kædeskift
Fra : duff

Dato : 31-08-07 20:21

Så kom delene hjem, og jeg fik bladret lidt mere i haynes...

Det ser ud til at det at skifte tandhjulene er en overkommelig opgave,
men det lader til at næsten hele bagenden skal pilles af før kæden
kommer af/på, hvis ikke man sprænger den..
Så hvad er smart der?
Jeg købte også et nitteled hvis det kom til kædesprængningen, men
hvordan gør man i praksis (sprænger og samler...)
Hvilket værktøj skal man bruge?
Eller skal man bare tage den til mekanikeren og lade ham om det?

Fra : kop

Dato : 31-08-07 21:28

"duff" <duff@fjerndettenu.com> skrev i en meddelelse
> Så kom delene hjem, og jeg fik bladret lidt mere i haynes...

> Eller skal man bare tage den til mekanikeren og lade ham om det?

....Gør det rigtigt, har din mc en vis ydelse skal den formentlig køre med
endeløs kæde. Så det er af med bagsvingeren.

Husk! Kæden er måske den mest oversete sikkerhedsrisiko på en mc. Holder dit
samleled ikke, måske ikke samlet korrekt, risikerer du en baghjulsblokade,
og det kræver jo ikke megen fantasi at forestille sig hvad der så kan ske.

kop

Fra : Emil

Dato : 01-09-07 11:16

On 31 Aug., 22:27, "kop" <k...@post.tele.dk> wrote:
> ...Gør det rigtigt, har din mc en vis ydelse skal den formentlig køre med
> endeløs kæde. Så det er af med bagsvingeren.

Vrøvl, spring du bare kæden, men saml den igen med et NITTELED (ikke
clipsled). Hvis du ved hvad du gør, får du ingen problemer med
sikkerhed eller holdbarhed.

Min seneste AFAM 520 kæde holdte til 25.000 km på gaden på min CBR600,
og den var sprunget. Bare pas din kæde, så får du ingen problemer med
den.

Hygge.

Fra : kop

Dato : 01-09-07 13:00

"Emil" <sofushansen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Min seneste AFAM 520 kæde holdte til 25.000 km på gaden på min CBR600,
og den var sprunget. Bare pas din kæde, så får du ingen problemer med

...... du er ude i deep shit Emil. Det fremgår ikke af spørgsmålet hvilke mc
det drejer sig om, hvorfor du heller ikke kender fabrikkens krav til kæder.
Jeg synes det er kritisabelt at rådgive en rookie på et så løst grundlag,
med et i værste fald, livsfarligt råd.

kop

Fra : duff

Dato : 01-09-07 16:24

kop skrev:
> [...]
> Jeg synes det er kritisabelt at rådgive en rookie på et så løst grundlag,

Det drejer sig om en gs500, så mon ikke det holder der hvis det går op
en cbr600....
Men jeg var nu også mest til ikke at springe kæden...
Men er det virkelig nødvendigt at pille skille så gevaldigt...
Haynes foreskriver jo fjernelse af bagsvinger, som så kræver at man
tager støddæmperen af..
Man kan ikke nøjes med at løsne bagsvingeren , og luske kæden mellem den
og stellet?

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-07 19:57

On Sat, 01 Sep 2007 17:23:36 +0200, duff wrote:

> Man kan ikke nøjes med at løsne bagsvingeren , og luske kæden mellem den
> og stellet?

Jo, måske. Hvis ellers at Du kan trække bagsvingeren langt nok tilbage, men
jeg er sikker på at alle bøsninger, og led sagtens kan tåle en smøring, så
pil Du bare det hele af.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Fra : duff

Dato : 06-09-07 21:58

Orla Pedersen skrev:

> Jo, måske. Hvis ellers at Du kan trække bagsvingeren langt nok tilbage, men
> jeg er sikker på at alle bøsninger, og led sagtens kan tåle en smøring, så
> pil Du bare det hele af.

Det kan man så ikke... trække svingeren langt nok tilbage...
Men man kan dog nøjes med at næsten skille den ad før der bliver plads
nok. Hvis nu lige den del af stellet fodstøtten sidder fast i var en cm
tættere på styret var det muligt :P
Og uha den siger dejligt nu.

Fra : Armand

Dato : 09-09-07 18:46

meddelelse news:18697e0j9z7vv.1ov3hvoozewad.dlg@40tude.net...

> [...]
> men
> jeg er sikker på at alle bøsninger, og led sagtens kan tåle en smøring, så

I grunden er det et simpelt job á skille ad fra en ende af, og derved et
ganske godt gør-det-selv job, selv for den skrue-ukyndige og eller usikre
(usikkerhed kan vi alle rammes af når vi står overfor det ukendte; men efter
første adskillese finder man ud af at man pludselig er langt over dét
punkt), så lige netop dét job vil jeg anbefale som ganske udemærket for
begynder-GDS'ere!
Hvis man ser bort fra rense+smøre jobbet ved link-systemet, er der i grunden
heller ikke meget mer-arbejde når man anskuer det ud fra det punkt hvor
baghjulet alligevel er afmonteret (for tandhjuls-skiftet). At sprænge; samle
og nitte (á rette værktøj!) er heller ikke bare lige at udføre og tager også
sin tid, så alt i alt er selve svinger-af/gen -monteringen ikke vildt mere
tidskrævende end en sprængning/nitning
Dertil kommer så muligheden for at få renset og gensmurt sit linksystem!

Værkstedsmuligheden?
Jeg har selv skiftet mine kæder siden min første motorcykel i '77
(retrospektivt har jeg været mekanisk benådet af at have kørt 3-gears Puch i
tre år inden min første motorcykel) så jeg har ikke en mekaniker-regning på
jobbets udførelse, men en kammerat fik sidste år et afslag på 3700,-kr ved
et privat brugtkøb fordi kæden var nedslidt - Beløbet var sælgers tidligere
erfaring!
Med sådanne udgifter kan jeg godt forstå at folk jamrer over at de ikke har
råd til at køre motorcykel; men lindringen er jo ganske enkel: Kom igang med
GDS så snart som muligt :-|

--
Armand.

Fra : Emil

Dato : 03-09-07 11:38

On Sep 1, 2:00 pm, "kop" <k...@post.tele.dk> wrote:
> [...]
> Jeg synes det er kritisabelt at rådgive en rookie på et så løst grundlag,

Beskriv venligst i hvilke, forventlige, situationer mit råd er
livsfarligt? Jeg kan ikke komme på en fabrikant der udelukkende
forskriver endeløs kæde til deres MCere.

Fakta er at der køre en helvedes masse maskiner rundt som har kæder
der er samlet med nitte led, og det er godt nok langt tid siden jeg
har hørt om en der døde af en sprunget kæde.

Jeg har hørt om et par kæder der er sprunget på racerbanen, men de har
alle været samlet med klips led. Og selv der var der ikke nogen der
døde af det (andet end et par motorblokke)!

Og nej, jeg er ikke i deep shit, men det lyder til at du er? Var det
ikke også dig der anbefalede MCere uden ABS, frem for dem med? Og så
til en Rookie? Det lyder næsten som et råd der kunne gå hen og blive
livsfarligt!

Emil

Fra : kop

Dato : 03-09-07 22:00

[...]