Kan en gammel Ascona køre 200 km/t?
Fra : Martin Bak

Dato : 05-09-07 07:45

Det lyder lidt overdrevet i mine ører, men det kan måske godt lade sig gøre?

"Patruljen forsøgte at stoppe bilen mellem Rønne og Hasle, men politifolkene
sænkede farten uden for Hasle, hvor farten var oppe omkring 200 km/t."

Bagenden af bilen: http://www.bornholm.nu/

Artiklen: http://www.bornholm.nu/?Id=15356

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 05-09-07 08:30

Hej!

Martin Bak wrote:

> Det lyder lidt overdrevet i mine ører, men det kan måske godt lade sig gøre?

Har du aldrig været på landet? Der går man stadig og tuner på disse
gamle kasser, og 200km/t er (desværre) ikke urealistisk...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Esben

Dato : 05-09-07 08:58

> Det lyder lidt overdrevet i mine ører, men det kan måske godt lade sig
> gøre?

Ja, alu-fælgene gi'r mindst 30 km/t ekstra :)

--
Esben

Fra : Bjarne

Dato : 05-09-07 09:42

In article <fblj85$25c0$1@newsbin.cybercity.dk>,
   "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> writes:
> [...]
> sænkede farten uden for Hasle, hvor farten var oppe omkring 200 km/t."

Politibiler kan vel godt køre 200 km/t ?

Der står ikke hvilken bil der kørte 200 km/t.

f.eks.:

400m foran kører der bil med 130 km/t som skal standses. Nu skal der klappes
til for at nå derop. Ups, vi nærmer os Hasle og vores hastighed er 200 km/t.
Vi venter lige lidt.

Men hvem gider læse om det ?

mvh,
Bjarne

Fra : Martin Bak

Dato : 05-09-07 11:13

"Bjarne " <bjb@INGENSPAMc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> klappes
> til for at nå derop. Ups, vi nærmer os Hasle og vores hastighed er 200

Ifølge politiet kørte Asconaen ca. 200 km/t, og det endda inde i Hasle by.
De der kender Hasle (Bornholm) vil vide, at det helt sikkert vil afstedkomme
en ulykke. De gader er meget snoede og meget smalle og der er masser af
chikaner i form af bump og indsnævringer.

http://www.tv2bornholm.dk/moduler/nyheder/news.asp?id=32966&

Der er også et videointerview med en betjent:

http://www.tv2bornholm.dk/moduler/nyheder/news.asp?id=32966&vID=politi_115944.wmv

Martin

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 05-09-07 12:24

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in

> Det lyder lidt overdrevet i mine ører, men det kan måske godt lade sig
> gøre?

Opel Ascona 400
2.4 liters 16V motor (Opels første). 144 hk, 210 Nm, under 8 sek til 100,
over 200 på toppen. Bilen var bygget til rally og der var masser af
tuningkits til den. Opel selv leverede kits op til 240 hk. Jeg tvivler på
at nogen Ascona 400 har kørt ret mange kilometer i standardtrim.

Ikke mange Ascona 400 overlevede, men motorerne gjorde og findes den dag i
dag i forskellige hjemmegjorte hurtig-Opeler.

En søgning på mobile.de fandt da heller ikke hveken Ascona eller Manta 400,
men derimod en enkelt 400-motor med let trim og +200 hk.

Så det ER muligt at svinge selv en Ascona B op over 200 km/t.

Fra : Ukendt

Dato : 05-09-07 13:48

On Wed, 5 Sep 2007 08:44:30 +0200, "Martin Bak"
> [...]

>sænkede farten uden for Hasle, hvor farten var oppe omkring 200 km/t."

Det er en Ascona C - de kunne jo fås med alle mulige maskiner til
sidst. Op til en 115 eller 130 HK 2-liters sag, som er ret let at
erstatte med en 16V-maskine med 150 HK. Sådan en 130 HK 2-liters var
nu ganske rap på fødderne.
Men selv en gammel 1.6'er kan da sniges op på 180 som standard og så
er der ikke langt til at politiet må køre lidt stærkere for at
indhente dem.
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Anders Thorup

Dato : 05-09-07 15:50

> Men selv en gammel 1.6'er kan da sniges op på 180 som standard og så
> er der ikke langt til at politiet må køre lidt stærkere for at
> indhente dem.

Det er en Ascona 1,6 der er tale om, myndighederne er ved at klargøre om der
lå en anden motor i den.

Hvis der er tale om en standard 1,6, vil den have haft enten 75Hk (16N
motor) eller 90Hk (16SH motor).

Mvh
Anders

Fra : Martin

Dato : 05-09-07 13:53

> "Patruljen forsøgte at stoppe bilen mellem Rønne og Hasle, men
politifolkene
> sænkede farten uden for Hasle, hvor farten var oppe omkring 200 km/t."

Tjahhh...

nu kender jeg ikke lige så meget til Bornholms veje, men hvis de er så
farlige ved høje hastigeder, og politiet kører efter en mistænker en
spiritusbillist...

Nu er jeg ikke betjent men øen er lille. De har vel en ekstra vogn som kan
deltage forude.

