 86.000 på bagakslen, og fulgte med da den blev solgt -
stadig med masser af mønster. Jeg gav ca. 850 kr/dæk. Godt givet ud.

Allan F

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-09-07 15:47

Allan F skrev:

> Uden at gøre mig klog på dit lokale værksted, så vil jeg mene du kan få en
> bedre handel ved at gå til en decideret dæk-forhandler.

Det tror jeg du har ret i. Jeg har fået lidt forskellige tilbud rundt
omkring, og det ender nok med at jeg vælger en dækforhandler. Men derfor
kunne jeg jo godt vælge de anbefalede dæk, hvis Yokohama er godt.

> Med hensyn til dit dækvalg, så er det den forkerte vej at gå. At du gør
> profilen højere, vil give dig dårligere køreegenskaber. Ikke meget, men
> måske alligevel nok til at det kan mærkes.

Javel, det var lige det jeg var interesseret i at vide. Det er med andre
ord en dum idé, så det er droppet.

> Yokohama er et japansk mærkevaredæk, og jeg er sikker på FDM har en test,
> hvis du søger længe nok.

Jeg har ledt en del, og det er ikke just meget der er nævnt om dem. Der
er en enkelt model fra Yokohama med i deres sommerdæktest, men det er
ikke samme model, så jeg ved ikke hvor meget det egentlig siger om den
anbefalede type.

> Hvis du kører så langt på dine dæk, hvorfor så ikke lige bruge den sidste
> 1000-krone for et sæt og få noget der er rigtig godt, istedet for at få
> noget der er nogenlunde?

Er det "så langt"? Der er da stadig en del mm. på dækkene, inden de
bliver ulovlige.

Men jo, det er jo selvfølgelig derfor jeg spørger her, for at høre
andres mening om kvalitet. Jeg synes nemlig det er lidt af en jungle, at
gennemskue hvilke dæk der er gode og dårlige. Som sagt havde jeg selv
udset mig Bridgestone ER 300, og det anser jeg ikke som et lavprisdæk.
De var blandt de bedste i FDMs dæktest.

Toyota påstod blot, at de nævnte Yokohama dæk var fuldt så gode - og
tilmed mere støjsvage, end Bridgestone ER 300. En test fra TyreTest.com
siger det samme, hvor Bridgestone får en overordnet karakter på 2,2 og
Yokohama på 2,0 (hvor 1 er bedst og 6 er dårligst).

Yokohama:

Bridgestone:

Jeg ved dog ikke hvor meget man skal ligge i deres testresultater.

> [...]
> Poloen kører på Michelin Alpine A3 195/55R15 om vinteren og Kleber Hydraxer

Der er mange meninger om dæk. En anden dækforhandler, jeg efterfølgende
har kontaktet, ville kun anbefale Michelin (måske tjener han mest på
dem? . Han sagde at Bridgestone blev stenhårde med tiden.

Jeg synes bare ikke Michelin fik helt så gode karakterer i FDMs dæktest,
som f.eks. Bridgestone gjorde. Og de Bridgestone jeg har nu, synes jeg
ikke at jeg har noget dårligt at sige om.

Fra : Ukendt

Dato : 06-09-07 18:33

"Michael Rasmussen" <news@irczone.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> mening om kvalitet. Jeg synes nemlig det er lidt af en jungle, at
> gennemskue hvilke dæk der er gode og dårlige.

Det har du ret i..

>Som sagt havde jeg selv udset mig Bridgestone ER 300, og det anser jeg ikke
>som et lavprisdæk. De var blandt de bedste i FDMs dæktest.

Jo jo men et lidt støjende dæk - derfor det ikke vinder tests.

> Der er mange meninger om dæk. En anden dækforhandler, jeg efterfølgende
> har kontaktet, ville kun anbefale Michelin (måske tjener han mest på dem?
> . Han sagde at Bridgestone blev stenhårde med tiden.

Der er meget nylon i et Bridgestone dæk (sikkert i mange andre også) Dækket
kan ved længere tids parkering af bilen nemt få flatspots, og jo ældere
dækket bliver jo sværere er disse flatspots at slippe af med.

Jeg vælger ikke samme Bridgestone dæk igen.

--
/HB

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 06-09-07 19:13

"HB" <hbOOsnabela.dk> skrev i en meddelelse news:46e039f3$0$4169

> [...]
> ældere dækket bliver jo sværere er disse flatspots at slippe af med.
>
> Jeg vælger ikke samme Bridgestone dæk igen.

