Defekt gearkasse
Fra : Flerbrugerkonto

Dato : 01-09-07 09:18

Hej
Gearkassen på min 1998 Kawasaki zx9r er gået i stykker. Den vil ikke
længere gå ned i 1. gear, det er som om at man bare presser gearpedalen ned
i noget hårdt gummi. Tror at tandhjulene i gearkassen ikke kan gribe fat i
hinanden, men ærlig talt, jeg ved intet om gearkasser, og når jeg husker
tilbage på mine kammerater som jeg har set skille gearkassen på en Puch
Monza, så har jeg bestemt heller ikke lyst til at prøve det selv. Vil skyde
på, at jeg efter endt operation kun vil have 2 virkende gear ud af de 6, og
så have 2 bakgear.. Så det skal laves af en som har forstand på det

Mit problem er så nu, at jeg har snakket med Thomas J. som fortalte, at da
han havde en XJ600 var der nogle lejer som skulle skiftes i gearkassen, og
det tog ca. 10 arbejdstimer og var ret dyrt..
Så det er jeg selvfølgelig også bange for at mit gør. Er der nogle herinde
som har forstand på det, og vil kunne give et rimeligt bud på hvad sådan en
reparation vil koste?

Thomas og jeg diskuterede også lidt, om det måske bedre kunne betale sig
bare at købe en ny motor over ebay? Evt. fra en nyere model, da der på nogle
zx9r forums er tale om, at 1998-1999 modellerne havde en svag gearkasse?..
Men omvendt igen, får jeg lavet min egen, så ved jeg jo at den er i orden,
maskinen fejler ellers intet nemlig.

Håber på lidt hjælp.. Det er sgu træls :)

Mvh Anders

Fra : Bongo

Dato : 01-09-07 11:59

> Håber på lidt hjælp.. Det er sgu træls :)

Det er sgu da surt Anders! Men hvorfor får du ikke et bud fra den lokale
mekke, så ved du hvad det koster og hvad der er galt?

Vh Michael

Fra : Steen Gruby

Dato : 01-09-07 12:30

On Sat, 1 Sep 2007 12:59:04 +0200, "Bongo" <askfor@address.com> wrote:

Hej.

>Det er sgu da surt Anders! Men hvorfor får du ikke et bud fra den lokale
>mekke, så ved du hvad det koster og hvad der er galt?

Problemet med gearkasser, og for i øvrigt alt ikke synligt i en motor,
er at det er svært at give et tilbyd på arbejdet før motoren er
adskildt.
Her ryger så de første 3-4 arbejdstimer på uden at man er kommet
videre af det.
Hvis uheldet er ude har den i tilgift kværnet et leje i motorblokken
og derved også ødelagt selve blokken - Noget man ofte ser ved skader
der er afstedkommet af en for stram kæde.
Jeg er af samme årsag lidt enig i tesen om at købe en anden motor,
hvis man kan finde en der er i orden til en rimelig pris -
http://www.spinnin-wheel.se/ har to motorer til ZX9R (98-99) til
mellem 14 og 16.000 hvilket jeg syntes lyder af meget, men det er jo
også i devaluerede svenske træpenge .
Det må kunne gøres bedre på E-Bay.
På den måde kender man forlods prisen på reservedelene og
udskiftningen
Efterfølgende kan man så splitte den gamle motor og skaffe stumper til
den hvis det ellers kan betale sig.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Anders Houmark

Dato : 01-09-07 13:15

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i meddelelsen
> [...]
> adskildt.
> Her ryger så de første 3-4 arbejdstimer på uden at man er kommet

Netop. Det skulle være ret besværligt at komme til gearkassen desværre

> Hvis uheldet er ude har den i tilgift kværnet et leje i motorblokken
> og derved også ødelagt selve blokken - Noget man ofte ser ved skader
> der er afstedkommet af en for stram kæde.

Jeg kører ikke med for stram kæde.. Den er om noget for løs, ved ikke om det
har samme ødelæggende virkning? Mener kun det er kæde og tandhjul som bliver
slidt af dét?

> [...]
> http://www.spinnin-wheel.se/ har to motorer til ZX9R (98-99) til
> mellem 14 og 16.000 hvilket jeg syntes lyder af meget, men det er jo

Jeg har fundet en på ebay til 999 euro og så endda en på motorcykelgalleri
til 7000 kroner..

> På den måde kender man forlods prisen på reservedelene og
> udskiftningen
> Efterfølgende kan man så splitte den gamle motor og skaffe stumper til
> den hvis det ellers kan betale sig.

