Ahh ja, motorrenovering af totakter -det giver flashbacks til Yamaha 4 gears
knallert tiden!
Efter motorrenovering incl. omhyggelig afrensning af alle dele fik jeg hældt
frisk olie på og kickstartede den, hvorefter den skreg så højt og jammerligt
at jeg måtte slukke den med det samme. Det var en uhyggelig, skærende
metallisk lyd! Motoren ud igen, skilles ad og pludselig gik det op for mig
at det bare skyldtes at alle aksler var renset i benzin og olien var ikke
nået at komme ind mellem aksler og tandhjul i gearkassen...
... vent et
kvarter, kick den nogen gange uden tænding og så snurrede den igen som ny.
JimR
"Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> skrev i en meddelelse
news:46dc45d9$0$2101$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej,
>
> vil bare fortælle om et lille projekt mig og formanden fra klubben kastede
> os over i ferien.
>
> Jeg købte sidste år en DT125 fra 1988.
> Den kunne køre, meeeen skramlede noget fra krumtappen og pakdåserne var
> færdige, nok pga det store slør i lejerne....
> Den kunne heller ikke gå i tomgang, hvilket jeg herinde fra, fik at vide
> også kunne skyldes luft der kunne trækkes ind ved de defekte pakdåser.
>
> Vi gik i gang kl 11 om formiddagen og fik motoren ud.
> Den blev splittet ad og så stod vi med to motorhalvdele, og det var
> tydeligt at krumtaplejerne var trætte. Efter lidt opvarmning og en tur i
> bauhaus efter en større hammer (mukkert) fik vi krumtappen ud af en ene
> motorhalvdel hvor den sidder fast. Lejet sad desværre stadig på, men en
> Dremel og så forsigtig skære i lejeringene og et lille slag, så kom lejet
> af.
>
> Det andet leje blev banket ud af den anden halvdel, og med hjælp fra en
> fryser og en lille gasblæser kom de nye lejer på.
>
> Motor/gearkasse blev samlet, og bortset fra vi skulle løsne koblingsskål
> igen fordi vi havde glemt at montere et tandhjul, ooooog så lige have
> svinghjul af igen fordi den der nye pakdåse på liften jo egentlig skulle
> sidde bagved, så gik det ret godt.
>
> Motoren blev monteret igen, og da man er træt glemte man lige det med en
> bundprop nok skulle sidde i inden olien hældes på...
> I det mindste har jeg ikke lavet nummeret på min andre mcér med den noget
> dyrere olie...
>
> Nåh, men 11 timer efter (kl 22) var det hele samlet, og efter 3 kick
> startede lortet sgu!
> Den gik med høje omdrejninger, men vi var glade for den startede og gad
> ikke mere den aften.
> Dagen efter kunne det ses det havde været mørkt da vi satte det sidste på,
> da den lille fordeler boks som gaskabel gik ind i, og to kabler kommer ud
> af, til karburator og oliepumpe, sad i klemme mellem tank og forrør, og
> derved hev i gassen.
> Den blev sat på plads og cyklen gik derefter fint i tomgang.
>
> Den kører stadig fint, og havde det skidesjovt på den til fyns mc festival
>
>
> Jeg har altid selv skiftet olie, kædekit, bremser osv.
> Men aldrig roddet videre i motorernes indre. Men sådan et projekt giver
> selvtillid og blod på tanden
> Jeg ved godt det er en forstørret knallertmotor, men stadig er det en fed
> fornemmelse at lortet virker når man er færdig.
> Så faktisk at princippet med skiftetromle i gearkassen meget ligner det,
> som er beskrevet i manualen til min ZX9, ikke at den fejler noget lige nu
> altså.
> Men koblingen skal snart skiftes og det kan jeg da selv fikse nu
>
> Så jeg kan anbefale at købe en gammel cykel, som ikke man ikke har travlt
> med, og så skrue. Det er sjovt og man lærer en masse.
>
> --
> mvh
>
> Thomas Jensen
> Kawasaki ZX9R ´98 & DT125 ´88 (med tomgang)
>
http://dfmc.dk/?id=11
>
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbruger.asp?userID=3099
>