Jeg har haft samme oplevelser med Bridgestone, så det er nok generelt?, læs;
jeg køber ikke Bridgestone igen.

Fra : C. Caspersen

Dato : 06-09-07 16:32

> [...]

> tiltro til værkstedet og vægter deres ord højt, vil jeg da gerne hører om
> nogen herinde har erfaring med dette mærke?

FDM´s sidste dæktest af 16" dæk viste, at Yokohama stort set havde høje
karakterer i alle punkter, men endte alligevel på en af de sidste pladser
pga. slidstyrke. Personligt vil jeg prøve dækkene næste gang, da jeg vægter
lavt støvniveau og rullemodstand højt. Jeg er "ligeglad" med slidstyrken
det er jo ikke sikkert, at de når at blive slidt ned inden bilen skal
skiftes

/Caspersen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-09-07 20:00

On 6 Sep., 15:13, Michael Rasmussen <n...@irczone.invalid> wrote:
> [...]
> havde jeg udset mig Bridgestone Turanza ER 300, da bilen er leveret med
> Bridgestone dæk (dog en anden model) fra ny af.

Meget godt valg, vælger du ER300 vil du ikke fortryde.

> Det lokale Toyota værksted vil dog i stedet anbefale Yokohama DB V500*,
> da de "har meget gode erfaringer med disse", som også skulle være meget
> støjsvage dæk.

Kan det være at de tjener mere på dem ?

--
Christian

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-09-07 17:57

Christian B. Andresen skrev:

> Meget godt valg, vælger du ER300 vil du ikke fortryde.

Ok, du mener ikke, at de støjer mere end det er overkommeligt?

Selvfølgelig er oplevelsen af støj ret så individuel. Og det er svært at
få et indtryk af støjniveau blot ved at læse tests og andres meninger,
men flere herinde har jo nævnt at de støjer en smule, hvilket nu gør mig
lidt i tvivl om valget.

I følge TyreTests.com larmer de kun en anelse mere end mine nuværende
Bridgestone dæk, men jeg ville da også hellere gå den anden vej, og få
nogle der i stedet var lidt mere støjsvage.

> Kan det være at de tjener mere på dem ?

Det kan det sagtens, og det var også min første tanke. Det er
eftersigende de dæk de sælger flest af, og kun har haft gode
tilbagemeldinger på. Jeg kan sagtens forestille mig at de får dem til en
ekstra god pris, når de bestiller i store antal. Men derfor behøver det
jo ikke at være et dårligt dæk.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-09-07 20:04

On 6 Sep., 15:48, "Allan F" <A_Fol...@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvis du kører så langt på dine dæk, hvorfor så ikke lige bruge den sidste
> 1000-krone for et sæt og få noget der er rigtig godt, istedet for at få

Bridgestone Turanza ER300 er i følge ADAC og FDM meget gode.

> [...]
> hvis jeg havde haft valget (dvs. tiden), så havde jeg købt noget ordenligt

Toyo, rangerer vist som discountdæk ikke ?
Jeg har Bridgestone Turanza ER300 og Bridgestone Potenza RE720 og
begge er meget gode til meget vand.

> [...]
> sidste Alpine kørte 86.000 på bagakslen, og fulgte med da den blev solgt -
> stadig med masser af mønster. Jeg gav ca. 850 kr/dæk. Godt givet ud.

Min erfaring med Michelin Energy er at deres egenskaber i regn lader
meget tilbage at ønske.

--
Christian

Fra : Sidse

Dato : 07-09-07 21:47

"Michael Rasmussen" <news@irczone.invalid> wrote in message
> [...]
> dette en dårlig idé, eller vil de 5% (vel kun 1 cm højere dæk) ikke give
> nogen mærkbar ændring i hvordan bilen opfører sig?

selvom yokohamaerne skulle have en lidt mindre slidstyrke, så overvej lige
igen om du ikke er villig til at køre 10% kortere på et sæt dæk mod at få
den større komfort som DB500 giver.
Jeg har kun solgt et par enkelte sæt DB500 da jeg ikke har været yokohama
forhandler ret længe, men efter de tilbagemeldinger jeg har fået er der
ingen tvivl om at det er dem der skal på min bil til næste sommer. Kører på
ER300 nu, som også er er ret godt dæk, men DB500 er ekstremt støjsvagt, så
derfor skal jeg have det på.