Jeg gruer meget over, om jeg skal satse og købe en motor jeg ikke har en
chance for at vide om virker, investere i afhentning af motoren, få hjælp
(har jeg fået af vide, at en ven af en ven) til at skifte motoren, og så
håbe den nye motor intet fejler og bare kører.. Motoren har ikke kørt siden
marts 2006, så det er jo længe siden. Kan man ikke risikere, at pakninger og
lign. i motoren er udtørede og mørnede og man så om få km igen skal til at
have åbnet motoren op og skifte en masse?

Og min oprindelige ide om, at det måske bare var en lille fjeder eller lign.
som var hoppet af, holder bare slet ikke vand? Jeg har en ven som lige har
købt en R6, og den hoppede ud af 6. gear når den fik gas. Det løste han på
1-2 timer og ved at skifte en lille reservedel (kan ikke huske det præcis,
og her kan I også høre hvor meget forstand jeg har på mekanik heh)

Mvh, og på forhånd tak
Anders

Fra : Anders Houmark

Dato : 01-09-07 14:50

"Anders Houmark" <sunsitenews@andersh.dk> skrev i meddelelsen

[klip opdatering]
Uhm.. så prøvede jeg lige at køre en tur igen. Da jeg starter den går den
bare i 1. gear som om intet var i vejen.. kørte 5km og havde brug for at
sætte i 1. gear et par gange og det gik ok.. Men så kom problemet igen. Har
nok kørt 30km i alt, og nogle gange var der intet problem, andre gange ville
den ikke nedaf, nogle gange heller ikke fra 3. til 2. gear.. Så kørte man
bare lidt videre, og prøvede senere at skifte nedaf.. og så gik det fint.
Kan det være fordi jeg har haft taget koblingsskålen af for at skifte
koblingsfjedre, men havde lidt problemer med at få koblingsskålen tilbage
på, og gribe fat i koblings-armen (?).. mon det kan have noget med dét at
gøre? erfaringer? :)

Mvh Anders

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-07 16:02

On Sat, 1 Sep 2007 15:50:13 +0200, Anders Houmark wrote:

> [...]
> på, og gribe fat i koblings-armen (?).. mon det kan have noget med dét at

Koblingsskålen? Det lyder mere som om at Du mener dækslet over koblingen
:-/ Ja, når at Du har fiflet med et eller andet, og der så kommer en ny
fejl, så er det tid at kigge tilbage.

Måske kobler din kobling ikke ordentlig ud mere, husker Du at skifte gear
mens at Du ruller. At holde stille, og skifte gear giver tit problemer.

Måske er din gearpedal/linksystem blevet trægt, og kommer derfor ikke i
nulposition, og så kan Du heller ikke skifte gear.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Fra : Anders Houmark

Dato : 01-09-07 20:14

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i
meddelelsen news:x18z972nz9ja$.xkgzzpv91993$.dlg@40tude.net...

> Koblingsskålen? Det lyder mere som om at Du mener dækslet over koblingen
> :-/ Ja, når at Du har fiflet med et eller andet, og der så kommer en ny
> fejl, så er det tid at kigge tilbage.

Ja koblingsdækslet så. Skiftede en fjeder ud:
http://zx9r.andersh.dk/IMG_2306-web.jpg
og havde dækslet af. I samme omgang tænkte jeg, at jeg ligeså godt kunne
skifte fjedrene i koblingen ud med nogle kraftigere.
Da jeg skulle have dækslet på igen kunne jeg ikke få den ordentlig på. når
man trækker koblingen sidder der inde bag dækslet en rund stang hvor der
ligesom er skåret en klo ind i. Når man trækker koblingsgrebet drejer
trækker den i den runde stang, som drejer og så trækker kloen koblingen væk
fra maskinen.. Den havde jeg problemer med at få til at gribe ordentlig fat
efter jeg havde haft dækslet af, men det lykkedes til sidst. Det er ca.
2-3000km siden.

Må prøve at skille den ad i morgen, og se om der er noget der er ødelagt
derinde.

> [...]
> Måske er din gearpedal/linksystem blevet trægt, og kommer derfor ikke i
> nulposition, og så kan Du heller ikke skifte gear.

Jeg tænkte præcis det samme efter jeg sendte sidste indlæg. Gik ud og
skruede på kablet, stillede det stramt, så den trækker med det samme man
rører grebet. Tidligere var der lidt spild-rum. Det hjalp en smule.. Træft
linksystem/gearpedal.. Hvordan laver jeg det / kontrollere? jeg har en
Haynes, mon der står deri hvordan man gør.. og nogle hints til hvad
... Jeg skylder snart is til en masse herinde.. Fik også god hjælp til
fejlsøgning da jeg havde problemer med min fzr600r.. Jeg giver en is/øl til
alle "hjælpere" hvis vi ses

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Ukendt

Dato : 02-09-07 09:04

On Sat, 1 Sep 2007 21:13:33 +0200, Anders Houmark wrote:

> linksystem/gearpedal.. Hvordan laver jeg det / kontrollere? jeg har en
> Haynes, mon der står deri hvordan man gør.. og nogle hints til hvad

