Dårlig lyd - hvad er galt?
Fra : Martin

Dato : 06-09-07 12:43

Min kære gamle Tempra-dyt har fået lidt nye lyde, nogen bud hvad der er
galt?

Lyd 1

Ja lyde er jo svære at beskrive med bogstaver, men altså man holder stille
eller næsten stille og drejer på rattet (der er servo i den er fra 91) det
går da også fint og ubesværet, men det giver sådan en "knirke-lyd". Jeg
tænker... skal man smøre tandstangen? Skal man skifte servoolie med faste
intervaller (har ikke haft bil med servo før ;)) Man kan tydeligt høre
servoen arbejde men det er vel meget normalt på de første bil-modeller med
servo som standard ;)

Nå lyd 2

Den er straks mere mystisk. Eller er den? Den lyder til at komme et sted
omkring højre forhjul. Karaktaristika:

Lyder mest af alt som ja... en høj brummelyd. - så høj at folk kigger
underligt på en når den kommer :( .. Det lyder som noget mekanisk. Det er
ikke en pibe- eller dunkelyd. Den forekommer med jævne mellemrum (ikke hver
gang, måske hver 5. gang når man holder stille og bakker ud fra fx en
parkeringsplads med rattet HELT mod højre. Nogen gange gør den det slet
ikke, andre gange fra fuldt udslag på rattet og nogengange idet man træder
på bremsen for at stoppe og køre fremad. En sjænden gang har den også gjort
det idet man bare holdt stille fx i et kryds og drejede mod højre. Altid mod
højre der er ikke noget hverken hvis man bakker eller drejer mod venstre.
Endvidere er der aldrig nogen lyde når først man kører og er i fart - i alm
sving osv, altid kun ved 5 kmt og derunder.

Der er ikke andre symptomer i øvrigt som rysten i rattet, klonk-lyde/rasle
lyde eller noget.

Jeg kan regne ud at det må være "noget" ved forhjulet, men skal jeg spare op
til en bremsekaliber, en styre/bærearm, bøsning, og hvad der ellers er
dernede omkring ;) ?

Nu vi er ved fiat og forhjul. Mine forældre har en Tipo de har haft fra ny,
min bror en (staveplade) ciquecento eller hvordan det nu staves, og jeg en
tempra. De har alle det til fælles at forbremserne piver lige når man
standser op, ikke at det betyder det store det er da bare underligt, min
tidligere Uno gjode det også. Gør alle ældre fiat det? Og kan man gør noget
ved det?

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 06-09-07 17:49

"Martin" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:46dfe7cd$0$98084

> [...]
> går da også fint og ubesværet, men det giver sådan en "knirke-lyd". Jeg

Nu er det DUMT at dreje voldsomt på rattet, tvinge det, når man holder, også
næsten, stille :(. Det øger belastningen på styretøjet, og kan forårsage
"sjove lyde". Diagnosen kan være meget, du må omkring en mekker, jo før jo
bedre. Man gambler ikke med lyde fra styretøj el. bremser!!!!.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 06-09-07 21:18

> [...]
> standser op, ikke at det betyder det store det er da bare underligt, min
> tidligere Uno gjode det også. Gør alle ældre fiat det? Og kan man gør

Sidder hjulene ordentlig fast?
Er hjulboltene/møtrikker spændt forskriftsmæssigt?

--
mvh Uffe
Mondeo 1,8i

Fra : claus b.p.

Dato : 06-09-07 23:35

> [...]
> intervaller (har ikke haft bil med servo før ;)) Man kan tydeligt høre
> servoen arbejde men det er vel meget normalt på de første bil-modeller med

Man skifter normalt ikke servoolie. Kan være der er noget i servicebogen om
det, måske anbefaler de fx. hvert 10. år. Derimod skifter man bremsevæske
hvert andet år, for det opsuger fugt fra luften, og får et lavere kogepunkt.
Så normalt er det eneste du skal foretage dig med servoolie at checke at der
er nok på. (Ingen utætheder) Knirkelyd kan komme fra gummi mod metal, fx.
ved fjedre, hjulophæng, krængningsstabilisator osv. Ikke nødvendigvis et
problem,

> [...]
> gang, måske hver 5. gang når man holder stille og bakker ud fra fx en
> parkeringsplads med rattet HELT mod højre.
Det er vel dækket der skraber på et eller andet sted.

> [...]
> standser op, ikke at det betyder det store det er da bare underligt, min
> tidligere Uno gjode det også. Gør alle ældre fiat det? Og kan man gør

Monteringssæt til bremseklodser (købes separat) indeholder til mange biler
en "skrigeplade". Et stykke metal der sættes mellem klods og kaliberens
stempel.
Ellers kan man prøve at købe skiver/klodser af et andet fabrikat.

/Claus

Fra : Martin

Dato : 07-09-07 09:24

Takker for svar, problemet er løst, men i får ikke af vide hvad der var
galt - det er for pinligt ;)

Fra : claus b.p.

Dato : 07-09-07 09:38

> Takker for svar, problemet er løst, men i får ikke af vide hvad der var
> galt - det er for pinligt ;)

Åh, be-be! Det er da tarveligt, vi andre laver da også en bøf ind imellem.
Var det en fastklemt ostemad?

/Claus

Fra : ShutEye

Dato : 07-09-07 09:49

> Takker for svar, problemet er løst, men i får ikke af vide hvad der var
> galt - det er for pinligt ;)

Arrjjjj det er sgu for tarvelig!!! :)

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 07-09-07 10:47

"ShutEye" <no@no.no> writes:

> Arrjjjj det er sgu for tarvelig!!! :)

Det var jo nok servovæsken så....

Fra : Martin

Dato : 08-09-07 09:53

OKAY OKAY...!

For lavt dæktryk...

Fra : ShutEye

Dato : 08-09-07 14:48

> OKAY OKAY...!
>
> For lavt dæktryk...

Hehe :)
Prøvede på min første bil at glemme at tjekke dæktryk.
Den kørte godt nok lidt underligt ... men hvad ved en nybagt bilist.
1bar er ikke nok kan jeg så oplyse om!