Henrik
www.ha-ts.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-09-07 18:05

Sidse skrev:

> selvom yokohamaerne skulle have en lidt mindre slidstyrke, så overvej
> lige igen om du ikke er villig til at køre 10% kortere på et sæt dæk mod
> at få den større komfort som DB500 giver.

Det er jeg villig til. Jeg forventer heller ikke at have bilen længere,
når den næste gang skal have nye dæk, så slidstyrken skal på ingen måde
være altafgørende for mit valg.

> [...]
> sommer. Kører på ER300 nu, som også er er ret godt dæk, men DB500 er
> ekstremt støjsvagt, så derfor skal jeg have det på.

Det lyder godt, så er det da ikke kun Toyota der siger det Jeg vil
se om den lokale dækforhandler kan skaffe Yokohama til en rimelig pris.

Desværre er DB500 ikke at finde på daekonline.dk, i den ønskede størrelse.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-09-07 09:15

On 8 Sep., 18:56, Michael Rasmussen <n...@irczone.invalid> wrote:

> Ok, du mener ikke, at de støjer mere end det er overkommeligt?

Jeg synes ikke det er noget problem.
Kvaliteten af vejbelægningerne betyder IMO meget mere, og så ringe som
de tit er kan det være ligemeget.

> [...]
> få et indtryk af støjniveau blot ved at læse tests og andres meninger,
> men flere herinde har jo nævnt at de støjer en smule, hvilket nu gør mig

Jeg vil ikke vælge mit dæk efter støjniveauet mnd efter dets
egenskaber som det sikkerhedsudstyr som jo reelt stopper bilen.

> I følge TyreTests.com larmer de kun en anelse mere end mine nuværende
> Bridgestone dæk, men jeg ville da også hellere gå den anden vej, og få
> nogle der i stedet var lidt mere støjsvage.

Også på bekostning af vejgreb ?

> [...]
> tilbagemeldinger på. Jeg kan sagtens forestille mig at de får dem til en
> ekstra god pris, når de bestiller i store antal. Men derfor behøver det

Næ det gør det da ikke.
Hvordan er det bedømt i FDM og ADACs tests ?

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 10-09-07 10:31

Christian B. Andresen wrote:

> Jeg synes ikke det er noget problem.
> Kvaliteten af vejbelægningerne betyder IMO meget mere, og så ringe som
> de tit er kan det være ligemeget.

Jeg har ER300 (205/50-R16) monteret på min og de synger på bestemte
(glatte) belægninger ved nøjagtig 60km/t, men ellers syntes jeg ikke de
støjer særlig meget (har ikke så mange at sammenligne med). Men jeg
syntes de står rigtig godt fast også selvom der er godt med vand på
vejbanen. Holdbarhed bekymre jeg mig ikke så voldsomt meget om... jeg
kører ikke så meget at det betyder noget om det er 60 eller 70kkm.

Ang størrelse så vær helt sikker på de kan være der. Jeg gik efter lidt
større dæk da jeg skulle have nye sommerdæk, mine vinterdæks dimension
ville svare til 205/45-R16, men jeg ville godt op i en 55 profil, på
trods af mange fortællinger om at de burde kunne være der, så var det
ikke tilfældet (skrabte på ved fuldt ratudslag), valgte istedet en 50
profil som passer fint.

Thomas

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-09-07 10:35

Christian B. Andresen skrev:

> Jeg synes ikke det er noget problem.
> Kvaliteten af vejbelægningerne betyder IMO meget mere, og så ringe som
> de tit er kan det være ligemeget.

Ja, det er også mit indtryk at vejbelægningen gør en hel del.

> Også på bekostning af vejgreb ?

Det kommer selvfølgelig an på hvor meget det drejer sig om, men hvis det
blot er en minimal forskel, så er svaret ja. Vejgreb alene er ikke alt,
det handler lige så meget om at køre efter forholdene og holde en god
afstand. Det giver falsk tryghed, hvis man tror at man kan kører på våd
vej som man gør på tør.

> Hvordan er det bedømt i FDM og ADACs tests ?

Den nævnte model er, såvidt jeg kan se, slet ikke bedømt, hvilket
faktisk er lidt skuffende. Men forskellen på TyreTest.com er ikke så
stor på de to dæk:

Den lokale dækmand kan skaffe Yokohama, så jeg afventer i øjeblikket at
få en pris på dem. Så må vi se hvad valget falder på...