Begynd med gearpedalen, den sidder sikkert på fodhvilerkonsollet. Pedalen
er hængslet på en tyk bolt, som er skruet ind i konsollet. Har pedalen
slør/kan vrikkes lidt ? Der skal være lidt slør, ellers er lejet sikkert
fyldt af ir. Skru bolten ud, rens bolt og gearpedalens bøsning for ir, og
snavs, og saml med lidt fedt. Mellem gearpedalen, og armen, der sidder på
akslen, som går ind i motoren, sidder der en stang med kugleled i begge
ender. Tjek disse kugleled for slør. Slør = forny, ellers lidt nyt fedt ind
bag de gummihætter, der beskytter mod snavs. Akslen ind i motoren skal
føles fjedrende at dreje, ikke træg, og der må ikke være et slør i
dreje-bevægelsen før fjedrene sætter ind. Akslen skal let, og af sig selv,
dreje tilbage til midterstilling. Akslen må ikke være bøjet, så enden af
akslen laver en "cirkelbevægelse" ved aktivering.

> .. Jeg skylder snart is til en masse herinde..

Ja, det bliver dyrt ;-D

Fra : Anders Houmark

Dato : 02-09-07 15:39

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i
meddelelsen news:1unzheh20y8tf.e111r6lpstyj$.dlg@40tude.net...

> Ja, det bliver dyrt ;-D

Tak for hjælpen
vil afprøve det i løbet af næste uge, når jeg får tid til at rode med
maskinen igen. Skal nok vende tilbage med svar. Hvis det viser sig at virke
gir' jeg sgu også guf - OG SYLTETØJ

:D

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Rasmus og Ditte

Dato : 04-09-07 22:32

> Tak for hjælpen
> vil afprøve det i løbet af næste uge, når jeg får tid til at rode med
> maskinen igen. Skal nok vende tilbage med svar. Hvis det viser sig at
> virke gir' jeg sgu også guf - OG SYLTETØJ

Hej Anders.
Hvis ikke du får løst dit problem,kigger jeg gerne på det,hvis du har
mulighed for at komme forbi Amager.
Jeg havde en zx9 fra 98 ca 70000 km og tror ikke på at der er noget
alvorligt i stykker.
Den maskine kan ikke ødelægges..(-:
Mvh
Rasmus H

Fra : Anders Houmark

Dato : 05-09-07 18:31

"Rasmus og Ditte" <ditras@mail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> mulighed for at komme forbi Amager.
> Jeg havde en zx9 fra 98 ca 70000 km og tror ikke på at der er noget

Hej Rasmus
Jeg er fra Sydfyn, så det er et pænt stykke vej, ellers mange tak for
tilbudet!
Jeg har ikke nået at kigge på det endnu, har travlt med arbejde osv, men har
fri fredag, så der prøver jeg at skille ad. Det er lækkert med de råd
fraOrla, håber jeg finder noget slidt leje eller lign, og det bare er dét
som skal skiftes

Lyder dejlig betrykkene at den ikke kan ødelægges

Mvh
Anders

Fra : Rasmus og Ditte

Dato : 06-09-07 08:06

> Jeg er fra Sydfyn, så det er et pænt stykke vej, ellers mange tak for
> tilbudet!

Hvis ikke du finder en løsning,så kør forbi Karsten ved Midtfyns MC.
Han kender dem ind og ud og kan fortælle dig hvad der er galt på et
øjeblik,hvis jeg kender ham ret..(-:
Jeg kørte fra København og helt derover hvis jeg havde noget der krævede
værksted.
Det kunne sagtens betale sig pga hans kæmpe Kawasaki kendskab.

Mvh
Rasmus H

Fra : Anders Houmark

Dato : 07-09-07 15:51

> [...]

TAK Til alle for hjælpen.
Orlas svar var præcis det der var galt. Det var i leddet ved gearpedalen,
der hvor den sidder fast på fodhvilerkonsollet. Da jeg først fik det hele
skilt ad var der ingen ting galt, jeg fik sat det på efter at have smurt
det, men der havde jeg fået sat det hele lidt skævt, skilte jeg det igen og
satte det korrekt, men så hang pedalen bare helt fast. Prøvede selv at
skille den ad, men det gik ikke, så afsted til den lokale mc pusher for at
høre om det nu var rigtigt, at den skulle gå så stramt?
Men det skulle den ikke.. de lavede den, jeg gav kage til kaffen og jeg
kørte hjem igen..

Har lige været ude på en test-tur på ... omkring 75-100km - og det virker
bare perfekt! Har aldrig haft bedre gearskifte :D

Jeg gir' is hvis vi ses derude på vejene, det er en grøn zx9r fra 1998 jeg
kører på

Mvh
Anders