Men hvorfor ikke bare lade vær med at provokere ham med horn og lygter og
eftersættelse? Og da slet ikke op i 200 kmt. Kør dog stille og roligt på
afstand og lad som ingenting når han holder ind et sted. Han ville nok ikke
køre 200 uden politi med lygter i røven = chance for personskade langt
mindre. Nogen vil så sige at de fortjener det. Måske. Også de 3 passagerer?
Og tænkt også lige på hvad det nu koster sundhedvæsenet i behandling af
føreren. På det tidpunkt af døgnet går jeg udfra at 99% af bornhoms - og
isære da uden for "storbyen" Rønne sover, så der har ikke umiddelbart været
fare for ældre / børn eller lign. Nu ved jeg så ikke lige om Hasle er en
"festby" med fulde folk og værtshuse som vælter rundt på gaden ;)

Men altså: hold da øje på afstand, er manden så fuld at han ikke kan køre
bilen med 80 kmt, så er der da for alvor dømt ulykker ved 200, og var han så
fuld ved 80 var han nok kørt i grøften allerede inden hasle mon ikke.

Jeg ved godt at taktikken ikke kan bruges fx i kbh, men på bornholm...! han
kan jo ikke komme så langt væk vel. Endvidere... ja nu ved jeg ikke om bilen
"stammede fra kbh eller bornholm, men hvis fra bornholm var det jo en smal
sag at sende en vogn omkring hans bopæl lige så snart opkaldet kom - for det
var jo nok der han var på vej hen.

Eller har de kun 1 patrulje på bornholm? Nu kræver jeg jo næsten 3 biler på
arbejde... ;)

Men alligevel... det have nok været både billigere og sikrerere for alle med
min taktik. Sandsynligvis ingen kvæstede (pga af 0 biljagt) - højst dem selv
ved langt lavere hastighed. Langt mindre farer for andre igen fordi han nok
ikke ville køre 200 hvis de ikke var fordi han havde en med horn og lygter i
bakspejlet, og igen langt mindre omkostninger for samfundet som jo kommer
til at betale for alle 4s behandling syge dagpenge, sygetransport til riget
osv osv.

Jojo gu skal en spritbillist da fanges og straffes og der er rig mulighed
herfor - men for enhver pris her og nu? Hvis der er tale om en lokal
bornholmer er det med garanti ikke første gang han "lister" den hjem så med
99% sikkerhed kunne man blot holde øje med værthuset og hvorvidt bilen
holdte der - og nappe ham næste gang han kom ud og startede bilen. Dermed
ingen biljagt, ingen risiko overhovedet, ingen kvæstede, og ingen regning
til sundhedvæsenet.

Det så bare min holdning....

Fra : Bruno

Dato : 05-09-07 16:57

Martin wrote:
> politifolkene

<SNIP>

> Det så bare min holdning....

Dine alternative forslag til hvordan politiet kunne havde håndteret
sagen er så skudsikre at du burde forelæse på politiskolen

Fra : Martin

Dato : 05-09-07 18:31

Ok jeg lavdede lige en vigtigt stave/slåfejl. Man skulle ikke lade som
ingenting når han holdt ind et sted , men indTIL han holdt ind et sted, og
dermed neg og ufarligt at opgribe...! Sorry ;)

Fra : Bruno

Dato : 05-09-07 21:23

Martin wrote:
> Ok jeg lavdede lige en vigtigt stave/slåfejl. Man skulle ikke lade som
> ingenting når han holdt ind et sted , men indTIL han holdt ind et sted, og
> dermed neg og ufarligt at opgribe...! Sorry ;)

Og at hvis man ikke snupper manden i bilen, så bliver det noget svæere
at løfte bevisbyrden. Og at ideen om at lade ham køre for og snuppe ham
en anden gang rummer en del problemer som eksemplevis at man har en
spritbilist kørende og at en overvågning af værtshuset kræver mange
resourcer plus hvad nu hvis fjolset køre et andet sted hen...

Fra : Martin

Dato : 06-09-07 11:44

> [...]
> spritbilist kørende og at en overvågning af værtshuset kræver mange
> resourcer plus hvad nu hvis fjolset køre et andet sted hen...

Både og. Bornholm er lille. Rygter går hurtig i små samfund. Nu laver jeg
lige en tænkt situation: A er på værtshus i Rønne og får for mange genstande
til at kunne køre lovligt. Det har en anden gæst set og ser manden køre fra
stedet. Rønne politi ringes op og får nrplade + i hvilken retning han kørte.
Politiet kan nu gøre 1 af 2 ting (rønne er en lille by)

Finde nærmeste patruljevogn af drøne af sted med fuld fart og lygter osv. og
"skræmme" manden op på de 200 kmt. De kunne altså også sagtens sende en
civilvogn ligeså hurtigt afsted. De fleste spritbillister ved det jo godt,
så de kører som regel pænt stille og roligt - somme tider endda mistænkeligt
stille og roligt. Der havde dermed intet været i vejen for at sende en
civilvogn afsted og ved første visuelle kontakt sætte farten ned og følge
stille og roligt efter. Hvis har kører stille og roligt ville patruljen
dermed let kunne foretage en overhaling da spritbillisten slet ikke aner at
det er politiet i bakspejlet og politiet vil derfor meget nemmere kunne
stoppe ham når de er foran ham i stedet for bagved med blå blink og 200 i
timen. Nå det var et eksempel på at minimere risikoen for både materiel-og
personskade.

Hvor er det "et problem" at man har en spritbillist kørende i det tilfælde
han slap væk alligevel? jeg mener det er vel mere et generelt problem
forstået på den måde at så har bornholm bare fx 144 spritbillister istedet
for 143. Folk har 2 holdninger til kørsel med alkohol: Der er dem som er
pisseligeglade og så dem som aldrig kunne drømme om det. I ovennævte sag
tror jeg han hører til første gruppe idet han "kommer" fra et værthus.
Værtshus-gæster er meget ofte stamkunder og er personen pisselige glad om
han drikker 1 eller 10 inden han kører så er chancen for at han gør det igen
meget stor.

Istedet for overvågningen kunne politiet jo også sprøge ejeren af værthuset
eller personen som anmeldte første gang om man kunne få et lille opkald
næste gang manden ses på stedet og på den måde ville det kun være nødvendigt
at "holde øje" med parkeringspladsen til manden skulle hjem og HAPS i det
han sætter sig ind i bilen = ingen fare for personskade.

Jeg er faktisk overbevist at det ville begrænse personskade i forbindelse
med den slags sager voldsomt hvis politiet tænkte sig om bare 1 minut inden
de drøner derud ad med 200 kmt på små bornholmske veje. Man kunne også med
nrpladen få oplyst af andre myndigheder hvor personen fx arbejdede. og hvor
han boede. I sådan et lille samfund ville det jo være en smal sag at fange
ham bare ved rutinemæssigt at patruljere i området som politiet
almindeligvis gør. De kunne have en lille blok i bilen over nr-plader som
skal "undersøges" nærmere hvis de møder dem under alm patruljering. Man
kunne endda udvide systemet. Hvis man virkelig ville fange banditter kunne
man let lave et system til politibilerne som gør at når bilen er på patrulje
så aflæser et kamera samtlige nrplader politiet passerer. På den måde kunne
man lynhurtigt tjekke samtlige nrplader uden besvær. Så kan man fx også nemt
"finde" de biler som er i restance med vægtafgift eller er gået over
periodisk syn og derfor skal have klippet nr-plader og mange andre ting.

Så vidt jeg ved foregår det jo idag sådan at politiet kun tjekker ved
mistanke om noget ulovligt eller med stikprøvekontroller da de skal taste
nummeret manuelt på den bil de nu har foran.

Det er bla sådan noget der gør at eksempelvis den der alkoholiker der som
nævnt før er pisseligeglad og er heldig ikke at lave nogen ulykker, han
kører rent faktisk i mange tilfælde rundt i ÅREVIS og er til fare for andre
i ÅREVIS inden han helt tilfældig stoppes ved en eller anden razzia - eller
som her kører galt i en vild og blodig ulykke.

Nå det var bare en lang gang pladder om hvordan jeg ville gøre hvis jeg
skulle bestemme politiets fremgangsmåder i forskellige typer af sager... men
det skal jeg jo ikke ;)

Fra : Tom

Dato : 05-09-07 19:35

> [...]
>
> "Patruljen forsøgte at stoppe bilen mellem Rønne og Hasle, men
> politifolkene sænkede farten uden for Hasle, hvor farten var oppe omkring

Det er vel en journalist der har gået i skole med Nybroe.......(det er set
før)

--
Tom

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 05-09-07 19:41

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev :

>Det er vel en journalist der har gået i skole med Nybroe.......(det er set
>før)

Så havde der mindst været V8 lyd på billedet ;)

hmmmmmmm....

En Engel ~ en betonklodspåkørsel
En Claus ~ at glemme at dreje nok på rattet
En Nybro ............

--
Jan_stevns

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 05-09-07 22:33

jan@bygteknik.dk writes:

> Så havde der mindst været V8 lyd på billedet ;)
>
> hmmmmmmm....
>
> En Engel ~ en betonklodspåkørsel
> En Claus ~ at glemme at dreje nok på rattet
> En Nybro ............

Stylet Lada med 4-dobbelt udstødning?

Fra : arnie

Dato : 05-09-07 22:51

Peter Dalgaard wrote:

> Stylet Lada med 4-dobbelt udstødning?

kansje

Fra : Claus Frørup

Dato : 06-09-07 17:03

Isang tao pinangalanan, jan@bygteknik.dk nagsulat:

>Så havde der mindst været V8 lyd på billedet ;)
>
>hmmmmmmm....
>
>En Engel ~ en betonklodspåkørsel
>En Claus ~ at glemme at dreje nok på rattet
>En Nybro ............

En Jan ~ en kratlusker der ikke kan styre en barnevogn
--
Hvem jeg er?
Se det på http://www.froerup.dk/claus